Gjest vingla Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Gutten min på 5 år, oppfører seg ikke pent om dagen.Min Samboer og jeg har fått en ny baby, som tar nok masse krefter og energi fra meg og jeg har nok kort lunte. Guttungen vil ikke høre på oss lenger, han er også umulig i barnehagen.Han er hos Faren sin annen hver Helg fra torsdag til søndag.Der vi bor , er det ingen barn og ikke er han flink til å leke allene heller..må ha hjelp til alt. Klart han er sjalu på den lille, men hva kan vi gjøre? Hva har dere gjort, som kan hjelpe? tar imot alle gode råd. tusen takk 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cizz Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Det er vanskelig å ha fått et søsken, selvfølgelig! Men man kan selvsagt ikke tillate all slags oppførsel heller. Jeg har ingen erfaringer med femåringer, så jeg vet ikke om jeg kan gi så gode råd heller. Men ett tips vi hadde nytte av da vi fikk en baby i huset (eldste var 2,5) var at innimellom tok vi noen stunder bare jeg og han hvor det var _bare_ oss som skulle kose oss litt ekstra. Ikke store planlagte ting, men bare sånn akkurat nå skal bare du og jeg sitte her helt alene sammen og pusle eller lese eller spille et spill, bare du og jeg, en liten stund. Viktigst av alt at denne stunden med gjennomført kvalitetstid har en tydelig begynnelse og en tydelig slutt, ingen rom for forstyrrelser eller misforståelser. Trenger bare være et kvarter kanskje, noe som er gjennomførbart i hverdagen. Lykke til med ny familie! Alt må nok bare gå seg til litt for alle. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linko Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Vanskelig situasjon... hvor en stor grunn sannsynligvis er mangel på energi hos mor, noe som selvfølgelig er helt forståelig. Kanskje kan det hjelpe å endre fokus; ikke gjør mer husarbeid enn strengt nødvendig og hvil ved enhver anledning. Legg deg når babyen sover og HVIL! Planlegg enkle middager for en uke (jeg synes selv det å finne ut hva man skal ha til middag er et ork når man er sliten), handle inn kun en gang i uka. Ta i bruk engangstallerkener og engangsbestikk om nødvendig ;-) Ikke legg opp til cafebesøk eller barselbesøk (heller si at dersom dere får besøk så må det være for å hjelpe til med husarbeid). RO NED. Innrøm at det er blitt et problem og at det må tas noen tak for å få opp energien. Lykke til (kjenner igjen situasjonen fra tiden etter fødselen til nr 2). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minnah Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Får du til å bare kose deg med 5-åringen litt innimellom? Du har ny samboer, dere har fått baby, det er stor mulighet for at han ikke finner seg til rette. Ha litt kvalitetstid sammen med gutten, bygg Lego, les bok, se tegnefilm, og tull og le litt. Bare dere to. Få til en stund sammen hver dag, vis at han blir satt pris på. Ta ham med på stell av babyen (det gjør du sikkert), og be ham hente småting til deg slik at du kan rose ham for god hjelp. Osv. Jeg tror ikke nødvendigvis det er så mye som skal til for å bedre situasjonen litt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Pass på å hvil i den tiden han er i barnehagen. Lag en god ordning om dere har ammetid/mating på nettene. Annenhver natt henter dere babyen til mating. Selv om du ammer så er det utrolig deilig å få babyen rett i armene og fraktet bort etterpå. Kan du og din samboer ta 5åringen med på noe gøy en dag hver pr uke? Ikke nødvendigvis ut av hus, men alene tid for dere. Hva gjorde dere før fødsel f.eks... Er han med på stell og hygge for babyen da? Han kan kanskje føle seg verdifull om han får sitte mere på fanget en periode. