Gå til innhold

Trenger middagstips denne uken...

Anbefalte innlegg

Gjest ViViola
Skrevet

Hehe, skjønner hva du mener og kjenner meg litt igjen.

Men erfaringsmessig skjer det for mye ad hoc til at vi orker å ha spikrede middagsplaner - plutselig blir det hektisk og vi tar suppe i stedet for den planlagte fiskemiddagen.

Fungerer ok, men tror nok det hadde vært sunt for vår mentale, og forsåvidt også den fysiske, helse og trivsel å planlegge litt mer :-).

''plutselig blir det hektisk og vi tar suppe i stedet for den planlagte fiskemiddagen.''

Det kan skje slik her også, ja, hvis det brått blir for hektisk til det planlagte. Og vi kan også finne på noe annet enn det som er planlagt, f.eks. om en av oss har vært innom kjøpesenteret og kommet over ett eller annet som frister mer.

Vi er ikke helt nazi heller, liksom. Men nært! ;-)

Skrevet

I går hadde vi forresten ovnsstekte kyllingfileter (marinert og videre svidd i panna først) med ovnsbakte grønnsaker (paprika og løk i biter, gulrøtter i tynne skiver, med olivenolje og urter) og ris og soyasaus. Enkelt og godt! :-).

*litt imponert over meg selv*

Så flink du var! :)

Skrevet

Kunne jeg fått oppskriften fra tirsdag og torsdag av deg takk:o)

Hørtes unektelig godt ut, men jeg er sååå dårlig på å lage mat!

Begge er kjempelette:

Lammeskav:

Kjøper lammeskav i frysedisken. Steker i panne i rapsolje i små porsjoner med salt og pepper. For hver porsjon har jeg det stekte kjøttet over i en gryte og koker ut pannen med litt vann som også has i gryten. Gryten står på lav varme og putrer. Når alt kjøttet er stekt, lager du saus. F.eks. viltsaus hvor du bruker væsken fra kjøttet og har i en dæsj rømme. Serveres med salat og ris.

Alternativt kan man blande saus og kjøtt og ha i f.eks. paprika, løk og sukkererter og varme det hele.

Laks:

Bruker ofte frosne laksefileter som tines først. Skjærer opp rotgrønnsaker som vi har i huset, f.eks. gulrøtter, pastinakk (kjempegodt!), fenikkel, persillerot, reddiker, vårløk/purre, sukkererter, løk. Legges i en langpanne eller stor ildfast form og stekes på 225 grader i 10-15 minutter. Deretter legges laksefiletene som saltes og pepres oppå grønnsakene og det hele steker videre i ca 15 minutter.

Stekte poteter: skjær opp ønsket mengde poteter i båter, ha på salt, pepper og olivenolje. Stekes i ovnen på 225 grader i ca. 30 minutter. kan ha i svarte oliven og fetaost de siste 10 minuttene. Vi har to stekeovner, men det går også å sette inn fisken/grønnsakene og potetene i to etasjer i samme ovn.

Skrevet

Gosh, jeg blir litt misunnelig på alle de velordnede DOL-mødrene som har menyen satt fra ukens begynnelse.

Hos oss skjer alt litt ad hoc, litt avhengig av hvem og når man slipper fra jobb, og vi har alltid et par middager liggende hjemme. Men middagene blir jo betydelig bedre når vi planlegger litt bedre.

Planlegging er en forutsetning for at vi skal klare å ha et noenlunde sundt og variert kosthold. Dessuten hater jeg å måtte finne på middag etter en lang arbeidsdag og med tidspress fordi vi skal videre på en eller annen aktivitet.

Vi har ukens aktiviteter i hodet når vi planlegger, så de dagene vi må videre til kl. 17, har vi enkle middager, de andre dagene litt mer forseggjort. Dessuten hender det jo rett som det er at det blir litt endringer i planene, men da overføres bare det måltidet til neste ukes meny :-)

Mrs. Wallace
Skrevet

Gosh, jeg blir litt misunnelig på alle de velordnede DOL-mødrene som har menyen satt fra ukens begynnelse.

