Gå til innhold

Om å sove i samme seng

Gjest søvnløsffffff

Anbefalte innlegg

Gjest søvnløsffffff

Babyen min er så vanskelig for tia, hun sovner gjerne når hun har spist seg god og mett på pupp, så prøver jeg å legge henne i senga, men da hylgriner hun og gir seg ikke før hun får mer pupp, så sovner hun igjen, og jeg prøver på nytt i senga... men neida, om igjen samme leksa. Har prøvd å gi smokk også da, det hjelper en stund, men så må jeg passe på at hun ikke spytter den ut, dessuten går det en stund så vil hun ha pupp igjen!

Så nå siste nettene har jeg bare latt henne bli liggende ved siden av meg med eget teppe over seg etter å ha fått pupp, da sover hun så godt og jeg får også sovet godt innimellom slagene, er jeg heldig sover hun kanskje tre timer...

Men så hører jeg familien min rundt meg advare meg, du må ikke la henne sove i samme seng, tenk om du legger deg over henne og bla bla bla....

Jeg føler jeg ikke klarer å rulle over på magen, siste året har jeg alltid sovet på siden pga jeg puster lettere da, dessuten sover jeg ganske lett nå pga babyen, så ser egentlig ingen fare ved det, Prøver passe på at hun ikke får dyna/teppet mitt over seg.

Og hva med mannen, pleier dere å sove i samme seng, eller ?

VI gjorde det i starten, men han ble så forstyrra og har en jobb der det er viktig han får nok søvn, så hver gang babyen ville ha pupp tok jeg babyen med på stua for å gi henne, for så å ta hennen tilbake, eller at jeg la henne i vogna, der sovna hun faktisk uten å våkne stort sett, så la jeg meg på sofaen så jeg kunne holde et øye med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Faren for at du/dere skal legge deg/dere over barnet er vel ikke den største. Verre er det jo at når man først begynner å la babyen sove i foreldrenes seng, får man dem "aldri" ut derfra. Jo lenger dere venter med å la henne sove i egen seng, jo verre blir det. Og ja, det blir mye hyling og grining før barnet venner seg til å sove alene, men det må man bare gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre babyer sov ofte i samme seng som oss, om ikke hele natten så ihvertfall deler av den. Jeg sovnet ofte mens jeg ammet, så innimellom våknet jeg 3 timer etter at ungen ble lagt til med et sovende mett spedbarn ved siden av meg.

Før ungen er 4-5-6 mndr tror jeg ikke det gjør noe å samsove, så sant du trives med det sjøl. Rutiner og styr kan komme senere.

Vi innførte sove-i-egen-seng fra ungene var 3 mndr, da flyttet de fra vogge ved siden av min seng til eget rom med egen seng. Null problem (det kom først i 8 mndrs alderen) Det er ikke noen fare for at man legger seg oppå babyen, tror det er en innebygd "radar" i oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble bare mer og mer avslappa i forhold til dette der jo flere barn jeg fikk ;)

Minsten (nummer tre) sov stort sett ved puppen hele natta fram til hun var i seksmndsalderen. Vi begge (og pappaen) sov kjempegodt hele natta:) Jeg orka ikke å tenke på at jeg evt. skjemte henne bort etc. Det viktigste for meg var at vi fikk gode netter allesammen! Jeg var selvsagt litt på vakt i forhold til hvordan hun lå og passa på at dyna ikke lå for langt opp osv (kledde heller på meg ekstra nattrøye). Siden jeg også sover veldig lett, så satsa jeg på at jeg ville våknet om noe skjedde.

Babyen begynte automatisk å sove tyngre på natta og da begynte jeg å legge henne tilbake i senga igjen. Dette gikk av seg selv. Når hun ble 7-8 mnd gammel måtte vi til med puppeavvenning på natta, men det måtte vi også med de to eldste som var vant til å sove i egen seng mye oftere enn minstemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble bare mer og mer avslappa i forhold til dette der jo flere barn jeg fikk ;)

Minsten (nummer tre) sov stort sett ved puppen hele natta fram til hun var i seksmndsalderen. Vi begge (og pappaen) sov kjempegodt hele natta:) Jeg orka ikke å tenke på at jeg evt. skjemte henne bort etc. Det viktigste for meg var at vi fikk gode netter allesammen! Jeg var selvsagt litt på vakt i forhold til hvordan hun lå og passa på at dyna ikke lå for langt opp osv (kledde heller på meg ekstra nattrøye). Siden jeg også sover veldig lett, så satsa jeg på at jeg ville våknet om noe skjedde.

