Gå til innhold

Lengdevekst hos gutt

Gjest mamma som bekymrer seg

Anbefalte innlegg

Gjest mamma som bekymrer seg

Jeg har en sønn som er født i september 1997 og som nå er 155 cm. høy. Jeg selv er 180 cm. og faren hans er 194cm. Hvor høy er det sannsynlig at han blir og er dette innenfor normalen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er helt umulig å si. Det kommer også an på hvor langt han har igjen til puberteten.

Min 11-åring er 1.63. Jeg er ikke veldig bekymret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnar Oftedal, barnelege

Ved 10 1/2 års alder er øverste "normalkurve" 155 cm. Dersom hans lengdevekst har fulgt denne kurven gjennom mange år, er det sannsynlig at veksten vil fortsette langs samme kurve. Det betyr at han utvokset ved 17 års alder vil være 192 cm. Han vil også få denne lengden vurdert ut fra kombinasjonen av mors og fars lengder. Naturligvis er det en viss usikkerhet knyttet til utsagn som dette, slik at han kan bli noen cm. kortere eller lenger, men som det ser ut idag er hans vekst innenfor normal variasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...