Gå til innhold

Vanlig med utslett på 5 uker gammel baby?

Anonym 82

Anbefalte innlegg

Det gjør heller ikke saken verre;) Olje er bra for babyhud;)

Yepp, da fortsetter jeg med det:-) Håper bare det går over snart, for det gjør vondt i mammahjertet mitt å se på! Har hatt mye eksem som barn selv, og da er jeg vel litt ekstra var på prikker og ting:-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Anonym 82

29

• hidi, the scorpion

10

• pekkaline

9

• jubalong70

3

hidi, the scorpion

Hmm, forklarte meg visst dårlig! Mente at "kvisene" i seg selv renset huden hennes, og at jeg skulle la det være... Hvis det er slik varmeutslett virker, så er det nok høyst sansynlig at det er det det er! Hun svetter nesten alltid i bakhodet og på ryggen mens hun sover på saueskinnet, selv om hun kan være kald på hendene! Er det noe jeg gjør galt da?

Nei, du gjør ingenting galt! Spebarn fordeler varme litt annerledes enn oss. Men skru ned varmen på rommet en til to grader, og sjekk da.

Nakken er ofte den beste indikator på varme, selv om hendene er kalde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Yepp, da fortsetter jeg med det:-) Håper bare det går over snart, for det gjør vondt i mammahjertet mitt å se på! Har hatt mye eksem som barn selv, og da er jeg vel litt ekstra var på prikker og ting:-/

Skjønner;)

Men bare de beste mødre spør! Så nyt livet med ditt lille vidunder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg husker ihvertfall godt at min hadde melkeutslett da han var 5 uker gamel, for da skulle vi i et stort familiebryllup og han skulle vises fram for aller første gang til hele slekta. Bare en halv uke før bryllupet var han helt glatt og plettfri i fjeset - men så dukket melkeutslettet opp i fullt monn før bryllupet...;-)

Som andre har sagt så er det meget vanlig og helt ufarlig.

Lykke til videre:-)

Takk takk:-) Ja, det kom plutselig her også, og sprer seg jaggu raskt! Ser jo helt ille ut! Men så lenge det er ufarlig, og det ikke virker som om hun plages av det, så får det jo bare gå sin gang...

Hun skal nå ikke vises frem så mye denne helga tror jeg, men uansett er hun det vakreste jeg har sett, så jeg hadde stolt vist henne frem:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk:-) Ja, det kom plutselig her også, og sprer seg jaggu raskt! Ser jo helt ille ut! Men så lenge det er ufarlig, og det ikke virker som om hun plages av det, så får det jo bare gå sin gang...

Hun skal nå ikke vises frem så mye denne helga tror jeg, men uansett er hun det vakreste jeg har sett, så jeg hadde stolt vist henne frem:-)

*S* Ja, jeg var også stolt, men det var litt ergelig at utslettene dukket opp akkurat da, da! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du gjør ingenting galt! Spebarn fordeler varme litt annerledes enn oss. Men skru ned varmen på rommet en til to grader, og sjekk da.

Nakken er ofte den beste indikator på varme, selv om hendene er kalde...

Ok, da skal jeg følge med på det! Men tror nok hun vil fryse bort hvis hun ikke skal svette litt i nakken...

Stikker og skrur ned temperaturen på soverommet litt med det samme jeg, for jeg har nok i redsel for at hun skal fryse, skrudd varmen litt vel høyt ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du prøvd å gni litt morsmelk på utslettet? Min baby fikk litt kviselignende utslett i ansiktet og ble ganske raskt bedre når jeg gjorde det.

Morsmelk er supermedisin og kan også sprutes i nesen om de blir forkjølet ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*S* Ja, jeg var også stolt, men det var litt ergelig at utslettene dukket opp akkurat da, da! ;-)

Joda, det forstår jeg! Ikke minst fordi andre gjerne ser mer på det enn selve babyen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Ok, da skal jeg følge med på det! Men tror nok hun vil fryse bort hvis hun ikke skal svette litt i nakken...

Stikker og skrur ned temperaturen på soverommet litt med det samme jeg, for jeg har nok i redsel for at hun skal fryse, skrudd varmen litt vel høyt ja...

Så lenge hun ikke slenger dyna i hytt og vær, så er det ikke fare for at hun fryser;)

Men vi er mødre, og vi bekymrer oss for alt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De små babyene får fort utslett. Det kan også være varmeutslett./Svette som har utløst dem. Hvis hun ikke ser ut til å plages av det så er det nok bare å stelle henne som vanlig :)

Hadde ikke hørt om varmeutslett før nå jeg, men skal prøve å unngå å "koke" henne mens hun sover en stund, da hun svetter veldig mye i bakhodet og på ryggen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å gni litt morsmelk på utslettet? Min baby fikk litt kviselignende utslett i ansiktet og ble ganske raskt bedre når jeg gjorde det.

Der sier du noe ja! Tenkte på det i går, men da sov hun. Og så har jeg rett og slett glemt hele ideen! Skal prøve med en gang jeg! Takk for tipset:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke hørt om varmeutslett før nå jeg, men skal prøve å unngå å "koke" henne mens hun sover en stund, da hun svetter veldig mye i bakhodet og på ryggen!

