Gå til innhold

Madeleine saken...

Gjest Valnøtt

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra

Ja, det var vel egentlig det jeg lurte på - hvordan dette har vært gjort opp gjennom åra. Kanskje det ikke har vært så uvanlig å la ungene ligge alene og sove?

Jeg har aldri gjort det, og kommer ikke til å gjøre det heller, men kanskje det var vanlig før Madeleine-saken.

Foreldrene mine forlot min søster og meg sovende alene på hytta, mens de tok båten ut og fisket, da vi var små.

Jeg er nok atskillig mer slepphendt enn mange andre her, men det ville jeg aldri gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 166
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

27

• morsan

21

• hidi, the scorpion

21

• Katt-ja

12

Mest aktive i denne tråden

Tenkt scenario på f.eks. norsk høyfjellshotell:

På kvelden når barna har sovnet går foreldrene fra dem for å ta en drink i baren eller evt. spise i restauranten på hotellet. Barna sov godt før de gikk, og barna er trygge på veien til baren/restauranten og vet de kan finne foreldrene der.

Så er det en glidende overgang til det å være på ferie i utlandet og forlate barna for å gå til en annen restaurant 100 meter unna, et sted de ser døren og vinduet på hotellet, slik Madeleines foreldre gjorde.

Om en bare ser på disse fakta, synes jeg ikke det er så forferdelig det de gjorde.

Jeg ville heller ikke ha gjort det her i Norge, jeg. Jeg har vel ganske enkelt ikke prøvd å kombinere hyggelig voksenliv med barn,- dro først på sånne ferieturer når ungene var så store at de var med ute om kvelden mens man spiste, og gikk hjem til hotellet etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Ja, det var vel egentlig det jeg lurte på - hvordan dette har vært gjort opp gjennom åra. Kanskje det ikke har vært så uvanlig å la ungene ligge alene og sove?

Jeg har aldri gjort det, og kommer ikke til å gjøre det heller, men kanskje det var vanlig før Madeleine-saken.

Jeg vet at foreldrene mine lot oss være alene i leiligheten når de var på besøk hos andre i blokka ved siden av. Eller, blir samme blokk, men inngang ved siden av.

Da ringte de over til naboen, så la de av røret både der og hjemme, så lyttet de i røret innimellom for å høre om de kunne høre oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg ville heller ikke ha gjort det her i Norge, jeg. Jeg har vel ganske enkelt ikke prøvd å kombinere hyggelig voksenliv med barn,- dro først på sånne ferieturer når ungene var så store at de var med ute om kvelden mens man spiste, og gikk hjem til hotellet etterpå.

Virkelig?

Vi har alltid hatt litt "voksenliv" på ferie med små barn, men da gjerne i form av å ta et glass vin på balkongen mens barna sover inne i leiligheten/på hotellrommet. Noen ville sikkert synes det er uforsvarlig også :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest D*lilith

Syns det er fælt når man går fra ungene når de sover,ei veninne av meg gjorde det.

La ungene i campinghytta,så var hun klar for fest,det syns jeg var uansvarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Virkelig?

Vi har alltid hatt litt "voksenliv" på ferie med små barn, men da gjerne i form av å ta et glass vin på balkongen mens barna sover inne i leiligheten/på hotellrommet. Noen ville sikkert synes det er uforsvarlig også :P.

Jeg ville ikke synes det er uforsvarlig ihvertfall. Kan gjøre det jeg også uten problemer, men ikke gått vekk fra leiligheten de var i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Virkelig?

Jo, selvsagt har vi tatt oss et glass vin eller tre etter at unger har sovnet,- ja før de sovner også, forsåvidt...

Det jeg mente var at jeg ikke kombinerte det å spise ute om kvelden med så små barn at de ikke kunne være med. Dro ikke til syden etc. med små barn,- ventet til de var litt større enn bleiebarn, liksom. Synes det høres ut som stress med sydenferie med småunger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig?

