Gå til innhold

Uførepengegrunnlag

Anbefalte innlegg

Gjest Sonique
Skrevet

Jeg er 36år, gift med 3 barn, og har fått diagnosen "annen spondylose med smerteutsråling". Jeg har fast jobb i 100%stilling i kommunen siden 1996. Medlem i KLP og har vært et par år i staten. Grunnet mye smerter som gjør det umulig å klare full jobb, må jeg nå søke om halv, midlertidig uføretygd. Mitt spm gjelder trygdekontorets beregninger av hva jeg vil få i uførestønad. Saksbehandler sier reglene er 66% av siste års inntekt før jeg ble sykemeldt, eller 66% av gjennomsnittet av de siste 3 årene. Det er her problemet mitt er. Jeg har vært i ulønnet permisjon i 1,5 år for å ta meg av min da ett år gamle datter og min da 9 år gamle funksjonshemmede datter. Har også en datter på 12 år. Pga min ulønnede permisjon kommer jeg ut med et gjennomsnitt på 220 000pr år - med 50%uføregrad vil det bety 110 000 kr pr år som jeg vil få 66% av. Jeg kommer altså fryktelig dårlig ut med disse reglene, og føler jeg blir ekstra straffet med egen sykdom, min datters funskjonshemming og reglene til NAV. Min årslønn i dag er 320 000kr. Mitt spm er om det finnes andre regler eller "smutthull" hos NAV slik jeg kan komme bedre ut økonomisk, spesielt mht at årsaken til min ekstra permisjon også var pga at min funskjonshemmede datter trenger veldig mye oppfølging. Hun trenger tilsyn hele dagen og hjelp med det meste. Skal jeg nå straffes ekstra pga av at jeg tok dette valget? Det kan jo umulig være hensikten at systemet ikke skal fange opp meg som nå faller mellom to stoler? Jeg får litt grunnstønad for min funksjonshemmede datter, så spm er direkte mot beregning av min egen uførestønad. Betyr ikke min årslønn noenting, eller spriket mellom beregningsgrunnlaget og min årslønn? Håper på hjelp fra dere, for jeg er helt fortvilet.

• 3 uker senere...
Advokat Thomas Myran
Skrevet

Hei!

Det er ingen skjønnsutøvelse for beregningen av slikt grunnlag, så det du har fått opplyst av saksbehandler er korrekt.

Thomas Myran

Advokat

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...