Gå til innhold

Madeleine saken...

Gjest Valnøtt

Anbefalte innlegg

Jo, det er vel egentlig det jeg også er nysgjerrig på - hva har vært vanlig før dette skjedde?

Nå er det nok ikke så mange som går fra ungene mer, men kanskje det var vanligere før, og kanskje man da ikek skal være så fordømmende som jeg må innrømme at jeg selv lett er overfor disse foreldrene - hvis de bare har gjort det som de fleste andre også gjør.

Mine foreldre gikk i hvert fall ifra oss i både den ene og andre anledningen. Men det var i et annet årtusen.

;-)

En del av tingene de gjorde sier de selv at de ikke ville gjort i dag. Tror likevel de står ganske langt utenfor det som er PK med sine holdninger.

De tilhører en generasjon som mener det ikke er fysisk mulig å være til stedet for barna hele tiden. Og at barna ikke har godt av det.

Jeg følger nok i mine foreldres fotspor, men har oppjustert for at det er en annen tid. Jeg kunne gått fra barna rent bortsett fra at jeg nok heller ville hatt dem med å spise middag. Familieferie vil jeg ha litt familiete.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 166
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

27

• morsan

21

• hidi, the scorpion

21

• Katt-ja

12

Mest aktive i denne tråden

Jeg føler ikke at jeg var hysterisk. Bare livredd brann i kombinasjon med sovende barn!

Men du hadde jo barnevakt?? Om han hadde sovnet, er det jo ingen forskjell på det at du sover om natta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sydenferie med småunger er ypperlig!

Vi har hatt med barna på restaurant fra de var i ettårsalder, og det har aldri vært problematisk i det hele tatt. Riktignok fikk vi gjerne restauranten for oss selv fordi i spiste allerede rundt seks på ettermiddagen :)

Jeg trodde først at du og din horde fikk de andre til å forlate åstedet...

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler ikke at jeg var hysterisk. Bare livredd brann i kombinasjon med sovende barn!

''Bare livredd brann i kombinasjon med sovende barn!''

Det har jeg også vært, etter å ha lest en fryktelig artikkel en gang om et par som bodde på en gård, var en kveldstur hos nabogården noen hundre meter unna, kunne se huset sitt så å si hele tiden, og ungene brant inne mens de løp hjem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe,- det kommer nok an på (første)barnevakten, det... Den ene av mine tenåringer kan finne på å sovne i sofaen utpå kvelden... Så om h*n skulle ha sittet barnevakt for noen veldig små unger, hadde nok også jeg alliert meg med en backup ;-)

Jeg kan også sovne på sofaen utpå kvelden, når barna sover. Ser ikke helt forskjellen på om det er en forelder eller barnevakt (i dette tilfelle bror), som sover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;-)

mvh

Haha,- ja det kan jo også ha vært en forklaring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke testet i det siste ;-) Men det hadde vel vært greit med en ny test... Men så var det dyrene, da.. De blir nok litt skremt.

Fra før har man kunnet gå inn på rommet til ungene og spikret spiker i veggene uten at de våkner... Gjett om jeg fortsatt fungerer som vekkeklokke - med snooze-funksjon. Akk, hvordan skal de klare seg etterhvert.. ;-)

Kanskje man må prøve å anvende noe av de samme prinsippene på bevisstgjøring som man gjør når man bruker alarm ved sengevæting, litt omskrevet selvsagt...

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Hehe,- det kommer nok an på (første)barnevakten, det... Den ene av mine tenåringer kan finne på å sovne i sofaen utpå kvelden... Så om h*n skulle ha sittet barnevakt for noen veldig små unger, hadde nok også jeg alliert meg med en backup ;-)

Ja, ikke sant, man kjenner sine barn. Også min eldste kunne glatt sovnet fra hele ansvaret;)

Og hvis man vet at en ikke er hjemme før i totiden på natta, så føler nok en innleid barnevakt mer ansvar! På dagtid ville det selvfølgelig ikke vært noen problem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre gikk i hvert fall ifra oss i både den ene og andre anledningen. Men det var i et annet årtusen.

;-)

En del av tingene de gjorde sier de selv at de ikke ville gjort i dag. Tror likevel de står ganske langt utenfor det som er PK med sine holdninger.

De tilhører en generasjon som mener det ikke er fysisk mulig å være til stedet for barna hele tiden. Og at barna ikke har godt av det.

Jeg følger nok i mine foreldres fotspor, men har oppjustert for at det er en annen tid. Jeg kunne gått fra barna rent bortsett fra at jeg nok heller ville hatt dem med å spise middag. Familieferie vil jeg ha litt familiete.

mvh

Ja, det var mye som var anderledes da jeg var liten.

Ikke barnesikring på vinduer i 2 etasje (og høyere), ingen barneseter eller bilbelter, ingen sykkelhjelmer, ingen brannvarslere...

Men jeg tror ikke foreldrene mine gikk fra meg om natten, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Men du hadde jo barnevakt?? Om han hadde sovnet, er det jo ingen forskjell på det at du sover om natta?

Da hadde det vært noe annet! Vi kunne dødd alle sammen eller jeg kunne reddet oss alle, ikke sittet uskadd en plass å vite at barna mine døde...

Det ligger endel egoistisk tankegang bak, jeg hadde ikke klart å leve videre med noe slikt å tenke på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje man må prøve å anvende noe av de samme prinsippene på bevisstgjøring som man gjør når man bruker alarm ved sengevæting, litt omskrevet selvsagt...

