Gå til innhold

Hvorfor er noen slik?

Anbefalte innlegg

Gjest Undrende lørdag
Skrevet

Jeg har lagt merke til at noen (blant annet her inne) mennesker er ganske "spesielle". Eller, de ønsker i allefall å være det...

De skriver aldri at de spiser fiskeboller til middag. Det er som regel noe som få, vanlige mennesker har hørt om. Om de, mot alle odds, skulle ha f.eks. tomatsuppe til middag, så er det med et eller annet spesiell ost eller krydder oppi.

De drikker kun dyr vin (ikke at de ikke drikker annet enn vin, men ikke fader om de drikker en billig en).

Reiser de til utlandet, er det selvsagt Italia e.l, ikke Kreta eller Gran Canaria.

Og barna, de er selvsagt veloppdragne og har navn som få andre har.

Jeg skjønnet jo at folk er forskjellige, og det er vel og bra. Det jeg ikke skjønner, er hvorfor noen ALLTID må få frem at de er så annerledes (og sikkert, i deres øyne, bedre) enn det alle andre er.

Tro hva dette skyldes?

• Svar 99
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

14

• hidi, the scorpion

8

• Lillemus

5

• Babette

5

Skrevet

Pussig at du la den tråden rett over tråden min om grillpølser.

Skjønner ikke hva du mener i det hele tatt. Har du dårlig syn?

hidi, the scorpion
Skrevet

Ikke vet jeg...

Men elsker fiskeboller i hvit saus og tomatsuppe, drikker ikke vin, men øl.

Ungene mine er skjønne og unge voksne allrede...Jeg har heller aldri vært i syden, men 3 uker på Island!

Gjest Undrende lørdag
Skrevet

Helt tilfeldig at den kommer over din tråd. Men om du føler deg truffet, får det være din sak.

Skrevet

*LOL*

Skrevet

Helt tilfeldig at den kommer over din tråd. Men om du føler deg truffet, får det være din sak.

Poenget var vel heller at hun IKKE følte seg truffet, all den tid hun skal til å lage _pølser_.

Mer folkelig får man det vel neppe;-)

Gjest Undrende lørdag
Skrevet

Poenget var vel heller at hun IKKE følte seg truffet, all den tid hun skal til å lage _pølser_.

Mer folkelig får man det vel neppe;-)

Hehe, okei. Uansett var det tilfeldig. :-)

Skrevet

Tro hva det skyldes at du føler at de "må få frem at de er annerledes", og at de "mest sannsynlig føler seg bedre enn andre"?

Jeg tenker slik at vi faktisk _er_ forskjellige, de fleste av oss, og synes det er interessant og av og til lærerikt å høre om hvordan andre gjør ting. Eller? Er det ikke stilig at vi ikke alle lever livet som blåkopier av hverandre?

AneM1365380603
Skrevet

Jeg har aldri lagt mmerke til det du nevner. Jeg liker godt blandingen av mennensker her inne :)

Skrevet

Det er ikke bare slik her inne, men ute i den virkelige verden også.

Det er alltid noen som føler seg bedre enn andre. Det er nok mer måten det sies på enn at de gjør eller ikke gjør det.

Det er rart at det er slik, fordi de som prøver å heve seg over andre på denne måten blir jo bare sett ned på av andre. Men det ser de nok ikke selv.

Skrevet

Det er ikke bare slik her inne, men ute i den virkelige verden også.

Det er alltid noen som føler seg bedre enn andre. Det er nok mer måten det sies på enn at de gjør eller ikke gjør det.

Det er rart at det er slik, fordi de som prøver å heve seg over andre på denne måten blir jo bare sett ned på av andre. Men det ser de nok ikke selv.

''Det er alltid noen som føler seg bedre enn andre''

Ja, det er det, men hvorfor er det alltid noen som _tror_ at andre ser ned på en? Hvorfor er det noen som tror at ens eget "seg selv" er helt OK, mens at andres "seg selv" er tilgjort og blærete og 'tror-de-er-noe'?

Det blir litt sånn som Øystein Sunde sang i "Fordommens år": "Den som bor på landet tror at dem som bor i by'n tror at dem som bor på landet tror det er så bra i b'yn"

Mrs. Wallace
Skrevet

Ja, det er det, men hvorfor er det alltid noen som _tror_ at andre ser ned på en? Hvorfor er det noen som tror at ens eget "seg selv" er helt OK, mens at andres "seg selv" er tilgjort og blærete og 'tror-de-er-noe'?