Hos oss skjer alt litt ad hoc, litt avhengig av hvem og når man slipper fra jobb, og vi har alltid et par middager liggende hjemme. Men middagene blir jo betydelig bedre når vi planlegger litt bedre.

Legg merke til at jeg ikke har svart på denne tråden ennå. Det skyldes at jeg ikke vet ha vi skal ha til middag i dag engang, og den burde jeg strengt tatt sette igang med nuh! Travel uke og fullstendig uorganisert på matfronten. *sukker tungt*

I perioder er vi virkelig flinke til å lage middagsplaner og handle inn stort, men så sklir det ut i kaos igjen.

Gjest Elextra
Skrevet

Legg merke til at jeg ikke har svart på denne tråden ennå. Det skyldes at jeg ikke vet ha vi skal ha til middag i dag engang, og den burde jeg strengt tatt sette igang med nuh! Travel uke og fullstendig uorganisert på matfronten. *sukker tungt*

I perioder er vi virkelig flinke til å lage middagsplaner og handle inn stort, men så sklir det ut i kaos igjen.

Jeg ventet vel nærmest på at du skulle fortelle om din hjemmelagde sushi og tom yam suppe, for tomatsuppe og Grandiosa kommer selvsagt ikke inn døren hos deg ;)

Mrs. Wallace
Skrevet

Jeg ventet vel nærmest på at du skulle fortelle om din hjemmelagde sushi og tom yam suppe, for tomatsuppe og Grandiosa kommer selvsagt ikke inn døren hos deg ;)

Å neeeei da!

Vel: Grandiosa kommer faktisk ikke innenfor døra her, stort sett. Men det er fordi vi voksne ikke er spesielt begeistret, ungene ikke har sansen i det hele tatt og jeg smeller sammen god pizza på ganske kort tid.

Men tomatsuppe er en fullstendig finfin middag som brukes rett som det er. Med makaroni og pølsebiter, og kanskje noe så ellevilt som et egg eller to. :o)

Gjest klaymen
Skrevet

Hakke lest alle de andre innleggene så kanskje jeg gjentar noen ;-)

Har begynt å woke igjen, så godt og enkelt. Krever at du kjøper inn endel grønnsaker da, og så tar det litt tid å dele dem opp, men når alt er klart er det jo enkel skuring.

Feks søtpoteter, sellerirot, gulrot, squash, agurk, tomat, paprika, hvitløk, raspet ingefærrot, sukkererter, babymais, vanlig mais, eller hva du vil finne på. Så bruker jeg gjerne kylling, eller fisk, eller noe annet kjøtt, mest kylling egentlig. Steker alt i woken i rapsolje til det er ferdig, har i ferdig saus, eller lager selv ad lib, med soyasaus, chili, litt utspedd potetmel, krydder.

Det som er genialt med wok er at "alt" går i, også grønnsaksrester, og man lager gjerne så mye at det holder godt til en middag til, som da bare er å varme opp. Minst like godt dagen etter. Kan variere med hva man har til også, som ris, risnudler, hvetenudler, pasta.

Ellers Har vi

fiskegrateng,

joikaboller med potetmos,

tomatsuppe,

pannekaker m suppe eller erter/kjøttog flesk,

pasta m kjøttdeig og pastasaus,

kylling m ris og ferdig tikka masaala saus,

kokt torsk m poteter og gulrot,

kyllingsalat m brød,

flygande Jakob,

torsk-i-form (torsk og grønnsaker med litt vann, smør, følte, krydder i ildfast form i ovnen),

Samme med kyllingfilet, (filet, smør, krydder, grønnsaker i form i 30 min i ovnen),

Toro-gryter, feks amerikansk gryte med kjøttdeig, risotto m kjøttdeig,

Seibiff m løk (stekes rett fra frossen tilstand) og poteter,

Fylt rødspette, fylt torsk osv, ikke så ofte men. Kjøper litt og har i fryseren når det er på salg på OBS.

