Gå til innhold

Brennpunkt i kveld - om Cochlea Implantat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå vet jeg ikke om noen av dere så Brennpunkt i kveld. Det kræsja jo med Frustrerte Fruer

Hadde vært interessant å vite hva "hørende" tenker om dette programmet. Jeg skjønner meg ikke alltid på "hørende" ;-P

Mine tanker om programmet:

For det første er det en skam at CI-barna ikke får den talespråklige oppfølgingen de må ha for at CI'en skal ha god nok nytteverdi og på den annen side er det helt sykt at foreldrene ikke forstår at barnet taper enormt mye på at de _kun_ fokuserer på tale og ikke på tegnspråk. Jeg forstår det bare ikke!!

Døgnet har 24 timer! Hvorfor ikke la ungene får begge språkene. Tegnspråk vil de kunne lære seg på en helt naturlig måte sammen med andre døve og når de kan nyttiggjøre seg dette språket, så har de "knagger" å henge talespråksbegreper på.

Jeg kjente jeg ble varm i trøya når mammaen snakka om lille Theo som brukte så lang tid på å skjønne at _han_ var Theo. Da var han to år gammel!!! Hadde gutten fått tilgang til tegnspråk, så hadde han kjapt skjønt at han var Theo og man kunne spinne videre på dette på talespråk. For å si det sterkt, så tenker jeg at foreldrene velger å "ofre" sine barn fordi de mener _kun_ talespråk er det riktige. Jeg skjønner at de ikke gjør dette bevisst (alle vil det beste for sine barn), men hvor er informasjonen?? Det er så store motsetninger i informasjonen foreldrene får. Jeg mener virkelig at slike "talespråksguruer" som Ona Bø Wie bør tenke seg godt om og se på det sosiale aspektet, minst like mye som det språklige.

• Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

14

• hidi, the scorpion

7

• jubalong70

4

• tzatziki1365380058

3

Gjest hos oss
Skrevet

Jeg tenker det samme som deg (at barna bør lære tegnspråk fra fødselen, og talespråket i tillegg når de har fått CI). Og så kjøre dobbelt mange år, til de ser hva som vil fungere best (evt fortsette med å være fullstendig tospråklige livet ut, hvis de er så heldige at begge språkene læres "flytende").

Men - jeg er ikke like overrasket som deg over at foreldrene ikke gjør dette, de følger de rådene de har fått fra Rikshospitalet, og når man i en travel hverdag har fått beskjed om at barnet ikke skal være tospråklig men kun fokusere på talespråket, så er det ikke så rart at ikke en gjennomstittsfamilie som har fått disse rådene fra ekspertene starter med å lære hele familien tegnspråk.

Så jeg er mest opprørt over manglende opplæring (av barna og ikke minst foreldrene), og dårlige råd, og mindre opprørt over foreldrene som har tatt disse uheldige valgene.

Skrevet

Jeg tenker det samme som deg (at barna bør lære tegnspråk fra fødselen, og talespråket i tillegg når de har fått CI). Og så kjøre dobbelt mange år, til de ser hva som vil fungere best (evt fortsette med å være fullstendig tospråklige livet ut, hvis de er så heldige at begge språkene læres "flytende").

Men - jeg er ikke like overrasket som deg over at foreldrene ikke gjør dette, de følger de rådene de har fått fra Rikshospitalet, og når man i en travel hverdag har fått beskjed om at barnet ikke skal være tospråklig men kun fokusere på talespråket, så er det ikke så rart at ikke en gjennomstittsfamilie som har fått disse rådene fra ekspertene starter med å lære hele familien tegnspråk.

Så jeg er mest opprørt over manglende opplæring (av barna og ikke minst foreldrene), og dårlige råd, og mindre opprørt over foreldrene som har tatt disse uheldige valgene.

Tror jeg må si meg enig i dette, ja. Riksen har moderert seg _litt_ de siste årene, mye sikkert pga press fra døveorganisasjonene. Norges Døveforbund har sagt klart fra hva de mener om dette og foreldrene kjenner godt til debatten rundt CI og språk. Mange av dem velger allikevel å høre på "ekspertene" på Riksen, sikkert mest fordi de har et brennende ønske om å få mest mulig "normale" barn. Jeg tror vi vil få en stor gruppe CI-døve som har både sosiale og språklige problemer om noen år :-(

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg har ingen erfaring med døve, men jeg kan ikke være mer enig med deg, togli. Hvorfor skal ikke disse barna lære begge språkene?

