Gjest helsesøsterskrekk Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Hva skjer ved hjembesøk til helsesøster? Skal hun f.eks. se på ammeteknikk og komme med råd, og se på babyen ang. helse og se hvordan det er tilrettelagt med stelleplass osv, eller hva? Gruer meg litt og føler på en måte det er en slags eksamen på om jeg egner meg som mor... Og når er første helsestasjonskontroll og hva blir gjort der, og hvor ofte er disse kontrollene?j 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mamsemor Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Nå er det noen år siden jeg var i din situasjon, men hun kom på besøk, veide og målte barnet, hun så på navelen, lurte på om jeg hadde noen problemer jeg ville ta opp. Jeg hadde også besøk av jordmor, hun kom ikke pga av barnet, hun kom "til meg", kjenner henne privat, så det blei kanskje en annen prat med oss enn om jeg hadde fått besøk av en ukjent. Hun kom iallefall for å snakke med mor. Første tur på helsestasjonen .... husker ikke helt, var det 6 uker da ..... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Nå er det noen år siden jeg var i din situasjon, men hun kom på besøk, veide og målte barnet, hun så på navelen, lurte på om jeg hadde noen problemer jeg ville ta opp. Jeg hadde også besøk av jordmor, hun kom ikke pga av barnet, hun kom "til meg", kjenner henne privat, så det blei kanskje en annen prat med oss enn om jeg hadde fått besøk av en ukjent. Hun kom iallefall for å snakke med mor. Første tur på helsestasjonen .... husker ikke helt, var det 6 uker da ..... Neida, hun kommer bare for å slå av en liten prat. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Dette er ingen eksamen, det er kun for oppfølging og hjelp. Jeg synes det var veldig koselig med helsesøster-besøk. Hun skrøt masse av oss og barnet, fortalte litt om barselgruppen vi skulle delta i og veide babyen. Han hadde lagt fort på seg, så vi snakket litt om det, men hun syntes ikke det gjorde noe. Vi fikk spurt om det vi lurte på, som hadde dukket opp siden vi kom hjem fra sykehuset. Blant annet om vi skulle ta barnet opp når han var våken, men ikke skrek eller virket misfornøyd. Ikke gru deg, det er bare koselig 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Når helsesøster har vært her på hjemmebesøk har hun bare snakket med meg, og tittet litt på babyen. Vi snakket litt om vaksiner, om oppfølgingen på helsestasjonen, om fødselen. Jeg kunne komme med spørsmål. Helsekortet til barnet ble fylt ut. Det hele tok vel kanskje en halvtime, og det var absolutt ikke noe sjekking av noe som helst. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Helsesøster ringte og spurte om jeg ønsket besøk hjemme eller om jeg like gjerne ville komme til helsestasjonen. Der og da syntes jeg det var veldig greit å komme til helsestasjonen selv i stedet, særlig fordi det var rett ved der jeg bodde. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Jeg dro til dem isteden jeg... De foreslo det av seg selv, da de ikke har "bærbar" vekt, og jeg gjerne ville veie henne! Så det kan du sikkert bare be om. Første kontroll på helsestasjonen er 6-ukerskontrollen. Jeg skal faktisk dit i morgen, da er loppa mi akkurat 6 uker gammel:-) Ellers kan du bare stikke innom dem når du vil, og helt uanmeldt, for å veie henne! Det har jeg benyttet meg av et par ganger. Og du kan selvfølgelig stikke innom eller ringe hvis du lurer på noe som helst! Et supert tilbud, spesielt for førstegangsmødre føler jeg! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Hun som kom til meg satte seg ned, så at babyen og jeg hadde det harmonisk sammen, sa nøye fra at jeg ikke trengte stresse med noe før hun skulle komme - men det gjorde jeg selvsagt likevel... Jeg tror de har sånne besøk for å se om det er noe som er _helt_ galt hjemme hos babyen. Feks hvis det er et narkoreir eller noe sånt. Det er ikke meningen at det skal være en eksamen i husmorering for barselkvinner selvom det ofte føles sånn :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Jeg derimot syns det var helt horribelt at jeg, som hadde vært sjekket omtrent daglig den siste tiden som gravid, så konstant under fødsel, og så 20 ganger i døgnet mens jeg lå på sykehuset, skulle være ALENE OG UTEN OPPFØLGING i hele 2 uker, hjemme. *hehe* Jeg opplevde hjemmebesøket som at jeg kunne få informasjon og spørre om det jeg trengte, uten at jeg behøvde å "stresse ut", men bare gå rundt i joggebuksa som vanlig og lot babyen ligge og sove der hun lå. Fikk en perm med informasjon, noe jeg garantert hadde mistet/lagt fra meg/glemt et eller annet sted på veien fra helsestasjonen og hjem, dersom jeg hadde fått det der. Der stod det om hva som skjer på de forskjellige kontrollene, når det er kontroller, når det er legekontroll, osv. Jeg har aldri vasket eller bakt når hun har kommet, hun fikk vel muligens et glass vann... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Jeg derimot syns det var helt horribelt at jeg, som hadde vært sjekket omtrent daglig den siste tiden som gravid, så konstant under fødsel, og så 20 ganger i døgnet mens jeg lå på sykehuset, skulle være ALENE OG UTEN OPPFØLGING i hele 2 uker, hjemme. *hehe* Jeg opplevde hjemmebesøket som at jeg kunne få informasjon og spørre om det jeg trengte, uten at jeg behøvde å "stresse ut", men bare gå rundt i joggebuksa som vanlig og lot babyen ligge og sove der hun lå. Fikk en perm med informasjon, noe jeg garantert hadde mistet/lagt fra meg/glemt et eller annet sted på veien fra helsestasjonen og hjem, dersom jeg hadde fått det der. Der stod det om hva som skjer på de forskjellige kontrollene, når det er kontroller, når det er legekontroll, osv. Jeg har aldri vasket eller bakt når hun har kommet, hun fikk vel muligens et glass vann... He he, det der husker jeg at jeg tenkte også! "Er det liksom meningen at jeg bare skal ta henne med meg hjem fra barsel, også stoler alle på at jeg veit hva jeg skal gjøre med henne? For det gjør jeg nemlig ikke! Herregud, kanskje jeg burde si ifra til noen, at jeg faktisk ikke burde ha ansvar for en baby helt aleine! At jeg aldri har tatt i en baby før, langt mindre skiftet bleie på en... Er det mitt ansvar å si ifra det tro? Hvor galt kan dette gå tro? Er det mulig å ta livet av babyen sin bare ved å være uvitende, eller vil jeg merke at noe er galt i så fall?" Husker jeg hadde lyst til å holde meg fast i jordmor da jeg kom tilbake for Føllingsprøve, og aldri slippe taket! Var livredd! Men jaggu lever hun enda - snart 6 uker gammel! Har faktisk blitt riktig så tykk og god, og fornøyd ser hun også ut til å være:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 He he, det der husker jeg at jeg tenkte også! "Er det liksom meningen at jeg bare skal ta henne med meg hjem fra barsel, også stoler alle på at jeg veit hva jeg skal gjøre med henne? For det gjør jeg nemlig ikke! Herregud, kanskje jeg burde si ifra til noen, at jeg faktisk ikke burde ha ansvar for en baby helt aleine! At jeg aldri har tatt i en baby før, langt mindre skiftet bleie på en... Er det mitt ansvar å si ifra det tro? Hvor galt kan dette gå tro? Er det mulig å ta livet av babyen sin bare ved å være uvitende, eller vil jeg merke at noe er galt i så fall?" Husker jeg hadde lyst til å holde meg fast i jordmor da jeg kom tilbake for Føllingsprøve, og aldri slippe taket! Var livredd! Men jaggu lever hun enda - snart 6 uker gammel! Har faktisk blitt riktig så tykk og god, og fornøyd ser hun også ut til å være:-) Husker jeg tenkte i brøkdelen av et sekund:"Herregud, er det mulig å levere ham tilbake på sykehuset!?" da jeg sto der med en 5 uker gammel baby, nettopp hjemkommet fra sykehuset etter hjerteoperasjon og greier hvor han hadde vært observert av helsepersonell 24/7 siden noen timer etter fødselen! Jeg hadde knapt nok tatt i en baby før... Men han overlevde mine nybegynnerforsøk på å være mor og er nå en knakende kjekk guttunge på snart 10 år! ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Husker jeg tenkte i brøkdelen av et sekund:"Herregud, er det mulig å levere ham tilbake på sykehuset!?" da jeg sto der med en 5 uker gammel baby, nettopp hjemkommet fra sykehuset etter hjerteoperasjon og greier hvor han hadde vært observert av helsepersonell 24/7 siden noen timer etter fødselen! Jeg hadde knapt nok tatt i en baby før... Men han overlevde mine nybegynnerforsøk på å være mor og er nå en knakende kjekk guttunge på snart 10 år! ) Usj, det må være vanskelig ja! Vanskelig uansett når man ikke er vane med babyer, men å komme hjem med en som har vært igjennom så mye, og som du i tillegg gjennom 5 uker har vært vane med at andre har ansvaret for - det må være tøft! Det er egentlig merkelig, at ikke det er mer oppfølging før to - tre uker etter fødsel! Man får jo ikke ha ansvar for seg selv engang i dette samfunnet - det er lover og regler for alle mulige ting en kan foreta seg, men disse små vesnene - de får man bare ta med seg og gjøre som man lyster med! Skummelt...! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 He he, det der husker jeg at jeg tenkte også! "Er det liksom meningen at jeg bare skal ta henne med meg hjem fra barsel, også stoler alle på at jeg veit hva jeg skal gjøre med henne? For det gjør jeg nemlig ikke! Herregud, kanskje jeg burde si ifra til noen, at jeg faktisk ikke burde ha ansvar for en baby helt aleine! At jeg aldri har tatt i en baby før, langt mindre skiftet bleie på en... Er det mitt ansvar å si ifra det tro? Hvor galt kan dette gå tro? Er det mulig å ta livet av babyen sin bare ved å være uvitende, eller vil jeg merke at noe er galt i så fall?" Husker jeg hadde lyst til å holde meg fast i jordmor da jeg kom tilbake for Føllingsprøve, og aldri slippe taket! Var livredd! Men jaggu lever hun enda - snart 6 uker gammel! Har faktisk blitt riktig så tykk og god, og fornøyd ser hun også ut til å være:-) Ja, hehe... Jeg begynte å grine da de spurte meg om jeg var klar til å dra hjem. Men nå er hun 3 år og har det meget bra. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Usj, det må være vanskelig ja! Vanskelig uansett når man ikke er vane med babyer, men å komme hjem med en som har vært igjennom så mye, og som du i tillegg gjennom 5 uker har vært vane med at andre har ansvaret for - det må være tøft! Det er egentlig merkelig, at ikke det er mer oppfølging før to - tre uker etter fødsel! Man får jo ikke ha ansvar for seg selv engang i dette samfunnet - det er lover og regler for alle mulige ting en kan foreta seg, men disse små vesnene - de får man bare ta med seg og gjøre som man lyster med! Skummelt...! Det var dritskummelt! ) Da nr. 2 kom så var det litt mer sånn - "Skal vi bare ta henne med hjem? Ingen undersøkelser eller noe? Bare rett hjem altså?" ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wita Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Jeg fikk ikke hjemmebesøk etter de to første. Bare etter den siste som var prematur. Jeg kan ikke huske at vi gjorde annet enn å drikke kaffe. Hun kom med noen spørsmål som jeg ikke husker hva var og jeg svarte. Ikke noe å grue seg til. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wita Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Ja, hehe... Jeg begynte å grine da de spurte meg om jeg var klar til å dra hjem. Men nå er hun 3 år og har det meget bra. Og jeg ville hjem så fort som mulig:) Den yngste var bare 1700 gram da jeg fikk henne med hjem og da synes jeg hun var "stor" 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Det var dritskummelt! ) Da nr. 2 kom så var det litt mer sånn - "Skal vi bare ta henne med hjem? Ingen undersøkelser eller noe? Bare rett hjem altså?" ) He he... Syntes det var undersøkelser i alle ender jeg, både av meg og babyen! Hadde svangerskapsforgiftning på slutten, og jenta mi svelget litt misfarget fostervann under fødselen, så det var jo noe ekstra der, men selvfølgelig forsvinnende lite i forhold til gutten din sine fem uker på sykehuset! Men det føles vel mye uansett den første gangen tenker jeg... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Helsesøsteren vår har hatt med seg papirer som jeg måtte underskrive. Så har hun spurt om ting&tang går bra, søvn og amming f eks. Det har vært et kort besøk, kanskje en halv time. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dolores83 Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Du har allerede fått mange gode svar på det du spør om, så jeg kommer bare med en liten tilleggsopplysning litt sånn på siden: Husk at du har full rett til å bytte helsesøster! Det er ingen grunn til å slite med en du av en eller annen grunn ikke liker. Lykke til:) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 He he... Syntes det var undersøkelser i alle ender jeg, både av meg og babyen! Hadde svangerskapsforgiftning på slutten, og jenta mi svelget litt misfarget fostervann under fødselen, så det var jo noe ekstra der, men selvfølgelig forsvinnende lite i forhold til gutten din sine fem uker på sykehuset! Men det føles vel mye uansett den første gangen tenker jeg... Første gangen var alt fullstendig overveldende og jeg tror jeg tenkte at "de vet ikke hva de gjør!" da vi fikk ta ham med hjem. ) Andre gangen gadd vi ikke være på barsel de foreskrevne dagene, men dro hjem en dag før tiden. Man blir litt mer avslappet med småsøsken ja. ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.