;-)

mvh

Jeg får gjøre noen forsøk før de flytter ut ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

''Bare livredd brann i kombinasjon med sovende barn!''

Det har jeg også vært, etter å ha lest en fryktelig artikkel en gang om et par som bodde på en gård, var en kveldstur hos nabogården noen hundre meter unna, kunne se huset sitt så å si hele tiden, og ungene brant inne mens de løp hjem...

Det har vært mitt livs verste mareritt:( Kunne ikke levd med meg selv etterpå.... Slik er jeg bare ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

;-)

mvh

lol

Det var jeg også sikker på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det var det jeg lurte på da. Hvor går grensen for folk flest - hva er vanlig oppfatning av greit å gjøre kontra over streken til uansvarlig?

Jeg går ikke fra mine når vi er på ferie i det hele tatt - aldri. Men kanskje det er vanlig for de fleste å gjøre det i en eller annen grad - om ikke annet så inntil dette skjedde?

Jeg har jo tendens til hønemor, så det kan jo hende jeg overbeskytter også.

Jeg tror omstendigheter som sted (hjemme / borte, kjente / ukjente forhold mht. f.eks. kriminalitet) og foreldrenes personlighet har spilt større rolle enn før og etter Madeleine-saken. Her i landet har det forsvunnet etpar jentunger (Marianne og Therese) som var på vei til kiosken i sitt eget nærmiljø, og slike utflukter får de fleste lov til fremdeles.

En helt annen ting er at mediahysteri ofte setter ting litt ut av perspektiv. F.eks. husker jeg at en eller annen "fagperson" seriøst hevdet at nå var det for alltid slutt på at barn kunne gå fritt, noen timer etter Baneheia-drapene. Men såvidt jeg vet, fikk skolebarn dra på badetur forrige sommer også - og får de ikke, har det mer med svømmeferdigheter enn med drapsfrykt å gjøre.

Men omstendighetene i en sak som florerer i årevis, blir nok husket. På den måten er det "praktisk" for flere parter at Madeleine lå alene og sov, og ikke f.eks. lekte i hagen. Det skader jo ikke om folk blir litt mer forsiktige med å gå fra sovende barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde det vært noe annet! Vi kunne dødd alle sammen eller jeg kunne reddet oss alle, ikke sittet uskadd en plass å vite at barna mine døde...

Det ligger endel egoistisk tankegang bak, jeg hadde ikke klart å leve videre med noe slikt å tenke på...

Det er altså like mye basert på følelser som nøktern risikoanalyse...

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også sovne på sofaen utpå kvelden, når barna sover. Ser ikke helt forskjellen på om det er en forelder eller barnevakt (i dette tilfelle bror), som sover.

''Ser ikke helt forskjellen på om det er en forelder eller barnevakt (i dette tilfelle bror), som sover.''

Da skjønner du visst ikke hva slags "bror" vi snakker om her ;-)

Jeg våkner bare ungene mine hvisker til meg,- mine tenåringer sover så hardt at de må vekkes med rusking...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De lot henne ikke være alene. De tok livet av henne.

Det var vel noe lignende de sa om moren til Natascha Kampusch fram til Natascha dukket opp igjen etter 8 års fangenskap...

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Det er altså like mye basert på følelser som nøktern risikoanalyse...

;-)

mvh

Definitivt mest på følelser ;)

Har gudksjelov aldri selv opplevd brann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Ja, det var mye som var anderledes da jeg var liten.

Ikke barnesikring på vinduer i 2 etasje (og høyere), ingen barneseter eller bilbelter, ingen sykkelhjelmer, ingen brannvarslere...

Men jeg tror ikke foreldrene mine gikk fra meg om natten, altså.

Lurer på om det finnes en slags statistikk, som viser hjemmeulykker hvor barn er involvert i, fra førti år siden og i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Jeg tror omstendigheter som sted (hjemme / borte, kjente / ukjente forhold mht. f.eks. kriminalitet) og foreldrenes personlighet har spilt større rolle enn før og etter Madeleine-saken. Her i landet har det forsvunnet etpar jentunger (Marianne og Therese) som var på vei til kiosken i sitt eget nærmiljø, og slike utflukter får de fleste lov til fremdeles.

En helt annen ting er at mediahysteri ofte setter ting litt ut av perspektiv. F.eks. husker jeg at en eller annen "fagperson" seriøst hevdet at nå var det for alltid slutt på at barn kunne gå fritt, noen timer etter Baneheia-drapene. Men såvidt jeg vet, fikk skolebarn dra på badetur forrige sommer også - og får de ikke, har det mer med svømmeferdigheter enn med drapsfrykt å gjøre.

Men omstendighetene i en sak som florerer i årevis, blir nok husket. På den måten er det "praktisk" for flere parter at Madeleine lå alene og sov, og ikke f.eks. lekte i hagen. Det skader jo ikke om folk blir litt mer forsiktige med å gå fra sovende barn.

Godt sagt, laban ;)

Min datter fikk også bade alene etter baneheiadrapene (etter at morderene var tatt) og vi bor ikke sååå langt unna.... Men vi har hatt lange samtaler om faren ved å bli med ukjente, uansett hva de ukjente påstår.

Må innrømme at jeg er mer redd for drukning enn kidnapping, fordi det aldri har skjedd kidnapping her jeg bor....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...