Gjest fillesak, men hva om noen år? Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Hvis en gutt sier at en annen har ødelagt hempa i jakka hans (noe den andre hardnakket hevder ikke er sant), og så med vilje ødelegger hempa i jakka til den andre, er det noe å ta opp, eller er det sånt de må finne seg i? Jeg har ikke noen spes god følelse for denne ene gutten fra før, han er en maktsyk guttunge som jeg tror kan bli en drittsekk hvis han ikke blir fulgt opp litt, men akkurat denne saken med avriving av hemper er kanskje litt for liten til å sette igang noe?? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Her står det jo ord mot ord, og jeg kan ikke skjønne at man har grunnlag for å lage en sak på bakgrunn av dette. Var det min sønn som ødela en annens hempe for å hevne seg, ville jeg jo tatt det opp med ham uansett om hevnen var "berettiget" eller ikke, men det er en annen sak. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spekepølse Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Her står det jo ord mot ord, og jeg kan ikke skjønne at man har grunnlag for å lage en sak på bakgrunn av dette. Var det min sønn som ødela en annens hempe for å hevne seg, ville jeg jo tatt det opp med ham uansett om hevnen var "berettiget" eller ikke, men det er en annen sak. øye for øye og tann for tann... Hadde vært verre om han slo eller noe enda verre. At han går etter en hempe på en jakke når han skal hevne seg. Det virker nesten som et godt tegn:) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fillesak, men hva om noen år? Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Her står det jo ord mot ord, og jeg kan ikke skjønne at man har grunnlag for å lage en sak på bakgrunn av dette. Var det min sønn som ødela en annens hempe for å hevne seg, ville jeg jo tatt det opp med ham uansett om hevnen var "berettiget" eller ikke, men det er en annen sak. Enig i at det er ord mot ord, og det er jo ikke noe å lage en stor sak ut av, men jeg lurer på om jeg skal ta det opp med vedkommende, læreren eller mora eller bare shrug my shoulders og se en annen vei denne gangen. Akkurat denne hempa er jo ingen ting å bry seg om, den ville vel ha røket til slutt uansett, men det at han første gutten med overlegg røsker den av irriterer meg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 øye for øye og tann for tann... Hadde vært verre om han slo eller noe enda verre. At han går etter en hempe på en jakke når han skal hevne seg. Det virker nesten som et godt tegn:) Jeg synes ikke noe om hevn i det hele tatt. Min mann og jeg har noen interessante prinsippielle diskusjoner på dette punkt, han er ikke enig med meg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Enig i at det er ord mot ord, og det er jo ikke noe å lage en stor sak ut av, men jeg lurer på om jeg skal ta det opp med vedkommende, læreren eller mora eller bare shrug my shoulders og se en annen vei denne gangen. Akkurat denne hempa er jo ingen ting å bry seg om, den ville vel ha røket til slutt uansett, men det at han første gutten med overlegg røsker den av irriterer meg. Må innrømme at jeg uansett synes dette var en fillesak, og jeg tror jeg ville stusset om noen gikk til læreren eller til meg som forelder med noe sånt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spekepølse Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Jeg synes ikke noe om hevn i det hele tatt. Min mann og jeg har noen interessante prinsippielle diskusjoner på dette punkt, han er ikke enig med meg. De er barn, hva? De har god tid til å lære. tror de fleste barn kunne gjort noe sånt om de ble sinna. Da er det vel verre med den som ødelegger først:) hevnen har et motiv, om ikke annet, men hvorfor skulle noen bare ødelegge en hempe uten grunn? (med mindre det var et uhell) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 De er barn, hva? De har god tid til å lære. tror de fleste barn kunne gjort noe sånt om de ble sinna. Da er det vel verre med den som ødelegger først:) hevnen har et motiv, om ikke annet, men hvorfor skulle noen bare ødelegge en hempe uten grunn? (med mindre det var et uhell) Du sier noe. I tilfellet nevnt her gjettet jeg at det var et uhell, men det trenger jo ikke den andre gutten ha oppfattet det som. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spekepølse Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Du sier noe. I tilfellet nevnt her gjettet jeg at det var et uhell, men det trenger jo ikke den andre gutten ha oppfattet det som. nettopp:) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mallet Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Jeg ville ikke gjort noen stor sak av dette, men tatt en samtale med gutten og gjort det klart at neste gang han mener at noen andre har gjort ham urett, så skal han greie opp i det muntlig eller gå og snakke med noen voksne, og ikke ta hevn ved å ødelegge noe tilbake, for det løser ingenting. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Om et av mine barn hadde ødelagt noe med vilje som en hevnakt ville det blitt torden og lyn og erstatningskrav hjemme hos oss. Verdien av det ødelagte ville vært underordnet den uttålellige holdningen en slik handling representerer. Så prinsippielt mener jeg at slikt alltid skal slås hardt ned på. Om et av mine barn ble utsatt for slikt skadeverk, ville det vært mer situasjonsbetinget om jeg tok det opp. (Var jeg ikke til stedet når det skjedde og jeg anså det som fåfengt både å ta det opp med barnet og/eller dets foreldre, kan det hende jeg hadde droppet det.) De gangene jeg velger å la ting passere, lar jeg det barnet som har lidd tap/urett få fullt medhold i at dette var galt. Dernest går jeg videre til å forklare hvorfor jeg likevel synes det er best å ikke gjøre mer med det. Viktig at barnet er bekvem med løsningen. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.