Gå til innhold

forslag til middag til nybakte foreldre?

Gjest mammamiaaa

Anbefalte innlegg

Gjest mammamiaaa

Føler vi har så lite tid til å lage god mat nå, og en må ta hensyn til at jeg som ammende ikke kan spise det og det pga det kan gi babyen luftplager.

Har dere noen enkle middagstips? Tenkte middagsretter som er enkle og raske å lage, samt næringsrike og gode og ikke gir plager hos baby?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes ikke du skal henge deg så veldig opp i luftplager hos babyen før du finner ut om den virkelig reagerer på noe. Noen tåler alt, andre tåler dårlig enkelte ting. Noen mødre har omtrent sultet seg til underernøring fordi de ikke torte spise noe som helst nesten av frykt for at ungen skulle få luftplager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mammamiaaa

Synes ikke du skal henge deg så veldig opp i luftplager hos babyen før du finner ut om den virkelig reagerer på noe. Noen tåler alt, andre tåler dårlig enkelte ting. Noen mødre har omtrent sultet seg til underernøring fordi de ikke torte spise noe som helst nesten av frykt for at ungen skulle få luftplager.

Men uansett, jeg føler jeg har litt tidspress for tia, både jeg og barnefaren, knapt tid til å spise, så kunne tenkt meg noen enkle sunne middagstips på mat som er enkel og rask å tilberede - og å spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Henger meg litt på det Lillemus sier, ikke bli for opphengt i dette med luftplager hos babyen.

Jeg har drukket amme-te med begge mine, og de har prompet godt begge to. Og jeg har spist akkurat hva jeg har lystet - også erter og kål, men ikke hver dag.

Spis vanlige middager: kjøttkaker, fiskeboller, kylling osv., og ikke lag styr før du vet at det blir et problem.

Alle "vanlige" middagsretter er rimelig kjappe, det tar den tiden det tar å koke poteter. Hvis det ikke er enda kjappere mat du vil ha, da (men såååå dårlig tid har du vel kanskje ikke heller i og med at du ammer og da sannsynligvis er i permisjon?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wok er godt

Jeg ville ikke lagt om kostholdet så veldig, hvis du merker direkte reaksjon på noe du siser kan du jo prøve deg litt frem, men ellers ville jeg spist som normalt.

Dere kan woke noen grønnsaker, sammen med laks eller kylligfilet eller svinefilet hvis dere vil ha kjøtt. Og så servere med fullkornspasta? Det går kjempefort og er godt. Så lenge dere ikke velger spagetti, kan dette spises med en hånd mens man ammer.. :-)h

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke noe særlig til kokk, kunne trengt noen tips selv da jeg var helt nybakt mor ;) Men nå har jeg iallefall kjøpt boka "365 sunne middager på en halv time". (Haugen bok eller bokklubben, tror jeg). Den har jeg fått varmt anbefalt av flere, gjenstår bare å prøve den ut. Kanskje noe for dere også. Og nå kom jeg på noe: porsjonsstykker av laks eller annen fisk, pakket i folie sammen med f.eks. tomat eller andre grønnsaker. Hvis stykkene ikke er for store/uten skinn og bein tar det bare 20 minutter (225grader i stekeovnen) - og da er mandelpotetene kokt ;) Og hvis du blir avbrutt i spisingen er iallefall laks godt kaldt også. God middag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mammamiaaa

Jeg ville ikke lagt om kostholdet så veldig, hvis du merker direkte reaksjon på noe du siser kan du jo prøve deg litt frem, men ellers ville jeg spist som normalt.

Dere kan woke noen grønnsaker, sammen med laks eller kylligfilet eller svinefilet hvis dere vil ha kjøtt. Og så servere med fullkornspasta? Det går kjempefort og er godt. Så lenge dere ikke velger spagetti, kan dette spises med en hånd mens man ammer.. :-)h

Hadde vært en fordel med mat man kan spise mens man ammer, er så vanskelig å planlegge når jeg skal spise middag da babyen min ennå ikke har faste rutiner, må bare benytte meg når hun sover... men så typisk min flaks da, så våkner hun kanskje akkurat i det jeg skal spise og blir sutrete og vil ha pupp og trøst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagde noe kjempegodt i går.

Kuttet opp poteter og grønnsaker. (Potet, gulrot, kålrot, løk, blomkål). Stekte det litt før jeg la det i langpanne. Helte på litt buljong + ca. 2 ss østerssaus + bittelitt smør (ikke margarin).

På toppen la jeg noen stekte svinefileter. (Kan sikkert bruke koteletter eller kyllingfilet også.)

