Gå til innhold

Hvorfor er noen slik?

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Det er alltid noen som føler seg bedre enn andre''

Ja, det er det, men hvorfor er det alltid noen som _tror_ at andre ser ned på en? Hvorfor er det noen som tror at ens eget "seg selv" er helt OK, mens at andres "seg selv" er tilgjort og blærete og 'tror-de-er-noe'?

Det blir litt sånn som Øystein Sunde sang i "Fordommens år": "Den som bor på landet tror at dem som bor i by'n tror at dem som bor på landet tror det er så bra i b'yn"

Det er det jeg også lurer på. Fordommene ligger jo da like mye hos den som føler seg sett ned på, eller?

• Svar 99
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

14

• hidi, the scorpion

8

• Lillemus

5

• Babette

5

Skrevet

''det kommer helt an på måten det sies på,'

ja, men mitt poeng er at _oppfatningen_ av hva slags måte ting har blitt sagt på kommer an på øret som hører.

En venn fortalte følgende fra brakka i militæret: karene sitter og snakker om hva de skal bruke permhelgen til. En soldat fra Oslo sier at han vil dra på kino, stikker vel innom Saga og ser hva som går.

En annen soldat ble fornærmet på han fra Oslo pga dette. han mente at han sa det på en måte for å skryte over det gode kinotilbudet i oslo, mens han kom fra ei bygd med bygdekino en gang i uka.

Jeg var ikke tilstede og kan ikke bedømme saken, men det er jo minst like sannsynlig - om ikke mer - for at oslomannen bare sa det som var helt naurlig for han.

Og akkurat det samme kan gjelde for den som snakker om sin Frankrike-tur.

Godt sagt.

Skrevet

''det kommer helt an på måten det sies på,'

ja, men mitt poeng er at _oppfatningen_ av hva slags måte ting har blitt sagt på kommer an på øret som hører.

En venn fortalte følgende fra brakka i militæret: karene sitter og snakker om hva de skal bruke permhelgen til. En soldat fra Oslo sier at han vil dra på kino, stikker vel innom Saga og ser hva som går.

En annen soldat ble fornærmet på han fra Oslo pga dette. han mente at han sa det på en måte for å skryte over det gode kinotilbudet i oslo, mens han kom fra ei bygd med bygdekino en gang i uka.

Jeg var ikke tilstede og kan ikke bedømme saken, men det er jo minst like sannsynlig - om ikke mer - for at oslomannen bare sa det som var helt naurlig for han.

Og akkurat det samme kan gjelde for den som snakker om sin Frankrike-tur.

Jeg skjønner hva du mener.

Men det må jo være en grunn for at noen blir oppfattet av flere som blærete. Det er jo ingen tvil om at noen er det.

For meg er det heller ikke enkelt tilfeller som gjør at jeg oppfatter andre som det. Enkelt tilfelle tilskriver jeg uheldige episoder, for å si det sånn. Det er jo av og til at man er uheldig med måten man sier ting på også.

For å referere til Øystein Sunde................."MORN DU"........:-)

Skrevet

La oss snu det litt på hodet... Folk som legger merke til/tenker over slikt har kanskje mindreverdighetskomplekser for et eller annet? ;)

Om man er trygg på at det man selv gjør er til det beste for seg og sine, så tror jeg faktisk ikke man tenker over at andre gjør andre valg i livet....eller?

Skrevet

Jeg har ikke lagt merke til det.

Her inne er det nok litt annerledes. Jeg gidder jo ikke dele en "oppskrift" på fiskeboller i hvit saus. Ikke gidder jeg tipse noen om "folkevin", som alle vet om og drikker.

Så vidt jeg vet er det mange, mange barn med navn fra topp ti listen her inne.

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg har ikke lagt merke til det.

Her inne er det nok litt annerledes. Jeg gidder jo ikke dele en "oppskrift" på fiskeboller i hvit saus. Ikke gidder jeg tipse noen om "folkevin", som alle vet om og drikker.

