Gå til innhold

Hoppestrikk

tiliti

Anbefalte innlegg

Sløyfa - den hoppet vi mye! Kjempegøy!

Hoppestrikket som et åttetall mellom fire som står, en eller evt to hopper - følger strikket rundt - først 3 på hvert sted hele runden, så 2 på hvert sted, så 1 på hvert sted.

Nede - knærne - lårene - livet - halsen - halv arm - strak arm.

Hmm, var nok en annen variant vi hoppet.

Strikken mellom to. En hopper inni, bena ut og inn. Bena ute av strikken på hver side. Så hoppe oppå strikken med begge ben, ett ben på hver strikk. Samle dem. Snu seg til siden. Slippe opp den ene strikken. Hopp bak, med strikken hengende fast. Slippe opp den.

Hoppe og ta med seg den ene strikken over den andre, så man står i ei løkke.

Sette bena oppå hver strikk. Hoppe opp, la strikken folde seg tilbake og lande inni strikken.

Hoppe med bena ut på hver side av strikken.

Og så, i et hopp, lage sløyfe med strikken rundt fotsålene. Og til slutt hoppe ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stjerna eller bakvendtstjerna?

Det er jo litt vanskelig å forklare skriftlig da, men kan prøve. Hopp inn i strikken med begge bena. Hopp venstre ben utenfor, venstre ben oppå venstre strikk, venstre ben inni. Samme med høyre. Ut med venstre ben (ikke ut av strikken, man står nå med begge bena inni og bare hopper i mønster) ut med høyre bein, begge ben samtidig ut og sammen igjen. Hopp ut av strikken med ett ben på hver side. Hopp oppå strikken med venstre ben på venstre strikk, høyre ben på høyre strikk. Hopp/trekk sammen så du står samlet med begge bena oppå begge strikkene. Hopp slik at du har høyre ben inne i strikken og venstre utenfor. Snu deg rundt mot høyre.Hopp over høyre strikk på en måte der du tar med deg venstre strikk med venstrefoten (venstre strikk har du mellom bena) til den andre siden av den høyre strikken. Snu helt rundtTråkk med høyre ben oppå strikken. Tråkk med venstre ben oppå strikken. Slipp opp (så den "venstre strikken du hadde dratt med over spretter tilbake). Puh.

Først står de som "står" med bena sånn passe fra hverandre, og strikken er langt nede. Da er det lett. Så har man bena sammen, så bare en fot inni , så løfter man høyere opp på leggen slik at det blir vanskeligere osv-.

Jeg kan ikke skjønne at dere har glemt dette, jeg har ikke tenkt på det på 15 år kanskje, men har gjort disse hoppene en trillion ganger og det sitter som spikra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var langtau det, da to sto og slengte tauet og de andre hoppet inn og ut. :o)

Det gjorde ikke vi iallefall, så er nok flere varianter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vokst opp på det uskyldige 60-tallet, og da brukte vi en regle helt uten bananer: "togli, togli (altså navnet), kom inn, kom inn! God dag, god dag - farvel, farvel!" Inn i tauet på siste "kom inn" og ut på siste "farvel".

Jeg vokste opp i de frittalende 70-åra ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bare brukt den på hoppetau vi:-) Men det er da forskjellig...

Den banan-saken har jeg ikke vært borti, men jeg kan vel kanskje skjønne mamma'n din;-)

Hehe, jeg håper mine unger ikke får fatt den regla ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hoppa bare "sløyfa". Elendig på å forklare, men strikket holdes som et kryss, så hopper man først inni den ene trekanten, så bena utenfor krysset, så inni andre trekanten, så samme tilbake igjen.

MEN det jeg egentlig skulle si... Er det noen barne-tv vertinner som sniker her inne, eller? *paranoid*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo litt vanskelig å forklare skriftlig da, men kan prøve. Hopp inn i strikken med begge bena. Hopp venstre ben utenfor, venstre ben oppå venstre strikk, venstre ben inni. Samme med høyre. Ut med venstre ben (ikke ut av strikken, man står nå med begge bena inni og bare hopper i mønster) ut med høyre bein, begge ben samtidig ut og sammen igjen. Hopp ut av strikken med ett ben på hver side. Hopp oppå strikken med venstre ben på venstre strikk, høyre ben på høyre strikk. Hopp/trekk sammen så du står samlet med begge bena oppå begge strikkene. Hopp slik at du har høyre ben inne i strikken og venstre utenfor. Snu deg rundt mot høyre.Hopp over høyre strikk på en måte der du tar med deg venstre strikk med venstrefoten (venstre strikk har du mellom bena) til den andre siden av den høyre strikken. Snu helt rundtTråkk med høyre ben oppå strikken. Tråkk med venstre ben oppå strikken. Slipp opp (så den "venstre strikken du hadde dratt med over spretter tilbake). Puh.

Først står de som "står" med bena sånn passe fra hverandre, og strikken er langt nede. Da er det lett. Så har man bena sammen, så bare en fot inni , så løfter man høyere opp på leggen slik at det blir vanskeligere osv-.

Jeg kan ikke skjønne at dere har glemt dette, jeg har ikke tenkt på det på 15 år kanskje, men har gjort disse hoppene en trillion ganger og det sitter som spikra.

Jeg skjønte akkurat hva du mente! Slik hoppet vi også :-)

Men husker ikke navnet på den "måten" (vi kalte de ulike systemene for "måter")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hoppa bare "sløyfa". Elendig på å forklare, men strikket holdes som et kryss, så hopper man først inni den ene trekanten, så bena utenfor krysset, så inni andre trekanten, så samme tilbake igjen.

MEN det jeg egentlig skulle si... Er det noen barne-tv vertinner som sniker her inne, eller? *paranoid*

Har det vært noe på barne-tv om hoppestrikk?

Morsomt hvis de sniker her da!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det vært noe på barne-tv om hoppestrikk?

Morsomt hvis de sniker her da!!!!!

Ja, hun viste hvordan man hoppet hoppestrikk, i tilfelle noen ikke visste det! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte den på strikk også. Hoppa og tok i bakken..tror jeg??? Hmmm....nå må jeg tenke altså;)

Jeg husker mamma nærmest nekta oss å hoppe tau med følgende regle: "Banan, banan, kom inn i meg. Banan, banan, gå ut igjen..." Det skulle altså hoppe en inn i hoppetauet når man "kom inn" og ut igjen når man sa "gå ut igjen"....

Det tok meg ganske mange år å skjønne hvorfor mamma var skeptisk til den regla. Mødre og kofferttenking ass' ;-))

Denne husker jeg også bortsett fra at vi sa banan, banan kom inn til meg.....

Men så er jo vi fra samme landsdel da vettu;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne husker jeg også bortsett fra at vi sa banan, banan kom inn til meg.....

Men så er jo vi fra samme landsdel da vettu;-)

:-)

Høres litt bedre ut med "inn til" ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...