Gå til innhold

unger som våkner tidlig

Gjest altfor tidlig for meg

Anbefalte innlegg

-altfor tidlig!!

5-åringen først hver morgen; 05.30, 6-tiden HVER dag. Det er noe hun har begynt med i vinter, før pleide hun å sove lenge. Noen ganger prøver hun å være på rommet sitt før hun står opp, men ofte kommer hun inn til oss. Og på veien vekker hun da 2-åringen og babyen (ikke med vilje) og da er vi igang.

Hvordan få henne til å sove lenger? Hun legger seg i 20-tiden så kan ikke akkurat være at hun sover for mye... hun kan da umulig få nok søvn?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøp en sånn klokke som viser forskjellig bilde på dag og natt, hun er jo så stor nå at hun bør klare å ligge i senga mens klokka fortsatt viser natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tidsur

Vi satte et nattlys koblet til et tidsur, og så satte vi den til å skru seg på når vi mente det var morgen. Ikke ha for store ambisjoner, man kan feks ikke forvente at barn sover lenger på søndager enn på tirsdager, og start forsktig. 6:20 er _mye_ bedre enn klokken 5:30 (bare det at det helter noe med syv "ti på halv syv" gjør at det kan forsvares å være morgen, og ikke natt..) Si klart fra at når lampen ikke lyser, er det fortssatt natt og hun må prøve å sove igjen uten å stå opp / gå inn til dere.

Etterhvert kan man kanskje få til 7:00. Da begynner barne-tv, og plasserer dere en tv på soverommet deres eller setter tv-en på gangen utenfor soverommet deres når dere legger dere fredag og lørdag kveld, kan hun se på tv en times tid mens dere slumrer i samme rommet..

Kjøp helt lystette rullegaridner, gjerne med tette gardiner på sidene, slik at det er helt mørkt på rommet hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjesp, det der hørtes slitsomt ut!

Hun kan ikke klare å være litt våken alene, da? Mens dere sover? Jeg er faktisk tilhenger av barnetv-barnevakt i helgene. Lær henne å skru på tv'n selv :)

Ungene mine er større (6 og 9), og de sover lenger. Men den yngste hadde en slik periode da han ville opp så tidlig. Jeg tror faktisk de er utsovet når de våkner av seg selv. Å "tvinge" dem til å ligge lenger er ikke særlig hyggelig for dem (tenk deg det selv, om det var deg). Bedre da å la barna stå opp og lære dem å være stille en stund til foreldrene våkner. Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun får nok den søvnen hun trenger og kan sikkert legges senere. Fireåringen her legger seg ni, men dette må jo tilpasses til når barnet trenger å stå opp på hverdager. Det er en fordel at de står opp og legger seg til samme tid hver dag.

Snakk med henne om at hun ikke skal vekke resten av huset når hun våkner. Ettersom hun er fem, så er det jo ingenting i veien for at hun tar seg mat og ser på TV eller leker litt uten å vekke dere andre. Innfør gjerne et belønningssystem, f.eks. med stjerne hver gang hun ikke vekker dere andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Valnøtt

Hvis hun er utsovet så kan du nesten ikke tvinge henne til å ligge stille i senga og se i taket i flere timer heller. La henne være lenger oppe om kvelden, mine har aldri sovet lenger enn din tydeligvis gjør. Og lær henne at det venter en belønning hvis hun klarer å stå opp uten å vekke noen andre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

'' Hun legger seg i 20-tiden så kan ikke akkurat være at hun sover for mye... hun kan da umulig få nok søvn?!''

Jeg kjenner til flere barn som sover mindre enn som så. Venner av meg legger 5- og 7-åringene sine i 21-22-tiden fordi de trenger så lite søvn.

Våre sover fra ca. 20:00-07:00 på hverdager (bra), og ca. 20:00-06:30 i helgene :/.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med min datters søvnbehov i den alderen så hadde hun våknet såpass tidlig om du la henne så tidlig som kl 20.

Såpass tidlig som kl 20? er ikke det ganske normalt for en 5-åring da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpass tidlig som kl 20? er ikke det ganske normalt for en 5-åring da?

Jo men "normalen" er jo et snitt. I dette vil det jo være rom for de med normalt, de med stort og de med lite søvnbehov.

Vesla har lite søvnbehov (9-10 timer fra ca 4 år - nå er hun 7 og sover fremdeles 9-10 timer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

05:30-6 er jo ikke sinnsykt tidlig, da.

Jeg har vekkerklokken på litt før 6 for å vekke mine til skole... Husker en periode da ungene var små og da våknet de halv fem. Det var tidlig ;-) Når det nærmer seg kl 6 står vel de fleste (som skal på jobb) opp likevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

05:30-6 er jo ikke sinnsykt tidlig, da.

Jeg har vekkerklokken på litt før 6 for å vekke mine til skole... Husker en periode da ungene var små og da våknet de halv fem. Det var tidlig ;-) Når det nærmer seg kl 6 står vel de fleste (som skal på jobb) opp likevel?

Snakk for deg selv, jeg synes alt før 7 er på grensen til kriminelt. Likevel står jeg opp ca. 6.30 hver morgen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snakk for deg selv, jeg synes alt før 7 er på grensen til kriminelt. Likevel står jeg opp ca. 6.30 hver morgen...

Hehe,- jojo,- men det er jo ingen uvanlig tid å stå opp på, da ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mamsemor

Barna våre har "klart seg selv" fra de var 2-3 år på morgenen.

De koste seg med en yougert eller en frukt sammen med barne-tv. Sprang litt frem og tilbake fra stue til soverommet vårt, slik at vi kunne dorme av så lenge vi ville.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...