Så vidt jeg vet er det mange, mange barn med navn fra topp ti listen her inne.

Godt sagt, Glimtipper, men jeg opplever også at noen er veldig opptatt av det "perfekte", så det er sagt.

Om alkohol og barn blir nevnt i samme setning, blir man omtrent halshugget, for meg har det aldri vært noe problem. Her inne blir det nærmest sett på som barnemishandling....

Gir man barn saft, kunne man like gjerne gitt dem gift;(

Slike ting er tull. Min sønn fikk saft i ny og nè, men har null hull i en alder av 25.

Visse ting irriterer, ja.

Skrevet

Godt sagt, Glimtipper, men jeg opplever også at noen er veldig opptatt av det "perfekte", så det er sagt.

Om alkohol og barn blir nevnt i samme setning, blir man omtrent halshugget, for meg har det aldri vært noe problem. Her inne blir det nærmest sett på som barnemishandling....

Slike ting er tull. Min sønn fikk saft i ny og nè, men har null hull i en alder av 25.

Ja, det blir jo noe annet.

Perfeksjonisme er ikke noe særlig, spesielt i forhold til barn. Jeg satt med et inntrykk av at alle fikk alt til så flott med ungene sine til enhver tid, og jeg følte ikke jeg gjorde det. Det har tatt meg lang tid å innse at de fleste foreldre gjør mange "feil", blir slitne, mister tålmodigheten osv. Småbarnsforumet har i perioder båret inntrykk av det motsatte, at alle får ting til hele tiden.

Det er viktig at vi mennesker deler våre mindre perfekte sider med hverandre også. Derfor er det godt med gode venner, som vet at ingen klarer alt hele tiden og tør fortelle om det :)

Skrevet

''Om alkohol og barn blir nevnt i samme setning, blir man omtrent halshugget, ''

Njaa, ikke hvis setningen f eks er "man må aldri finne på å drikke alkohol noensinne dersom man har barn, selv om barna er 40 år!"

hidi, the scorpion
Skrevet

Ja, det blir jo noe annet.

Perfeksjonisme er ikke noe særlig, spesielt i forhold til barn. Jeg satt med et inntrykk av at alle fikk alt til så flott med ungene sine til enhver tid, og jeg følte ikke jeg gjorde det. Det har tatt meg lang tid å innse at de fleste foreldre gjør mange "feil", blir slitne, mister tålmodigheten osv. Småbarnsforumet har i perioder båret inntrykk av det motsatte, at alle får ting til hele tiden.

Det er viktig at vi mennesker deler våre mindre perfekte sider med hverandre også. Derfor er det godt med gode venner, som vet at ingen klarer alt hele tiden og tør fortelle om det :)

Kunne ikke vært mer enig. Tror egentlig at det var det trådstarter også mente.

Noen er flinke til å dele sine negative sider, ære være dem for det, men de blir straks tatt i lære, av de som vet bedre.

Jeg er 44 og leter fremdeles etter det "sanne" innen alle deler av livet mitt, bortsett fra barna som har det flott, men fjortisen kan gi meg både hakeslepp og bakoversveis;)

Tror jeg er et flott medmenneske, men må stadig unnskylde meg for dumme ting...

_Og_, jeg er faktisk blitt mer ydmyk _etter_ jeg kom på DOL, for her er mange fantastiske mennesker og svar;)

Det må også sies;)

Skrevet

Kunne ikke vært mer enig. Tror egentlig at det var det trådstarter også mente.

Noen er flinke til å dele sine negative sider, ære være dem for det, men de blir straks tatt i lære, av de som vet bedre.

Jeg er 44 og leter fremdeles etter det "sanne" innen alle deler av livet mitt, bortsett fra barna som har det flott, men fjortisen kan gi meg både hakeslepp og bakoversveis;)

Tror jeg er et flott medmenneske, men må stadig unnskylde meg for dumme ting...

