Gå til innhold

Kolikk hos barn -hvilken mat en bør unngå?

Gjest gulpff

Anbefalte innlegg

Gjest gulpff

Hva slags mat har utløst kolikk eller luftsmerter hos deres barn?

Jeg spiste hvitløk i går og resten av dagen til i dag har hun vært plaget med luftsmerter og gulping, ser kanskje en sammenheng her?

Og hva med Minifom dråper, er det noen som har erfaring her?

jeg ser på pakningen at man skal gi dette med skje? Hvordan gjør man det, skal man bare ha skjeen halvt i munnen og la babyen slikke dette i seg? eller er det andre måter å gi det på?

Legen ga meg også et råd om ammete, jeg trodde ammete var for å øke melkeproduksjonen, men det skulle visstnok være bra mot kolikk? noen erfaring her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På helsestasjonen fikk jeg beskjed om å unngå erter, kål, løk, sjokolade, ost og skalldyr! Spiser moderat med sjokolade, kål og ost, og unngår de andre:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Ammete er supert mot luftsmerter hos barn, jeg har god erfaring med det. Om det gav noe mer melk er ikke helt sikker på, da, men ungene ble "godt lufta"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På helsestasjonen fikk jeg beskjed om å unngå erter, kål, løk, sjokolade, ost og skalldyr! Spiser moderat med sjokolade, kål og ost, og unngår de andre:-)

Da jeg lå på barsel fikk vi middager med salat og i salaten var det alskens sorter kål! Husker vi spurte barnepleierne eller jordmødrene der og de hadde ikke tenkt på det engang. :o) Ikke at jeg kan huske at det hadde noen innvirkning på babyene altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet skal man vel ikke "unngå" noe spesielt, men man kan jo prøve seg fram om det er noe babyen reagerer på. Jeg droppa kullsyre og etterhvert melkeprodukter. Ammete inneholder karve og fenikkel som skulle hjelpe mot luftsmerter hos babyen, både at man skulle drikke det selv og også gi til babyen, men vi merket ikke noen forskjell med den. Tror man bare må prøve seg fram med en ting av gangen. Tror nok andre ting hjelper mer enn kostholdsendringer, som akupunktør og kiropraktikk som vi hadde god nytte av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg unngikk etterhvert alt med kumelk, og det hjalp noe. Videre drakk jeg ammete, som jeg egentlig er usikker på om hjalp.

Unngikk også en hel del andre ting, uten at det viste særlig bedring, smertene og skrikingen kom uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ammedama

Da jeg lå på barsel fikk vi middager med salat og i salaten var det alskens sorter kål! Husker vi spurte barnepleierne eller jordmødrene der og de hadde ikke tenkt på det engang. :o) Ikke at jeg kan huske at det hadde noen innvirkning på babyene altså.

Ja det der reagerte jeg på og, fikk ofte mat servert som var mat man egentlig skal unngå når man ammer. Fikk f.eks. grønt eple til risgrøten -. altså to ting , masse melk i grøt, og grønt eple gift ofte luftsmerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg spiste hvitløk i går og resten av dagen til i dag har hun vært plaget med luftsmerter og gulping, ser kanskje en sammenheng her?'' Men har barnet kolikk da? De kan jo reagere med magesmerter på div inntak, kål er en slik fy-vare (var for meg). Men så sies det at det meste kan spises, men _med måte_, altså ingen overdrivelser.

Kolikk kan man vel si at de har når det kommer gjentatte skriketokter hvor barnet er utrøstelig, hver dag til samme klokkeslett ca. Minifom hjalp nok litt her, men den beste løsningen (for baby) var å kjøre bil. Det finnes noe som heter babyrocker. Den kan du feste på vognen eller sengen. Gir lyd og litt bevegelse/risting.

Vårt første barn gikk til kiropraktor men uten hjelp. Andremann fikk fotsone og god hjelp etter bare to behandlinger. Jeg skal si det var som å komme til himmelen når han slapp å ha det så vondt mere. Fotsone kunne baby sove seg gjennom. Kiropraktikeren løfta og dro den nakne baby opp og ned og frem og tilbake. Så du ser selv hva du velger..... Håper det ikke er kolikk, men er det, ja så finnes det hjelp. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...