Gå til innhold

Soving i vogn

Anonym 82

Anbefalte innlegg

Gjest Spekepølse

6 uker gammel også?

Om du kan trille et barn ute i tre timer på denne årstiden, hva er logikken i at ikke barnet skal kunne ligge i ro i vogna og sove en stund ute også? Den finner ikke jeg.

om man føler seg urolig av det, kan man jo bare følge ekstra godt med. Mener at det er best for barna å sove i frisk luft, enn inne i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Anonym 82

26

• Lillemus

3

• smekka

2

• kosemor

2

Mest aktive i denne tråden

Klart hun kan sove ute - og det med den halvtimen lenger ned forstår jeg ikke. Mine har alltid sovet bedre og lengre ute enn inne. De har sovet ute ned til -15 grader. Bruker en insektsnett burde ikke hverken fluer, katter eller annet være noe problem.

Det beste rådet jeg fikk fra en venninne før jeg fikk nr. 1 var: hør ikke på alle gode råd - tør å sole på deg selv. Det er lov å tenke sjøl!

Jooo, men så er en nå så usikker på hva en egentlig tenker for noe selv da! Så da spør man likevel:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kan trille et barn ute i tre timer på denne årstiden, hva er logikken i at ikke barnet skal kunne ligge i ro i vogna og sove en stund ute også? Den finner ikke jeg.

om man føler seg urolig av det, kan man jo bare følge ekstra godt med. Mener at det er best for barna å sove i frisk luft, enn inne i huset.

Nei det var jo den logikken jeg lette etter også da...

Jo, det blir nok noen forsøk på utesoving fremover nå ja, bare det ikke HAGLER, slik det gjorde i dag:-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja fanget er ikke mye ledig for tiden, for å si det sånn! Er det ikke den ene, så er det den andre... Men hva har man dem for, om ikke for kos? :-)

Helt enig :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, mine sov ute fra de var rundt 3 uker (sett bort fra at de sovnet ute i vogna når vi var ute og trillet).

De er født i oktober, desember og februar.

De er friske og raske alle sammen...

Jeg hadde ikke hatt problemer med å la barnet sove ute i vogna nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Jooo, men så er en nå så usikker på hva en egentlig tenker for noe selv da! Så da spør man likevel:-)

Jeg syntes også det var greit å spørre om råd da jeg fikk småttiser, så vurderte jeg de rådene jeg fikk opp mot hva jeg selv mente hørtes fornuftig ut.

Du vet jo egentlig hva som er svaret her, du bare trenger en bekreftelse på at det er greit. Og den skal du få av meg også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Minste min er januar-barn, og hun sov ute fra hun var 2-3 uker tror jeg. Bortsett fra de dagene det var kaldere enn -10. Hun lå laaangt nedi en voksi-pose, og sov kjempegodt ute på verandaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er skikkelig førstegangsmamma, og gjør som jeg får beskjed om:-)

Jeg synes ihvertfall du trygt kan gå ut med den lille nå, bare hun/han er kledd bra og ikke ligger i trekk/sol. (med mindre du bor på Svalbard).

God tur! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har sovet ute fra 2-3 ukers alder, de er født hhv oktober og februar. Kan ikke huske å noen gang ha latt vær å lagt dem ut fordi det har vært for kaldt, men tror nok jeg ville satt en slags grense rundt -15 tror jeg (så da må jeg jo ha latt dem sove inne en eller annen gang, det hender jo det er under -15.... jaja). De sover så godt ute i frisk luft! Men husk insektnettet for å stoppe både store og små dyr fra å krype nedi, og dropp teppet foran åpningen..... Sett heller på en vognparasoll hvis det trengs litt ekstra skygge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er født i mars, mai og juni, og de sov alle tre ute i vogna fra de var ganske små (husker ikke om de var 1, 2 eller 3 uker da de begynte med det).

Veldig praktisk å kunne gå en tur (slik at du også får luft og trim), og så la vogna stå ute, slik at du kan enten slappe av litt eller gjøre noe fornuftig mens babyen sover og får frisk luft :-)

Og ja - det er vanlig å være usikker når en plutselig har fått ansvar for et nytt lite liv!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Jeg har ikke latt mine sove ute ute i vognen, da har jeg heller latt vognen stå i gangen. Mest på grunn av vi har katter, og katter liker seg i vognen :0)

Det finnes da kattenett å få kjøpt, så slipper man bekymre seg over akkurat det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hva er grunnen til at hun kan sove i vognen i tre timer mens jeg triller, men bare en halv time hvis hun står stille?

Det er et _veldig_ godt spørsmål som jeg synes du skulle stille til helsesøsteren som lanserte den halvtimesregelen.

Jeg er enig med de andre her i at du kan ha henne ute dersom du sikrer vogna og tilpasser innpakningen etter temperaturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Alle mine tre har sovet ute i vogn fra første stund. De er født i mars, juli og september. Jeg har brukt nett over vogna til beskyttelse mot insekter og evt. katter, og babycall, og latt vogna stå slik at jeg har sett den gjennom et vindu. Da sov de så godt atte :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ViViola

Mine to er keisersnittbarn, og født på vinteren og på sommeren.