_Og_, jeg er faktisk blitt mer ydmyk _etter_ jeg kom på DOL, for her er mange fantastiske mennesker og svar;)

Det må også sies;)

Ja, klart det er mange flotte mennesker her. Ellers hadde vi ikke vært her, tror jeg ;)

Når det er sagt er det også vanskelig å dele ting som er litt kjipt med et helt forum. Jeg kunne delt det med halvparten, kanskje, men så er det alle de dumme svarene man kan få. Ofte fra anonyme. Og selv om de er lette å overse, så gir det ikke mersmak, for å si det mildt.

hidi, the scorpion
Skrevet

''Om alkohol og barn blir nevnt i samme setning, blir man omtrent halshugget, ''

Njaa, ikke hvis setningen f eks er "man må aldri finne på å drikke alkohol noensinne dersom man har barn, selv om barna er 40 år!"

Vil du slutte med deg;)

Krampa tar meg snart....

Nei, foreldre og alkohol hører definitivt ikke sammen på dette forumet, selv når barna sover kan de ta skade. Måtte le, når jeg leste tråden om Madeleine, alle sa de drakk et par glass vin på balkongen, ikke fire eller åtte, men ett par glass;)

Selvfølgelig tror jeg at barn kan ta skade av alkoholmisbruk, men ikke hvis foreldrene er pussa og ikke bruker vold eller vonde ord...

hidi, the scorpion
Skrevet

Ja, klart det er mange flotte mennesker her. Ellers hadde vi ikke vært her, tror jeg ;)

Når det er sagt er det også vanskelig å dele ting som er litt kjipt med et helt forum. Jeg kunne delt det med halvparten, kanskje, men så er det alle de dumme svarene man kan få. Ofte fra anonyme. Og selv om de er lette å overse, så gir det ikke mersmak, for å si det mildt.

''Og selv om de er lette å overse, så gir det ikke mersmak, for å si det mildt.''

Du har vært en av de gjeveste å følge, Glimtipper! Så drit i de annonyme sine svar, og les svar fra folk som bryr seg om deg! Men skjønner jo hva du mener, det negative fester seg fortest i hjernen, er ikke det merkelig?

Men DOL i sin helhet er mer positiv enn negativt!

Skrevet

Vil du slutte med deg;)

Krampa tar meg snart....

Nei, foreldre og alkohol hører definitivt ikke sammen på dette forumet, selv når barna sover kan de ta skade. Måtte le, når jeg leste tråden om Madeleine, alle sa de drakk et par glass vin på balkongen, ikke fire eller åtte, men ett par glass;)

Selvfølgelig tror jeg at barn kan ta skade av alkoholmisbruk, men ikke hvis foreldrene er pussa og ikke bruker vold eller vonde ord...

''Vil du slutte med deg;)''

Med å drikke rødvin, mener du? ;-) Nyter en Cotes du Rhone her & nå;-)

Og ikke bare et par glass....;-)

Skrevet

Vel, jeg vet at jeg ikke synes det er så kult med fiskeboller eller tomatsuppe, men vi spiser det jo, det er jo på en måte godt det også ;) Men det er jo kanskje gøy å ha noe eller kunne gjøre noe som ikke alle gjør, og så kunne fortelle noen om det. Det gjør en jo godt vel? Man blir vel litt stolt over seg selv? Jeg setter veldig pris på dem som tipser om matretter her, fordi det er gøy å prøve noe nytt.

Vi (folk flest tror jeg) snakker om det som gjør oss glade,opprømte og lykkelige fremfor å dra alt i en negativ retning. Hverdagene er ikke alltid en dans på roser og det gjelder å sette pris på krydderet i hverdagen, bokstavelig talt :)

Jeg føler ikke helt det du mener med å -virke bedre enn andre-, men det kan være det stemmer, for all del.

Det er nok sjeldent man hører om dem som har gjort dèt kuppet på wearhouse eller spar kjøp, sant det. Men folk flest her har noe fra ikea, og det er jo ikke en av landets dyreste butikker i det minste ;)

Det er noe med dette ordtaket. "Det som hjertet er fullt av renner munnen over med" Altså, man liker det rett og slett sånn og sånn.

