Gå til innhold

Soving i vogn

Anonym 82

Anbefalte innlegg

Minste min er januar-barn, og hun sov ute fra hun var 2-3 uker tror jeg. Bortsett fra de dagene det var kaldere enn -10. Hun lå laaangt nedi en voksi-pose, og sov kjempegodt ute på verandaen.

Har ikke pose jeg da, men saueskinn og tykk dyne som jeg legger dobbelt over henne! Bare synd dressen hennes røk i går:-( Men det holder vel med ullbody og strikket jakke i ull skulle en tro?!

Skal prøve oss i dag se, siden alle her svarer at babyene deres har tålt utesoving fra mye tidligere enn 6 uker! Og i dag er det i tillegg nydelig vær her hos oss:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Anonym 82

26

• Lillemus

3

• smekka

2

• kosemor

2

Mest aktive i denne tråden

Mine har sovet ute fra 2-3 ukers alder, de er født hhv oktober og februar. Kan ikke huske å noen gang ha latt vær å lagt dem ut fordi det har vært for kaldt, men tror nok jeg ville satt en slags grense rundt -15 tror jeg (så da må jeg jo ha latt dem sove inne en eller annen gang, det hender jo det er under -15.... jaja). De sover så godt ute i frisk luft! Men husk insektnettet for å stoppe både store og små dyr fra å krype nedi, og dropp teppet foran åpningen..... Sett heller på en vognparasoll hvis det trengs litt ekstra skygge.

Er det kaldere enn -15 grader, så vegrer man seg vel for å åpne døra i det hele tatt, så tanken har vel antagelig ikke engang streifet tenker jeg:-) Hvorfor ikke teppe foran åpningen forresten? Ikke at jeg egentlig hadde tenkt til det heller men...

Blir nok et forsøk i dag se, da det er så nydelig vær her! Dessuten har jeg vært syk siden før helgen, så nå skal det bli nydelig å rusle en tur med frøet:-) Og så bærer det ut på verandaen med henne når vi kommer hjem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Er det kaldere enn -15 grader, så vegrer man seg vel for å åpne døra i det hele tatt, så tanken har vel antagelig ikke engang streifet tenker jeg:-) Hvorfor ikke teppe foran åpningen forresten? Ikke at jeg egentlig hadde tenkt til det heller men...

Blir nok et forsøk i dag se, da det er så nydelig vær her! Dessuten har jeg vært syk siden før helgen, så nå skal det bli nydelig å rusle en tur med frøet:-) Og så bærer det ut på verandaen med henne når vi kommer hjem!

''Hvorfor ikke teppe foran åpningen forresten?''

Undersøkelser viser at det blir dårlig med ny luft nede i vogna når man bruker teppe, selv om det er et "hullete" helseteppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er født i mars, mai og juni, og de sov alle tre ute i vogna fra de var ganske små (husker ikke om de var 1, 2 eller 3 uker da de begynte med det).

Veldig praktisk å kunne gå en tur (slik at du også får luft og trim), og så la vogna stå ute, slik at du kan enten slappe av litt eller gjøre noe fornuftig mens babyen sover og får frisk luft :-)

Og ja - det er vanlig å være usikker når en plutselig har fått ansvar for et nytt lite liv!!!!!

Vi har ruslet mange og lange turer, og hun sovner så fort jeg får vognbagen oppi vogna:-) Men det er så kjedelig å dra henne inn når vi kommer hjem! Må kle av henne og greier, og da våkner hun. Ikke noe deilig heller da, å komme inn i varmen når man har ligget og sovet i god, frisk luft! Så da blir det bare skrik:-/

Hadde vært fint å vite at hun hadde det bra i vogna ute mens jeg fikk gjort noe inne ja!

Regner med at jeg er normalt fornuftig og oppegående, men når det gjelder frøet mitt, vil jeg gjerne få bekreftet at jeg ikke er helt på jordet ja:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvorfor ikke teppe foran åpningen forresten?''

Undersøkelser viser at det blir dårlig med ny luft nede i vogna når man bruker teppe, selv om det er et "hullete" helseteppe.

I see:-) Da holder jeg meg unna det ja! Dyna blir såpass "høy" likevel, at hun ligger godt i le nedi der:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mine tre har sovet ute i vogn fra første stund. De er født i mars, juli og september. Jeg har brukt nett over vogna til beskyttelse mot insekter og evt. katter, og babycall, og latt vogna stå slik at jeg har sett den gjennom et vindu. Da sov de så godt atte :-).

Takk for svar:-)

Skal prøve oss i dag! Nydelig vær, så da rusler vi en lang tur først, også bærer jeg henne opp på verandaen i 2. etg, og setter henne ut med myggnett og babycalling:-)

Siden deres babyer har klart seg, skulle vel mi tåle det også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Teppe i åpning = veldig lite og dårlig luft i vogna, selv med helseteppe.

Vi ble også advart mot å bruke den lille kalesjen som fulgte med bagen på kombivogna av samme grunn. Altså ikke kalesjen på selve vogna, men en liten ekstra en som kunne kneppes på bagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Kattenett? Aldri hørt om!

Det skulle jeg hatt da mine var babyer...

Det selges i alle babyutstyrsbutikker. Ser litt ut som et insektsnett, bare mye kraftigere. Veldig kjekt, jeg brukte det mye da jeg hadde baby som sov ute, for her er det også veldig mange katter i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det selges i alle babyutstyrsbutikker. Ser litt ut som et insektsnett, bare mye kraftigere. Veldig kjekt, jeg brukte det mye da jeg hadde baby som sov ute, for her er det også veldig mange katter i området.