Det er en skam at disse mødrene forstår sine barns alle, aller beste. Visst er det kjekt å kunne både "høre og snakke", men hva med alt som går tapt hvis de ikke kan prate med likesinnede....

Hadde jeg eller noen i familie/vennekrets fått et døvt barn, hadde jeg lært på tegnspråk fortere enn svint. At foreldre kan være så egoistiske ;(

Skrevet

Jeg har ingen erfaring med døve, men jeg kan ikke være mer enig med deg, togli. Hvorfor skal ikke disse barna lære begge språkene?

Det er en skam at disse mødrene forstår sine barns alle, aller beste. Visst er det kjekt å kunne både "høre og snakke", men hva med alt som går tapt hvis de ikke kan prate med likesinnede....

Hadde jeg eller noen i familie/vennekrets fått et døvt barn, hadde jeg lært på tegnspråk fortere enn svint. At foreldre kan være så egoistiske ;(

Godt å høre at folk som ikke kjenner døve ser det samme som meg :)

Jeg kjenner jeg blir helt fortvila og oppgitt over at vi døve på en måte driver en nytteløs kamp for å få foreldrene til å forstå hva de gjør med barna sine :-((

Vi har kjempa i et par hundre år for å forstå at tegnspråk faktisk er et _gode_ for døve barn. Debatten har fortsatt i alle disse årene og i 1997 fikk vi endelig aksept for at døve barn skulle ha rett til tegnspråk som førstespråk og dermed også undervisning i dette språket. Så går det 10 år og samfunnets behov for å "normalisere" oss (CI-operasjoner) gjør at vi ramler flere tiår tilbake i tid igjen (satt på spissen).

For all del, jeg er ikke imot CI (har det jo selv også;) - men jeg er imot at små CI-døve barn skal nektes et språk de kan lære på en naturlig måte!!

Skrevet

Jeg så ikke begynnelsen av programmet, men fulgte godt med da jeg først oppdaget det.

Jeg synes det var virkelig trist å se denne lille gutten hvordan avstanden språklig mellom han og de andre i barnehagen ble større og større, og hvordan det virket som han ble mer og mer isolert i leken.

Og som du sier - hadde han fått tilgang til tegnspråk først, så kunne han få visuelle ord og begreper, og deretter knytte lydene/talespråket til disse etterhvert. Og de andre barna kunne lære seg tegnspråk og kommunisere med ham. Nå hadde han jo nesten ikke begreper som han kunne kommunisere med....

Og jeg tenker - hvordan kan foreldrene avslå 25 timer i uken med tegnspråk og heller ta til takke med to timer talespråkopplæring, bare for å ri den kjepphesten om at talespråket er det han skal lære først???

Men - jeg skjønner jo at de lener seg litt på faglige råd fra bl.a. Rikshospitalet - og det virker jo ikke logisk at anbefalingene derfra skal være slik.....

De sa det var to år til han skulle begynne på skolen, slik som både min og din minste. Denne gutten har jammen mye å ta igjen språklig på disse to årene...

Skrevet

Jeg så ikke begynnelsen av programmet, men fulgte godt med da jeg først oppdaget det.

Jeg synes det var virkelig trist å se denne lille gutten hvordan avstanden språklig mellom han og de andre i barnehagen ble større og større, og hvordan det virket som han ble mer og mer isolert i leken.

Og som du sier - hadde han fått tilgang til tegnspråk først, så kunne han få visuelle ord og begreper, og deretter knytte lydene/talespråket til disse etterhvert. Og de andre barna kunne lære seg tegnspråk og kommunisere med ham. Nå hadde han jo nesten ikke begreper som han kunne kommunisere med....

Og jeg tenker - hvordan kan foreldrene avslå 25 timer i uken med tegnspråk og heller ta til takke med to timer talespråkopplæring, bare for å ri den kjepphesten om at talespråket er det han skal lære først???

Men - jeg skjønner jo at de lener seg litt på faglige råd fra bl.a. Rikshospitalet - og det virker jo ikke logisk at anbefalingene derfra skal være slik.....

