Gå til innhold

Gult gørr i øyne

Gjest mmmmfff

Anbefalte innlegg

Gjest mmmmfff

Min to uker gamle baby har siden fødselen hatt litt seigt gulaktig sekresjon fra øynene av og til, jeg syns det har blitt bedre siste dagene, men av og til etter søvn/gråt har det kommet noe gult i øynene. Jeg har tørket bort med en fuktet klut og av og til massert øyekrokene med morsmelk.

Hva skyldes dette og hva annet hjelper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest minnah

Kan være øyekatarr. Fortsett å dryppe i morsmelk du, men prøv å skyll ut det gule med saltvann før du drypper i morsmelk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min baby hadde øyekatarr etter fødselen og måtte få antibiotika til slutt. Jeg ble fortalt at mange har endel "puss" i øynene en stund og at man bare bør vaske det bort med ren kompress/klut og saltvann. Morsmelk kan brukes til veldig mye bra, men har visst ingenting i øynene å gjøre. Jeg ble fortalt at legeforeningen nå har gått bort fra å anbefale det akkurat i øynene, fordi det kan inneholde bakterier som ikke har noe i øynene å gjøre. Kan ikke backe det om med noe mer fakta enn at det var det jeg ble fortalt på barsel....

Hvis det bare er av og til det er puss hadde jeg bare fortsatt å vaske det bort med saltvann, og heller spørre på helsestasjonen neste gang du skal dit, eller ringe selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte morsmelk i øynene til babyene når de fikk slikt. Gav seg som regel da, i løpet av en dag eller to.

Jeg syntes det var enklest å legge barnet på stellebordet, på ryggen, og bøye meg over, slik at brystet kom like over ansiktet, og så sprute melk rett i øyet.

Prøvde meg på pumping i kopp og så teskje eller sprøyte, men det ble bare søl. Litt søl slik jeg fortalte over her også, men ikke mye,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bruk morsmelk på betente øyne. Melk er flott som næring, men litt oppskrytt som vidunderkur mot alt mulig annet.

Skyll med sterilt saltvann, og pass på å kun berøre området med rene fingre/ren klut i noen dager så burde det gå over. Drøyer det kan det hende antibiotika må til, men det er ikke så ofte heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyen min har også vært plaget med det, men det var tydelig forskjell fra "litt puss av og til" til "ekstremt mye gulgrønt gørr som kom hele tiden". Det første behandlet jeg med saltvann, det tok ganske lang tid men var ikke så ille. Det andre måtte jeg til legen og få dråper for å bli kvitt. Men da var det MYE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ganske vanlig, mange nyfødte har trange tårekanaler. Vask med avkokt salt vann - ikke morsmelk i øynene!

Hvis det blir veldig mye bør du kontakte legen og få øyendråper.

Mine to minste barn fikk øyendråper, ulike typer, men de hjalp ikke nevneverdig. Gikk over av seg selv ved 6-8 ukers alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mmmmfff

Det er ganske vanlig, mange nyfødte har trange tårekanaler. Vask med avkokt salt vann - ikke morsmelk i øynene!

Hvis det blir veldig mye bør du kontakte legen og få øyendråper.

Mine to minste barn fikk øyendråper, ulike typer, men de hjalp ikke nevneverdig. Gikk over av seg selv ved 6-8 ukers alder.

Hva med klut med vanlig vann?

Jeg har ikke saltvann her, kan jeg lage selv og hvordan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med klut med vanlig vann?

Jeg har ikke saltvann her, kan jeg lage selv og hvordan?

Kok opp vann, hiv inn litt salt, slik at det smaker ca som sjøvann. Kjøl ned og bruk.

Lag nytt hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...