Gå til innhold

Litt usikker

Gjest barnehagemamma

Anbefalte innlegg

Gjest barnehagemamma

I vår barnehage har det kommet ønske fra enkelte foreldre om å utvide åpningstiden med et kvarter. Et kvarter er jo ikke lang tid, men det er tydeligvis noen som har behov for det. De ønsker altså at barnehagen stenger et kvarter senere enn nå. Åpningstid om morgenen skal være som før.

Nå skal vi gi tilbakemelding på svarslipp om vi ønsker utvidet åpningstid eller ikke. Vi har ikke noe behov for dette ekstra kvarteret. Skal vi da kjøre vårt egoløp og ønske at det fortsetter som nå, eller bør vi, i sympati med de som ønsker utvidet tid, si at vi også ønsker det.

Ulempene ved utvidet åpningstid vil være at førskolelærer vil begynne på jobb et kvarter senere (kl 0950) enn dagens ordning, har vi blitt forklart. Det fører til at opplegg og aktiviteter vil starte senere på dagen og at det vil være færre voksne på jobb når det er mange barn der.

Igjen, det er jo bare snakk om et kvarter, men jeg føler at kvaliteten på barnehagetilbudet forringes ørlite grann pga. dette, og er fristet til å ønske at det fortsetter som i dag.

Hva mener dere? Dette er ikke noe verdensproblem, jeg ønsker bare andres syn på saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva om du var en av de foreldrene som var avhengig av at bhg stengte et kvarter senere og som opplevde at de andre foreldrene bare fnyste av deg og slett ikke gadd støtte deg?

Jeg hadde helt klart gått for utvidet åpningstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest barnehagemamma

Hva om du var en av de foreldrene som var avhengig av at bhg stengte et kvarter senere og som opplevde at de andre foreldrene bare fnyste av deg og slett ikke gadd støtte deg?

Ja, hadde du det?

Selv om du ikke hadde behov selv? Vil jo ikke være ego, men jeg ønsker jo heller ikke at det daglige opplegget i barnehagen skal endres, for det funker så greit som det er nå. Men, et kvarter fra eller til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målet med en slik spørreundesrøkelse er vel å få kartlagt _behovet_ for utvidet åpningstid? Isåfall synes jeg det blir feil at dere krysser av for at dette er noe dere trenger/ønsker og så viser det seg i ettertid at dere aldri benytter dere av utvidet åpningstid.

Det blir jo sløsing med ressurser å endre hele opplegget og å ha ansatte på jobb på et tidspunkt der de likevel ikke trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil det være færre voksne på jobb når det er mange barn der? Hvis det er det kvarteret før førskolelæreren kommer, oppveies vel det av at h*n blir et kvarter lenger? Alle barna leveres og hentes vel ikke til så faste tider at det ikke kan variere litt hvilket av disse kvarterene som har mest bruk for en voksen ekstra? Eller kanskje jeg misforstår helt...

Men uansett - dere blir spurt om hva dere synes, og da synes jeg dere skal svare ut fra hva slags konsekvenser det evt. får for dere, ikke for noen andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er ganske utrolig å omtale foreldre som ikke har behov for å hente barn for at de "fnyser" av de andre og ikke "gidder" å støtte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest barnehagemamma

Målet med en slik spørreundesrøkelse er vel å få kartlagt _behovet_ for utvidet åpningstid? Isåfall synes jeg det blir feil at dere krysser av for at dette er noe dere trenger/ønsker og så viser det seg i ettertid at dere aldri benytter dere av utvidet åpningstid.

Det blir jo sløsing med ressurser å endre hele opplegget og å ha ansatte på jobb på et tidspunkt der de likevel ikke trengs.

Ja, enig med deg. Men vil jo ikke skape "trøbbel" for de som har dette behovet heller. Men enig i at det virker litt dumt å krysse av for utvidet åpningstid for deretter aldri å benytte seg av det.

Si at det kanskje er 2 - 3 som har dette behovet, av i alt 30 foreldrepar. Da vil jo disse kanskje slite litt hvis dagens ordning opprettholdes. Selv om de er få, så... nei, jeg vet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er ganske utrolig å omtale foreldre som ikke har behov for å hente barn for at de "fnyser" av de andre og ikke "gidder" å støtte!

Det var sånn jeg leste hovedinnlegget og beklager om jeg misforsto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest barnehagemamma

Hvorfor vil det være færre voksne på jobb når det er mange barn der? Hvis det er det kvarteret før førskolelæreren kommer, oppveies vel det av at h*n blir et kvarter lenger? Alle barna leveres og hentes vel ikke til så faste tider at det ikke kan variere litt hvilket av disse kvarterene som har mest bruk for en voksen ekstra? Eller kanskje jeg misforstår helt...