Stekt makrell m potet og agurksalat, i sesongen.

Pizza en gang i blant hvis vi har det travelt eller er spes slitne. kjøper også det på salg av og til. Er ingen racer til å lage selv, men nå har jeg faktisk tomatpure i skuffen og kjøttdeig i fryseren, så det kan jeg jo lage en dag.

Fiskeboller i hvit saus m potet og raspet gulrot,

Pølser og lomper blir det jo en og annen gang, men ikke ofte, samme med hamburger og brød.

Blomkål og brokkoligrateng (frossen),

Ja det var vel nok tenker jeg ;-) Kommer ikke på mer i farta. Jeg er forresten ikke så flink til å planlegge ukas middager. Men hvis jeg passer på å ha grønnsaker, frossen fisk og kylling i fryseren, og noen bokser og poser i skuffen blir det jo middag lell.

Skrevet

Hakke lest alle de andre innleggene så kanskje jeg gjentar noen ;-)

Har begynt å woke igjen, så godt og enkelt. Krever at du kjøper inn endel grønnsaker da, og så tar det litt tid å dele dem opp, men når alt er klart er det jo enkel skuring.

Feks søtpoteter, sellerirot, gulrot, squash, agurk, tomat, paprika, hvitløk, raspet ingefærrot, sukkererter, babymais, vanlig mais, eller hva du vil finne på. Så bruker jeg gjerne kylling, eller fisk, eller noe annet kjøtt, mest kylling egentlig. Steker alt i woken i rapsolje til det er ferdig, har i ferdig saus, eller lager selv ad lib, med soyasaus, chili, litt utspedd potetmel, krydder.

Det som er genialt med wok er at "alt" går i, også grønnsaksrester, og man lager gjerne så mye at det holder godt til en middag til, som da bare er å varme opp. Minst like godt dagen etter. Kan variere med hva man har til også, som ris, risnudler, hvetenudler, pasta.

Ellers Har vi

fiskegrateng,

joikaboller med potetmos,

tomatsuppe,

pannekaker m suppe eller erter/kjøttog flesk,

pasta m kjøttdeig og pastasaus,

kylling m ris og ferdig tikka masaala saus,

kokt torsk m poteter og gulrot,

kyllingsalat m brød,

flygande Jakob,

torsk-i-form (torsk og grønnsaker med litt vann, smør, følte, krydder i ildfast form i ovnen),

Samme med kyllingfilet, (filet, smør, krydder, grønnsaker i form i 30 min i ovnen),

Toro-gryter, feks amerikansk gryte med kjøttdeig, risotto m kjøttdeig,

Seibiff m løk (stekes rett fra frossen tilstand) og poteter,

Fylt rødspette, fylt torsk osv, ikke så ofte men. Kjøper litt og har i fryseren når det er på salg på OBS.

Stekt makrell m potet og agurksalat, i sesongen.

Pizza en gang i blant hvis vi har det travelt eller er spes slitne. kjøper også det på salg av og til. Er ingen racer til å lage selv, men nå har jeg faktisk tomatpure i skuffen og kjøttdeig i fryseren, så det kan jeg jo lage en dag.

Fiskeboller i hvit saus m potet og raspet gulrot,

Pølser og lomper blir det jo en og annen gang, men ikke ofte, samme med hamburger og brød.

Blomkål og brokkoligrateng (frossen),

Ja det var vel nok tenker jeg ;-) Kommer ikke på mer i farta. Jeg er forresten ikke så flink til å planlegge ukas middager. Men hvis jeg passer på å ha grønnsaker, frossen fisk og kylling i fryseren, og noen bokser og poser i skuffen blir det jo middag lell.

Hva i huttaheiti er Flygande Jakob?!!?!?

Skrevet

Kjøp en wok blanding (classic)

Stek laks eller kylling og ha i wok blandingen.

Ha sweet & sour saus på.

Serveres med ris.

Det er bare nyyyyydelig og kjempe enkelt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...