Gå til innhold

Vanlig med utslett på 5 uker gammel baby?

Anonym 82

Anbefalte innlegg

Meg igjen ja!

Jenta mi er 5 uker gammel, og har fått noe slags utslett eller noe... Mener å ha hørt at dette er vanlig, men vil gjerne forhøre meg litt likevel, da det er i ferd med å dekke hele kroppen hennes! Det er små prikker, ligner litt på bittesmå kviser - tusener av dem! De dekker begge kinnene hennes, store deler av hodet, nakken, halsen, brystet, og kryper nå nedover magen...

Dette er altså vanlig? Det ser ikke ut til at hun plages av det, men hvordan kan man egentlig vite, når de er så små...? Jeg smører litt A-krem på, selv om det ikke ser ut til å ha noen virkning... Skal jeg bare la det vandre rundt på kroppen hennes, også vil det forsvinne av seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Anonym 82

29

• hidi, the scorpion

10

• pekkaline

9

• jubalong70

3

Gjest Valnøtt

Høres ut som melkeutslett. Hun har ikke feber og er ikke slapp eller noe?

Melkeutslett går over helt av seg selv. Det ser akkurat ut som bittesmå kviser, og det kan være _mengder_ av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som melkeutslett. Hun har ikke feber og er ikke slapp eller noe?

Melkeutslett går over helt av seg selv. Det ser akkurat ut som bittesmå kviser, og det kan være _mengder_ av dem.

Nei, hun virker ikke syk på noen måte! Hva er egentlig melkeutslett da? Er det noe som skal behandles?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Nei, hun virker ikke syk på noen måte! Hva er egentlig melkeutslett da? Er det noe som skal behandles?

Melkeutslett eller varmeutslett, begge deler helt ufarlig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er helt vanlig at de får prikker og utslett. Mye som skal justeres til et liv utenfor magen vet du...

Er det jeg har tenkt også! Men så blei det liksom så voldsomt mye av det... Er det ingenting som hjelper mot det? Det bør kanskje bare få gå sin gang og rense huden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Melkeutslett eller varmeutslett, begge deler helt ufarlig ;)

Varmeutslett også nå... Usj, jeg kan for lite om dette skjønner jeg:-/ Men jeg skal altså ikke gjøre noe med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Er det jeg har tenkt også! Men så blei det liksom så voldsomt mye av det... Er det ingenting som hjelper mot det? Det bør kanskje bare få gå sin gang og rense huden?

Ikke rense huden. Bare bade og pleie som du pleier å gjøre. Er det varmeutslett så kan du stikke hånda di forsiktig ned i nakken (når barnet sover) og kjenne om den er veldig varm, så skrur du ned varmen på rommet litt....

Kos deg masse;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Varmeutslett også nå... Usj, jeg kan for lite om dette skjønner jeg:-/ Men jeg skal altså ikke gjøre noe med det?

Synes du er kjempeflink, jeg;) Du gjør det alle nybakte foreldre bør gjøre, når de er i tvil , du spør!

DU er allrede en god foreldre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Neida, det blir borte av seg selv etter en stund.

Jeg husker ikke helt hva det kommer av, men tror det har noe med at kroppen hennes venner seg til hormoner hun får fra deg gjennom morsmelken.

Huden hennes blir akkurat like fin igjen, selv om hun ser litt "tenåring" ut en stund :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Du må for all del ikke begynne å rense huden hennes. Bare la den være, vask henne med vann med bittelitt olje i, og utslettet forsvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må for all del ikke begynne å rense huden hennes. Bare la den være, vask henne med vann med bittelitt olje i, og utslettet forsvinner.

He he, mente at disse "kvisene" renset huden hennes! Ikke jeg:-) Jeg har smurt henne med olje hver morgen, men det ser heller ikke ut til å hjelpe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg husker ihvertfall godt at min hadde melkeutslett da han var 5 uker gamel, for da skulle vi i et stort familiebryllup og han skulle vises fram for aller første gang til hele slekta. Bare en halv uke før bryllupet var han helt glatt og plettfri i fjeset - men så dukket melkeutslettet opp i fullt monn før bryllupet...;-)

Som andre har sagt så er det meget vanlig og helt ufarlig.

Lykke til videre:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hidi, the scorpion

He he, mente at disse "kvisene" renset huden hennes! Ikke jeg:-) Jeg har smurt henne med olje hver morgen, men det ser heller ikke ut til å hjelpe...

Det gjør heller ikke saken verre;) Olje er bra for babyhud;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

A-ha! Sånn ja. Så et øyeblikk for meg deg med en bomullsdott eller ti og en diger flaske med clearasil jeg nå :-)))

Ja, de ordner seg av seg selv. Det ser bare litt fjortis ut sålenge :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rense huden. Bare bade og pleie som du pleier å gjøre. Er det varmeutslett så kan du stikke hånda di forsiktig ned i nakken (når barnet sover) og kjenne om den er veldig varm, så skrur du ned varmen på rommet litt....

Kos deg masse;)

Hmm, forklarte meg visst dårlig! Mente at "kvisene" i seg selv renset huden hennes, og at jeg skulle la det være... Hvis det er slik varmeutslett virker, så er det nok høyst sansynlig at det er det det er! Hun svetter nesten alltid i bakhodet og på ryggen mens hun sover på saueskinnet, selv om hun kan være kald på hendene! Er det noe jeg gjør galt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De små babyene får fort utslett. Det kan også være varmeutslett./Svette som har utløst dem. Hvis hun ikke ser ut til å plages av det så er det nok bare å stelle henne som vanlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du er kjempeflink, jeg;) Du gjør det alle nybakte foreldre bør gjøre, når de er i tvil , du spør!

DU er allrede en god foreldre ;)

Takk:-) Sånt er godt for en stresset førstegangsmamma å høre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pregnant77

Har du prøvd å gni litt morsmelk på utslettet? Min baby fikk litt kviselignende utslett i ansiktet og ble ganske raskt bedre når jeg gjorde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-ha! Sånn ja. Så et øyeblikk for meg deg med en bomullsdott eller ti og en diger flaske med clearasil jeg nå :-)))

Ja, de ordner seg av seg selv. Det ser bare litt fjortis ut sålenge :-)

He he, nei stakkars babyhuden! Jeg tåler ikke Clerasil selv engang, så aldri om noe sånt kommer i nærheten av babyen min nei:-/

Vel, takk for svar! Da lar jeg det være, og vasker og smører med olje og A-krem som før:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...