Gjest Guroen Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Venninna mi er aleneforsørger for to små barn på under to år. Hun er norsk statsborger, men har ikke jobbet og bodd i norge de siste 5 årene. Hun har nå nylig flyttet tilbake til Norge og bor imidlertid hos ei annen venninne. Barnefaren bor i utlandet og ønsker ikke å ha noe med henne eller barnet å gjøre. Hun er også usikker på hvor han bor nå og det er ikke aktuelt å kreve barnebidrag. Så da lurer jeg på hvor mye hun egentlig har rett på i støtte fra staten i denne situasjonen? Jeg har hørt det ligger på ca 10 000 kr i mnd, men det vil jo ikke være mulig for henne og to barn å leve på det? Jeg mener, bare det å leie en leilighet koster jo nærmere 10 000 kr. Vil hun kunne få tilbud om kommunal bolig? Noen som vet litt om dette? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Hun skal jo i utgangspunktet forsørge seg og barna med å jobbe da. Så er det en del støtteordninger som man kan få i tillegg til lønn, og da blir det nok til å leve av. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jonia Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Nå er det en stund siden jeg jobbet med dette, så det er forbehold om endringer. Såvidt jeg husker, må man ha vært medlem i folketrygden de siste tre årene for å være berettiget til overgangsstønad. Har hun søkt om å få beholde medlemsskapet i folketrygden(NAV) under utenlandsoppholdet, kan hun være berettiget til overgangsstønad når hun nå oppholder seg her igjen. Hvis hun ikke har vært medlem under utenlandsoppholdet, finnes det unntaksregler-spør på NAV-kontoret. Barnetrygd må hun søke om- hun vil kunne få barnetrygd for ett barn mer enn hun faktisk har. Barnebidrag kan forskutteres av NAV- avhengig av avtalen med det landet eks-mannen befinner seg i. Det må være mulig å kreve inn penger fra ham. Spør på NAV. Hun må hive seg rundt og få en avtale på nærmeste NAV-kontor omgående. Hun kan gjerne ta med seg en person på avtale hvis det er mye å holde styr på for henne. Slik jeg leser dette, er det kommunal sosialhjelp som er mest aktuelt i første omgang, hvis hun er helt uten penger her og nå. Noen steder i landet er sosialkontoret en del av NAV, andre steder er det ikke kommet så langt enda. Men viktigst av alt er at hun tenker på hva slags jobb hun kan få med sin utdannelse. Og hvilken lønn denne potensielle jobben vil kunne gi. Jobbmuligheter vil jo styre bomuligheter. Hun vil kunne søke om stønad til barnetilsyn dersom hun får seg jobb, og tjener under en viss grense- spør på NAV. Kommunale boliger er mangelvare i de aller fleste kommuner. Noen kommuner har "kriseboliger", andre henviser folk uten bolig til hospits. Noen kommuner vil kunne tilby en bolig en kort periode, andre kommuner vil ikke ha noe som helst å tilby når det gjelder bolig, så det er svært avhengig av hvor hun er i landet. Ingen kan vel nekte henne å søke kommunal bolig, men hun bør undersøke hvor mye energi hun skal bruke på det. I de fleste kommuner vil hun være henvist til det private leiemarkedet. Hun vil kunne få en kommunal garanti fra sosialkontoret som erstatter depositum. Noen utleiere aksepterer det, andre ikke. Denne kommunale garantien forutsetter at hun ellers kvalifiserer til sosialhjelp. (Dvs ikke har penger eller lånemuligheter). Å ikke ha bolig og være arbeidssøker med to små barn uten barnehageplass sier seg selv er en vanskelig situasjon. Mange kommuner gir kun barnehageplasser til folk som er folkeregistrert i området. Noen private barnehager kan gå utenom, avhengig av barnehagedekningen i kommunen. NAV har sider det er nokså greit å finne fram på på internett, men hun bør få en avtale med en saksbehandler. Bestill time nå, det er sikkert litt ventetid. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Guroen Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Nå er det en stund siden jeg jobbet med dette, så det er forbehold om endringer. Såvidt jeg husker, må man ha vært medlem i folketrygden de siste tre årene for å være berettiget til overgangsstønad. Har hun søkt om å få beholde medlemsskapet i folketrygden(NAV) under utenlandsoppholdet, kan hun være berettiget til overgangsstønad når hun nå oppholder seg her igjen. Hvis hun ikke har vært medlem under utenlandsoppholdet, finnes det unntaksregler-spør på NAV-kontoret. Barnetrygd må hun søke om- hun vil kunne få barnetrygd for ett barn mer enn hun faktisk har. Barnebidrag kan forskutteres av NAV- avhengig av avtalen med det landet eks-mannen befinner seg i. Det må være mulig å kreve inn penger fra ham. Spør på NAV. Hun må hive seg rundt og få en avtale på nærmeste NAV-kontor omgående. Hun kan gjerne ta med seg en person på avtale hvis det er mye å holde styr på for henne. Slik jeg leser dette, er det kommunal sosialhjelp som er mest aktuelt i første omgang, hvis hun er helt uten penger her og nå. Noen steder i landet er sosialkontoret en del av NAV, andre steder er det ikke kommet så langt enda. Men viktigst av alt er at hun tenker på hva slags jobb hun kan få med sin utdannelse. Og hvilken lønn denne potensielle jobben vil kunne gi. Jobbmuligheter vil jo styre bomuligheter. Hun vil kunne søke om stønad til barnetilsyn dersom hun får seg jobb, og tjener under en viss grense- spør på NAV. Kommunale boliger er mangelvare i de aller fleste kommuner. Noen kommuner har "kriseboliger", andre henviser folk uten bolig til hospits. Noen kommuner vil kunne tilby en bolig en kort periode, andre kommuner vil ikke ha noe som helst å tilby når det gjelder bolig, så det er svært avhengig av hvor hun er i landet. Ingen kan vel nekte henne å søke kommunal bolig, men hun bør undersøke hvor mye energi hun skal bruke på det. I de fleste kommuner vil hun være henvist til det private leiemarkedet. Hun vil kunne få en kommunal garanti fra sosialkontoret som erstatter depositum. Noen utleiere aksepterer det, andre ikke. Denne kommunale garantien forutsetter at hun ellers kvalifiserer til sosialhjelp. (Dvs ikke har penger eller lånemuligheter). Å ikke ha bolig og være arbeidssøker med to små barn uten barnehageplass sier seg selv er en vanskelig situasjon. Mange kommuner gir kun barnehageplasser til folk som er folkeregistrert i området. Noen private barnehager kan gå utenom, avhengig av barnehagedekningen i kommunen. NAV har sider det er nokså greit å finne fram på på internett, men hun bør få en avtale med en saksbehandler. Bestill time nå, det er sikkert litt ventetid. Takk for langt og utfyllende svar! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.