Gå til innhold

Dåp.

Anbefalte innlegg

Gjest D*lilith
Skrevet

Hvor viktig er det for deg å døpe barnet ditt?

Her er det ene barnet døpt og det andre ikke.

Skrevet

Jeg har tre og to er døpt. De to eldste ble ikke døpt som små for jeg ikke tror på gud. Minstemanns pappa sto på voldsomt så tilslutt måtte jeg gi meg og dermed valgte eldstemann å døpe seg samtidig pga konfirmasjon.

Dattera mi er fremdeles udøpt og ble konfirmert borgelig. Bare for å få sagt det så gremmer jeg meg skikkelig over at jeg har to unger som er døpt. Flaut, når man overhode ikke tror på gud. Det gjør forresten ikke eldstemann heller så hvordan han kunne finne på å bestemme seg for det, kan man lure på

Gjest Spekepølse
Skrevet

det er ikke viktig i det hele tatt. det er derimot viktig at barna ikke er døpt:)

Men det finnes folk i slekta som nesten får nervesammebrudd av å tenke på at ungene ikke er døpt ...

Skrevet

Det som er viktig for meg i den sammenhengen er å følge sin egen overbevisning. Derfor er ikke noen av mine barn døpt, hverken faren eller jeg er kristne.

Skrevet

For oss var det viktig å døpe barna våre. Alle tre er døpt. Vi er kristen, og ønsker å gi barna en kristen grunnplattform, så kan de heller velge den bort seinere.

De går på søndagsskolen, har vært med i barnekor, deltar i trosopplæring osv. Vi synger og ber kveldsbønn, og går av og til i kirka.

Gjest Her i heimen
Skrevet

For oss var det viktig å IKKE døpe dem. Rett og slett fordi vi ikke finnes religiøse, og synes uansett barna bør få bestemme selv når de blir gamle nok.

Skrevet

Begge mine er døpt. Så kommer djevelen å tar de..

(som deres oldermor sa..)

Jeg synes det har vært en trygghet å ha min barnetro, og vil gjerne viderføre den.

Tradisjon spiller også inn, det er en koslig markering på et nytt liv. Også slipper de å døpe seg når de er 15, om de vil stå konfirmant. (Det er nok lite "kult")

Skrevet

Ingen av mine er døpt, vi hadde navnefest i regi av Human-Etisk forbund i stedet.

For meg var det viktig med en markering av at ungene fikk navn, og det var viktig at den ikke foregikk i kirken ;o)

Skrevet

Begge mine er døpt. Så kommer djevelen å tar de..

(som deres oldermor sa..)

Jeg synes det har vært en trygghet å ha min barnetro, og vil gjerne viderføre den.

Tradisjon spiller også inn, det er en koslig markering på et nytt liv. Også slipper de å døpe seg når de er 15, om de vil stå konfirmant. (Det er nok lite "kult")

Om man velger bort dåp som tenåring fordi det er "lite kult", da ønsker man heller ikke å konfirmere seg av de riktige grunnene.

Skrevet

Alle våre er døpt. Det handler vel mest om tradisjon, men også det at vi som foreldre faktisk føler at vi har en tro, og ønsker å bringe denne videre til barna.

Ingen av oss vil si noe negativt om barna senere skulle velge å melde seg ut av statskirken - bare så det er sagt.

Skrevet

Om man velger bort dåp som tenåring fordi det er "lite kult", da ønsker man heller ikke å konfirmere seg av de riktige grunnene.

Hvor mange konfirmerer seg av de riktige grunnene da??

Ærligtalt, det er vel pengene de fleste gjør det ;0)

Skrevet

Hvor mange konfirmerer seg av de riktige grunnene da??

Ærligtalt, det er vel pengene de fleste gjør det ;0)

Nettopp! You made my case ;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...