Gjest aaaaaaaaaaaaa Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Tror min 2 uker gamle datter har fått kolikk? Hun er utrøstelig og vil bare ha pupp, men blir aldri fornøyd og vrir seg og skriker og blir illsint. Har prompet litt. Hva hjelper? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Raper du henne? Hvis du ikke gjør det, ville jeg prøvd! Selv om hun kanskje ikke har trengt det hittil, kan behovet utvikles likevel. Jenta mi trengte ikke å rapes før hun var ca. 4 uker gammel, nå gulper hun hvis jeg ikke raper henne etter store måltider. Du tror du har nok melk forresten? Siden hun bare vil ha mer, kan det jo hende at hun får i seg litt lite, tenkte jeg... Ikke for å skremme deg altså! Nå får du jo snart hjemmebesøk, og da veier de jo babyen din. Da får du jo fort svar på den saken! Kolikk veit jeg heldigvis ingenting om (Bank i bordet), men det kan du jo også spørre om ved hjemmebesøket da. Da får du sikkert litt informasjon om det også, hvis det skulle vise seg at det er det som er problemet. Håper for både din og babyens skyld at det ikke er tilfellet! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Hvis det virkelig er kolikk vil jeg på det varmeste anbefale akupunktur! Vi prøvde fotsoneterpi, kiropraktor, massasje, omlegging av kosthold hos mor, kun mme, men ingenting hjalp. Etter første gang hos akupunktøren var ungen ikke til å kjenne igjen, etter andre gangen var kolikken som blåst bort. Hadde vi bare prøvd det tidligere! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Hvis det virkelig er kolikk vil jeg på det varmeste anbefale akupunktur! Vi prøvde fotsoneterpi, kiropraktor, massasje, omlegging av kosthold hos mor, kun mme, men ingenting hjalp. Etter første gang hos akupunktøren var ungen ikke til å kjenne igjen, etter andre gangen var kolikken som blåst bort. Hadde vi bare prøvd det tidligere! Samme opplevd vi, bare med fotsone terapi! Deilig når noe hjelper... :0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Kolikk kjennetegnes ved at ungen skriker i minst 3 timer sammenhengende i minst 3 dager i uka i minst 3 uker. Det er veldig vanlig at barna har "kveldsståk". Dvs at de er urolige, vil spise hele tiden, gråter og krever byssing og stell. Det er veldig slitsomt, men er ikke kolikk. Det er også vanlig at barna får endel luft i magen. Det kan avhjelpes ved at du masserer magen i ring med klokka. Og etter en stund løfter du knærne mot magen slik at det blir litt trykk på magen. Da kommer det ofte store mengder luft Du kan også prøve å gi henne litt fotsoneterapi. Da legger du henne på ryggen med føtten mot deg. Du starter med hennes høyre fot og masserer fra yttersiden på fotsålen litt over hælen, opp til under tåballene og så tvers over til innsiden av fotsålen. Så fortsetter du på hennes venstre fot. Begynner under stortåas tåball, masserer tvers over til yttersiden av fotsålen før du skrår nedover, tvers over fotsålen og ned til innsiden av fotsålen rett over hælen. Dette er sonene til tykktarmen. Nå er babyenes fotsåler veldig små, så om du ikke klarer å sjeldne ut akkurat hvor du skal massere, så gjør ikke det noe. Etter at du har massert over 1-2 ganger, presser du knærne hennes mot magen igjen. Da kommer det nesten alltid ut luft. Dette kan gjentas, og de aller fleste synes det er veldig behagelig. Når du masserer skal du ha et jevnt trykk, men ikke presse så det blir vondt. Husk bare at du må presse litt, ellers blir det bare pjusking 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest aaaaaaaaaaaaaaaaa Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Kolikk kjennetegnes ved at ungen skriker i minst 3 timer sammenhengende i minst 3 dager i uka i minst 3 uker. Det er veldig vanlig at barna har "kveldsståk". Dvs at de er urolige, vil spise hele tiden, gråter og krever byssing og stell. Det er veldig slitsomt, men er ikke kolikk. Det er også vanlig at barna får endel luft i magen. Det kan avhjelpes ved at du masserer magen i ring med klokka. Og etter en stund løfter