De sa det var to år til han skulle begynne på skolen, slik som både min og din minste. Denne gutten har jammen mye å ta igjen språklig på disse to årene...

Ja, stakkars, lille gutt. Jeg fatter ikke hva slike foreldre tenker med, men det er meg da ;)

De tror nok de tror de gjør det beste for gutten sin, men jeg synes det er utrolig at de i det hele tatt tør å nekte gutten tegnspråk. Snart er løpet kjørt...og det gjelder i forhold til begge språkene. Hadde jeg vært dem, hadde jeg satsa for fullt på tegnspråk NÅ - og deretter jobba for at han skulle få flere timer talespråk også.

hidi, the scorpion
Skrevet

Godt å høre at folk som ikke kjenner døve ser det samme som meg :)

Jeg kjenner jeg blir helt fortvila og oppgitt over at vi døve på en måte driver en nytteløs kamp for å få foreldrene til å forstå hva de gjør med barna sine :-((

Vi har kjempa i et par hundre år for å forstå at tegnspråk faktisk er et _gode_ for døve barn. Debatten har fortsatt i alle disse årene og i 1997 fikk vi endelig aksept for at døve barn skulle ha rett til tegnspråk som førstespråk og dermed også undervisning i dette språket. Så går det 10 år og samfunnets behov for å "normalisere" oss (CI-operasjoner) gjør at vi ramler flere tiår tilbake i tid igjen (satt på spissen).

For all del, jeg er ikke imot CI (har det jo selv også;) - men jeg er imot at små CI-døve barn skal nektes et språk de kan lære på en naturlig måte!!

Alle mennesker har et behov for å prate med likesinnede, en brasilianer bosatt i Norge vil synes det er herlig og prate sitt morsspråk igjen, selv om brasilianeren forstår både spansk og norsk, det er noe med å kunne uttrykke sitt "hele Jeg" på en måte...

Alle barn bør lære seg et språk så tidlig som mulig, to språk er enda bedre, så for et døvt barn å bli frarøvet muligheten til å kommunisere med likesinnede, er nærmest et overgrep.

Så jeg skjønner døvesamfunnet veldig godt;)

Skrevet

Ja, stakkars, lille gutt. Jeg fatter ikke hva slike foreldre tenker med, men det er meg da ;)

De tror nok de tror de gjør det beste for gutten sin, men jeg synes det er utrolig at de i det hele tatt tør å nekte gutten tegnspråk. Snart er løpet kjørt...og det gjelder i forhold til begge språkene. Hadde jeg vært dem, hadde jeg satsa for fullt på tegnspråk NÅ - og deretter jobba for at han skulle få flere timer talespråk også.

Ja - det samme sier jeg.

Det jeg tror er realiteten er at de er redde for at gutten deres skal bli sett på som "spesiell" hvis han bruker tegnspråk, derfor ønsker de at han skal være mest mulig "normal".

Det de ikke ser er at han på denne måten (når fakturm er at han ikke får 25 timer talespråkundervisning i uka), mister muligheten for språkopplæring i det hele tatt - og at han dermed trolig vil bli utenfor sosialt og språklig - både blant hørende og blant døve.

Men hvordan kan Rikshospitale forsvare dette opplegget? Det fikk jeg ikke med meg i programmet...

(så altså ikke begynnelsen + at jeg så programmet samtidig som jeg holdt på med et jobb-foredrag OG leste ei krimbok av Håkan Nesser :-) )

Skrevet

Alle mennesker har et behov for å prate med likesinnede, en brasilianer bosatt i Norge vil synes det er herlig og prate sitt morsspråk igjen, selv om brasilianeren forstår både spansk og norsk, det er noe med å kunne uttrykke sitt "hele Jeg" på en måte...

Alle barn bør lære seg et språk så tidlig som mulig, to språk er enda bedre, så for et døvt barn å bli frarøvet muligheten til å kommunisere med likesinnede, er nærmest et overgrep.

Så jeg skjønner døvesamfunnet veldig godt;)

Takk:)

Det er nesten så en får lyst til å melde slike foreldre til barnevernet, på samme måten som døve foreldre som takker nei til CI til sitt døve barn risikerer å bli meldt til barnevernet :-/

Skrevet

Ja - det samme sier jeg.

