Gå til innhold

Melk på flaske

Gjest ammekrisa

Anbefalte innlegg

Gjest ammekrisa

Vurderer å pumpe meg og gi babyen melk på flaske av og til da hun i det siste har blitt litt vanskelig enkelte tider av døgnet, vanskelig for å få rett tak, eller at hun ikke får ut nok, eller at hun sovner fra puppen, har prøvd å vekke henne, men hun våkner bare litt, tar noen få sugetak og døser av igjen, så føler jeg hun bare sitter og smatter og koser seg og ikke drikker.

Hva syns dere, burde jeg gitt henne litt pumpemelk?

Og hvordan gjør jeg det? Ser at pumpemelk holder seg 48 timer i kjøleskap.

Jeg har pumpet meg noen ganger om dagen pga litt melkespreng pga hun ikke tømmer brystet helt. Kan jeg bruke denne melken, eller bør jeg pumpe et bryst helt tomt og så gi av det? Og varme - skal dette varmes i vannbad - og hvor varmt? 37 grader? Og om en tar med seg flaske på tur, skal den da også varmes?

jeg er helt ny i gamet om dere skjønner. Babyen er bare 1 uke gammel og jeg føler alle rundt meg sier hun kun skal ha pupp, men nå har jeg begynt å bli veldig sår pga hun bare smatter eller at hun bommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror jeg hadde vært litt forsiktig med å begynne med flaske allerede nå. Dere er jo nybegynnere begge to, og amming/diing er noe som må læres! begynner du med flaske er det fare for at dere aldri får dreisen på det, da det er en helt annen sugeteknikk.

Jeg anbefaler "Boken om amming" av Elisabeth Helsing (de har den nok på biblioteket)

Det som er viktig, er at babyen gaper høyt nok når hun tar tak. merker du at hun har feil tak, må du lirke inn lillefingeren i munnviken hennes så hun slipper, og legge henne til pånytt.

Hvis brystet er veldig fullt og hardt, kan det være vanskelig å få tak, da kan du prøve å melke ut litt på forhånd så det blir litt enklere.

http://www.nettdoktor.no/graviditet_foedsel/artikler/barsel/ammestart.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest klem til deg

Tror jeg hadde vært litt forsiktig med å begynne med flaske allerede nå. Dere er jo nybegynnere begge to, og amming/diing er noe som må læres! begynner du med flaske er det fare for at dere aldri får dreisen på det, da det er en helt annen sugeteknikk.

Jeg anbefaler "Boken om amming" av Elisabeth Helsing (de har den nok på biblioteket)

Det som er viktig, er at babyen gaper høyt nok når hun tar tak. merker du at hun har feil tak, må du lirke inn lillefingeren i munnviken hennes så hun slipper, og legge henne til pånytt.

Hvis brystet er veldig fullt og hardt, kan det være vanskelig å få tak, da kan du prøve å melke ut litt på forhånd så det blir litt enklere.

http://www.nettdoktor.no/graviditet_foedsel/artikler/barsel/ammestart.php

Hei,

Dere bør få helt dreisen på ammingen før dere introduserer flaske.

Det er ingen førstegangsfødende som føler de har kontroll på ammingen etter en uke. Det er helt unntakstilstand for de fleste i en del uker til! Øv på at babyen får riktig ta, kanskje det er lettest hvis du ligger? Prøv dere frem.

Jeg ville tatt en tur til helsestasjonen, og bedt om å snakke litt om amming med helsesøster. Det høres ut som du blander litt sammen ting du har hørt om amming / pumping / flaske, og noe er supert når det gjelder en litt større baby, men ikke så tidlig i livet som din er nå.

Det er ikke meningen at brystene skal føles som de er helt tømt så tidlig som dette, stort sett ammer man fryktelig mange ganger (så lenge baby er våken) disse ukene. Jeg ville lagt bort pumpen noen uker, og bare latt baby suge så ofte den vil. Men finn en balanse, ikke la den ligge og kosesuge i timevis uten at brystet får tørke og hvile litt, sår blir du uansett, men man kan jo prøve å begrense det..

