Gjest Hva skulle jeg ha sagt? Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Føler meg litt frustrert og lei meg akkurat nå. Jeg var på et lite venninnetreff etter handleturen i dag. Vi var 6 "jenter" som var invitert til lunsj sammen med våre barn. Mens vi satt ved bordet kom også en nabo med 2 smågutter innom, og ble bedt til bords. Damen var livlig og lett å prate med selvom hun ikke kjente andre enn vertinnen. Og hun snakket i vei. Den ene sønnen hennes var en rolig liten fyr som satte seg ved bordet og oppførte seg fint. Den andre, en 6 åring, kastet seg over maten før noen hadde sagt "vær så god", stappet i seg maten, kastet brødskorpene på gulvet og forsynte seg igjen. Denne gangen likte han ikke pålegget og kastet hele brødskiva på gulvet før han forsynte seg med en ny, tomaten og agurken på toppen vippet han av. Moren satt og pratet videre som om ingenting hadde skjedd. Ingen andre sa noe om oppførselen hans heller, men flere så sjokka ut. De andre ungene så på med vantro øyne. Vertinnen måtte koste opp maten som lå på gulvet. Etter maten fikk barna hver sin is. Gutten stappet i seg sin, så det rant nedover klær og gulv. Da han var ferdig tok han isen til lillebroren, som knapt nok hadde rukket å ta av papiret. Moren reagerte ikke nå heller, men det gjorde lillebroren. Han tok tak i luggen på broren og prøvde å ta isen tilbake, noe han ikke klarte. Storebroren ble rasende fordi lillebroren prøvde å ta tilbake isen sin. Han skrek, slo rundt seg og velvet to glass med brus. For første gang siden de kom reagerte moren. Hun løftet den minste gutten fra bordet, ga han en klaps i baken og sa han ikke fikk lov til å lugge broren, når han gjorde sånn måtte han få dask, og fikk ikke sitte mer ved bordet. Han gråt sårt. Den eldste fortsatte å herje fram uten å få noen reaksjoner. Jeg skjønner jo såpass som at denne gutten sikkert hadde noen spesielle problemer. Men allikevel, kan man tillate seg å komme til andre og la barnet oppføre seg sånn, uten å gripe inn? Jeg er sjokkert!! Og enda verre syns jeg det er med den strenge reaksjonen den andre sønnen fikk. Selvsagt skal ikke barn lugge hverandre, og det kan man jo si, men å klapse han og vise han fra bordet synes jeg er uhørt!! Hva syns dere andre? Har noen opplevd noe lignende? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 JEG hadde aldri godtatt en slik oppførsel, så om jeg hadde vært vertinne hadde denne moren fått høre min hjertens mening! Barn hiver ikke mat på gulvet eller stjeler is fra lillebror, uansett hva storebror feiler. Makan! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest voksne skal bry seg Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Ja, den mammaen burde så absolutt fulgt opp sin eldste sønns manerer bedre, men: Jeg reagerer på at ingen av dere voksne som så hva som skjedde med isen grep inn og forsvarte den yngste jeg da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Ja, den mammaen burde så absolutt fulgt opp sin eldste sønns manerer bedre, men: Jeg reagerer på at ingen av dere voksne som så hva som skjedde med isen grep inn og forsvarte den yngste jeg da. Me too;( Helt uhørt at ingen grep inn! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mener nå jeg Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Nei, jeg reagerer også. Men hvorfor i alle dager var det ingen av dere som grep inn og forsvarte den stakkars gutten?! Lillebroren, altså. Det synes jeg er like ille som oppførselen til 6-åringen. Han la garantert merke til at en gjeng med voksne damer syntes oppførselen hans var helt grei, ettersom dere ikke sa noe. Mens lillebror merket at han ikke fikk noe som helst støtte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hva skulle jeg ha sagt? Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Ja, den mammaen burde så absolutt fulgt opp sin eldste sønns manerer bedre, men: Jeg reagerer på at ingen av dere voksne som så hva som skjedde med isen grep inn og forsvarte den yngste jeg da. Uff ja, jeg er enig med deg, men alt skjedde så fort. Jeg syns det var vanskelig å blande meg inn siden jeg ikke kjente verken moren eller barna, men selvsagt burde jeg ha sagt no.. Hele situasjonen var også så uvanlig og spesiell, at jeg mistet munn og mæle. Vet det er dårlige unnskyldninger... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
candyqueen_83 Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Er det virkelig mulig? Moren hørtes jo håpløs ut. Jeg hadde blitt sjokka, og virkelig flau på hennes vegne. Hadde jeg vært vertinnen hadde jeg hvertfall aldri bedt dem inn igjen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Det spiller ingen rolle om den eldste hadde adhd eller hvilken som helst annen diagnose - det er ingen unnskyldning for å la ungen oppføre seg på den måten! Mora burde virkelig få seg en skikkelig oppstrammer så hun ser hva hun gjør mot ungene sine! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Du skulle ha sagt noe. Om ikke på den elendige oppdragelsen, så da hun klapset det minste barnet sitt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Uff ja, jeg er enig med deg, men alt skjedde så fort. Jeg syns det var vanskelig å blande meg inn siden jeg ikke kjente verken moren eller barna, men selvsagt burde jeg ha sagt no.. Hele situasjonen var også så uvanlig og spesiell, at jeg mistet munn og mæle. Vet det er dårlige unnskyldninger... Det fine er at det faktisk ikke er for sent :-) Ta kontakt med vertinnen og be henne si fra til naboen sin at hun har fått reaksjoner fra de andre gjestene på at hun behandlet barnet sitt dårlig, eller ta kontakt selv og si fra. Kanskje gjør du begge disse ungen en stor tjeneste. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 For det første ville jeg ALDRI ringt på hos en nabo som hadde besøk, og iallefall ikke takket ja til å komme inn dersom jeg ble invitert inn. (det kunne jo tenkes at denne damen ikke visste at det var besøk der) Denne moren høres helt fullstendig fraværende ut, men hva kan andre gjøre? Hadde jeg vært vertinnen ville jeg nok bedt gutten om å legge fra seg det han ikke ville ha, som skorper ol, på på bordet. Kanskje hadde det vært med på å vekket moren litt? Jeg vet ikke.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 For det første ville jeg ALDRI ringt på hos en nabo som hadde besøk, og iallefall ikke takket ja til å komme inn dersom jeg ble invitert inn. (det kunne jo tenkes at denne damen ikke visste at det var besøk der) Denne moren høres helt fullstendig fraværende ut, men hva kan andre gjøre? Hadde jeg vært vertinnen ville jeg nok bedt gutten om å legge fra seg det han ikke ville ha, som skorper ol, på på bordet. Kanskje hadde det vært med på å vekket moren litt? Jeg vet ikke.. ''For det første ville jeg ALDRI ringt på hos en nabo som hadde besøk'' Jøss, har du til enhver tid oversikt over hvilke av naboene dine som har besøk og ikke? Det høres ikke helt sunt ut, sånn naboskapsmessig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 ''For det første ville jeg ALDRI ringt på hos en nabo som hadde besøk'' Jøss, har du til enhver tid oversikt over hvilke av naboene dine som har besøk og ikke? Det høres ikke helt sunt ut, sånn naboskapsmessig. hehe...*s* Det faller fort noen ganske bastante uttalelser i diskusjoner som denne. Når såpass ekstreme situasjoner som denne legges frem for diskusjon, så merker jeg at jeg blir usikker på om det er en sann historie som fortelles. For hvordan kan noen lure på om de er alene om å reagere dersom saksfremstillingen stemmer? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 hehe...*s* Det faller fort noen ganske bastante uttalelser i diskusjoner som denne. Når såpass ekstreme situasjoner som denne legges frem for diskusjon, så merker jeg at jeg blir usikker på om det er en sann historie som fortelles. For hvordan kan noen lure på om de er alene om å reagere dersom saksfremstillingen stemmer? *S* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 hehe...*s* Det faller fort noen ganske bastante uttalelser i diskusjoner som denne. Når såpass ekstreme situasjoner som denne legges frem for diskusjon, så merker jeg at jeg blir usikker på om det er en sann historie som fortelles. For hvordan kan noen lure på om de er alene om å reagere dersom saksfremstillingen stemmer? Ja, jeg skjønner hva du mener. Det handler også litt om hvordan innlegget er formulert. Litt for mye spørrespalte-i-ukeblad-oppskrift. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hva skulle jeg skrevet? Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Ja, jeg skjønner hva du mener. Det handler også litt om hvordan innlegget er formulert. Litt for mye spørrespalte-i-ukeblad-oppskrift. Beklager at jeg ikke har formulert meg i dol stil. Jeg tenkte ikke så nøye over formuleringen da jeg skrev det. Var bare litt opprørt og lei meg, og hadde dårlig samvittighet for at jeg selv ikke hadde gjort noe som helst. Men bare tolk i vei dere. Det er vel egentlig det dol er til. Det er sikkert helt feil formulert for dol dette innlegget også. Beklager, beklager. Kanskje noen av dere som vet hvordan innlegg skal formuleres kan legge ut en oppskrift. Selvsagt også mye viktigere enn innholdet i innleggene. Det går jo faktisk an å overse innlegg man ikke tror er reelle. Det er vel ingen svareplikt innpå her. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snikkersen Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Jeg synes det er er helt utrolig at ingen av dere andre voksne sa noe til moren når hun dasket feil sønn! Ikke det at man skal daske noen, men hun tok feil i tillegg..... Dere som så hva som skjedde må da ha sagt i fra?! Ellers høres moren ganske bevistløs ut.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nattfuglen Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 hehe...*s* Det faller fort noen ganske bastante uttalelser i diskusjoner som denne. Når såpass ekstreme situasjoner som denne legges frem for diskusjon, så merker jeg at jeg blir usikker på om det er en sann historie som fortelles. For hvordan kan noen lure på om de er alene om å reagere dersom saksfremstillingen stemmer? Det var tilsynelatende ingen som reagerte i selskapet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 ''For det første ville jeg ALDRI ringt på hos en nabo som hadde besøk'' Jøss, har du til enhver tid oversikt over hvilke av naboene dine som har besøk og ikke? Det høres ikke helt sunt ut, sånn naboskapsmessig. Smart svar..... Hvis naboen har besøk av 6 damer så regner jeg med at det står en god del biler utenfor huset. Deretter ville jeg trekt en konklusjon: De har besøk, derfor venter jeg med å gå på besøk til en annen dag. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 hehe...*s* Det faller fort noen ganske bastante uttalelser i diskusjoner som denne. Når såpass ekstreme situasjoner som denne legges frem for diskusjon, så merker jeg at jeg blir usikker på om det er en sann historie som fortelles. For hvordan kan noen lure på om de er alene om å reagere dersom saksfremstillingen stemmer? Ja, det var jo tydeligvis flere rundt bordet som reagerte også, så hun visste vel at hun ikke var alene;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.