Vinterbarnet sov ikke ute før hun var 6 uker, fordi lungene til keisersnittbarn er "bløtere" og dermed mer utsatt for infeksjoner når det er kuldegrader. Og det var det jaggumeg den vinteren hun ble født.

Sommerbarnet sov ute fra dag 1, da var det jo varmt og godt og ingen lungeproblematikk.

Som de andre sier, la barnet sove i vogna ute, ha over insektsnett og sett på bremsen. Kok deg så en god kopp kaffe/te og slå deg ned i sofan med avisa og nyt stillheten.

Og den halvtimesgreia noen skrev om jeg jo i beste fall en dårlig spøk. Det samme med vekking - når de er så små er det meningsløst å drive med vekking. Det er mye viktigere å ha gode nattrutiner, slik at ungen forstår at det er forskjell på natt og dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes da kattenett å få kjøpt, så slipper man bekymre seg over akkurat det.

Kattenett? Aldri hørt om!

Det skulle jeg hatt da mine var babyer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et _veldig_ godt spørsmål som jeg synes du skulle stille til helsesøsteren som lanserte den halvtimesregelen.

Jeg er enig med de andre her i at du kan ha henne ute dersom du sikrer vogna og tilpasser innpakningen etter temperaturen.

Var "mora2" som fortalte meg det om halvtimen, det hadde hun fått beskjed om da hun hadde babyer...

Neida, min helsesøster sa at babyen ikke skulle sove ute i det hele tatt frem til hun var 6 uker, og da skulle jeg spørre en annen og mer erfaren helsesøster! Hmm... Hva skal til for å bli helsesøster egentlig? Sikkert mange flinke altså, men de jeg har vært borti virker ikke som om de har mer peiling enn mødre flest! Holder stort sett det, men jeg ventet liksom litt mer... Bortskjemt etter jevnlig kontakt med jordmor på barselpol. jeg tror jeg:-) Jordmødre har jeg jaggu fått en enorm respekt for!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ihvertfall du trygt kan gå ut med den lille nå, bare hun/han er kledd bra og ikke ligger i trekk/sol. (med mindre du bor på Svalbard).

God tur! :)

He he, neida, bor i Østfold, og her er det flott vær i dag i hvert fall:-) Må bare si at jeg har jo trillet mange og lange turer med henne i vognen! Derfor lurte jeg også på hvorfor hun så ikke kunne sove videre ute...

Men da tror jeg i dag blir den store dagen! Nydelig vår i dag:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var "mora2" som fortalte meg det om halvtimen, det hadde hun fått beskjed om da hun hadde babyer...

Neida, min helsesøster sa at babyen ikke skulle sove ute i det hele tatt frem til hun var 6 uker, og da skulle jeg spørre en annen og mer erfaren helsesøster! Hmm... Hva skal til for å bli helsesøster egentlig? Sikkert mange flinke altså, men de jeg har vært borti virker ikke som om de har mer peiling enn mødre flest! Holder stort sett det, men jeg ventet liksom litt mer... Bortskjemt etter jevnlig kontakt med jordmor på barselpol. jeg tror jeg:-) Jordmødre har jeg jaggu fått en enorm respekt for!!!

''Hva skal til for å bli helsesøster egentlig? Sikkert mange flinke altså, men de jeg har vært borti virker ikke som om de har mer peiling enn mødre flest!''

Jeg tror mødre flest har såpass mye vett mellom øra at de faktisk klarer seg helt fint uten helsesøster - de vet jo mer en henne etter en stund har jeg inntrykk av. Mye rart på helsesøsterfronten ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes også det var greit å spørre om råd da jeg fikk småttiser, så vurderte jeg de rådene jeg fikk opp mot hva jeg selv mente hørtes fornuftig ut.

Du vet jo egentlig hva som er svaret her, du bare trenger en bekreftelse på at det er greit. Og den skal du få av meg også :)

Takk! Du skjønte poenget du:-) Ikke alltid man tør å stole på seg selv når man er nybegynner. I hvert fall ikke når helsesøster sier noe annet! Derfor ville jeg forhøre meg her, og siden deres babyer har tålt å ligge ute og sove, gjør sikkert mi det også...

Så i dag blir det lang tur i deilig vårvær, før frøet skal få sove videre på verandaen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, mine sov ute fra de var rundt 3 uker (sett bort fra at de sovnet ute i vogna når vi var ute og trillet).

De er født i oktober, desember og februar.

De er friske og raske alle sammen...

Jeg hadde ikke hatt problemer med å la barnet sove ute i vogna nå.

Takk for svar! Skal prøve meg i dag tenkte jeg... Nydelig vårvær i dag, så da tar vi en lang trilletur, og så er det opp på verandaen med frøet etterpå:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...