Skrevet

Jeg må tilstå at jeg har reagert litt på akkurat det samme. Når det f.eks. spørres om hva folk har til middag i løpet av en uke, så er det noen som ramser opp den reneste restaurant-meny. Og da mener jeg ikke en vanlig kafe, men restaurant av det fineste slaget:-) Og det er nesten så man lurer på om det kan være sant....

Det er mere noe med måten det skrives på, enn selve innholdet :-) Og at det kan virke snobbete og selvgodt.... det er det ingen tvil om :-(

Gjest Er nok noen
Skrevet

*ler godt*

Ser godt hva du snakker om her og er veldig enig med deg.

Men det er noen "normale" her inne også da :)

Alt under her er sant:

Jeg spiser godt fiskeboller, Joikakaker, boksmat i det hele tatt eller enklere middager. Jeg jobber fullt og orker ikke stå med halvannentimers middager hver dag. Dessuten så trener jeg et par dager i uka og da har jeg ikke tid til noe annet.

Vin drikker jeg, Men det er vin til under en hundrelapp. Er flere forskjellige jeg liker i det prissjiktet. Og dessuten blir jeg ofte holdt med vin fra vinlotteriet på jobben. (vin til jobben ligger på ca 100 pr. flaske)

Jeg HAR svært greie barn, det skal sies. Der blir jeg nok "skyldig" :) De er usedvanlig god venner seg i mellom, vi har nesten aldri søskenkrangel. De er også veldig greie for oss å omgås, det er aldri opponering og bråk. Men de er da late de også, gidder ikke alltid å holde rom ryddig, rydde etter seg osv.

Når det gjelder navnene dems så har det ene barnet et navn som ikke har vært på ti på topp listen på lenge. Det er ikke så ofte jeg hører de rundt meg heter det eller leser her inne, ser det i avisene el. Men det er ikke et uvanlig navn, antagelig bare upopelært.

Det andre barnet har et litt mer spesiellt navn. Ikke rart eller noe og det er et par småkjendiser som heter det. Men det er også et navn vi ikke leser på ti på topp listen, i fødselsannonsene, vi finner i klassene på skolen osv.

Begge navnene er forøvrig svært pene navn, jeg er storfornøyd med navnevalgene ennå. :)

Gjest fiskebolla
Skrevet

Hehe

Tenkte jeg skulle ha fiskeboller til middag i dag jeg.

Synes det er kjempegodt, mannen min også.

Hva er vel kjedelig med en fiskebolle, servert med hjemmelaget hvit saus, revne gurøtter, salt, pepper og karri?

Skrevet

Vil du slutte med deg;)

Krampa tar meg snart....

Jeg husker en diskusjon for flere år siden hvor man ikke måtte ta seg et par glass vin mens barna sov for dersom barna ble syke og måtte til legevakten måtte man jo kunne kjøre.

Lett konkludert - jeg har ikke sertifikatet så jeg burde ikke ha barn :-)

Gjest Angela26
Skrevet

''Jeg har lagt merke til at noen (blant annet her inne) mennesker er ganske "spesielle". Eller, de ønsker i allefall å være det...

De skriver aldri at de spiser fiskeboller til middag. Det er som regel noe som få, vanlige mennesker har hørt om. Om de, mot alle odds, skulle ha f.eks. tomatsuppe til middag, så er det med et eller annet spesiell ost eller krydder oppi''

:-)

Her i huset spises det hva vi vil, og om de hadde hadd fiskeboller i butikkene, hadde jeg med glede kjòpt det. Fiskeboller er kjempegodt sammen med bacon og annet tilbehòr:-)

Jeg er veldig glad i grandiosa ogsà (til opplysning), men de selger ikke det her...:-(

Ellers sà spiser vi aldri fisk, kun hos svigers... Pròver à ha variasjon i maten, men noen ganger gidder jeg ikke lage middag, og da kan vi gjerne ha en "bocadillo" - baguett, med omelett, skinke,ost... Krydder er jeg ikke inne pà, men hiver gjerne oppi noe salt og pepper...Oregano om det lar seg gjòre....