Litt salt og pepper, og inn i ovnen ca 15-20 minutter. Det var virkelig kjempegodt.

Forberedelsene til dette kan jo gjøres i løpet av dagen, og stekingen tar kanskje 15 minutter i stekepanna. Resten ordner ovene.

Her kan du jo bruke de grønnsakene du ønsker/kutte ut det du ikke vil/kan spise akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Henger meg litt på det Lillemus sier, ikke bli for opphengt i dette med luftplager hos babyen.

Jeg har drukket amme-te med begge mine, og de har prompet godt begge to. Og jeg har spist akkurat hva jeg har lystet - også erter og kål, men ikke hver dag.

Spis vanlige middager: kjøttkaker, fiskeboller, kylling osv., og ikke lag styr før du vet at det blir et problem.

Alle "vanlige" middagsretter er rimelig kjappe, det tar den tiden det tar å koke poteter. Hvis det ikke er enda kjappere mat du vil ha, da (men såååå dårlig tid har du vel kanskje ikke heller i og med at du ammer og da sannsynligvis er i permisjon?).

Det er jo ikke rimelig kjapt gjort å lage kjøttkaker, da. Og måltider med mange komponenter kan nok være litt utfordrende for en helt nybakt forelder med mange ting å tenke på og en baby som plutselig trenger mat eller trøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Det er jo ikke rimelig kjapt gjort å lage kjøttkaker, da. Og måltider med mange komponenter kan nok være litt utfordrende for en helt nybakt forelder med mange ting å tenke på og en baby som plutselig trenger mat eller trøst.

Hm... Kjøttkaker må da være noe av det enkleste? Kjøpe ferdige kjøttkaker, lage Toro kjøttkakesaus og putte dem oppi?

Jeg var kanskje for gammel da jeg fikk barn, det er kanskje mer avansert enn jeg helt ser...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... Kjøttkaker må da være noe av det enkleste? Kjøpe ferdige kjøttkaker, lage Toro kjøttkakesaus og putte dem oppi?

Jeg var kanskje for gammel da jeg fikk barn, det er kanskje mer avansert enn jeg helt ser...?

Jeg tror hun tenkte på å lage kjøttkaker fra bunnen av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Sånn lager jeg kjøttkaker også. Men en skikkelig husmor anser selvfølgelig ikke dette for å _lage_ kjøttkaker! *S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Jeg tror hun tenkte på å lage kjøttkaker fra bunnen av...

Da er jeg med, ja, det er jo mye mer styr. Eller, i alle fall litt mer styr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ViViola

Sånn lager jeg kjøttkaker også. Men en skikkelig husmor anser selvfølgelig ikke dette for å _lage_ kjøttkaker! *S*

He-he, jeg har visst skjønt det jeg også nå, ja.

:-)

(Men jeg LAGER også kjøttkaker, da, i digre porsjoner og fryser ned. Det æ'kke så himla vanskelig heller, og sinnsykt godt!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Åja, hvis man kjøper ferdig er det selvfølgelig kjempeenkelt. Det falt meg bare ikke inn at man kunne gjøre det, jeg tenkte på å _lage_ kjøttkaker. *rødme*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Åja, hvis man kjøper ferdig er det selvfølgelig kjempeenkelt. Det falt meg bare ikke inn at man kunne gjøre det, jeg tenkte på å _lage_ kjøttkaker. *rødme*

Dine husmorgener ligger tjukt uttapå! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Dine husmorgener ligger tjukt uttapå! ;-)

Haha, jeg kjøper mye ferdig jeg, altså. Men akkurat kjøttkaker er en litt hellig greie her i huset. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Hadde vært en fordel med mat man kan spise mens man ammer, er så vanskelig å planlegge når jeg skal spise middag da babyen min ennå ikke har faste rutiner, må bare benytte meg når hun sover... men så typisk min flaks da, så våkner hun kanskje akkurat i det jeg skal spise og blir sutrete og vil ha pupp og trøst...

Nybakte foreldre spiser mye kald mat og drikker mye kald kaffe, sånn er det gjerne en periode. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Haha, jeg kjøper mye ferdig jeg, altså. Men akkurat kjøttkaker er en litt hellig greie her i huset. :o)

Vi har alle våre greier! Min er - brødbaking! Det er liksom der jeg setter hele min husmorstolthet inn, gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alle våre greier! Min er - brødbaking! Det er liksom der jeg setter hele min husmorstolthet inn, gitt.

Kan jeg skrive meg på lista med hjemmelagd potetmos? Spiser ikke pose-mos (bortsett fra til Max-boller, da MÅ jeg ha pose-mos) og hjemmelagd er jo så enkelt og såååå utrolig mye bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...