Vi vil dem bare godt :) Og jeg har lagt merke til at sånn som jeg pakket/la dynen på dem som små, sånn sover de som store også. Førstemann pakket jeg inn veldig godt, dytta dyna godt inntil. Han sover slik enda, og han svetter verre enn verst noen ganger, men det er vanen (dyna helt opp til halsen). Nr 2 prøvde jeg å la være å pakke så voldsomt, han kan ha dyna delvis over seg hele natten. Minsten ble lagt på samme måten, men hun begynte tidlig å stikke føttene ut nederst. Hadde det vært min første så hadde jeg pakket inn føttene når jeg så til henne, men jeg klarte å la være med tanke på min svette eldstemann.

Jeg selv ble nok også pakket godt inn, jeg _må_ ha dyna til halsen :)

Det er nok lurt å ikke ha det for varmt. Kroppstemperaturen synker jo når vi sover, så noe må vi jo ha over oss. Helsetepper er jo greie, de skal jo regulere tempen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vil dem bare godt :) Og jeg har lagt merke til at sånn som jeg pakket/la dynen på dem som små, sånn sover de som store også. Førstemann pakket jeg inn veldig godt, dytta dyna godt inntil. Han sover slik enda, og han svetter verre enn verst noen ganger, men det er vanen (dyna helt opp til halsen). Nr 2 prøvde jeg å la være å pakke så voldsomt, han kan ha dyna delvis over seg hele natten. Minsten ble lagt på samme måten, men hun begynte tidlig å stikke føttene ut nederst. Hadde det vært min første så hadde jeg pakket inn føttene når jeg så til henne, men jeg klarte å la være med tanke på min svette eldstemann.

Det er nok lurt å ikke ha det for varmt. Kroppstemperaturen synker jo når vi sover, så noe må vi jo ha over oss. Helsetepper er jo greie, de skal jo regulere tempen.

Mener du at jeg kun skal legge et helseteppe over henne mens hun sover?! Jøss, da har jeg overdrevet skikkelig! Har hatt ei tykk dyne dobbelt over henne, og pakket skikkelig godt rundt henne fordi jeg har hørt at de liker å bli pakket skikkelig inn... De siste dagene har jeg trappet ned til en vanlig dyne, for jeg syntes hun var så veldig svett når jeg tok henne opp for nattpupp!

Tror nok det er noe i teorien din ja! Så sant jeg holder ut, må jeg brette dyna under føttene mine når jeg skal sove, slik mamma gjorde med oss da vi var små:-) Var kanskje ikke babyer lenger da men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener du at jeg kun skal legge et helseteppe over henne mens hun sover?! Jøss, da har jeg overdrevet skikkelig! Har hatt ei tykk dyne dobbelt over henne, og pakket skikkelig godt rundt henne fordi jeg har hørt at de liker å bli pakket skikkelig inn... De siste dagene har jeg trappet ned til en vanlig dyne, for jeg syntes hun var så veldig svett når jeg tok henne opp for nattpupp!

Tror nok det er noe i teorien din ja! Så sant jeg holder ut, må jeg brette dyna under føttene mine når jeg skal sove, slik mamma gjorde med oss da vi var små:-) Var kanskje ikke babyer lenger da men...

Nei nei, ikke bare helseteppe, men det er et smart teppe som regulerer endel på varmen. Det kommer jo an på tempen du har i rommet og sånt. Ja jeg også har hørt at de liker å bli pakket inn, for å føle seg trygg, lik som i magen. Du finner nok ut av det :) Kineserene(?) pakker jo ungene inn (eller gjorde) slik at det ble så stramt at de ikke kunne bevege seg i det hele tatt omtrent. Sett det på tv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minnah

Slike vaner har jeg også med meg, da jeg var liten ble dyna brettet rundt føttene mine så det ble helt tett i enden - og sånn må jeg ha det for å sove! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minnah

He he, nei stakkars babyhuden! Jeg tåler ikke Clerasil selv engang, så aldri om noe sånt kommer i nærheten av babyen min nei:-/

Vel, takk for svar! Da lar jeg det være, og vasker og smører med olje og A-krem som før:-)

Min eldste fikk "kviser" av a-kremen. Var nok fet for huden hans. Men det er sikkert individuelt, vet at mange er glad i den kremen. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike vaner har jeg også med meg, da jeg var liten ble dyna brettet rundt føttene mine så det ble helt tett i enden - og sånn må jeg ha det for å sove! :-)

Og nåde den som letter på dyna ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest husker jeg rett?

De små babyene får fort utslett. Det kan også være varmeutslett./Svette som har utløst dem. Hvis hun ikke ser ut til å plages av det så er det nok bare å stelle henne som vanlig :)

Jeg leste i spedbarnsboken om kviser hos babyer, pussfylte blemmer, at de trengte antibiotisk salve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste i spedbarnsboken om kviser hos babyer, pussfylte blemmer, at de trengte antibiotisk salve?

Jeg har ikke vært ute for det, men det skjer sikkert det også. Dersom de væsker så er det dumt om det skal gnis utover mere hud for mere smitte. Høres ut som brennkopper, men det er sikkert noe annet :) Jeg er ingen allviter nei ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...