tiliti Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Hoppestrikkleker! Noen som husker noen og kan forklare dem for meg? Ungene har visst aldri sett noen hoppe strikk.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Du har jo 3-2-1. Da starter man med å hoppe 3 ganger på utsiden av strikken. Så tar man et ben inni strikken, og hopper 3 ganger. Så begge bena inni, så ett ben ut igjen på den andre siden, og så begge bena ute på den andre siden. Så hopper man seg på samme måte tilbake igjen. Så hopper man 2 ganger utenfor, 1 ben inni, inni osv. Så er det 1 gang. Klarer man alle gangene uten å tråkke på strikken eller bli hengende fast, så hever man strikken til knehasene, og gjør det samme. Så under rompa. Så i livet. Så under armene, så på nakken og til slutt rundt hodet! Ellers er det en som heter sløyfa, men den er litt komplisert å forklare synes jeg... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Jeg kan navnet bare på en og den kalte vi Oppå-nedi, men jeg klarer jo ikke forklare hvordan de ulike hoppene var da. ) Husker den godt og det hadde vært artig å prøve igjen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest klaymen Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Hm. Det er så lenge siden :-) Men det var mange mønstre og regler som gikk fra munn til munn, jeg tror nok vi lagde mange selv også. Vanskelig å forklare, men jeg husker at vi feks tråkket oppå strikken, lagde et kryss på bakken, glippet foran og bak osv. Kanskje det står noe i denne boka? http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=145961&rom=MP Iflg innholdsfortegnelsen skal det i hvertfall stå om hoppestrikk i den. Kanskje man skulle samlet noen "gamle" damer og sett om man i fellesskap husker noen av lekene? Kanskje jeg skal ta med en strikk på treninga neste gang he he 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Å så gøy det var! Husker min far, han hoppet og hoppet med meg!He, he! *mimre* Men kommer ikke på akkurat hvordan det var... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotte :o) Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Sommerfuglen! 4 står, og 1 hopper. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Du har jo 3-2-1. Da starter man med å hoppe 3 ganger på utsiden av strikken. Så tar man et ben inni strikken, og hopper 3 ganger. Så begge bena inni, så ett ben ut igjen på den andre siden, og så begge bena ute på den andre siden. Så hopper man seg på samme måte tilbake igjen. Så hopper man 2 ganger utenfor, 1 ben inni, inni osv. Så er det 1 gang. Klarer man alle gangene uten å tråkke på strikken eller bli hengende fast, så hever man strikken til knehasene, og gjør det samme. Så under rompa. Så i livet. Så under armene, så på nakken og til slutt rundt hodet! Ellers er det en som heter sløyfa, men den er litt komplisert å forklare synes jeg... Sløyfa - den hoppet vi mye! Kjempegøy! Hoppestrikket som et åttetall mellom fire som står, en eller evt to hopper - følger strikket rundt - først 3 på hvert sted hele runden, så 2 på hvert sted, så 1 på hvert sted. Nede - knærne - lårene - livet - halsen - halv arm - strak arm. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Jeg kan navnet bare på en og den kalte vi Oppå-nedi, men jeg klarer jo ikke forklare hvordan de ulike hoppene var da. ) Husker den godt og det hadde vært artig å prøve igjen. Var det den der vi messet "Bamse, bamse, ta i bakken. Bamse, bamse, snu deg rundt.." osv? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Var det den der vi messet "Bamse, bamse, ta i bakken. Bamse, bamse, snu deg rundt.." osv? Nei, "Bamse Bamse" var med hoppetau det:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Nei, "Bamse Bamse" var med hoppetau det:-) Vi brukte den på strikk også. Hoppa og tok i bakken..tror jeg??? Hmmm....nå må jeg tenke altså Jeg husker mamma nærmest nekta oss å hoppe tau med følgende regle: "Banan, banan, kom inn i meg. Banan, banan, gå ut igjen..." Det skulle altså hoppe en inn i hoppetauet når man "kom inn" og ut igjen når man sa "gå ut igjen".... Det tok meg ganske mange år å skjønne hvorfor mamma var skeptisk til den regla. Mødre og kofferttenking ass' ;-)) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Var det den der vi messet "Bamse, bamse, ta i bakken. Bamse, bamse, snu deg rundt.." osv? Nei, det var langtau det, da to sto og slengte tauet og de andre hoppet inn og ut. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Vi brukte den på strikk også. Hoppa og tok i bakken..tror jeg??? Hmmm....nå må jeg tenke altså Jeg husker mamma nærmest nekta oss å hoppe tau med følgende regle: "Banan, banan, kom inn i meg. Banan, banan, gå ut igjen..." Det skulle altså hoppe en inn i hoppetauet når man "kom inn" og ut igjen når man sa "gå ut igjen".... Det tok meg ganske mange år å skjønne hvorfor mamma var skeptisk til den regla. Mødre og kofferttenking ass' ;-)) Jeg er vokst opp på det uskyldige 60-tallet, og da brukte vi en regle helt uten bananer: "togli, togli (altså navnet), kom inn, kom inn! God dag, god dag - farvel, farvel!" Inn i tauet på siste "kom inn" og ut på siste "farvel". 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Jeg er vokst opp på det uskyldige 60-tallet, og da brukte vi en regle helt uten bananer: "togli, togli (altså navnet), kom inn, kom inn! God dag, god dag - farvel, farvel!" Inn i tauet på siste "kom inn" og ut på siste "farvel". Vi var også uskyldige og brukte følgende regle:"Bamse, bamse, ta i bakken, bamse, bamse, vend deg om, bamse, bamse, vend tilbake samme veien som du kom!" 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Vi brukte den på strikk også. Hoppa og tok i bakken..tror jeg??? Hmmm....nå må jeg tenke altså Jeg husker mamma nærmest nekta oss å hoppe tau med følgende regle: "Banan, banan, kom inn i meg. Banan, banan, gå ut igjen..." Det skulle altså hoppe en inn i hoppetauet når man "kom inn" og ut igjen når man sa "gå ut igjen".... Det tok meg ganske mange år å skjønne hvorfor mamma var skeptisk til den regla. Mødre og kofferttenking ass' ;-)) Vi har bare brukt den på hoppetau vi:-) Men det er da forskjellig... Den banan-saken har jeg ikke vært borti, men jeg kan vel kanskje skjønne mamma'n din;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Vi var også uskyldige og brukte følgende regle:"Bamse, bamse, ta i bakken, bamse, bamse, vend deg om, bamse, bamse, vend tilbake samme veien som du kom!" ...og så videre - "Bamse bamse se mot sola, bamse bamse se mot jorda, bamse bamse gjør et hopp, en to tre" (ut på tre)... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 ...og så videre - "Bamse bamse se mot sola, bamse bamse se mot jorda, bamse bamse gjør et hopp, en to tre" (ut på tre)... Er det flere vers på den!? Har aldri hørt mer enn det første verset jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Er det flere vers på den!? Har aldri hørt mer enn det første verset jeg. Vi hadde i hvert fall det, det du skrev i ditt innlegg+det jeg skrev etterpå:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Vi var også uskyldige og brukte følgende regle:"Bamse, bamse, ta i bakken, bamse, bamse, vend deg om, bamse, bamse, vend tilbake samme veien som du kom!" Ja, vi hadde den også. Slengtauet og brune, lave sko var for meg et sikkert vårtegn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Vi hadde i hvert fall det, det du skrev i ditt innlegg+det jeg skrev etterpå:-) Vi brukte også den siste der! *mimre mimre* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Ja, vi hadde den også. Slengtauet og brune, lave sko var for meg et sikkert vårtegn. Å ja, jeg husker den gode følelsen når vi kunne legge vekk de tunge vinterskoen og ta på "småsko" som vi kalte det. Da var det slengtau, hoppestrikk og slå ball som gjaldt! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.