Men jeg tror ikke jeg kjenner noen som ikke har vært igennom noen uker med klønete amming og grusomme smerter i såre brystvorter. Bruk alle tips om lanolin, ullinnlegg, lufttørking, skjell osv osv men husk at riktig sugeteknikk er det eneste som kan gjøre at det ikke blir altfor langvarig.

Når det gjelder utpumpet melk, så kan man samle opp skvettene man har pumpet (så lenge skvettene er avkjølt før man blander dem, slik at avkjølt melk ikke varmes opp av ny melk for så å avkjøles igjen osv.) Og den kan fryses.

Utpumpet melk skal behandles forsiktig, den må oppbevares kjølig og er vanskeligere å ha med ut på tur enn feks erstatning er. jeg synes ikke dere skal begynne med alt dette nå, bruk de neste tre-fire ukene på å perfeksjonere ammingen.

Når ammingen går helt bra, kan dere heller begynne å gi litt pumpet melk om kvelden (kanskje pappaen kan gi det du har pumpet i løpet av dagen, til baby om kvelden / første nattmåltid) slik at du får litt mer sammenhengende søvn.

Introdusering av flaske bør skje når ammingen har kommet godt i gang, baby har perfekt sugeteknikk ved brystet, og ikke glemmer dette / forvirres ved å drikke av flaske innimellom. Introdusering av flaske bør også skje når hun ikke er ekstremt sulten, eller mett, og mor bør helst være helt utenfor syns/hørsels/lukte-avstand.. Dette er en "pappajobb"..

velg de du omgås med med omhu, familiemedlemmer som stresser deg holder du deg helt unna, gi hyggelig beskjed om hvordan du evt ønsker råd, og hva som oppleves som stress.

Spør på helsestasjonen om de kan etablere en barselgruppe, det kan være veldig fin hjelp i denne fasen og hele permisjonstiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klem til deg

Hei, (jeg la inn svaret mitt til GA, her er det riktig lagt inn)

Det er ingen førstegangsfødende som føler de har kontroll på ammingen etter en uke. Det er helt unntakstilstand for de fleste i en del uker til! Øv på at babyen får riktig ta, kanskje det er lettest hvis du ligger? Prøv dere frem.

Jeg ville tatt en tur til helsestasjonen, og bedt om å snakke litt om amming med helsesøster. Det høres ut som du blander litt sammen ting du har hørt om amming / pumping / flaske, og noe er supert når det gjelder en litt større baby, men ikke så tidlig i livet som din er nå.

Det er ikke meningen at brystene skal føles som de er helt tømt så tidlig som dette, stort sett ammer man fryktelig mange ganger (så lenge baby er våken) disse ukene. Jeg ville lagt bort pumpen noen uker, og bare latt baby suge så ofte den vil. Men finn en balanse, ikke la den ligge og kosesuge i timevis uten at brystet får tørke og hvile litt, sår blir du uansett, men man kan jo prøve å begrense det..

Men jeg tror ikke jeg kjenner noen som ikke har vært igennom noen uker med klønete amming og grusomme smerter i såre brystvorter. Bruk alle tips om lanolin, ullinnlegg, lufttørking, skjell osv osv men husk at riktig sugeteknikk er det eneste som kan gjøre at det ikke blir altfor langvarig.

Når det gjelder utpumpet melk, så kan man samle opp skvettene man har pumpet (så lenge skvettene er avkjølt før man blander dem, slik at avkjølt melk ikke varmes opp av ny melk for så å avkjøles igjen osv.) Og den kan fryses.

Utpumpet melk skal behandles forsiktig, den må oppbevares kjølig og er vanskeligere å ha med ut på tur enn feks erstatning er. jeg synes ikke dere skal begynne med alt dette nå, bruk de neste tre-fire ukene på å perfeksjonere ammingen.

