Gjest uten nick her Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Jeg ser på tabloid nå. (Reprise.) Jeg er selv uten fagbrev og jobber på et sykehjem. Jeg ser at det også kommer an på hvordan man er som person og hva man har av kunnskaper. Jeg er lei av at ufaglærte blir sett ned på. Selvsagt er det noen som ikke har nok kunnskaper, men mange jobber godt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sykepleiersken Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Jo, de kan faktisk være mye dyktigere enn en faglært på det mellommennsekelge plan. Den gode sosiale inteligensen, evnen til å løfte sine kollegaer opp på en positiv måte, evnen til å spre glede og godhet til de eldre bør være et minimumskrav til helsearbeidere. Personell som viser mangel på respekt for pasientene bør så fort som mulg skaffe seg en helt annen jobb. Likeens personell som bryter sine kollegaer ned slik at sykmeldinger øker vil jeg påstå er mere til skade enn til nytte. De har ikke noe der å gjøre mener jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Vi har blitt et "papirsamfunn". Vi må ha papirer på alt! Men det er ikke det samme som at personer med papirer er bedre enn de uten. Man har selvfølgelig en masse kunnskap i bunn som fagarbeider, men hvis man jobber som ufaglært på sykehjem, så kjenner man de pasientene som bor der og vet hvilke rutiner som gjelder, og gjør (synes jeg) en mye bedre jobb enn en som er nyutdannet og nettopp har begynt der (men denne vil selvfølgelig lære og bli bedre). Jeg jobber for tiden på et biblioktek (ufaglært), og er den som per i dag har ansvaret for daglig drift der og kan alt som er nødvendig for å gjøre en god jobb. Likevel vil ikke jeg få tildelt den ledige stillingen (som evt. kommer) fordi jeg ikke er utdannet bibliotekar! Det er ulike mennesker i begge kategorier - dårlige og gode ufaglærte og dårlige og gode faglærte - det er mye mennesketypen det går på, spesielt i helsesektoren. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest D*lilith Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Folk er vel forsjellige der og,noen er flinke andre ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
drajaba... Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Jo, selfølgelig kan de det. Jeg er ikke selv ufaglært, men ser jo at det er mange dyktige av dem rundt meg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Men hvis du hadde vært faglært hadde du kanskje vært _enda_ flinkere? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
soleil Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Personlig egnethet har mye å si i yrker innen helse og sosial. En som er ufaglært kan være omsorgsfull og dyktig i jobben sin. Faktorer som grunnleggende menneskesyn, holdninger og personlig stil har ofte mye mer å bety når en jobber med mennesker enn vekttall og titler. Som et lite apropos så er det jo forsket mye på hva slags terapi som fungerer. En undersøkelse jeg leste konkluderte med at terapiformen/metoden var helt underordnet når det gjaldt resultater. Det som var viktig var relasjonen mellom pasient og terapeut. Tror dette i en del tilfeller kan overføres til diskusjonen om faglærte og ufaglærte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Det er synd at det ofte settes likhetstrekk mellom ufaglært og inkompetent. Man bør i stedet snakke om formalisert og ikke formalisert kompetanse. En med lang erfaring som pleiemedhjelper kan sitte på langt større relevant kompetanse enn en nyutklekket hjelpepleier uten større erfaring. En kløpper av håndtverker kan være en langt bedre sløydlærer enn en som har de riktige ped. eksamenene. Jeg synes det er synd at formell kompetanse teller så mye mer enn faktiske prestasjoner i et yrke her til lands. Men selvsagt må f.eks. leger eller politi ha formell kompetanse og relevant utdanning. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Vi har blitt et "papirsamfunn". Vi må ha papirer på alt! Men det er ikke det samme som at personer med papirer er bedre enn de uten. Man har selvfølgelig en masse kunnskap i bunn som fagarbeider, men hvis man jobber som ufaglært på sykehjem, så kjenner man de pasientene som bor der og vet hvilke rutiner som gjelder, og gjør (synes jeg) en mye bedre jobb enn en som er nyutdannet og nettopp har begynt der (men denne vil selvfølgelig lære og bli bedre). Jeg jobber for tiden på et biblioktek (ufaglært), og er den som per i dag har ansvaret for daglig drift der og kan alt som er nødvendig for å gjøre en god jobb. Likevel vil ikke jeg få tildelt den ledige stillingen (som evt. kommer) fordi jeg ikke er utdannet bibliotekar! Det er ulike mennesker i begge kategorier - dårlige og gode ufaglærte og dårlige og gode faglærte - det er mye mennesketypen det går