Men uansett - dere blir spurt om hva dere synes, og da synes jeg dere skal svare ut fra hva slags konsekvenser det evt. får for dere, ikke for noen andre.

Det er alltid veldig få barn igjen på slutten av dagen. Er en ganske liten barnehage (ca 30 barn). Etter kl 16 er det sjelden mer enn 4 - 5 unger igjen. Derfor er jo behovet for flere voksne større på formiddagen når det er fullt av barn enn helt på slutten av dagen.

Men takk for innspill. Jeg heller vel kanskje til å svare etter vårt eget behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest barnehagemamma

Det var sånn jeg leste hovedinnlegget og beklager om jeg misforsto.

Nei, jeg fnyser på ingen måte av at de har behov for utvidet åpningstid, hvis det var slik du oppfattet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid veldig få barn igjen på slutten av dagen. Er en ganske liten barnehage (ca 30 barn). Etter kl 16 er det sjelden mer enn 4 - 5 unger igjen. Derfor er jo behovet for flere voksne større på formiddagen når det er fullt av barn enn helt på slutten av dagen.

Men takk for innspill. Jeg heller vel kanskje til å svare etter vårt eget behov.

Det kommer jo litt an på hvordan spørsmålet fra barnehagen stilles, om det er for å kartlegge hvor mange som faktisk kommer til å benytte seg av et kvarterts lengre åpningstid, eller om det er slik at det vil være et flertallsvedtak om hvilket kvarter man skal sette inn ressursene på.

Selv om det blir litt færre ansatte der et kvarters tid da det er flere barn der, så er det vel neppe store "forringelsen" av tilbudet det er snakk om, mens for dem som virkelig trenger et kvarter ekstra på ettermiddagen vil dette være av virkelig stor betydning, selv om det gjelder få mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest barnehagemamma

Det kommer jo litt an på hvordan spørsmålet fra barnehagen stilles, om det er for å kartlegge hvor mange som faktisk kommer til å benytte seg av et kvarterts lengre åpningstid, eller om det er slik at det vil være et flertallsvedtak om hvilket kvarter man skal sette inn ressursene på.

Selv om det blir litt færre ansatte der et kvarters tid da det er flere barn der, så er det vel neppe store "forringelsen" av tilbudet det er snakk om, mens for dem som virkelig trenger et kvarter ekstra på ettermiddagen vil dette være av virkelig stor betydning, selv om det gjelder få mennesker.

Ja, nettopp. Det er derfor jeg er usikker på om jeg skal gå for utvidet åpningstid eller ikke.

De ønsker en pekepinn på hvilke ønsker/behov vi har, står det på svarslippen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nettopp. Det er derfor jeg er usikker på om jeg skal gå for utvidet åpningstid eller ikke.

Da misforsto jeg hovedinnlegget og da må dere jo svare etter deres behov. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel heller ikke noe i veien med en liten ekstrakommentar på svarslippen, ala "Vi personlig har ikke behov for utvidet åpningstid, men ser heller ikke noe problem i at barnehagen er åpen for de som trenger det"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel heller ikke noe i veien med en liten ekstrakommentar på svarslippen, ala "Vi personlig har ikke behov for utvidet åpningstid, men ser heller ikke noe problem i at barnehagen er åpen for de som trenger det"...

Godt forslag:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skjønner jeg egentlig ikke hvorfor de endrer førskolelærerens arbeidstid. Men det er kanskje alltid bare én person der mot slutten av dagen, og h*n er en av dem som har sistevakt?

Jeg tror ikke du skal tenke på at det vil se rart ut hvis dere aldri benytter en mulighet dere har stemt for. Man vet aldri hva som kan vise seg å være praktisk en gang iblant. Men dere har full rett til å svare ut fra egne behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel en måte for barnehagen å sjekke om det er et reelt behov for utvidet åpningstid, eller om det bare er noen få som roper høyt.

Jeg hadde skrevet at det fungerer bra som det er i dag, og heller kommentert at du ikke har noen store motforestillinger mot om det blir ekstra åpningstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

punky brewster

Om dere ikke har bruk for det ekstra kvarteret, så ville jeg ha krysset av for det. Nettopp for det du sier at det vil bli lengre tid med færre voksne på avdelinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville svart etter eget behov. De er jo ute etter å finne ut om behovet for utvidet åpningstid er stort nok. Om alle fyller ut for å være "greie" og allikevel ikke benytter seg av tilbudet, så er man jo like langt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

I all verden - når er det egentlig barnehagen deres stenger i dag hvis ped.lederen ikke kommer før ti på ti???

Jeg synes du skal svare det du mener at er riktig for deg. Det er det som blir riktig hvis de nå skal kartlegge behovet. Ellers ender det vel bare med at de øker åpningstiden også går tilbake igjen når de ser at det nesten ikke er behov likevel - men så tar de det med en klype salt neste gang de har ute lapper om ett eller annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...