Gå til innhold

80% stilling - krav på en fridag?

Anbefalte innlegg

Sofies mamma
Skrevet

Jeg har søkt om å få 20 %reduksjon fra høsten av slik at jeg kan få en fridag per uke, med begrunnelse at jeg har små barn og ønsker å være hjemme en dag med de. Dette kunne ikke arbeidsgiver love, men se på om det lot seg gjøre når den tid kommer. Jeg kan garantert få reduksjonen, men fridagen er ikke sikkert. Jeg har gitt beskjed om at reduskjonen ikke er noe poeng hvis jeg ikke får fridagen.

Men så er spørsmålet da om det er noen lover og regler som regulerer dette? Det er ikke til særlig bry for arbeidsgiver å organisere slik at dette ordner seg.

Fortsetter under...

Skrevet

Du har ikke KRAV på redusert stilling.

Jeg tror vel at jeg ikke dette tilfellet hadde spurt arbeidsgiver om HVORFOR dette ikke er mulig. De har kanskje en god grunn. Om de ikke har noen god grunn, så blir det kanskje litt flaut, noe som kan føre til at du får gjennomført dette.

Jeg har selv jobbet 4-dagers uke. Min sjef sier nå at han synes det er mye bedre nå når jeg jobber hver dag. Da slipper han å planlegge sin dag så mye. (Han er avhenging av meg for en del ting)

Skrevet

har ikke lovsamlingen her akkurat nå, men _tror_ det er i aml §10.2 det står noe om rett til redusert stilling med bakgrunn i helsemessige og sosiale årsaker (bl.a små barn).

Du finner sikkert lovteksten på nett. Sjekk personalhåndboken der du jobber også.

Skrevet

Du har rett på redusert stilling når du har barn under 10 år (mener jeg det er) med mindre det er til særdeles ulempe for arbeidsgiver, men du har neppe krav på å ha en fridag i uka. Jeg går kortere dager, med den bemanningen vi har er det umulig for meg å ha en fridag. Dessverre.

Skrevet

Som lærer er det veldig vanskelig å få en fridag på 80%, og jeg har prøvd! Tro du meg!

Jeg fant ut at man ikke hadde krav på en hel fridag med mindre man jobba 60% eller mindre... Dessverrre!

Men nå har jeg fått ny rektor, og hun skjønner problemstillingen min, og gir meg 1 fridag på 80% fra høsten av. Jippi!!!!

Sofies mamma
Skrevet
  puttelulle skrev (På 16.4.2008 den 8.44):

Som lærer er det veldig vanskelig å få en fridag på 80%, og jeg har prøvd! Tro du meg!

Jeg fant ut at man ikke hadde krav på en hel fridag med mindre man jobba 60% eller mindre... Dessverrre!

Men nå har jeg fått ny rektor, og hun skjønner problemstillingen min, og gir meg 1 fridag på 80% fra høsten av. Jippi!!!!

Jeg har 30 pst nettbasert koordinator-stilling som jeg kan utføre fra hvor som helst og det medfører ikke bundet kontortid. Så jeg skal undervise 50 pst, det vil si 9 underv.timer per uke. Det burde ikke være veldig vanskelig å timeplanlegge de 9 timene på 4 dager hvis man har lyst til det.

Annonse

Skrevet
  Sofies mamma skrev (På 16.4.2008 den 20.32):

Jeg har 30 pst nettbasert koordinator-stilling som jeg kan utføre fra hvor som helst og det medfører ikke bundet kontortid. Så jeg skal undervise 50 pst, det vil si 9 underv.timer per uke. Det burde ikke være veldig vanskelig å timeplanlegge de 9 timene på 4 dager hvis man har lyst til det.

Nettopp!:-) Men ikke alle rektorer er like greie!

Da jeg begynte i jobb etter å ha fått barn nr. 2, gikk jeg i 80%. Jenta på litt over 1 år fikk ikke dag på fredager. Dette visste jeg før vi begynte med timeplanleggingen, og sa selvfølgelig i fra til min daværende rektor...

Da timeplanen kom i postkassa mot slutten av juli det året, hadde jeg fått fri 5 timer på fredag, men jeg skulle ha den 6. timen... Da var jo jeg like langt, kan man si! Jeg fikk byttet med en god kollega, slik at jeg slapp unna etter 1.timen. Den stunden jeg var på jobb, var snuppa hos bestemor.

Men DEN rektoren satt ikke lenge i den stolen, nei! Han var ute etter meg i 2 år, og gjorde sitt aller beste for å mobbe meg vekk fra skolen. At jeg hadde unger, var et så stort minus i hans øyne, at han ikke ville ha meg der... Kollegaene mine oppdaga også mobbingen, og tok heldigvis mitt parti, men at det var spesielt hyggelig å gå på jobb disse 2 åra, nei!

Min nåværende rektor ser heldigvis helt annerledes på det.

Men 9 timer, sier du!? På 85% har jeg 22 timer, altså! Ikke 9!!!! Og det blir et litt annerledes puslespill, men rektor sier det skal gå, så da satser vi på det!:-)

Sofies mamma
Skrevet
  puttelulle skrev (På 17.4.2008 den 17.53):

Nettopp!:-) Men ikke alle rektorer er like greie!

Da jeg begynte i jobb etter å ha fått barn nr. 2, gikk jeg i 80%. Jenta på litt over 1 år fikk ikke dag på fredager. Dette visste jeg før vi begynte med timeplanleggingen, og sa selvfølgelig i fra til min daværende rektor...

Da timeplanen kom i postkassa mot slutten av juli det året, hadde jeg fått fri 5 timer på fredag, men jeg skulle ha den 6. timen... Da var jo jeg like langt, kan man si! Jeg fikk byttet med en god kollega, slik at jeg slapp unna etter 1.timen. Den stunden jeg var på jobb, var snuppa hos bestemor.

Men DEN rektoren satt ikke lenge i den stolen, nei! Han var ute etter meg i 2 år, og gjorde sitt aller beste for å mobbe meg vekk fra skolen. At jeg hadde unger, var et så stort minus i hans øyne, at han ikke ville ha meg der... Kollegaene mine oppdaga også mobbingen, og tok heldigvis mitt parti, men at det var spesielt hyggelig å gå på jobb disse 2 åra, nei!

Min nåværende rektor ser heldigvis helt annerledes på det.

Men 9 timer, sier du!? På 85% har jeg 22 timer, altså! Ikke 9!!!! Og det blir et litt annerledes puslespill, men rektor sier det skal gå, så da satser vi på det!:-)

Vi har det helt greit i videregående skole :-) Misunner ikke dere i grunnskole, nei.

I mine to fag er det 19 timer og 20,5 timer per uke som tilsvarer 100%. Men så blir det nedjustert dersom du har X antall klasser og dersom det er X antall minoritetsspråklige elever i samme gruppe. Så for min del siste år og kommende år blir 50% underv 9 timer underv per uke.

Skrevet

Jeg kjenner folk som jobber 50% stillinger og de får ingen fridager. De jobber i sfo og starter dagene kl 12. dermed er hele dagen egentilg ødelagt da du rekker svært lite før jobb.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...