Når ammingen går helt bra, kan dere heller begynne å gi litt pumpet melk om kvelden (kanskje pappaen kan gi det du har pumpet i løpet av dagen, til baby om kvelden / første nattmåltid) slik at du får litt mer sammenhengende søvn.

Introdusering av flaske bør skje når ammingen har kommet godt i gang, baby har perfekt sugeteknikk ved brystet, og ikke glemmer dette / forvirres ved å drikke av flaske innimellom. Introdusering av flaske bør også skje når hun ikke er ekstremt sulten, eller mett, og mor bør helst være helt utenfor syns/hørsels/lukte-avstand.. Dette er en "pappajobb"..

velg de du omgås med med omhu, familiemedlemmer som stresser deg holder du deg helt unna, gi hyggelig beskjed om hvordan du evt ønsker råd, og hva som oppleves som stress.

Spør på helsestasjonen om de kan etablere en barselgruppe, det kan være veldig fin hjelp i denne fasen og hele permisjonstiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ammekrisa

Hei, (jeg la inn svaret mitt til GA, her er det riktig lagt inn)

Takk for råd.

Mener du at skvettene bør avkjøles før de blandes? JEg har en Avent håndpumpe som er koplet til en flaske. Jeg har den i kjøleskapet når jeg er ferdig og pumpe, pumper bare for å lette på trykket når jegj får brystspreng etter råd fra jordmor.

Men bør jeg bytte flaske for hver gang jeg pumper da kanskje og kjøle ned før jeg blander?

Og hva med selve pumpa, bør jeg sterilisere den ved hvert bruk, eller er det nok at jeg har den i kjøleskapet med lokk på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råd.

Mener du at skvettene bør avkjøles før de blandes? JEg har en Avent håndpumpe som er koplet til en flaske. Jeg har den i kjøleskapet når jeg er ferdig og pumpe, pumper bare for å lette på trykket når jegj får brystspreng etter råd fra jordmor.

Men bør jeg bytte flaske for hver gang jeg pumper da kanskje og kjøle ned før jeg blander?

Og hva med selve pumpa, bør jeg sterilisere den ved hvert bruk, eller er det nok at jeg har den i kjøleskapet med lokk på?

Du har fått gode råd fra "Klem til deg", jeg er enig i at du bør vente med flaske. Jeg hadde fryktelig såre brystvorter i begynnelsen med det første barnet. Men det gir seg hvis barnet suger riktig!

Jeg tror det holder å sterilisere den en gang pr dag. Jeg ville ha helt melken over på isbit-poser og lagt i fryseren for hver gang du har pumpet. Så ville jeg ha skylt pumpen og flasken i kaldt vann og lagt til tørk på tørkepapir eller noe.

Da jeg hadde liten baby, pumpet jeg ofte om morgenen, når jeg hadde mye melk. Ikke bare for å lette på trykket, men tømte det ene brystet helt. Så fikk babyen flasken senere samme kveld. Men jeg begynte ikke før barnet var 2 uker (da fikke jeg brystbetennelse, hvis ikke hadde jeg nok ventet enda lenger).

Vannbad: Bruk varm vann fra springen elle i en kjele. Vannet må være varmt, mye varmere enn 37 grader, ellers tar det altfor lang tid. Melken skal være 37 grader, det sjekker du ved å helle en dråpe på innsiden av håndleddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du kontakt med barselpoliklinikken på sykehuset der du fødte? Det hadde jeg, og jordmor der lærte meg utrolig mye om amming! Dette er fantastiske mennesker som er vane med små babyer og utslitte, fortvilede mødre:-) Jeg følte jeg fikk mye mer hjelp der enn på helsestasjonen, der de bare har helsesøstre, ikke jordmødre... (I hvert fall på min helsestasjon)

Ellers vil jeg råde deg til å kjøpe deg ei ammepute hvis du ikke allerede har! Jeg ga 400 kr for min, og den har vært verdt hver eneste krone! Den hjelper deg å få babyen i stabil stilling, slik at du har hendene fri til å gi den riktig tak på puppen. I tillegg kan du legge babyen i tvillingstilling, altså med rumpa under armen din. Dette avlaster en sår pupp, da babyen suger "andre veien". Det hjalp meg mye da jeg var veldig sår, og jeg bytter enda mellom vanlig- og tvillingstilling!

