Gå til innhold

kutt i ansiktet-får hun arr?

iselin

Anbefalte innlegg

Snuppa på 7år hadde falt med speiderkniv på skolen i går, og fikk et dypt kutt i ansiktet på kjaken ca 2 cm under øyet! I går var vi bare lykkelige over at hun ikke fikk kniven i øyet, men etterhvert har jeg begynt å tenke på om hun kommer til å få et skjemmende arr der... snittet er 13mm langt og loddrett, og er sydd med 2 små sting. Snittflata ser tett og fin ut. Er det noen av dere som har barn som har sydd i ansiktet, som kan si noe om hvordan det har grodd, og hvor synlig det blir? Lurer også på hvor tidlig hun kan bade og sole seg, skal til syden om 14 dager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun får mest sannsynlig et lite arr, som vil bli mindre synlig etter noen år.

Dere burde skjerme arret fra sola i lang tid. Men høy solfaktor burde holde, sammen med en solhatt som kanskje skygger litt. Bading er jeg usikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av guttene mine sydde to sting over øyet da han var to år. Han er nå snart 9, og har fortsatt et arr der. Det er bare en tynn liten strek, så den er ikke skjemmende på noen måte. Tror ikke han selv tenker på det en gang.

Du bør skjerme arret for sola lenge, vi skjermet arret i hvertfall et par år. Vi brukte en plasterlapp den første tida og sunblock etterhvert.

Om såret er helt grodd, tror jeg ikke du trenger å være redd ang bading i syden. Men vær forsiktig om det fortsatt er "åpent sår"

Hvetekimolje er forresten fantastisk mot arrdannelse. Brukes ofte på operasjonssår, har selv brukt det på et stygt operasjonssår, smurte på et par ganger om dagen, og tror det gjorde at arret ble mye mindre og penere enn føst antatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår 4,5 åring smalt pladask i parketten fra lav høyde og klarte på underlig vis å få et skikkelig kutt på haka som måtte sys med 7 sting. Dette var i oktober. Det er en liten strek der, men det er ikke skjemmende. Som de andre sider. Skjerm det godt for solen. Har selv sett forskjellen på sår (store skrubbsår) som jeg har og ikke har skjermet om sommeren. De som ble skjermet forsvant helt, andre har jeg slitt med i årevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk beskjed om å smøre med høy solfaktor og gjerne ha en trøye på etter podens siste hjerteoperajson for at arret skulle bli pent. Det er nå 7 år siden og arret er nesten ikke synlig.

Ha på høy solfaktor, en sånn stift med en kul farge er kanskje tøft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått mange gode råd om beskyttelse mot solen etc, så jeg skal ikke si noe om det, men det er også lurt å sørge for at arret er mest mulig i ro - at man ikke drar og strekker i huden inntil det har grodd skikkelig. Det kan derfor være lurt å bruke plaster over (av den typen uten "vatt", hvis du skjønner).

Jeg fikk et arr i ansiktet som barn som jeg i ung voksen alder fikk plastisk kirurgi på, og rådene ovenfor er fra den plastiske kirurgen. Jeg hadde da en liten, smal brun stripe plaster (fra rull) over arret i 1-2 uker etterpå (husker ikke helt). (ikke samme plasteret hele tiden, da*s*)

Så dermed kan du slå to fluer i en smekk og beskytte mot både sol & bevegelse! :-)

Forresten: Mitt "nye" arr er så godt som usynlig. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tape (kirurgisk) over for å beskytte mot sol, ja. (som alle andre sier...)

Men det er også viktig visstnok å bruke strips til å holde sammen såret med lenge etterpå. Altså strips på tvers av såret, med litt spenn i (presse sårkantene sammen)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tape (kirurgisk) over for å beskytte mot sol, ja. (som alle andre sier...)

Men det er også viktig visstnok å bruke strips til å holde sammen såret med lenge etterpå. Altså strips på tvers av såret, med litt spenn i (presse sårkantene sammen)..

Datteren vår fikk i tillegg til sine syv sting tre strips. Alt dette ble fjernet da hun tok stingene en uke etterpå. Vi hadde jo hakekutt, som er i "glippesonen", men fikk ikke noe beskjed om videre bruk av strips. Det ser heldigvis ut til at det har fått helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren vår fikk i tillegg til sine syv sting tre strips. Alt dette ble fjernet da hun tok stingene en uke etterpå. Vi hadde jo hakekutt, som er i "glippesonen", men fikk ikke noe beskjed om videre bruk av strips. Det ser heldigvis ut til at det har fått helt fint.

Tja,- vi fikk beskjed om å stramme til med strips så lenge vi gadd (=mange uker) for at det skulle bli minst mulige merker etterpå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja,- vi fikk beskjed om å stramme til med strips så lenge vi gadd (=mange uker) for at det skulle bli minst mulige merker etterpå...

Legen har ikke satt på noen strips på såret hennes, burde vi spørre om det, eller kjøpe selv på apoteket kanskje? Synes også 2 sting ser litt lite ut på det lange såret (12-13mm), men aner ikke hva som er vanlig. Legen har i allefall brukt tynn tråd, og laget stingene så små som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen har ikke satt på noen strips på såret hennes, burde vi spørre om det, eller kjøpe selv på apoteket kanskje? Synes også 2 sting ser litt lite ut på det lange såret (12-13mm), men aner ikke hva som er vanlig. Legen har i allefall brukt tynn tråd, og laget stingene så små som mulig.

Tja,- jeg ville nok sjekket litt mer. Evt. bare kjøpe strips selv på apoteket og bruke dem... Altså sette fast på den ene siden av såret, dra til og feste på den andre siden, slik at sårkantene presses mot hverandre. Det var i alle fall det vi fikk beskjed om,- men om det er din eller min lege som har rett, det vat man jo ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mandolina

Jeg har tre barn, som alle har fått små kutt i ansiktet, den ene har et ikke synlig arr og de to andre har synlige arr. Om arret blir synlig eller ikke avhenger av hvor tett legen har sydd sammen såret, det skal helst være så stramt at sårkantene ligger over hverandre, da blir arret penest.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...