Gå til innhold

Råd mot såre brystknopper?

Gjest UAUUUUUUUUUU

Anbefalte innlegg

Gjest UAUUUUUUUUUU

Purelansalve hjelper en del, men nå har jeg fått en sprekk i brystvorta og det virker som om at babyen dier på den gjør at det tar lenger tid å gro. NOen råd til å få det til å ro fortere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AneM1365380603

Som mariaflyfly skriver er det best å lufttørke. Jeg ville også gitt babyen den minst vonde siden først, for de har jo det med å være litt mer voldsomme når de er sultne.

Hold ut, det går over! Jeg har vært sår med alle mine, så jeg vet hvor vondt det kan være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde du tvillingstilling? Hjelper jo ikke såret til å gro noe fortere, men det gjør mindre vondt mens du venter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bruk papirinnlegg innerst iallefall! Ullinnlegg innerst og evt. papirinnlegg utenpå.

Smør litt brystmelk på brystvorten og la den lufttørke før du kler på deg igjen.

Når jeg ammet minstemor, var jeg såpass sår at ingenting hjalp. Jeg kjøpte da "brystvorte" av silikon på apoteket. Denne la jeg over brystvorten når babyen skulle suge. Hun måtte ta ta i ekstra for å få ut melk, men godtok det heldigvis raskt. Det var utrolig deilig å kunne amme uten å føle at man gruet seg til hver ammestund! Jeg brukte plastdingsen i et par dager, så var sårheten over og jeg ble ikke sår på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bruk papirinnlegg innerst iallefall! Ullinnlegg innerst og evt. papirinnlegg utenpå.

Smør litt brystmelk på brystvorten og la den lufttørke før du kler på deg igjen.

Når jeg ammet minstemor, var jeg såpass sår at ingenting hjalp. Jeg kjøpte da "brystvorte" av silikon på apoteket. Denne la jeg over brystvorten når babyen skulle suge. Hun måtte ta ta i ekstra for å få ut melk, men godtok det heldigvis raskt. Det var utrolig deilig å kunne amme uten å føle at man gruet seg til hver ammestund! Jeg brukte plastdingsen i et par dager, så var sårheten over og jeg ble ikke sår på nytt.

Problemet med skjold er at babyen ikke klarer å tømme brystet skikkelig, slik at man bør pumpe en del ved siden av for å unngå brystbetennelse!

Det er sikkert ikke noe problem å bruke det et par dager, slik du gjorde, men det er veldig lett å fortsette å bruke det dersom brystknoppen fortsatt er litt småsår... Og det er skummelt!

Brukte det nemlig innimellom selv en stund, men møtte sterk kritikk fra jordmor på barselpol.! Måtte virkelig ta meg sammen for å legge det vekk for godt, enda jeg bare hadde brukt det ved nattamming...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet med skjold er at babyen ikke klarer å tømme brystet skikkelig, slik at man bør pumpe en del ved siden av for å unngå brystbetennelse!

Det er sikkert ikke noe problem å bruke det et par dager, slik du gjorde, men det er veldig lett å fortsette å bruke det dersom brystknoppen fortsatt er litt småsår... Og det er skummelt!

Brukte det nemlig innimellom selv en stund, men møtte sterk kritikk fra jordmor på barselpol.! Måtte virkelig ta meg sammen for å legge det vekk for godt, enda jeg bare hadde brukt det ved nattamming...

Det høres logisk ut, ja. Man kan vel si det slik at det er greit å bruke med måte? Jeg brukte det kun i to dager og jeg ammet ca hver halvtime dagen lang, så det hjalp kanskje også på? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig viktig å variere ammestillinger! Her ble tvillingstilling en favoritt, brukte den til slutt mer enn den tradisjonelle.

Lufttørk, og fortsett å smøre med PureLan når all fukt er borte.

Hold ut, det blir bedre. Men jeg husker veldig godt hvor vondt det er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse gode råd har du fått! Jeg bare slenger på at jeg brukte Simplex øyesalve på brystvorten istedet for PureLan etterhvert, med veldig gode resultater! Den har en tynnere og mer flytende konsistens og jeg følte at den "fylte" seg mer inn i alle sprekker og sår. Hold ut!! Det går over :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest UAAAAUUUUU

Masse gode råd har du fått! Jeg bare slenger på at jeg brukte Simplex øyesalve på brystvorten istedet for PureLan etterhvert, med veldig gode resultater! Den har en tynnere og mer flytende konsistens og jeg følte at den "fylte" seg mer inn i alle sprekker og sår. Hold ut!! Det går over :-)

Er Simplex øyesalve trygt for spedbarn å få i seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest UAAAUUUU

Prøvde du tvillingstilling? Hjelper jo ikke såret til å gro noe fortere, men det gjør mindre vondt mens du venter...

Jeg får ikke helt til tvillingstilling, noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte albueskjell på brystknoppen. Kjøpte på føden, de kokes innimellom og plasseres inni bh'n så ikke brystknoppen blir flatklemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sopp må behandles hvis du har vondt

Husk å sjekke babyens munn, har hun hvitt belegg (som sitter fast, ikke rester av melk) har nun sopp/trøske, og da har det sikkert satt deg i dine sår også (der er det usynlig). Fastlege eller helsestasjon kan ta prøver av brystet og/ eller bayens munn for å påvise sopp (ofte er det nok for legen bare å se belegget). Medisin for deg og baby er på resept.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest UAUUUU

Husk å sjekke babyens munn, har hun hvitt belegg (som sitter fast, ikke rester av melk) har nun sopp/trøske, og da har det sikkert satt deg i dine sår også (der er det usynlig). Fastlege eller helsestasjon kan ta prøver av brystet og/ eller bayens munn for å påvise sopp (ofte er det nok for legen bare å se belegget). Medisin for deg og baby er på resept.

Kan helsesøster se om det er sopp/trøske? Og kan hun skrive ut medisin, eller må vi ta oss en tur til fastlegen, kan vi evnt. bare ringe fastlege og si at helsesøster har sett at det er trøske/sopp og be han fakse resept til apoteket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres logisk ut, ja. Man kan vel si det slik at det er greit å bruke med måte? Jeg brukte det kun i to dager og jeg ammet ca hver halvtime dagen lang, så det hjalp kanskje også på? ;)

He he, med så iherdig arbeid fikk hun vel med seg hver dråpe ja, skjold eller ei! Det er jo fantastisk deilig når man er skikkelig sår, og spesielt om natten syntes jeg, da jeg bare kunne legge henne til uten å slå på lys og sikre riktig tak! Men som du sier; med måte:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan helsesøster se om det er sopp/trøske? Og kan hun skrive ut medisin, eller må vi ta oss en tur til fastlegen, kan vi evnt. bare ringe fastlege og si at helsesøster har sett at det er trøske/sopp og be han fakse resept til apoteket?

Det går også an å kjøpe krystallfiolett reseptfritt og smøre på. Jeg brukte det da jentungen min hadde trøske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Simplex øyesalve trygt for spedbarn å få i seg?

Ja den er helt uproblematisk, de kan suge rett på salven, akkurat som PureLan f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...