Jeg tror forresten ikke at flaskemating er gunstig før du har fått orden på ammingen! Det er fristende der og da, for å avlaste litt, men gjør det bare værre i lengden, da babyen lærer feil sugeteknikk! Det jeg fikk beskjed om, var at jeg kunne pumpe og gi med "sprøyte" i munnen til babyen... Prøvde dette noen ganger, men hun fikk bare vondt i munnen av sprøyten, da hun ikke kunne la være å virre med hodet mens hun spiste!

Jeg fikk forresten brystbetennelse 6 dager etter fødsel, fordi bakterier satte seg i sårene. Det er ikke behagelig, og krever 10 dager på antibiotika, så pass på håndhygienen rundt amming så lenge du er sår!!!

Be om hjelp fra jordmor du, og ikke hør så mye på alle råd du får fra alle andre! Det gjør det bare stresset og fortvilet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ammekrisa

Har du kontakt med barselpoliklinikken på sykehuset der du fødte? Det hadde jeg, og jordmor der lærte meg utrolig mye om amming! Dette er fantastiske mennesker som er vane med små babyer og utslitte, fortvilede mødre:-) Jeg følte jeg fikk mye mer hjelp der enn på helsestasjonen, der de bare har helsesøstre, ikke jordmødre... (I hvert fall på min helsestasjon)

Ellers vil jeg råde deg til å kjøpe deg ei ammepute hvis du ikke allerede har! Jeg ga 400 kr for min, og den har vært verdt hver eneste krone! Den hjelper deg å få babyen i stabil stilling, slik at du har hendene fri til å gi den riktig tak på puppen. I tillegg kan du legge babyen i tvillingstilling, altså med rumpa under armen din. Dette avlaster en sår pupp, da babyen suger "andre veien". Det hjalp meg mye da jeg var veldig sår, og jeg bytter enda mellom vanlig- og tvillingstilling!

Jeg tror forresten ikke at flaskemating er gunstig før du har fått orden på ammingen! Det er fristende der og da, for å avlaste litt, men gjør det bare værre i lengden, da babyen lærer feil sugeteknikk! Det jeg fikk beskjed om, var at jeg kunne pumpe og gi med "sprøyte" i munnen til babyen... Prøvde dette noen ganger, men hun fikk bare vondt i munnen av sprøyten, da hun ikke kunne la være å virre med hodet mens hun spiste!

Jeg fikk forresten brystbetennelse 6 dager etter fødsel, fordi bakterier satte seg i sårene. Det er ikke behagelig, og krever 10 dager på antibiotika, så pass på håndhygienen rundt amming så lenge du er sår!!!

Be om hjelp fra jordmor du, og ikke hør så mye på alle råd du får fra alle andre! Det gjør det bare stresset og fortvilet!

Jeg har en ammepute, i følge en venninne, en såkalt tvillingammepute, sånn boomerangformet, men føler den er så stor og tykk, den jeg fikk prøve på barsel var mye mindre.

Hvilke stillinger kan jeg sitte i når jeg bruker ammepute? Skal jeg ha et armlene på den siden av armen hvor jeg ammer og la ammeputen hvile på den?

Og hvordan får jeg til tvillingstillingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en ammepute, i følge en venninne, en såkalt tvillingammepute, sånn boomerangformet, men føler den er så stor og tykk, den jeg fikk prøve på barsel var mye mindre.

Hvilke stillinger kan jeg sitte i når jeg bruker ammepute? Skal jeg ha et armlene på den siden av armen hvor jeg ammer og la ammeputen hvile på den?