på, spesielt i helsesektoren. ''Man har selvfølgelig en masse kunnskap i bunn som fagarbeider..'' Det kommer i høyeste grad an på hvilken innsats man gjorde under utdanningen. Kravet for å få bestått er ikke alltid like imponerende. Dessuten handler det om å opprettholde og oppdatere kunnskaper. Slik sett kan en "ufaglært" ha større kunnskaper enn en med utdanning. Bakgrunnen for kravene om fagutdanning handler vel både om ønsket om å sikre kvalifiserte medarbeidere, proteksjonisme fra de som har gjennomført utdanningen. Og så handler det vel om å skaffe seg enkle (evt. forenklede) måter å skille klinten fra veten. Heldigvis kommer det etter hvert flere måter å formalisere sine kunnskaper på for folk med erfaring men uten formell utdanning. Biblotekarene har vel et 4-åring høgskolestudie? Jeg vet ikke hvilke utdanninger som kommer nærmest dette. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Klart du kan være dyktig i jobben selv om du ikke har formalkompetanse! Tipper at mange ufaglærte er vel så dyktige som faglærte i mange jobber, det kommer an på talent, personlighet, interesse, ansvarlighet - for bare å ta et lite utvalg av viktige elementer. Men jeg tror at DU hadde vært enda bedre dersom du i tillegg hadde hatt utdanning innenfor faget, og at de mindre gode som har utdanning hadde vært enda dårligere dersom de IKKE hadde hatt det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Klart du kan være dyktig i jobben selv om du ikke har formalkompetanse! Tipper at mange ufaglærte er vel så dyktige som faglærte i mange jobber, det kommer an på talent, personlighet, interesse, ansvarlighet - for bare å ta et lite utvalg av viktige elementer. Men jeg tror at DU hadde vært enda bedre dersom du i tillegg hadde hatt utdanning innenfor faget, og at de mindre gode som har utdanning hadde vært enda dårligere dersom de IKKE hadde hatt det. ''Men jeg tror at DU hadde vært enda bedre dersom du i tillegg hadde hatt utdanning innenfor faget, og at de mindre gode som har utdanning hadde vært enda dårligere dersom de IKKE hadde hatt det.'' Nemlig! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Selvsagt kan ufaglærte være dyktige. Mange er flinkere enn de som er faglærte også Det hele handler om å passe til jobben 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Geir Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 ''''Jeg ser at det også kommer an på hvordan man er som person og hva man har av kunnskaper.'''' Det er selvfølgelig det viktigste i _samtlige_ yrker, ihvertfall det med kunnskaper (og erfaring). Det med hvordan personen er har avgjørende betydning i alle yrker (spesielt i barnehage/skole/sfo og i helssektoren) der en jobber med folk! Så svaret er JA, selvfølgelig kan ufaglærte være dyktige i jobben sin, det finnes maaange faglærte som overhodet _ikkje_ er egna til å utføre jobben sin i fks. helsesektoren. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tatt utdanning i voksen alder Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Jeg tenkte slik du gjør tidligere. Jeg er da god nok som ufaglært i helsesektoren, og skjønte ikke at jeg skulle være noe dårligere enn de faglærte. Selvfølgelig er du ikke dårligere, men med den riktige fagutdanningen lærer en absolutt noe som ufaglærte ikke har lært og tilegnet seg gjennom en 3-års høgskoleutdanning. En lærer metoder og tankeprosesser jeg definitivt ikke hadde innsikt i før. Ta utdanningen, så får du se hva jeg mener. Du får noen aha-opplevelser garantert. Rent menneskelig er vi jo svært forskjellige, noen har medfødt omsorgsevne med eller uten utdanning. Men fagligheten får du kun gjennom utdanning over tid. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Jeg tenkte slik du gjør tidligere. Jeg er da god nok som ufaglært i helsesektoren, og skjønte ikke at jeg skulle være noe dårligere enn de faglærte. Selvfølgelig er du ikke dårligere, men med den riktige fagutdanningen lærer en absolutt noe som ufaglærte ikke har lært og tilegnet seg gjennom en 3-års høgskoleutdanning. En lærer metoder og tankeprosesser jeg definitivt ikke hadde innsikt i før. Ta utdanningen, så får du se hva jeg mener. Du får noen aha-opplevelser garantert. Rent menneskelig er vi jo svært forskjellige, noen har medfødt omsorgsevne med eller uten utdanning. Men fagligheten får du kun gjennom utdanning over tid. Jeg er enig i din sammenligning mellom det å være ufaglært og det å ha en treårig høgskoleutdanning. Er noe mer usikker på om det er grunn til å tro at de som har utdannelse som hjelpepleiere (det heter vel noe annet nå) nødvendigvis innehar større fagkunnskap enn folk som har jobbet en del innen pleie- og omsorg og evt. fått kurs og annen opplæring gjennom jobben. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.