Gjest usikker på dette Skrevet 15. april 2008 Skrevet 15. april 2008 Min kjære og jeg skal gifte oss snart og folk spør hva vi ønsker oss... vi har egentlig ingen spesielle ønsker og synes dessuten det er flaut/storforlangende å si "jo nå skal du høre, vi ønsker oss det og det og det og det...." Hva ønsker man seg til et bryllup og hva svarer man?? 0 Siter
Gjest som det føles naturlig Skrevet 15. april 2008 Skrevet 15. april 2008 Jeg forstår godt at det føles litt unaturlig og storforlangende ut.. Men det har blitt veldig vanlig å legge ut ønskeliste, og mange ønsker å få en slik liste, så så lenge dere gjør det på en grei måte, så er det fint å lage en liste. Glassmagasin osv har bryllupslister, der kan dere gå og velge ut bestikk eller vinglass eller frokostservise eller kaseroller eller kniver eller andre ting dere kunne trenge en oppgradering av. Så kan gjestene finne det de ønsker å gi, ofte krysses det av når folk har kjøpt fire vinglass, slik at nestemann kan se at det kan kjøpes fire rødvinsglass til osv. På denne listen kan dere også skrive generelle øsnker (lange linduker, soveposer, glasslysestaker) selv om ikke denne butikken har alt det dere skriver opp. Mange har nett-tjenester for slike lister. En annen mulighet er å lage en liste som dere gir til foreldrene deres og / eller legger ut på en hjemmeside (mange lager en enkel hjemmeside til bryllupet, med informasjon til gjestene (kart til selskapslokalet, tidspunkter etc) og litt bilder av dere eller andre ting dere synes er hyggelig. En slik liste behøver ikke være kjempedetaljert (men den kan gjerne være det, "åtte hvitvinsglass i serien Opal fra holmegaard"), den kan inneholde navn på butikker dere liker, og hvor de har mye dere synes er fint (uten å nødvendigvis nevne akkurat hva dere ønsker dere, "hos Norway Design, sengetøybutikken GodNatt i storgaten, antikvariatet ved elven er det mye vi synes er fint), den kan si noe om hva dere _ikke_ ønsker dere (hvis dere feks ikke synes sølv er det store, kan det være veldig greit å si noe om det), dere kan skrive at dere ønsker dere pent sengetøy, grønne badehåndklær, bidrag til redd barna, planter til hagen.. Da kan dere si til de som spør, at listen ligger hos mødrene deres, eller finnes på nettet.. Pass på å ha noe dyrt (for de som har tenkt å kjøpe noe dyrt, er det fint at dere får det dere ønsker dere), og mer i de rimeligere prisklassene. Det vrker helt idiotisk når en nabo eller kusine som har tenkt å gi en liten oppmerksomhet, finner en liste der det alt (som er igjen) koster tusen kroner og mer. 0 Siter
Gjest Spekepølse Skrevet 15. april 2008 Skrevet 15. april 2008 "hva ønsker man seg i bryllup" - selv om de fleste har en tendens til å legge ut ønskelister på servicer og glass og bestikk til dyre dommer, er det vel opp til dere å vurdere hva DERE faktisk ønsker dere. Hadde aldri ønsket meg dekketøy, skjønner ikke helt den der tendensen hos folk, det er jo rimelig kjedelig ... 0 Siter
Gjest usikker på dette Skrevet 15. april 2008 Skrevet 15. april 2008 "hva ønsker man seg i bryllup" - selv om de fleste har en tendens til å legge ut ønskelister på servicer og glass og bestikk til dyre dommer, er det vel opp til dere å vurdere hva DERE faktisk ønsker dere. Hadde aldri ønsket meg dekketøy, skjønner ikke helt den der tendensen hos folk, det er jo rimelig kjedelig ... Ønsker oss som sagt ingenting... så hva sier man da uten at det høres utakknemlig ut? 0 Siter