du knærne mot magen slik at det blir litt trykk på magen. Da kommer det ofte store mengder luft Du kan også prøve å gi henne litt fotsoneterapi. Da legger du henne på ryggen med føtten mot deg. Du starter med hennes høyre fot og masserer fra yttersiden på fotsålen litt over hælen, opp til under tåballene og så tvers over til innsiden av fotsålen. Så fortsetter du på hennes venstre fot. Begynner under stortåas tåball, masserer tvers over til yttersiden av fotsålen før du skrår nedover, tvers over fotsålen og ned til innsiden av fotsålen rett over hælen. Dette er sonene til tykktarmen. Nå er babyenes fotsåler veldig små, så om du ikke klarer å sjeldne ut akkurat hvor du skal massere, så gjør ikke det noe. Etter at du har massert over 1-2 ganger, presser du knærne hennes mot magen igjen. Da kommer det nesten alltid ut luft. Dette kan gjentas, og de aller fleste synes det er veldig behagelig. Når du masserer skal du ha et jevnt trykk, men ikke presse så det blir vondt. Husk bare at du må presse litt, ellers blir det bare pjusking Jeg bestilte time hos lege for sikkerhetsskyld nå. Nå har babyen begynt å gurpe mer og mer melk, selv om jeg ikke nettopp har gitt henne, og når jeg prøver å gi henne, drikker hun iherdig noen super, men så knyter hun seg sammen og nærmest får i vrangstrupa. Ikke har hun bæsjet i bleien siden i går formiddag heller, og knapt tisset. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest D*lilith Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Begge mine hadde kolikk,sistemann fikk soneterapi og det hjalp : ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Jeg bestilte time hos lege for sikkerhetsskyld nå. Nå har babyen begynt å gurpe mer og mer melk, selv om jeg ikke nettopp har gitt henne, og når jeg prøver å gi henne, drikker hun iherdig noen super, men så knyter hun seg sammen og nærmest får i vrangstrupa. Ikke har hun bæsjet i bleien siden i går formiddag heller, og knapt tisset. Det høres greit ut. Så får du beskjed om noe er galt, og blir beroliget om det ikke er det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Vet ikke om ditt barn har kolikk, men vil bare si at det er omtrent umulig å forveksle vanlig gråt med kolikk. Eldstesønnen min hadde kolikk, og når han hadde vondt (særlig etter at han hadde spist), stod hele kroppen i helspenn og han skrek omtrent så høyt det var mulig (langt mer enn gråt). Han var i sin egen verden og lot ikke til å legge merke til at vi prøvde å bysse, trøste og roe ham. Jeg førte nøye timeplan og fant ut at han i perioder skrek flere timer i døgnet enn han sov... det var en slitsom tid! Jubalong70 gir gode råd, forøvrig hadde vi stor hjelp av kiropraktor. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Niffi Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Kjære deg. Jeg var på legevakta da min lille sønn hadde kolikksmerter. Der fikk vi et veldig godt råd, som hjalp oss veldig godt. Kjøp fennikkel-te, kok en t-pose med 2.5 dl vann. La det koke i ca 8-10 min, til det er kokt ned til ca en sjettedel av opprinnelige mengde vann. Da blir teen konsentrert. Gi 1-2 ss av dette til barnet ditt, enten bland i mme eller morsmelk, hvis du gir det på flaske. Eller gi dette alene, på flaske eller med tskje. Anbefaler dette veldig. Lykke til til deg!!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Har du prøvd å bære henne rundt på gulvet med "kolikkgrep"? Altså bære ungen så den ligger med magen mot din underarm. Så kan man jogge rundt i stua og huske litt opp og ned.. Vi har noen timer på stuegulvet med babyen "hengende" sånn ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest aaaaaaaaaaaa Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Det høres greit ut. Så får du beskjed om noe er galt, og blir beroliget om det ikke er det. Legen fant ikke noe galt med babyen, sikkert bare luft og mageknipe.... Hun fikk heldigvis avføring tre ganger den dagen til slutt, jeg ble litt bekymra når hun ikke hadde hatt avføring siden tidlig på dagen dagen før