Det jeg tror er realiteten er at de er redde for at gutten deres skal bli sett på som "spesiell" hvis han bruker tegnspråk, derfor ønsker de at han skal være mest mulig "normal".

Det de ikke ser er at han på denne måten (når fakturm er at han ikke får 25 timer talespråkundervisning i uka), mister muligheten for språkopplæring i det hele tatt - og at han dermed trolig vil bli utenfor sosialt og språklig - både blant hørende og blant døve.

Men hvordan kan Rikshospitale forsvare dette opplegget? Det fikk jeg ikke med meg i programmet...

(så altså ikke begynnelsen + at jeg så programmet samtidig som jeg holdt på med et jobb-foredrag OG leste ei krimbok av Håkan Nesser :-) )

Gutten blir iallefall spesiell nå :-(

Jeg syntes egentlig ikke Riksen klarte å argumentere godt nok for _kun_ å velge talespråk, annet enn at det ble sagt at det var viktig at det ble fokusert på _et_språk. De har visst glemt at ungen helst skal bli en sunn voksen med gode sosiale egenskaper :-(

hidi, the scorpion
Skrevet

Takk:)

Det er nesten så en får lyst til å melde slike foreldre til barnevernet, på samme måten som døve foreldre som takker nei til CI til sitt døve barn risikerer å bli meldt til barnevernet :-/

Nå tuller du???

Er det kriminelt å være født døv, man _må_ operere inplantat på de små ungene? Det er en skam!

Det er noe steingalt med et samfunn som skal normaliseres, hvor det uvanlige, blir sett på som en definitiv grunn til å forandre noe....

Et slikt samfunn viser ikke sunnhetstegn, men et alvorlig tegn på forfall og eledighet;(

Skrevet

Nå tuller du???

Er det kriminelt å være født døv, man _må_ operere inplantat på de små ungene? Det er en skam!

Det er noe steingalt med et samfunn som skal normaliseres, hvor det uvanlige, blir sett på som en definitiv grunn til å forandre noe....

Et slikt samfunn viser ikke sunnhetstegn, men et alvorlig tegn på forfall og eledighet;(

Det er faktisk ikke tull... Jeg kjenner til to døve familier som har blitt anmeldt til barnevernet for omsorgssvikt fordi de har takket nei til CI for barnet sitt... Folk spør meg om det kan være andre årsaker til anmeldelsen, men det vet jeg det ikke er. Det ene foreldreparet går i uvisse og vet ikke hva barnevernet bestemmer seg for :-(

Mrs. Wallace
Skrevet

Jeg så ikke programmet, men jeg kjenner at jeg skulle ønske jeg hadde gjort det. Kanskje finner jeg det på nett-TV?

Men jeg er nok ikke noen typisk talespråkforelder der, ettersom jeg har brukt en viss grad av tegn til tale med begge mine barn, av forskjellige grunner. Jeg har i hvert fall blitt en enorm tilhenger av visuelt språk, og jeg har sett gevinstene av det. Og når jeg ser hvor stor nytte "vanlige", hørende barn har av tegn, er det ikke vanskelig å tenke seg hvor viktig det er for barn med høreutfordringer.

Mrs. Wallace
Skrevet

...og nå kjenner jeg at jeg må forklare innlegget jeg skrev, for sikkerhets skyld. Jeg leste gjennom det en gang til, og det virker som om jeg mener at tegnspråk bare er et visuelt hjelpemiddel for talespråk, og det mener jeg jo slett ikke. Jeg vet jo at tegnspråk er et fullverdig språk og vel så det, men jeg ble så opptatt av å forklare hvor fascinerende jeg synes det er at også hørende barn oppfatter tegn tidligere enn de oppfatter tale.

Og som sagt: Jeg har ikke sett programmet, men utfra det som sies her, høres det helt forskrekkelig ut for den lille gutten sin del. Det er klart at det er åpenbare fordeler med å kunne høre, men det å lære barnet tegnspråk er da ikke til noen ulempe for gutten, snarere tvert om.

Men nå skal jeg ikke uttale meg om mer før jeg har sett programmet. :o)

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg så deler av programmet, og oppfattet ikke foreldrene som valgte bort tegnspråket som egoistiske. Jeg oppfattet det slik at de ønsket sitt barn det aller beste, at de innså at døgnet ikke hadde mer enn 24 timer, og at de ønsket å bruke alle ressurser på at barnet lærte talespråk så tidlig som mulig.