Det har vi gjort også, balkongen går jo helt fint etter min mening. Man kan jo ikke sitte inne på soverommet heller... ;)

Men jeg husker engang vi leide oss innpå et familiehotell i Italia, og vertinnen, en søt gammel dame kommanderte sin (voskne) sønn hjem for å hente babycall fordi hun mente at vi burde nyte kvelden på terrassen. Vi smilte og takket og tok i mot tilbudet, men gikk opp de to etasjene til rommet vårt bare etter et kjapt glass vin, rett og slett fordi det ikke føltes trygt. Siden har jeg egentlig ikke utfordret dette nærmere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jo, selvsagt har vi tatt oss et glass vin eller tre etter at unger har sovnet,- ja før de sovner også, forsåvidt...

Det jeg mente var at jeg ikke kombinerte det å spise ute om kvelden med så små barn at de ikke kunne være med. Dro ikke til syden etc. med små barn,- ventet til de var litt større enn bleiebarn, liksom. Synes det høres ut som stress med sydenferie med småunger...

Vi har hatt med små barn på sydenferie flere ganger, og har da hatt med barna ut og spist en litt sen middag for dem/litt tidlig middag for oss. Kjempekoselig å spise ute med barna, synes jeg, selv om det selvfølgelig er noe helt annet enn "voksenmiddag".

Etter middag har vi gjerne gått "hjem" og barna har lagt seg noe, men ikke mye, senere enn vanlig. Og vi har som nevnt emigrert til balkongen/terrassen. Fordi vi er mer bundet til bostedet enn på "voksentur" har vi gjerne valgt hotell eller leilighet med hyggelig terrasse/balkong, vi elsker å sitte ute på kvelden når temperaturen gjør det mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt med små barn på sydenferie flere ganger, og har da hatt med barna ut og spist en litt sen middag for dem/litt tidlig middag for oss. Kjempekoselig å spise ute med barna, synes jeg, selv om det selvfølgelig er noe helt annet enn "voksenmiddag".

Etter middag har vi gjerne gått "hjem" og barna har lagt seg noe, men ikke mye, senere enn vanlig. Og vi har som nevnt emigrert til balkongen/terrassen. Fordi vi er mer bundet til bostedet enn på "voksentur" har vi gjerne valgt hotell eller leilighet med hyggelig terrasse/balkong, vi elsker å sitte ute på kvelden når temperaturen gjør det mulig.

Da høres det ut som vi gjør det ganske likt :-) bortsett fra at jeg ikke har orket styret med å ha med seg virkelig småbarn (under 6 år) på sånne reiser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer mest på om det er vanlig at portogisisk politi selv lekker som ei sil og gjerne lyver, men pålegger involverte privatpersoner full taushetsplikt.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er vanlig å gå fra ungene, men foreldrene har i dette tilfelle fått smertelig erfare hva som kan skje. Jeg har mange meninger om dette og også mye annet, men synes likevel at denne saken kan legges ned. Vi trenger ikke å dømme disse foreldrene noe mere enn det som allerede har blitt gjort. Alle mennesker er forskjellige, og vi har helt sikkert gjort både det ene og det andre som kanskje ikke var så lurt, men likevel ikke har fått stor konsekvenser for vår fremtid.

Jeg sier bare stakkars foreldre, og stakkars Madeleine, og håper at vi alle kan få vite hva som egentlig skjedde med Madeleine.

Tiltredes.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri forlatt sønnen min mens han sov, enn om han hadde våknet og dro ut på leting etter meg?

Jeg overnattet hos en venninne da jeg var 5 og hun 3, etter vi hadde sovnet dro foreldrene ut på fest noen hus bortenfor, men jenta våknet og gråt og ville ut å lete etter de, og jeg ble med.

Klokken var 3 på natta og vi gikk i hele nabolaget og ringte på dører uten å finne de, tilfeldigvis møtte vi min mor som var på tur hjem, og hun tok oss med hjem til oss og la oss der.