Babyen begynte automatisk å sove tyngre på natta og da begynte jeg å legge henne tilbake i senga igjen. Dette gikk av seg selv. Når hun ble 7-8 mnd gammel måtte vi til med puppeavvenning på natta, men det måtte vi også med de to eldste som var vant til å sove i egen seng mye oftere enn minstemor.

Psst....har du oppskrift på puppeavvenning? Minsta her er 10 mnd og bortskjemt :/ Ikke vil hun ha smokk heller *sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke til å ha babyen i senga. Jeg drømte at han falt ut av senga og sov veldig dårlig selv, så det gikk bare ikke.

Men jeg klarte ikke å amme i senga heller. Dette var fordi jeg ikke klarte å finne en behagelig stilling der, så jeg sto alltid opp og ammet.

Hvis dere begge klarer å sove godt sammen, er det vel greit å gjøre det av og til, men jeg tror ikke det er lurt at det blir en vane.

Ser du forresten på "frustrerte fruer"? Det var samsoving tema i forrige episode...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Psst....har du oppskrift på puppeavvenning? Minsta her er 10 mnd og bortskjemt :/ Ikke vil hun ha smokk heller *sukk*

Kjenner til det der, ja ;)

Du og pappaen må gjøre en avtale om at nå er det _kun_ pappaen som skal ta henne om natta. Når hun våkner for pupp, står pappa opp og tilbyr vann i tåteflaske/tutekopp e.l. Hun kommer helt sikkert til å protestere kraftig, men ta henne _ikke_ut av senga!

Hun kan godt gråte en liten stund (et par minutter?) før pappa tilbyr henne vann på nytt. Når hun gråter kan det være greit å småprate med henne fra sin egen seng ("Nå må du sove, nå er det natt" o.l.). Gjør dette konsekvent helt til hun skjønner at det kun er vann tilbys på natta. Dere må ikke under noen omstendigheter gi opp tilslutt og heller utsette prøvingen til neste natt f.eks. Da skjønner hun at hvis hun gråter lenge nok, så vinner hun tilslutt og da har dere et enda større problem;)

Min erfaring er at det tar en eller to netter før alt retter seg opp, så lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til det der, ja ;)

Du og pappaen må gjøre en avtale om at nå er det _kun_ pappaen som skal ta henne om natta. Når hun våkner for pupp, står pappa opp og tilbyr vann i tåteflaske/tutekopp e.l. Hun kommer helt sikkert til å protestere kraftig, men ta henne _ikke_ut av senga!

Hun kan godt gråte en liten stund (et par minutter?) før pappa tilbyr henne vann på nytt. Når hun gråter kan det være greit å småprate med henne fra sin egen seng ("Nå må du sove, nå er det natt" o.l.). Gjør dette konsekvent helt til hun skjønner at det kun er vann tilbys på natta. Dere må ikke under noen omstendigheter gi opp tilslutt og heller utsette prøvingen til neste natt f.eks. Da skjønner hun at hvis hun gråter lenge nok, så vinner hun tilslutt og da har dere et enda større problem;)

Min erfaring er at det tar en eller to netter før alt retter seg opp, så lykke til :)

Takk for svar! Ja det må nok til, men jeg gruer meg til å sette i gang...:/

Hadde vært ved bedre mot om hun ikke hadde vært så ufattelig utholdende, vi brukte over en måned på å få henne til å legge seg fint alene. Brukte da samme metode som på storesøsteren, og hun trengte bare to dager på å skjønne tegninga. Redd natta blir samme styret, men vi må jo bare prøve selvsagt! Jeg begynner å jobbe igjen om en måned, og det hadde jo vært greit å være ferdig med nattamming da ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kokokoko

På ammehjelpen.no selger de ammemadrass til baby, da er baby beskyttet mot at foreldre ruller over baby og man kan og bære baby over til egen seng i madrassa så baby ikke blir vekket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Ja det må nok til, men jeg gruer meg til å sette i gang...:/

Hadde vært ved bedre mot om hun ikke hadde vært så ufattelig utholdende, vi brukte over en måned på å få henne til å legge seg fint alene. Brukte da samme metode som på storesøsteren, og hun trengte bare to dager på å skjønne tegninga. Redd natta blir samme styret, men vi må jo bare prøve selvsagt! Jeg begynner å jobbe igjen om en måned, og det hadde jo vært greit å være ferdig med nattamming da ja.

Sett av ei helg, så slipper pappaen å dra på jobb dagen etter. Dere har jo egentlig ikke noe valg, for en dag må hun slutte med nattpupp. Dessuten har jeg hørt at jo eldre de er, jo mer utholdende er de... Beste tiden å trene på dette er visst fra 7-9 mndsalder, så her er det bare å kjappe seg ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...