Gjest en-spade-for-spade Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Hvis barnet ditt spør om hva en pedofil er? http://www.vgb.no/29308/perma/281633/ Jeg ville svart - hvis barnet var 10 år - at en pedofil er en syking som liker å ha sex med barn. Når voksne har sex med barn er det fryktelig vondt for barna. Jeg tror alle tiåringer vet hva sex er, og bortforklare dette med tafsing og andre dumme ord har jeg ingen tro på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest D*lilith Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Hadde nok vært "rett frem" her jeg også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kalina Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Jeg synes du forklarte det fint. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Jeg har forklart min 10-åring hva en pedofil er. Forklarte omtrent på den måten du sa det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
drajaba... Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Datteren min på snart 7 år spurte om lommemannen, hva han hadde gjort osv. Jeg fortalte at han hadde tatt på tissen til barn og at det ikke er lov. Det forsto hun. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Jeg har allerede snakket med min andreklassing om dette, det ble dessverre veldig aktuelt pga overgrep i nærmiljøet. Han vet allerede hva sex er, og at når to voksne er kjærester, liker de å gjøre sånne ting med hverandre. Jeg forklarte at det finnes voksne som er syke, og dermed tror de at det går an for voksne å gjøre voksne kjæresteting med barn, altså å ta på tissen og slike ting. Og at de kan finne på å lure barn for å få dem til å gjøre slike ting med dem. Jeg sa også at det ikke går an å se på voksne hvem som er sånn, og at det derfor er veldig viktig at han alltid sier ifra dersom noen voksne vil ha ham med seg noe sted. Og at hvis han ikke liker noe en voksen gjør med kroppen hans, har han alltid rett til å si "nei!" og fortelle det til en han stoler på (fortrinnsvis oss). Jeg understreket også at dersom en voksen prøver å gjøre slike ting med et barn, er det aldri, aldri barnet sin feil eller skyld, for de er de voksne som har ansvar for at barn har det bra. Det er en kjip prat å ta, for man føler at man frarøver barnet så mye uskyld. Men det er bedre at de er forberedt. Og det med skyldbiten synes jeg er veldig, veldig viktig å få frem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Jeg har allerede snakket med min andreklassing om dette, det ble dessverre veldig aktuelt pga overgrep i nærmiljøet. Han vet allerede hva sex er, og at når to voksne er kjærester, liker de å gjøre sånne ting med hverandre. Jeg forklarte at det finnes voksne som er syke, og dermed tror de at det går an for voksne å gjøre voksne kjæresteting med barn, altså å ta på tissen og slike ting. Og at de kan finne på å lure barn for å få dem til å gjøre slike ting med dem. Jeg sa også at det ikke går an å se på voksne hvem som er sånn, og at det derfor er veldig viktig at han alltid sier ifra dersom noen voksne vil ha ham med seg noe sted. Og at hvis han ikke liker noe en voksen gjør med kroppen hans, har han alltid rett til å si "nei!" og fortelle det til en han stoler på (fortrinnsvis oss). Jeg understreket også at dersom en voksen prøver å gjøre slike ting med et barn, er det aldri, aldri barnet sin feil eller skyld, for de er de voksne som har ansvar for at barn har det bra. Det er en kjip prat å ta, for man føler at man frarøver barnet så mye uskyld. Men det er bedre at de er forberedt. Og det med skyldbiten synes jeg er veldig, veldig viktig å få frem. ''Det er en kjip prat å ta, for man føler at man frarøver barnet så mye uskyld.'' Akkurat det følte jeg også i fjor sommer da jeg snakket med min gutt på 8 om dette. Vi brukte ikke ordet pedofil, men snakket om det, fordi det var en person som sneik rundt på fotballskolene i kommunen under falskt navn, som visstnok hadde dom på seg seksuelle overgrep mot barn. Og han var på fotballskolen der min gutt var. Jeg forklarte det omtrent som du - at noen voksne lurer barn til å ta på tissen deres, eller tar på barna sin tiss. Ønsket ikke å gå lenger i forklaringen - det får han heller vite seinere.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Jeg nærmer meg denslags med de samme uttrykkene som Mrs. Wallace - jeg snakker om å gjøre voksenting som kjærester gjør og bruker uttrykk som barnet forstår, alt etter alder og modenhetsnivå. For min generte sønn min på 9 år holder det lenge å vite at voksne "lokkere" kan ha ønsker om å kle av ham og "kline". Han synes foreløpig alt sånt er ufyselig og har tilbudt meg å vedde femsifrede beløp på at han aldri skal gjøre noe så vemmelig som å kysse jenter... Han forsto godt at Lommemannen ikke var helt i vater. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ikke tre ting nedover barna Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Nei, min tiåring vet ikke hva sex er. Er over hodet ikke interessert. Har fått forklart hvordan barn blir til og glemt det! Så en så direkte fremstilling av saken som du gir, ville vært fullstendig feil for ham. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Jeg har en på ti og en på syv. Jeg har forklart dem at en pedofil er en som liker å holde på med tissen til barn, eller at de skal ta på tissen hans. Det syntes de var _motbydelig_ så jeg lot det bli med det. Min tiåring vet ikke noe særlig om hva sex er, og jeg ønsker ikke at hans første koblinger mot det begrepet skal være noe som er så langt unna den sex'en han forhåpentligvis skal oppleve etterhvert :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.