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvinne71 Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Oppførselen hans skyldes utvilsomt at han føler sjalusi ovenfor den nye babyen, og at han får mindre positiv, ( og kanskje mere negativ?) oppmerksomhet fra deg. Så jeg kan bare henge meg på rådene du allerede har fått om å tilbringe litt tid ALENE med 5-åringen. Lego bygging og lesing er vel og bra. Men jeg tror også det er viktig at du gjør ting sammen med ham også UTENFOR husets 4 vegger UTEN babyen tilstede, så dere kan få litt alenetid uten avbrytelser, eller babyskrik i bakgrunnen. Det er viktig for ham å føle at dere gjør ting som babyen er for liten til å delta i. Sykle en tur, eller gå en tur i skogen, på kino, svømmehall etc.. Aktivitetene kan tilpasses ettersom hvor lenge du kan være borte fra babyen. Men bare 30 minutters kvalitets tid utendørs, kan nok gjøre underverker..... Leking og lesing er en ting 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minnah Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Oppførselen hans skyldes utvilsomt at han føler sjalusi ovenfor den nye babyen, og at han får mindre positiv, ( og kanskje mere negativ?) oppmerksomhet fra deg. Så jeg kan bare henge meg på rådene du allerede har fått om å tilbringe litt tid ALENE med 5-åringen. Lego bygging og lesing er vel og bra. Men jeg tror også det er viktig at du gjør ting sammen med ham også UTENFOR husets 4 vegger UTEN babyen tilstede, så dere kan få litt alenetid uten avbrytelser, eller babyskrik i bakgrunnen. Det er viktig for ham å føle at dere gjør ting som babyen er for liten til å delta i. Sykle en tur, eller gå en tur i skogen, på kino, svømmehall etc.. Aktivitetene kan tilpasses ettersom hvor lenge du kan være borte fra babyen. Men bare 30 minutters kvalitets tid utendørs, kan nok gjøre underverker..... Leking og lesing er en ting "Lego bygging og lesing er vel og bra. Men jeg tror også det er viktig at du gjør ting sammen med ham også UTENFOR husets 4 vegger UTEN babyen tilstede, så dere kan få litt alenetid uten avbrytelser, eller babyskrik i bakgrunnen. " Det vil hun vel fort finne ut. Jeg kan ikke forstå at det skal være nødvendig å dra ut av huset, i mine øyne vil det kunne gi inntrykk av at de må fjerne seg fra de andre for å være ordentlig sammen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvinne71 Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 "Lego bygging og lesing er vel og bra. Men jeg tror også det er viktig at du gjør ting sammen med ham også UTENFOR husets 4 vegger UTEN babyen tilstede, så dere kan få litt alenetid uten avbrytelser, eller babyskrik i bakgrunnen. " Det vil hun vel fort finne ut. Jeg kan ikke forstå at det skal være nødvendig å dra ut av huset, i mine øyne vil det kunne gi inntrykk av at de må fjerne seg fra de andre for å være ordentlig sammen. Ja, for en femåring som trenger å ha mamma litt for seg selv, så tror jeg dette er en god løsning! Ikke minst for mor også, så hun slipper å bli stresset over en sutrende baby i bakgrunnen, som kanskje forstyrrer eller avbryter den "avtalte" kvalitetstiden med 5 åringen! Det vil forsterke frustrasjonen og sjalusien ytterligere hvis babyen også "ødelegger" tiden som var tiltenkt 5-åringen!! Det betyr også mye for eldre søsken å føle seg STORE, dvs altså kunne gjøre ting med foreldrene, som minstemann er for liten til å være med på. Jeg sier ikke at dette er ISTEDET, for kvalitetstid innendørs, men noen man bør prøve å få til av og til i TILLEGG, så han faktisk kan ha mamma helt for seg selv noen minutter / timer.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fillolin Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Sikkert gode råd de du allerede har fått. Jeg vil føye til: Snakk med gutten din! Hvis han er som 5-åringer flest forstår han mye når det blir snakket om selv om han selv ikke klarer å sette ord på alt. Snakk om forandringene i familien, hvordan det er for deg og for pappa'n og hvilke tanker du gjør deg om hans situasjon. Snakk sammen om hva som kan gjøres, hvilke behov hver og en har og hvordan dere kan finne ut av det. Vær ærlig og tydelig uten å bebreide eller legge skyld på noen. Involver ham i samværet med babyen - han kan jo bli en riktig god hjelper, og det er godt å kjenne at man har en plass og funksjon i familien! Han kan finne på morsomme ting for babyen, hente bleier, synge for babyen sammen med deg, trille vogna, henge opp eller brette klær, legge i maskinen... Og jeg tror det er viktig for barn i denne alderen å få gå fritt fra å være stor til å være liten, behovene varierer etter dagsform og tid på dagen. Kanskje trenger han f.eks. også en hvile- og kosestund når babyen får mat? Bare noen tanker og idéer - det er ellers lett å forstå at en du blir sliten, det blir vel de fleste i den fasen dere er nå. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majata Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Jeg har svært god erfaring med denne boka: http://phis.postmann.net/default2.asp?id=2068 Fortell gutten din at du er glad i ham FOR ALLTID !!!! Og, at du skjønner at han er sint og fustrert. Men, at du ikke kan akseptere at han oppfører seg som nå. Vær konkret. Fortell ham hvordan du vil at det skal være og hvorfor. ROS ØNSKET ADFERD ! LYKKE TIL 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vingla Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Jeg har svært god erfaring med denne boka: http://phis.postmann.net/default2.asp?id=2068 Fortell gutten din at du er glad i ham FOR ALLTID !!!! Og, at du skjønner at han er sint og fustrert. Men, at du ikke kan akseptere at han oppfører seg som nå. Vær konkret. Fortell ham hvordan du vil at det skal være og hvorfor. ROS ØNSKET ADFERD ! LYKKE TIL Han får glad i deg melding hverdag og jeg prøver å sette av tid til han også, til lek og prat! Den boken blir kansje ikke helt riktig, da han er vant å være hos pappan sin fra liten av, han kjenner det ikke anderledes.Som noen sier: må vel bruke tiden til hjelp!og bare se det litt an. Kansje det er en form for trassalder? Vil ikke høre...ikke legge seg, vil ikke gi nattekos til samboeren, som er verdens snilleste! Er skikkelig rådvill.Har ikke lyst å bli sint heller! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vingla Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Oppførselen hans skyldes utvilsomt at han føler sjalusi ovenfor den nye babyen, og at han får mindre positiv, ( og kanskje mere negativ?) oppmerksomhet fra deg. Så jeg kan bare henge meg på rådene du allerede har fått om å tilbringe litt tid ALENE med 5-åringen. Lego bygging og lesing er vel og bra. Men jeg tror også det er viktig at du gjør ting sammen med ham også UTENFOR husets 4 vegger UTEN babyen tilstede, så dere kan få litt alenetid uten avbrytelser, eller babyskrik i bakgrunnen. Det er viktig for ham å føle at dere gjør ting som babyen er for liten til å delta i. Sykle en tur, eller gå en tur i skogen, på kino, svømmehall etc.. Aktivitetene kan tilpasses ettersom hvor lenge du kan være borte fra babyen. Men bare 30 minutters kvalitets tid utendørs, kan nok gjøre underverker..... Leking og lesing er en ting alenetid med 5 åringen , hørtes kjekt ut. Det er nok verdt noen forsøk))) takk for tips. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snikkersen Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Det høres ut som om gutten er i en stressende periode av livet. Ikke bare må han flytte fra den ene forelderen til den andre, han har også fått en konkurrent til oppmerksomhet og kjærligheten til moren. Det er ikke så rart at han er frustrert. Han prøver nok bare å finne måter han kan få oppmerksomhet på, både hos foreldre og i barnehagen. Kanskje er hanusikker på sin stilling i familien. Har bare ett råd: Gi han masse postitiv oppmerksomhet og alene tid med mammaen sin. Høres vanskelig ut kanskje siden dere har baby, men det er nødvendig. La babyfaren overta babyen ofte, sånn at mor og sønn kan kose seg sammen (dra på kino, i svømmehallen, eller bare ut på lekeplassen eller i butikken). Bruk tid på legging, les for han og lytt til hva han har å fortelle. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Geir Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Spør om han ønsker å bo hos sin far fast, og være hos dere annenhver helg fra torsdag til søndag. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.