Gjest Spekepølse Skrevet 15. april 2008 Skrevet 15. april 2008 Ønsker oss som sagt ingenting... så hva sier man da uten at det høres utakknemlig ut? var borti den problemstillinga til navnedagen til datra vår - vi hadde ikke tenkt på at det innebærte at folk skulle gi gaver, og syntes slettes ikke det var nødvendig. Noen ble nok litt fornærma. Men hva i helvete skal man med smykkeskrin i sølv og annet dill fra gullsmeden? ikke tror jeg at de ville kjøpt noe annet om vi hadde ønsket noe annet... tradisjonen står jo stødig... hva sier man når man ikke ønsker seg noe? Opplys om at dere vil at de skal gi penger til en god sak isteden. tror ikke det er uvanlig. 0 Siter
Gjest som det føles naturlig Skrevet 15. april 2008 Skrevet 15. april 2008 Ønsker oss som sagt ingenting... så hva sier man da uten at det høres utakknemlig ut? Da bør man være helt tydelig på dette, og gi et alternativ for alle de som ønsker å gi noe. Hvis brudeparet litt unnvikende sier at "neida, vi har alt og trenger ikke noe" så ender de fleste opp med å kjøpe noe de tror vil være ok, og det er er ikke snilt mot gjestene / de som kjenner dere, hvis dere ikke blir glad for det. Sier dere at det eneste dere vil er at det gis et bidrag til noe dere bryr dere om, og så informerer om hva dette er (en spesiell barneby, et miljøprosjekt, kirkens bymisjon) så er det helt fint hvis det er deres ønske. Men da bør det stå i innbydelsen (eller en hjemmeside dere viser til), og foreldre og andre som blir spurt om gaveønsker, må vite hvor sterkt dere øsnker dette. Og så må det ikke åpnes gaver eller lages gavebord, jeg har vært med i bryllup der brudeparet sa de kke øsnket gaver, men så laget de gavebord og så på gavene om kvelden, og da følte de som ikke hadde kjøpt noe (men gitt til et veldedig formål) at de hadde misforstått. 0 Siter
Gjest Spekepølse Skrevet 15. april 2008 Skrevet 15. april 2008 Da bør man være helt tydelig på dette, og gi et alternativ for alle de som ønsker å gi noe. Hvis brudeparet litt unnvikende sier at "neida, vi har alt og trenger ikke noe" så ender de fleste opp med å kjøpe noe de tror vil være ok, og det er er ikke snilt mot gjestene / de som kjenner dere, hvis dere ikke blir glad for det. Sier dere at det eneste dere vil er at det gis et bidrag til noe dere bryr dere om, og så informerer om hva dette er (en spesiell barneby, et miljøprosjekt, kirkens bymisjon) så er det helt fint hvis det er deres ønske. Men da bør det stå i innbydelsen (eller en hjemmeside dere viser til), og foreldre og andre som blir spurt om gaveønsker, må vite hvor sterkt dere øsnker dette. Og så må det ikke åpnes gaver eller lages gavebord, jeg har vært med i bryllup der brudeparet sa de kke øsnket gaver, men så laget de gavebord og så på gavene om kvelden, og da følte de som ikke hadde kjøpt noe (men gitt til et veldedig formål) at de hadde misforstått. For et styr:) Glad jeg ikke skal gjennom dette:) 0 Siter
Lillemus Skrevet 16. april 2008 Skrevet 16. april 2008 var borti den problemstillinga til navnedagen til datra vår - vi hadde ikke tenkt på at det innebærte at folk skulle gi gaver, og syntes slettes ikke det var nødvendig. Noen ble nok litt fornærma. Men hva i helvete skal man med smykkeskrin i sølv og annet dill fra gullsmeden? ikke tror jeg at de ville kjøpt noe annet om vi hadde ønsket noe annet... tradisjonen står jo stødig... hva sier man når man ikke ønsker seg noe? Opplys om at dere vil at de skal gi penger til en god sak isteden. tror ikke det er uvanlig. Når det gjelder bryllup er det jo brudeparets sak, men når det gjelder dåp eller navnefest synes jeg ikke foreldrene skal si at de ikke ønsker seg noe til barnet. Det er jo tross alt barnets dag! Og det kan jo godt hende at barnet synes det er stooor stas siden å spise med sølvskjeen det fikk til navnedagen sin f.eks. Det er barnets gaver, ikke foreldrenes. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 16. april 2008 Skrevet 16. april 2008 "hva ønsker man seg i bryllup" - selv om de fleste har en tendens til å legge ut ønskelister på servicer og glass og bestikk til dyre dommer, er det vel opp til dere å vurdere hva DERE faktisk ønsker dere. Hadde aldri ønsket meg dekketøy, skjønner ikke helt den der tendensen hos folk, det er jo rimelig kjedelig ... Jeg synes absolutt ikke det er kjedelig å få eller gi servise, bestikk eller glass. Et skikkelig servise er jo ikke noe en bare går ut og kjøper seg, men bryllup er en utmerket anledning å ønske seg det. Det gjør det også enkelt for gjestene, idet alle gjestene har råd til å gi en liten del til serviset, og en kan gi så mye en ønsker. Vi fikk også 5-6 ulike glassboller og jeg vet ikke hvor mange lysestaker, du kan jo tenke deg hva vi satte mest pris på... . 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 16. april 2008 Skrevet 16. april 2008 Vi hadde jo diverse dekketøy etc. fra før, men det var mye etterlevninger fra studietid som vi gjerne så byttet ut. Så for oss var det en utmerket anledning å ønske oss et skikkelig servise, bestikk og glass. Vi tok noen runder først selv, og plukket ut typer vi ønsket oss. Vi skrev en ønskeliste hvor vi spesifiserte blant annet dette, og ga ønskelisten til foreldre og forlovere, som ga den videre på forspørsel. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 16. april 2008 Skrevet 16. april 2008 Ønsker oss som sagt ingenting... så hva sier man da uten at det høres utakknemlig ut? Ser først nå at dere ikke ønsker dere noe, da blir jo mine øvrige svar irrelevante . Synes i så fall dere burde plukke ut et godt formål og si at dere gjerne ønsker en gave dit i stedet for ting og tang. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 16. april 2008 Skrevet 16. april 2008 Det er jo vanlig å ønske seg noe innen et servise eller noe i en glasserie. Man kan ønske seg kjeler og annet utstyr til huset. Man kan ønske seg bilder av en spesiell kunstner. Man kan ønske seg bestikk (sølv, Hardanger el.l.) Brukskunst. Duker, sengetøy, hageutstyr. Fat, boller, lamper. Alt mulig kan man ønske seg Lykke til med bryllupet og med fremtiden. 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 16. april 2008 Skrevet 16. april 2008 Hvis dere virkelig overhode ikke ønsker dere noe som helst, slik som servise, glass eller bestikk/sølv, så må dere si det veldig, veldig tydelig. Hvis ikke, så får dere mye rart... Hva med reise? Dere kan jo ønske dere penger til det, eller gavekort på ett spesielt reisebyrå. Eller plukk ut et godt formål som gjestene kan gi penger til. Lykke til! 0 Siter
Gjest er usikker på dette Skrevet 16. april 2008 Skrevet 16. april 2008 Det er jo vanlig å ønske seg noe innen et servise eller noe i en glasserie. Man kan ønske seg kjeler og annet utstyr til huset. Man kan ønske seg bilder av en spesiell kunstner. Man kan ønske seg bestikk (sølv, Hardanger el.l.) Brukskunst. Duker, sengetøy, hageutstyr. Fat, boller, lamper. Alt mulig kan man ønske seg Lykke til med bryllupet og med fremtiden. Vi har bodd sammen i flere år allerede og er vel etablerte. Vi har alt av servise, glass, sølvtøy etc. som vi trenger. Kunst synes jeg det er drøyt å ønske seg.. det er jo fryktelig dyrt. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 16. april 2008 Skrevet 16. april 2008 Vi har bodd sammen i flere år allerede og er vel etablerte. Vi har alt av servise, glass, sølvtøy etc. som vi trenger. Kunst synes jeg det er drøyt å ønske seg.. det er jo fryktelig dyrt. ''Kunst synes jeg det er drøyt å ønske seg.. det er jo fryktelig dyrt.'' Det går an å ønske seg trykk/litografi. Signere trykk av ganske kjente kunstnere ligger ofte på noen få tusenlapper og kan være en fin spleisegave og et flott minne . 0 Siter
Gjest Spekepølse Skrevet 16. april 2008 Skrevet 16. april 2008 Jeg synes absolutt ikke det er kjedelig å få eller gi servise, bestikk eller glass. Et skikkelig servise er jo ikke noe en bare går ut og kjøper seg, men bryllup er en utmerket anledning å ønske seg det. Det gjør det også enkelt for gjestene, idet alle gjestene har råd til å gi en liten del til serviset, og en kan gi så mye en ønsker. Vi fikk også 5-6 ulike glassboller og jeg vet ikke hvor mange lysestaker, du kan jo tenke deg hva vi satte mest pris på... . Saken min er vel at jeg på ingen måte skjønner hva en skal med et ekstra fint eller dyrt servise ... eller sølvtøy for den saks skyld:) Og jeg skjønner ikke helt hvorfor folk vil ha slikt. Men jeg vet jo selvfølgelig at ikke alle tenker slik:) Hva er galt med servise fra nille? 0 Siter
Gjest Spekepølse Skrevet 16. april 2008 Skrevet 16. april 2008 Når det gjelder bryllup er det jo brudeparets sak, men når det gjelder dåp eller navnefest synes jeg ikke foreldrene skal si at de ikke ønsker seg noe til barnet. Det er jo tross alt barnets dag! Og det kan jo godt hende at barnet synes det er stooor stas siden å spise med sølvskjeen det fikk til navnedagen sin f.eks. Det er barnets gaver, ikke foreldrenes. Jeg mener at foreldre er ved sin fulle rett til å si at vi ikke ønsker slikt til barnet. Akkurat som man kan si at de ikke ønsker en bibel til barnet, eller en play station. Verdivalg, kan man kalle det. Kanskje synes de det er gøy med en sølvskje, men det er lite viktig i livet. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 16. april 2008 Skrevet 16. april 2008 Saken min er vel at jeg på ingen måte skjønner hva en skal med et ekstra fint eller dyrt servise ... eller sølvtøy for den saks skyld:) Og jeg skjønner ikke helt hvorfor folk vil ha slikt. Men jeg vet jo selvfølgelig at ikke alle tenker slik:) Hva er galt med servise fra nille? Jeg liker pene ting av god kvalitet. 0 Siter
Gjest Spekepølse Skrevet 16. april 2008 Skrevet 16. april 2008 Jeg liker pene ting av god kvalitet. Det skjønner jeg, og slik tenker veldig mange. Men mitt servise fra Nille er veldig pent og har holdt i mange år:) Men ærlig talt - er det så viktig hvordan fatet ser ut når man bare skal spise på det? det er DET jeg ikke skjønner... 0 Siter
Lillemus Skrevet 16. april 2008 Skrevet 16. april 2008 Saken min er vel at jeg på ingen måte skjønner hva en skal med et ekstra fint eller dyrt servise ... eller sølvtøy for den saks skyld:) Og jeg skjønner ikke helt hvorfor folk vil ha slikt. Men jeg vet jo selvfølgelig at ikke alle tenker slik:) Hva er galt med servise fra nille? Jeg har servise fra Ikea og jeg har service fra Firkløveren. De er like gamle. Ikea-servicet har massevis av hakk og skår, Firkløveren-servicet har ikke ett eneste hakk til tross for at jeg har skumpet borti mangt og meget med det. Noen ganger har faktisk kvalitet og pris en sammenheng. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.