filiokus81 Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Jeg husker en venninne fortalte at hun og mannen ofte brukte å gjøre følgende hvis en av dem var ute med venner mens den andre satt hjemme med barna: Når den utefarende skulle hjem, dro den andre og hentet vedkommende med bil, for å spare tid og taxipenger. Imens lå barna og sov hjemme. Det kunne fort ta 30-40 minutter å hente den andre. Men hva hvis de hadde blitt påkjørt? Eller de ble stående innesperret pga en ulykke? Uff, sånn tenker jeg også. Da eldstejenta var baby bodde vi i blokk, og rett ved siden av blokken lå en bensinstasjon. Man måtte imidlertid krysse et gangfelt for å komme dit, og derfor våget jeg aldri løpe ned å kjøpe brød/melk eller hva vi nå manglet mens hun sov. Det ville bare tatt 5 minutter, men jeg hadde helt angst for å bli påkjørt i det gangfeltet...) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Jeg trodde først at du og din horde fikk de andre til å forlate åstedet... ;-) mvh Hehe, skal ikke se bort i fra at det kan ha skjedd også... Husker i alle fall en dame som tydelig syntes ettåringen vår fikk litt for frie tøyler i matfatet, men det var riktignok ikke i syden, men i Drøbak... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Uff, sånn tenker jeg også. Da eldstejenta var baby bodde vi i blokk, og rett ved siden av blokken lå en bensinstasjon. Man måtte imidlertid krysse et gangfelt for å komme dit, og derfor våget jeg aldri løpe ned å kjøpe brød/melk eller hva vi nå manglet mens hun sov. Det ville bare tatt 5 minutter, men jeg hadde helt angst for å bli påkjørt i det gangfeltet...) Ja, huff, selv om risikoen er liten, så hvorfor ta den? Det er jo i grunnen det samme man kan agrumentere når det gjelder sikring av barn (og voksne) i bil: Hvor mange av oss har vært iblandet i bilulykker? De aller fleste av oss har liten historikk på det området - selv rakk jeg å fylle 40 før min første (og eneste) kræsj (som passasjer, men uten barn i bilen). Men barnet mitt har altså aldri vært med i et kræsj, og følgelig kan man jo si at all sikring vi har hatt av ham i bil til nå har vært helt unødvendig. Rart i grunnen at det er slik konsensus om at man må sikre barn i bil, selv om risikoen er liten, men hvis man aldri går fra barna sine eller aldri lar 2-3 åringer vandre rundt utendørs uten tilsyn, så kan man risikere å bli sett på som nettopp overbeskyttende! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Ikke jeg heller. Og det er ikke pga kidnappingen, men portogisisk politi. mvh Nå må du ikke overdrive, da. Ja, portugisisk politi har gjort en dårlig figur, men lekkasje fra politiet er da ikke uvanlig, det skjer jo her også, det. Og ting tyder på at det var et spesielt dårlig eksemplar av politi-arten som fikk ansvaret for etterforskningen i starten, det betyr ikke at hele den portugisiske politistyrke er forferdelig. Vi har vært i Portugal flere ganger, og det er et kjempeflott ferieland, bortsett fra at det er for kaldt i havet til at det egentlig er behagelig. Utrolig hyggelige folk, nydelige strender, god mat, passe eksotisk - og med en utrolig sjarmerende hovedstad! Men som alle andre steder: Best utenfor sesongen! Gale mennesker finnes dessverre overalt, og jeg må si at jeg er forbauset over at folk ikke tar mer hensyn til hva som kan skje, selv om det er lite sannsynlig. Ikke 10 ville hester ville fått meg til å forlate ungene mine på et hotellrom eller i en leilighet uten tilsyn, verken i Norge eller andre steder! Først og fremst pga brannfare, men også pga slike gale voksne. Synes ikke det er så voldsomt stort "offer" heller, å holde meg på rommet etter at ungene har sovnet for kvelden. Men så er ikke ungene våre så vanskelig å "snu", så de legger seg sjelden før 2130 - 2200 når vi er på ferie. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 De fant ikke DNA-spor som de med sikkerhet kunne si tilhørte jenten. Det meste var fra søskenene. De hadde også fraktet blant annet kosebamsen hennes i bilen. Teorien om at de skulle har gjemt kroppen og så fraktet den bort flere uker senere, uten at noen skulle merket stanken, faller på sin egen praktiske urimelighet. Statistisk sett er det også meget sjeldent foreldrene står bak når barn blir sporløst borte. Det etterforskeren som mest iherdig forsøkte å plassere drapsanklagen på dem ble etter hvert fjernet fra saken fordi han tidligere på falsk grunnlag hadde gjort det samme i en lignende sak. Skyldig til det motsatte er bevist. mvh Jeg skjønner ikke helt hvorfor du er SÅ sikker på at Maddies foreldre er helt uskyldige, og skjønner heller ikke hvorfor du synes det er SÅ ille at saken diskuteres. Jeg tror heller ikke at foreldrene er skyldige, men det betyr ikke at de ikke kan være det. Det foreligger ikke nok informasjon til at jeg kan vite verken det ene eller det andre. Og den måten de valgte å gå ut i mediene måtte pent føre til at det ble ektstremt stort fokus på saken - det var jo det de ønsket. I tillegg er det en sak som skremmer vettet av de fleste foreldre, rett og slett. Ikke så rart at saken fremdeles blir diskutert og at folk funderer på sannheten, synes jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wita Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 ''kan man la en småunge se på TV alene mens man ligger litt lengre, det gjorde jeg selv om jeg hadde øra på stilk.'' Ja det kan man:) ''- kan man la en åtteåring være hjemme og spise frokost selv mens du har dratt på jobben. Hva hvis h*n setter noe i halsen?'' Det kan du. ''- kan man la en aktiv krabat ha på seg smykke i barnebursdag?'' Nei, men kun pga faren for at smykket går i stykker. ''- kan man la en åtteåring gå alene på skolen? Det kan jo svinge opp en bil på siden?'' Barn bør gå til skolen, men bør læres opp om fremmede. ''- det hender jeg lar åtteåringen være alene hjemme en svært sjelden gang f.eks en time på kvelden frem til åtte, hvis det er noe h*n ikke vil være med på. Døra er låst, man har man noen garantier?'' Garantier har man aldri, men jeg ville følt at barnet var rimelig trygt! ''- kan man la en 17 åring være hjemme alene(Dereka saken)'' Bare under oppsyn av andre voksne i nabolaget " kan man la en 17 åring være hjemme alene(Dereka saken) Bare under oppsyn av andre voksne i nabolaget ;)" Dette mente du vel ikke? Hadde det vært en 14-åring ja, men en 17 åring? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Jeg tror de aller fleste som har levd litt mer enn 10-15 år vet om episoder der de kunne vært riktig ille ute, men så gjorde små detaljer i omstendighetene at det likevel gikk bra. Uflaks er når de små omstendighetene i stedet gjør at det ikke går bra. Som regel har vi flaks. Iblant har noen av oss uflaks. Jeg ser ikke noe poeng i å være idiotisk vågal, og jeg tror heller ikke at ren "skjebne" styrer våre liv uten at vi kan påvirke. Men jeg er overbevist om at det primært er små hverdagslige tilfeldigheter, som er utenfor vår kontroll, som gjør at noe opplever tragedier og andre kan slå seg for brystet og synes de har vært forbasket flinke. mvh Det handler en del om flaks og uflaks om man havner i en ulykke eller opplever noe. Men man har jo et ansvar selv for å forsøke å gjøre oddsene for at ting skal gå bra så gode som mulig også. Det er derfor vi feks bruker bilbelter. Og ikke går fra ungene alene i et hus uten oppsyn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.