'' De drikker kun dyr vin (ikke at de ikke drikker annet enn vin, men ikke fader om de drikker en billig en).''

Her kjòpes vin for 2 euro flaska, og jeg er veldig glad i " El coto" :-) Billig men god vin.

'' Reiser de til utlandet, er det selvsagt Italia e.l, ikke Kreta eller Gran Canaria. Og barna, de er selvsagt veloppdragne og har navn som få andre har. ''

Jeg har aldri vaert i Italia, men kunne gjerne tenkt meg det. Turer gàr som oftest til mitt kjaere hjemland: Norge :-)

Jenta mi er veloppdragen og snill.Og hun har et norsk, kjent, navn Jeg har ikke snakket sà mye om henne her inne, men jeg er stolt av at jeg har ei sànn datter :-)

''Jeg skjønnet jo at folk er forskjellige, og det er vel og bra. Det jeg ikke skjønner, er hvorfor noen ALLTID må få frem at de er så annerledes (og sikkert, i deres øyne, bedre) enn det alle andre er. Tro hva dette skyldes?''

Jeg har ikke dette inntrykket, men det kan jo vaere at enkelte VIL fremstille seg bedre enn hva som sant er.

Skrevet

''Jeg har lagt merke til at noen (blant annet her inne) mennesker er ganske "spesielle". Eller, de ønsker i allefall å være det...

De skriver aldri at de spiser fiskeboller til middag. Det er som regel noe som få, vanlige mennesker har hørt om. Om de, mot alle odds, skulle ha f.eks. tomatsuppe til middag, så er det med et eller annet spesiell ost eller krydder oppi''

:-)

Her i huset spises det hva vi vil, og om de hadde hadd fiskeboller i butikkene, hadde jeg med glede kjòpt det. Fiskeboller er kjempegodt sammen med bacon og annet tilbehòr:-)

Jeg er veldig glad i grandiosa ogsà (til opplysning), men de selger ikke det her...:-(

Ellers sà spiser vi aldri fisk, kun hos svigers... Pròver à ha variasjon i maten, men noen ganger gidder jeg ikke lage middag, og da kan vi gjerne ha en "bocadillo" - baguett, med omelett, skinke,ost... Krydder er jeg ikke inne pà, men hiver gjerne oppi noe salt og pepper...Oregano om det lar seg gjòre....

'' De drikker kun dyr vin (ikke at de ikke drikker annet enn vin, men ikke fader om de drikker en billig en).''

Her kjòpes vin for 2 euro flaska, og jeg er veldig glad i " El coto" :-) Billig men god vin.

'' Reiser de til utlandet, er det selvsagt Italia e.l, ikke Kreta eller Gran Canaria. Og barna, de er selvsagt veloppdragne og har navn som få andre har. ''

Jeg har aldri vaert i Italia, men kunne gjerne tenkt meg det. Turer gàr som oftest til mitt kjaere hjemland: Norge :-)

Jenta mi er veloppdragen og snill.Og hun har et norsk, kjent, navn Jeg har ikke snakket sà mye om henne her inne, men jeg er stolt av at jeg har ei sànn datter :-)

''Jeg skjønnet jo at folk er forskjellige, og det er vel og bra. Det jeg ikke skjønner, er hvorfor noen ALLTID må få frem at de er så annerledes (og sikkert, i deres øyne, bedre) enn det alle andre er. Tro hva dette skyldes?''

Jeg har ikke dette inntrykket, men det kan jo vaere at enkelte VIL fremstille seg bedre enn hva som sant er.

''''Jeg er veldig glad i grandiosa ogsà (til opplysning), men de selger ikke det her...:-(''''

Fy, fy, fy, fy....Det der sier du bare forde du ikkje får tak i det!

Grandiosa er helt forferdelig (syns eg) og eg tviler på om du ville merka noen vesentlig forskjell om du spiste Grandiosaen eller pappen rundt, om du hadde hatt bind for øynene...:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...