Sliter litt med å sitte godt med ammeputen selv jeg... Det ideelle er å sitte på en "pinnestol" med armlener. Ha beina i gulvet og en liten pute under ammeputa. Men hvem har vel en sånn stol hjemme??! Jeg sitter i sofaen med beina i kors. Legger en pute ved siden av meg i sofaen, slik at ammeputa ikke henger ned, hvis du skjønner... Har du lave armlener på sofaen er nok dette fint! Det viktigste er at du ikke sitter bakoverlent! De sier du skal sitte helt rett i ryggen, men jeg er nødt til å lene meg litt forover for å få det skikkelig til...

Så legger du babyen på siden, med magen mot deg. Rumpa under armhulden din, og hodet mot nærmeste pupp. Se for deg at du har tvillinger, og du skal amme begge på likt. Da har du en under hver arm, med hodene mot hverandre på midten...

Legger du babyen under høyre arm, legger du høyre hånd på bakhodet til babyen slik at du kan "dytte" henne litt mot puppen når hun gaper riktig. Venstre hånd bruker du til å klemme areola litt sammen i høyden, slik at babyen kan få tak i mest mulig av det brune. Dytt brystvorten borti overleppen hennes, så hun bøyer nakken litt bakover og gaper høyt, så dytter du med høyrehånden hodet hennes mot puppen. Da får hun nok et fint tak:-) Det er i hvert fall slik jeg gjør det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kalina

Ang ammepute - Jeg satt bare inntil armlenet i sofaen, la ikke ammeputa oppå, bare inntil. Og puffet den opp der babyen skulle ligge, så den ikke sank for langt ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På apoteket kan du få kjøpt praktiske fryseposer til morsmelk. De holder i tre mndr i dypfryseren. Det finnes også en slags flaskeinnretning du kan bruke slik at du slipper å tømme melken fra posen over på flasken.

Det hjelper å småkile babyen på føttene om h*n sovner hele tiden.

Om jeg ikke var helt desperat, ville jeg ikke brukt flaske på et så lite barn. Da kan det fort bli slik det blir i hele ammeperioden; Du må pumpe deg fordi babyen ikke tar pupp. De problemene du beskriver er ganske vanlige og går som regel over.

Om du pumper deg når du har melkespreng eller babyen ikke har tatt all melken du hadde, forteller du kroppen din at den skal produsere mer melk enn babyen kommer. Men om melken renner litt tregt, kan det jo være greit med litt overproduksjon for å få fart på spruten.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gjør dette vanskelig. Det finnes ingen eksakte fasitsvar. For mange råd vil gjøre at man går seg bort i detaljer.

;-)

Tenk praktisk å stol på deg selv.

Du skal sitte _godt_ når du ammer. Å sitte godt betyr å sitte på en måte som er _praktisk_ i forhold til ammingen og behagelig for _deg_. Om du sitter i en sofa eller på en stol eller hva du nå gjør spiller ingen rolle så lenge det funker for _deg_. Hensikten med en ammepute er at mor skal slippe å slite ut nakke, skuldre og armer med å holde babyen og at babyen skal ligge komfortabelt. Har du denne hensikten for øyeet, finner du ut av det.

Det er ikke nødvendig å sitte helt rakrygget. Finn det som fungerer for deg.

Synes du ammeputen er for hard og kompakt, kan du kanskje sprette den fosiktig opp en cm eller to og ta ut litt av fyllmassen til den blir slik du vil ha den. Funker det bedre uten ammepute, er det bare å droppe den.

Det kan hjelpe å legge en passende pute under ammeputen om hodet til nurket kommer for langt ned.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest klem til deg

Takk for råd.

Jeg ville brukt flere flasker / poser, og avkjølt skvettene før jeg slo dem sammen.

Men som sagt, ville jeg ikke pumpet nå i det hele tatt, konsentrer dere om ammingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...