Hva man kan få kjøpt.. :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to er keisersnittbarn, og født på vinteren og på sommeren.

Vinterbarnet sov ikke ute før hun var 6 uker, fordi lungene til keisersnittbarn er "bløtere" og dermed mer utsatt for infeksjoner når det er kuldegrader. Og det var det jaggumeg den vinteren hun ble født.

Sommerbarnet sov ute fra dag 1, da var det jo varmt og godt og ingen lungeproblematikk.

Som de andre sier, la barnet sove i vogna ute, ha over insektsnett og sett på bremsen. Kok deg så en god kopp kaffe/te og slå deg ned i sofan med avisa og nyt stillheten.

Og den halvtimesgreia noen skrev om jeg jo i beste fall en dårlig spøk. Det samme med vekking - når de er så små er det meningsløst å drive med vekking. Det er mye viktigere å ha gode nattrutiner, slik at ungen forstår at det er forskjell på natt og dag.

Er det forskjell på barn som er tatt med keisersnitt og barn som er født vaginalt altså? Hvis de blir født til termin mener jeg...

Vel, mi kom den naturlige veien heldigvis, så da skulle det vel være greit å sette henne ut, etter hva jeg kan lese av alle svarene her! Når deres babyer har tålt det alle sammen, så klarer vel frøet mitt seg også:-) Og jeg er sikker på at hun vil elske det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teppe i åpning = veldig lite og dårlig luft i vogna, selv med helseteppe.

Vi ble også advart mot å bruke den lille kalesjen som fulgte med bagen på kombivogna av samme grunn. Altså ikke kalesjen på selve vogna, men en liten ekstra en som kunne kneppes på bagen.

Når skal man ikke bruke den mener du? Har sånn jeg også, og den har vi på hele tiden... Både i vogna og når hun sover i vognbagen både dag og natt! Det er ikke bra altså? Har vært så greit når hun sover på dagtid, for da skjermer det litt mot for mye lys og lyd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når skal man ikke bruke den mener du? Har sånn jeg også, og den har vi på hele tiden... Både i vogna og når hun sover i vognbagen både dag og natt! Det er ikke bra altså? Har vært så greit når hun sover på dagtid, for da skjermer det litt mot for mye lys og lyd...

Den skulle vi helst ikke bruke sa de hos oss, den er så lav over bagen at den gir lite utskifting av lufta inne i kalesjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Er det forskjell på barn som er tatt med keisersnitt og barn som er født vaginalt altså? Hvis de blir født til termin mener jeg...

Vel, mi kom den naturlige veien heldigvis, så da skulle det vel være greit å sette henne ut, etter hva jeg kan lese av alle svarene her! Når deres babyer har tålt det alle sammen, så klarer vel frøet mitt seg også:-) Og jeg er sikker på at hun vil elske det!

Jepp, keisersnittbarn får ikke klemt lungene sine på samme måten ved fødselen, og kvitter seg derfor ikke med fostervann på vei ut. Og dermed blir lungene "bløte" og de tåler derfor ikke like mye.

Men nå må du få ut den lille, og riktig kose deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Hva skal til for å bli helsesøster egentlig? Sikkert mange flinke altså, men de jeg har vært borti virker ikke som om de har mer peiling enn mødre flest!''

Jeg tror mødre flest har såpass mye vett mellom øra at de faktisk klarer seg helt fint uten helsesøster - de vet jo mer en henne etter en stund har jeg inntrykk av. Mye rart på helsesøsterfronten ja...

Ja det er nok mulig jeg kommer til å bruke dere istedet for å ringe helsestasjonen neste gang ja! De har mange fine brosjyrer, men tydeligvis ikke så allverden med kunnskap...

Og så kan det jo hende at jeg faktisk lærer å stole på mitt eget vett etterhvert også;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skulle vi helst ikke bruke sa de hos oss, den er så lav over bagen at den gir lite utskifting av lufta inne i kalesjen.

Ok... Mitt hode sier meg da at det må være litt vel hysterisk, så jeg kommer sikkert til å fortsette å bruke den likevel, i hvert fall ute, der luften jo tross alt beveger seg endel! Men takk for tipset, kan jo ta den av når vognbagen står nede i senga hennes på natten i det minste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, keisersnittbarn får ikke klemt lungene sine på samme måten ved fødselen, og kvitter seg derfor ikke med fostervann på vei ut. Og dermed blir lungene "bløte" og de tåler derfor ikke like mye.

Men nå må du få ut den lille, og riktig kose deg!

Ja, det var det jeg skulle ja:-) He he...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Du skjønte poenget du:-) Ikke alltid man tør å stole på seg selv når man er nybegynner. I hvert fall ikke når helsesøster sier noe annet! Derfor ville jeg forhøre meg her, og siden deres babyer har tålt å ligge ute og sove, gjør sikkert mi det også...

Så i dag blir det lang tur i deilig vårvær, før frøet skal få sove videre på verandaen:-)

Håper dere hadde en fin tur og en god lur etterpå!

Klart en skal høre på råd, men til syvende og sist m en stole på deg selv og se hva som er riktig for seg og sitt barn. Det er synd at noen helsesøstre skaper mer uro og usikkerhet enn trygghet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...