Gå til innhold

Hjemmehjelp til småbarnsforeldre?

Anbefalte innlegg

Gjest SamanthaR
Skrevet

Har stusset på en ting jeg hørte på TV forleden, jeg tror det var Nytt på Nytt. Det var en gjest i programmet som var småbarnspappa til trillinger, og det kom fram i samtalen at de hadde fått hjemmehjelp av kommunen. Er det vanlig å få når man får tvillinger eller flere barn? Er det kanskje enkelte kommuner som har det "frynsegodet"?

Skrevet

Det kommer helt sikkert an på kommunen, ja, og det er vel neppe mange som gir slik hjelp til tvillingforeldre sånn uten videre - kanskje noe annet hvis det er et 'ekstra' behov for hjelp f eks fordi de har flere, små barn, og/eller veldig premature barn, og /eller en mor som er 'mer enn normalt' satt ut av fødselen.

Men det er kanskje mer vanlig å få litt mer hjelp hvis man får trillinger eller flere?

jeg mini-googlet og fant bl a denne artikkelen om en familie som fikk hjemmehjelp én gang i uka etter å ha født premature trillinger ved keisersnitt.

Skal nok altså en del til, og ikke allverdens hjelp heller, verken for flerlingemødre eller andre som kunne trengt hjemmehjelp.

http://www.nettdoktor.no/graviditet_foedsel/artikler/flerlinger/gleden_3_ganger_saa_stor.php

Skrevet

Det kommer helt sikkert an på kommunen, ja, og det er vel neppe mange som gir slik hjelp til tvillingforeldre sånn uten videre - kanskje noe annet hvis det er et 'ekstra' behov for hjelp f eks fordi de har flere, små barn, og/eller veldig premature barn, og /eller en mor som er 'mer enn normalt' satt ut av fødselen.

Men det er kanskje mer vanlig å få litt mer hjelp hvis man får trillinger eller flere?

jeg mini-googlet og fant bl a denne artikkelen om en familie som fikk hjemmehjelp én gang i uka etter å ha født premature trillinger ved keisersnitt.

Skal nok altså en del til, og ikke allverdens hjelp heller, verken for flerlingemødre eller andre som kunne trengt hjemmehjelp.

http://www.nettdoktor.no/graviditet_foedsel/artikler/flerlinger/gleden_3_ganger_saa_stor.php

Folk med premature trillinger har sikkert annet å tenke på enn å vaske gulvet i hjemmet vil jeg tro. Synes de fortjener denne hjelpen, skulle bare mangle egentlig.

Gjest tvillingmamma som ble alene
Skrevet

Det er vel ingen fast regel om at trillingforeldre eller tvillingforeldre skal ha hjemmehjelp. Ved en søknad må hvert tilfelle vurderes for seg.

Jeg hadde hjemmehjelp da mine tvillinger var babyer, alenemor med nyfødte tvillinger og eldre søsken i førskolealder.

Skrevet

Det var trillinger det var snakk om da, og jeg tror det er ganske vanlig at en får noe kommunal hjelp ved trillingfødsler eller mer:-)

Gjest Elextra
Skrevet

Folk med premature trillinger har sikkert annet å tenke på enn å vaske gulvet i hjemmet vil jeg tro. Synes de fortjener denne hjelpen, skulle bare mangle egentlig.

Enig med Jølsen (faktisk..).

Gjest Elextra
Skrevet

Antar sånt vurderes konkret fra tilfelle til tilfelle, tviler på at det er en lov eller forskrift som sier man har krav på slikt om man har flerlingfødsel.

Skrevet

Det var trillinger det var snakk om da, og jeg tror det er ganske vanlig at en får noe kommunal hjelp ved trillingfødsler eller mer:-)

Trådstarter spurte "Er det vanlig å få når man får tvillinger eller flere barn?"

Skrevet

Ja det er jeg helt enig med deg i, men det er ingen fast regel på ta man har rett til så & så mye hjelp. I linken som laban la ut står det bl a at man skal iverksette "avlastningstiltak for personer og familier som har et særlig tyngende omsorgsarbeid", og her er det jo mye rom for skjønn.

Men jeg ville bli overrasket over at ikke trillingforeldre fikk _noe_ hjelp. Men jeg synes ikke vaskehjelp én gang i uka, som i linken i mitt forrige innlegg var all verden, da.

Skrevet

Ja det er jeg helt enig med deg i, men det er ingen fast regel på ta man har rett til så & så mye hjelp. I linken som laban la ut står det bl a at man skal iverksette "avlastningstiltak for personer og familier som har et særlig tyngende omsorgsarbeid", og her er det jo mye rom for skjønn.

Men jeg ville bli overrasket over at ikke trillingforeldre fikk _noe_ hjelp. Men jeg synes ikke vaskehjelp én gang i uka, som i linken i mitt forrige innlegg var all verden, da.

Trillingforeldre får i allefall store rabatter på bleier, i allefall i min kommune.

Skrevet

Trillingforeldre får i allefall store rabatter på bleier, i allefall i min kommune.

Men er det så mange trillinger i kommunen at det kan sies å være en "fast praksis" på dette?

Skrevet

Men er det så mange trillinger i kommunen at det kan sies å være en "fast praksis" på dette?

Det vet jeg ikke, men det er i allefall et par trillingforeldre som har fått store rabatter for dette. Dette gjelder også grøt og andre barneprodukter.

Skrevet

Det vet jeg ikke, men det er i allefall et par trillingforeldre som har fått store rabatter for dette. Dette gjelder også grøt og andre barneprodukter.

Det er jo bra, da.

Skrevet

Det er jo bra, da.

Ja herregud, det er ikke bare bare å ha tre bæsjebarn i hus på én gang.

Skrevet

Trådstarter spurte "Er det vanlig å få når man får tvillinger eller flere barn?"

Beklager, det overså jeg. Jeg leste bare han som var trillingpappa:-)

Skrevet

Beklager, det overså jeg. Jeg leste bare han som var trillingpappa:-)

;-)

Mrs. Wallace
Skrevet

Det er vel ingen fast regel om at trillingforeldre eller tvillingforeldre skal ha hjemmehjelp. Ved en søknad må hvert tilfelle vurderes for seg.

Jeg hadde hjemmehjelp da mine tvillinger var babyer, alenemor med nyfødte tvillinger og eldre søsken i førskolealder.

Oi, det hørtes tøft ut. Men du kom deg over kneika?

Gjest tvillingmamma som ble alene
Skrevet

Jada, min hjemmehjelp viste seg å være en engel uten vinger, hun sendte meg til sengs og vasket og moppet med - om nødvendig, en baby på armen!

Gjest trillinghjelp
Skrevet

I vår kommune får du ikke hjemmehjelp når du får tvillinger, men får du trillinger, så får du hjelp. Vi har faktisk tre trillingpar i nærheten :)

Vet ikke om dette blir bestemt fra kommune til kommune, eller om det gjelder generelt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...