Det blir litt sånn som Øystein Sunde sang i "Fordommens år": "Den som bor på landet tror at dem som bor i by'n tror at dem som bor på landet tror det er så bra i b'yn"

Veldig godt poeng. Hvis man f.eks uttaler at man aldri drar på sydentur, betyr ikke det automatisk at man synes at sydenturer er for tapere. Det kan jo være så enkelt at man ikke trives med badeferie og heller drar til en storby eller på ei fjellhytte.

Hvorfor skal ikke folk få lov til å velge sine egne ting uten å bli anklaget for å gjøre seg til og være spesielle?

hidi, the scorpion
Skrevet

Du er en klok, klok kvinne, morsan ;)

Skrevet

De som jeg oppfatter ser ned på andre, så er det at mange andre som gjør det samme. Jeg tror at de som oppfattes slik, så er det ikke bare enkelt personer som oppfatter dem sånn, men flere.

Mye av årsaken til at noen føler seg bedre enn andre er også at de selv føler seg små og må bruke noe for å prøve å heve seg. Men det blir jo galt signal det også.

Skrevet

Kanskje de ikke har lyst til å være kjedelige. Fiskeboller med hvitsaus er jo litt kjedelig.

hidi, the scorpion
Skrevet

Kanskje de ikke har lyst til å være kjedelige. Fiskeboller med hvitsaus er jo litt kjedelig.

He, he synes det er nydelig, men bruker ofte fløtepudding i stedet. Med rårevet gulrøtter ved siden av, nam, nam;)

Skrevet

Veldig godt poeng. Hvis man f.eks uttaler at man aldri drar på sydentur, betyr ikke det automatisk at man synes at sydenturer er for tapere. Det kan jo være så enkelt at man ikke trives med badeferie og heller drar til en storby eller på ei fjellhytte.

Hvorfor skal ikke folk få lov til å velge sine egne ting uten å bli anklaget for å gjøre seg til og være spesielle?

Som jeg sa i mitt innlegg over, det kommer helt an på måten det sies på, ikke det at de ikke gjør eller ikke gjør noe.

Men hvis de fnyser av de som drar til syden og setter nesen i sky og sier at jeg drar heller til Frankrike og vil oppleve kultur, f.eks, så er det ikke rart at andre opplever dem som narrer.

Gjest Undrende lørdag
Skrevet

Tro hva det skyldes at du føler at de "må få frem at de er annerledes", og at de "mest sannsynlig føler seg bedre enn andre"?

Jeg tenker slik at vi faktisk _er_ forskjellige, de fleste av oss, og synes det er interessant og av og til lærerikt å høre om hvordan andre gjør ting. Eller? Er det ikke stilig at vi ikke alle lever livet som blåkopier av hverandre?

Ja, folk er forskjellige, og det er vel og bra som sagt.

Men om noen her spør om en god vin, så er det noen som alltid tipser om en vin som koster 200 kr. pluss. Noe annet er liksom ikke bra nok...

Skrevet

Ja, folk er forskjellige, og det er vel og bra som sagt.

Men om noen her spør om en god vin, så er det noen som alltid tipser om en vin som koster 200 kr. pluss. Noe annet er liksom ikke bra nok...

Men hva om de faktisk mener at dette er en bra vin? Alternativt skulle de bare holdt seg unna, da, eller?

Skrevet

Som jeg sa i mitt innlegg over, det kommer helt an på måten det sies på, ikke det at de ikke gjør eller ikke gjør noe.

Men hvis de fnyser av de som drar til syden og setter nesen i sky og sier at jeg drar heller til Frankrike og vil oppleve kultur, f.eks, så er det ikke rart at andre opplever dem som narrer.

''det kommer helt an på måten det sies på,'

ja, men mitt poeng er at _oppfatningen_ av hva slags måte ting har blitt sagt på kommer an på øret som hører.

En venn fortalte følgende fra brakka i militæret: karene sitter og snakker om hva de skal bruke permhelgen til. En soldat fra Oslo sier at han vil dra på kino, stikker vel innom Saga og ser hva som går.

En annen soldat ble fornærmet på han fra Oslo pga dette. han mente at han sa det på en måte for å skryte over det gode kinotilbudet i oslo, mens han kom fra ei bygd med bygdekino en gang i uka.

Jeg var ikke tilstede og kan ikke bedømme saken, men det er jo minst like sannsynlig - om ikke mer - for at oslomannen bare sa det som var helt naurlig for han.

Og akkurat det samme kan gjelde for den som snakker om sin Frankrike-tur.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...