Skrevet

Jeg så ikke programmet, men ut fra hva du skriver synes jeg også det er merkelig at det så ensidig fokuseres på talespråket.

Selv med CI, så er jo barna døve eller tunghørte, og da skulle det nesten bare mangle at de ikke fikk lære seg "sitt" språk.

Hva om CI'et ikke fungerer hele tiden? Skal barna da bli språkløse?

Egentlig synes jeg tegnspråk/tegn-til-tale, burde være et obligatorisk språk for alle. Ikke at vi hørende må bli flytende i tegnspråk, men vi burde lære litt!

Skrevet

Jeg så ikke programmet. Men utifra det du skriver gjør jeg meg noen tanker likevel da. Var mammaen hørende? Kan jo hende hun ser på det å være døv som et så stort handicap, og at CI er en reddende engel som gjør ungen "normal" og kan få et liv tilnærmet slik hun kjenner det.

Naboen vår CI-opererte sin sønn, som nå nesten ikke lenger bruker tegn. I begynnelsen var det en del kombo-kjøring på både tegn og tale, fordi han kunne f.eks høre ordet "matte" men måtte få via tegn om de mente mattematikk eller en matte på gulvet for å få en sammenheng i setningen. Men som sagt nå bruker han bare vanlig talespråk og skal prøve seg et år i vanlig skole og ikke på N.G. der han vanligvis bor/går.

Jeg syns CI virker som en kjempemulighet for mange, men ikke at det nødvendigvis er en frelse for alle. Og uansett er det ingen ulempe å være to-språklig.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg så ikke programmet, men ut fra hva du skriver synes jeg også det er merkelig at det så ensidig fokuseres på talespråket.

Selv med CI, så er jo barna døve eller tunghørte, og da skulle det nesten bare mangle at de ikke fikk lære seg "sitt" språk.

Hva om CI'et ikke fungerer hele tiden? Skal barna da bli språkløse?

Egentlig synes jeg tegnspråk/tegn-til-tale, burde være et obligatorisk språk for alle. Ikke at vi hørende må bli flytende i tegnspråk, men vi burde lære litt!

Argumentet i programmet var at barna og apparatet rundt ikke hadde kapasitet til fullgod opplæring i _både_ talespråk og døvespråk, og fordi det var så viktig med intensiv opplæring i talespråk på et så tidlig stadium som mulig, ble døvespråk valgt bort. Visstnok er det lettere å lære døvespråk senere enn talespråk.

Jeg har ikke kompetanse til å ta stilling i saken, jeg gjengir bare hvordan jeg oppfattet argumentene å går.

tzatziki1365380058
Skrevet

'' For det første er det en skam at CI-barna ikke får den talespråklige oppfølgingen de må ha for at CI'en skal ha god nok nytteverdi og på den annen side er det helt sykt at foreldrene ikke forstår at barnet taper enormt mye på at de _kun_ fokuserer på tale og ikke på tegnspråk. Jeg forstår det bare ikke!! ''

Jeg oppfattet det sånn at det var en tidluke for læring av talespråk som gjorde at man burde fokusere på det i akkurat den perioden, OG at det kunne bli for mye for barna å forholde seg til tale og tegn samtidig. I tillegg anså man tilegning av talespråket som mer krevende for barna, slik at de ville prioritere tegn dersom de hadde muligheten til å velge - og dermed gå glipp av muligheten for å lære tale.

Det var min tolkning av programmet, i alle fall.

Jeg ville helt klart fokusert på tale dersom min oppsummering overfor er viktig, nettopp fordi det gir barna mulighet til å velge senere om de vil bli en del av døvekulturen eller ikke, sånn på fast basis. Det samme argumentet brukte et foreldrepar også.

Lærer man ikke tale tidlig, er det "kjørt", med andre ord, og det ville ikke jeg risikert for barna mine.

Men ideelt sett burde man fått til parallell læring av tegn og tale, naturligvis. Dersom det egentlig er mulig, og det kun er et ressursspørsmål som gjør det vanskelig, så mener jeg naturligvis at det burde prioriteres!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...