Husker ikke hva som hendte i etterkant, men opplevelsen satt i resten av oppveksten, jeg husker jeg var fryktelig redd for å gå ut i svarte natta, og ingen åpnet dørene, den følelsen sitter i enda selv om det er mange år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenkt scenario på f.eks. norsk høyfjellshotell:

På kvelden når barna har sovnet går foreldrene fra dem for å ta en drink i baren eller evt. spise i restauranten på hotellet. Barna sov godt før de gikk, og barna er trygge på veien til baren/restauranten og vet de kan finne foreldrene der.

Så er det en glidende overgang til det å være på ferie i utlandet og forlate barna for å gå til en annen restaurant 100 meter unna, et sted de ser døren og vinduet på hotellet, slik Madeleines foreldre gjorde.

Om en bare ser på disse fakta, synes jeg ikke det er så forferdelig det de gjorde.

Jeg kunne nok gjort noe lignende avhengig av hvor rolig barna pleide å sove, før denne saken.

Det jeg synes er nest mest skremmende er hvordan portogisisk politi har opptrått og ser ut til å forsatt opptre. Verre reklame for Portugal som ferielan kan jeg knapt tenke meg.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Jeg hadde aldri forlatt sønnen min mens han sov, enn om han hadde våknet og dro ut på leting etter meg?

Jeg overnattet hos en venninne da jeg var 5 og hun 3, etter vi hadde sovnet dro foreldrene ut på fest noen hus bortenfor, men jenta våknet og gråt og ville ut å lete etter de, og jeg ble med.

Klokken var 3 på natta og vi gikk i hele nabolaget og ringte på dører uten å finne de, tilfeldigvis møtte vi min mor som var på tur hjem, og hun tok oss med hjem til oss og la oss der.

Husker ikke hva som hendte i etterkant, men opplevelsen satt i resten av oppveksten, jeg husker jeg var fryktelig redd for å gå ut i svarte natta, og ingen åpnet dørene, den følelsen sitter i enda selv om det er mange år siden.

Jeg tenker det var _passe_ hyggelig da moren din forklarte moren til venninnen din at hun ikke var helt fornøyd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Jeg lurer mest på om det er vanlig at portogisisk politi selv lekker som ei sil og gjerne lyver, men pålegger involverte privatpersoner full taushetsplikt.

mvh

Ja, det kan du jo si. Det virker ikke helt tillitvekkende å se hvordan saken har vært håndtert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

De lot henne ikke være alene. De tok livet av henne.

Det vet vi jo ikke. det eneste vi vet er at alle foreldrene som deltok på denne fellesferien lot til å ha lite motforestillinger mot å gå fra ungene mens de sov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er vanlig å gå fra barna på den måten. Dette er blitt diskutert både i media og nettforum og konklusjonen har vel vært at slik gjør man ikke. Nå er jenta borte og foreldrene lever nå med den fatale avgjørelsen de tok da de forlot barna på hotellrommet.

Foreldrene er mistenkt i saken, men jeg greier ikke å ta noe standpunkt om jeg tror de stod bak forsvinningen eller ikke.

Det er jo veldig enkelt å være eplekjekk og si "Sånt gjør man bare ikke!" på et nettfora når man sitter med fasitten.

Om man helt uten å nevne Madeleinesaken hadde stilt spørsmål om 'Hvor lenge og i hvilke situasjoner forlater du dine barn?', ville resultatet blitt ganske annerledes?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Det er jo veldig enkelt å være eplekjekk og si "Sånt gjør man bare ikke!" på et nettfora når man sitter med fasitten.

Om man helt uten å nevne Madeleinesaken hadde stilt spørsmål om 'Hvor lenge og i hvilke situasjoner forlater du dine barn?', ville resultatet blitt ganske annerledes?

mvh

Er ikke helt enig. Min eldste er nå 25 år og jeg har aldri gått fra han, fordi jeg alltid har vært livende redd for brann.....

Da han ble gammel nok til å sitte barnevakt for sine yngre søsken, leide jeg inn en jente i tillegg, slik at jeg var 100% sikker på at minst ett menneske var våken, mens jeg var borte....

Ulmebranner kan ta livet av små sovende barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...