Gå til innhold

Økonomisk støtte som aleneforsørger

Anbefalte innlegg

Gjest Luculline
Skrevet

Jeg lever i et forhold, som jeg vurderer å byte ut av. En av bekymringene jeg sliter med i den forbindelse, er økonomien.

Jeg har et barn på 2,5 år, som går 3 dager i uken i barnehage. Jeg er delvis arbeidsledig, og jobber for tiden ca. 1 dag i uken. Huset jeg bor i nå eies av min samboer.

Er det noen som kan fortelle meg hva jeg har krav på av økonomisk hjelp og støtte, hvis jeg velger å bo alene?

Skrevet

Så lenge du har hoved omsorgen så får du:

- barnebidrag fra far (avhengig av inntekt osv. sjekk på nav.no bidragveileder)

-utvidet barnetrygd (1940 kr)

- støtte til barnetilsyn (64% av kostnadene, så lenge du ikke har årsinntekt på over 370 000)

- overgangsstønad (beløp avhengig av hvor mye du tjener, sjekk opp med NAV)

Skrevet

glemte å nevne at du vil bli lignet i skatteklasse 2, så da vil du sitte igjen med større netto beløp pr. mnd.

Gjest Luculline
Skrevet

glemte å nevne at du vil bli lignet i skatteklasse 2, så da vil du sitte igjen med større netto beløp pr. mnd.

Tusen takk for svar :-) Da ble jeg en del klokere, heldigvis :-)

Skrevet

Tusen takk for svar :-) Da ble jeg en del klokere, heldigvis :-)

Bare hyggelig du..

Og lykke til med valget =)

Skrevet

Jeg er ikke sikker på om du får stønad til barnetilsyn så lenge du er arbeidsledig og det ikke er nødvendig at barnet er i barnehage - sjekk opp med nav!

Skrevet

Jeg er ikke sikker på om du får stønad til barnetilsyn så lenge du er arbeidsledig og det ikke er nødvendig at barnet er i barnehage - sjekk opp med nav!

Det får man i utgangspunktet ikke.

Men jeg forstår det som at hun er arbeidssøkende, og da tror jeg det går.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...