og bare vred seg i smerte og knapt ville ha pupp, og gulpet masse, noe hun ikke vanligvis pleier. Fikk roet henne på kvelden til slutt faktisk, et trisk jeg fant på var å ha henne på skrå i armene og dunke henne forsiktig rytmisk under rumpa... da sovna hun faktisk... senere på kvelden ble hun litt urolig igjen, da prøvde jeg et triks med kjøkkenvifta som jeg leste et sted, og jo da, hun ble stille med en gang hun hørte kjøkkenvifta Så drakk jeg en kopp ammete. Halv åtte fikk hun pupp - o g nå spiste hun som vanlig - uten å få oppgulp. Litt urolig på kvelden, men jeg roet henne mens hun sov/halvsov på fanget, når jeg så hun fikk knip i magen, strøk jeg henne rytmisk over magen og klappet henne på hodet, noe hun liker, da roet hun seg, og til slutt sov hun tungt og jeg kunne legge henne i senga. Så våknet hun på natta og ville ha pupp et par ganger, men etter det sov hun som en stein til neste morgen faktisk, utrolig deilig, og i dag virker det ikke som hun har mageknip :-) Jeg tror hun reagerte på middagen jeg spiste dagen før, den inneholdt en del hvitløk... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Legen fant ikke noe galt med babyen, sikkert bare luft og mageknipe.... Hun fikk heldigvis avføring tre ganger den dagen til slutt, jeg ble litt bekymra når hun ikke hadde hatt avføring siden tidlig på dagen dagen før og bare vred seg i smerte og knapt ville ha pupp, og gulpet masse, noe hun ikke vanligvis pleier. Fikk roet henne på kvelden til slutt faktisk, et trisk jeg fant på var å ha henne på skrå i armene og dunke henne forsiktig rytmisk under rumpa... da sovna hun faktisk... senere på kvelden ble hun litt urolig igjen, da prøvde jeg et triks med kjøkkenvifta som jeg leste et sted, og jo da, hun ble stille med en gang hun hørte kjøkkenvifta Så drakk jeg en kopp ammete. Halv åtte fikk hun pupp - o g nå spiste hun som vanlig - uten å få oppgulp. Litt urolig på kvelden, men jeg roet henne mens hun sov/halvsov på fanget, når jeg så hun fikk knip i magen, strøk jeg henne rytmisk over magen og klappet henne på hodet, noe hun liker, da roet hun seg, og til slutt sov hun tungt og jeg kunne legge henne i senga. Så våknet hun på natta og ville ha pupp et par ganger, men etter det sov hun som en stein til neste morgen faktisk, utrolig deilig, og i dag virker det ikke som hun har mageknip :-) Jeg tror hun reagerte på middagen jeg spiste dagen før, den inneholdt en del hvitløk... Så flink du er som kom opp med alle disse metodene for å hjelpe henne 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Legen fant ikke noe galt med babyen, sikkert bare luft og mageknipe.... Hun fikk heldigvis avføring tre ganger den dagen til slutt, jeg ble litt bekymra når hun ikke hadde hatt avføring siden tidlig på dagen dagen før og bare vred seg i smerte og knapt ville ha pupp, og gulpet masse, noe hun ikke vanligvis pleier. Fikk roet henne på kvelden til slutt faktisk, et trisk jeg fant på var å ha henne på skrå i armene og dunke henne forsiktig rytmisk under rumpa... da sovna hun faktisk... senere på kvelden ble hun litt urolig igjen, da prøvde jeg et triks med kjøkkenvifta som jeg leste et sted, og jo da, hun ble stille med en gang hun hørte kjøkkenvifta Så drakk jeg en kopp ammete. Halv åtte fikk hun pupp - o g nå spiste hun som vanlig - uten å få oppgulp. Litt urolig på kvelden, men jeg roet henne mens hun sov/halvsov på fanget, når jeg så hun fikk knip i magen, strøk jeg henne rytmisk over magen og klappet henne på hodet, noe hun liker, da roet hun seg, og til slutt sov hun tungt og jeg kunne legge henne i senga. Så våknet hun på natta og ville ha pupp et par ganger, men etter det sov hun som en stein til neste morgen faktisk, utrolig deilig, og i dag virker det ikke som hun har mageknip :-) Jeg tror hun reagerte på middagen jeg spiste dagen før, den inneholdt en del hvitløk... Så flott at det ordnet seg. Vi blir utrolig flinke til å finne løsninger som fungerer på våre barn 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.