Gjest godtåsove Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Har et spedbarn på to uker her. Har merket siste uken at hun har fått en tendens til 1-2 ganger om dagen, f.eks. grytidlig om morgenen og på ettermiddagen , en tendens til å sove litt lenge, f.eks. 3-5 timer i strekk. Så våkner hun og får bleie og pupp, og blir mett og fornøyd, kanskje her hun våken litt og koser, så vil hun sove, så våkner hun 1-2 timer senere og vil ha mer. Hun spiser mye ellers og har hatt fin vektoppgang, alle som har besøkt med syns hun har vokst mye siden sist de så henne og hun er god og lubben i kinna. Er det normalt at så små sover så lenge av gangen? skulle ønske hun tok disse lange soveøktene om natta da, men.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Jeg fikk beskjed om at 4 timer mellom ammingene bør være max på dagtid! Dette blei sagt av både jordmødrene på barsel, barselpoliklinikken og helsesøster på helsestasjonen, så det er nok en grunn til det! På natten kan de sove så lenge de vil... Så hva med å vekke henne rolig etter 4 timer, bytte bleie, amme til hun sovner ved puppen, og la henne sove igjen? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 For to uker gamle nurk er det meste normalt når det gjelder soving. Sovemønsteret hennes kommer til å endre seg mange ganger i løpet av ukene og månedene som kommer. Så lenge hun vokser og trives, synes jeg ikke du skal styre så mye med døgnrytmen. Ofte er det ikke så mye man får gjort, det kan bli mye hyling hvis du forsøker å forstyrre lurene hennes. Men vær litt obs. hvis det virker som om hun begynner å sove om ettermiddagen i stedet for om natten, da kan dere prøve å "dille" litt med henne for å forskyve kveldssovingen til dere selv vil legge dere. At hun sover grytidlig om morgenen, skal du bare nyte så lenge det varer. Tro meg, det skal komme andre tider... :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Jeg ville vekket henne etter 3-4 timer på dagtid, før du vet ordet av det har hun snudd døgnet helt. ) Husker på en av kontrollene på helsestasjonen, vi var 4-5 mødre sammen, og den ene beklaget seg over at babyen (2-3 mnd?) sov så lite om natten, om dagen kunne den jo sove opptil 6-7 timer i strekk! Kanskje ikke så rart den ikke hadde så stort søvnbehov om natten da... ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Det høres ut til at hun nyter tilværelsen og har det helt knall :-) Og ikke glem den gylne regelen - aldri vekke unger som sover... ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Hvis hun ikke har lange soveøkter på natten, ville jeg nok vekket etter 3-4 timer på dagtid. Men en så liten baby bør sjelden være våken noe særlig mer enn 1 kanskje 2 timer av gangen uansett, altså... Dersom hun sover greit på natten ville jeg ikke vekket på dagen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smekka Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Mine har også være slik. Det jeg har gjort er å vekke dem etter 3 timer -uansett- på dagtid, da har de hatt større behov for å sove enda lenger når det passer meg bedre har funket hver gang.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smekka Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Det høres ut til at hun nyter tilværelsen og har det helt knall :-) Og ikke glem den gylne regelen - aldri vekke unger som sover... ) Er det en gylden regel? aldri hørt om... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Det høres ut til at hun nyter tilværelsen og har det helt knall :-) Og ikke glem den gylne regelen - aldri vekke unger som sover... ) Jeg har hørt at man ikke skal vekke sovende bjørner, men barn? Man kan ikke la dem sove i timesvis heller hvis det går ut over nattesøvnen:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Rent bortsett fra at de heller skulle funnet sted om natta - for alle andres del, er det helt greit. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mammamiaaa Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Mine har også være slik. Det jeg har gjort er å vekke dem etter 3 timer -uansett- på dagtid, da har de hatt større behov for å sove enda lenger når det passer meg bedre har funket hver gang.... I natt var så deilig, babyen min sov nesten hele natta, var litt halvvåken i dag tidlig, litt småurolig, men mulig hun frøs, så jeg hadde henne i senga og holdt rundt henne, da roet hun seg og sov til morgenen... Herlig å ha slike netter og. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mammamiaaa Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Jeg har hørt at man ikke skal vekke sovende bjørner, men barn? Man kan ikke la dem sove i timesvis heller hvis det går ut over nattesøvnen:-) Babyen min våkner om natta uansett om hun sover lite eller lenge på dagen, men hun er bare 2 uker gammel. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Babyen min våkner om natta uansett om hun sover lite eller lenge på dagen, men hun er bare 2 uker gammel. 2 uker ja, men da er det jo ikke akkurat uvanlig at de våkner om natta da:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Det høres ut til at hun nyter tilværelsen og har det helt knall :-) Og ikke glem den gylne regelen - aldri vekke unger som sover... ) ''Og ikke glem den gylne regelen - aldri vekke unger som sover... )'' Lett å skjønne at du aldri har hatt barn som har snudd døgnet på hodet 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 ''Og ikke glem den gylne regelen - aldri vekke unger som sover... )'' Lett å skjønne at du aldri har hatt barn som har snudd døgnet på hodet Hm... Har du vekt 2-3-4 uker gamle babyer også? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Hm... Har du vekt 2-3-4 uker gamle babyer også? Nei, neppe så tidlig, men det hørtes ut til at Valnøtt uttalte seg mer generelt om vekking av barn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Hm... Har du vekt 2-3-4 uker gamle babyer også? OK - da leste vi bare litt ulikt. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Nei, neppe så tidlig, men det hørtes ut til at Valnøtt uttalte seg mer generelt om vekking av barn. OK, da leste vi bare litt ulikt. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 ''Og ikke glem den gylne regelen - aldri vekke unger som sover... )'' Lett å skjønne at du aldri har hatt barn som har snudd døgnet på hodet Hahaha - jo det har jeg virkelig hatt :-))) Nei, det jeg mente var at man ikke trenger å vekke en unge for å gi mat hver så-og-så mange timer hvis ungen ellers våkner når den er sulten, legger på seg, tisser og bæsjer og ellers virker frisk. Noen bebier spiser hver halvtime i starten - noen hver femte time. Men hvis man vekker en som vil spise hver femte time hver tredje time isteden, så kan ungen bli bare stresset også kan man ødelegge det naturlige søvnmønsteret. Men dette er da for bittesmå barn. Man lar ikke toåringen være oppe om natta og sove om dagen fordi ungen tilfeldigvis liker det best sånn selv :-))) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Nei, neppe så tidlig, men det hørtes ut til at Valnøtt uttalte seg mer generelt om vekking av barn. Neineinei, jeg mente de aller minste :-) De som er større må man jo begynne å justere etterhvert. Jeg trodde trådstarteren hadde en liten mikrotass :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.