Gå til innhold

Akilles-senebetennelse


seal

Anbefalte innlegg

Hei! Og takk for en utrolig bra web-site!

Jeg har pådratt meg en senebetennelse i akillesen, og har et par spørsmål til dere angående denne skaden..

Jeg har hatt smerter i snart en uke nå, hjelper det å tøye ut senen, og eventuellt kjøle ned senen?

Det andre jeg lurte på var, HVA kan skje men akillesen, dersom jeg fortsetter å trene på vanlig måte (ganske mye løping og svømming)? Kan jeg risikere at den ryker? Jeg skal inn i et meget krevende kurs i militæret (om 1 måned) og da bør foten være bra igjen.. Håper på hurtig svar!

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

seal.

Jeg vil gi noen stikkord om hvordan du kan trene av deg achilles-senebetennelse !

Inntil smertene har gitt seg skal du bedrive den type aktivitet som ikke provoserer det vonde området. Svømming er bra, sykkel også med pedalen midt under foten.Når du går, bruk sko med skikkelig hæl og en hælkappe som ikke klemmer eller presser mot senen.

Litt forsiktig tøyning kan også være bra, samt at du iser ned det vonde området 10-15 minutter ett par ganger dgl.

Du spør til slutt om senen kan ryke hvis du "bare trasser" iveg. Joda, det kan skje, men ikke svært ofte.

Lykke til med opptaksprøvene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

seal.

Jeg vil gi noen stikkord om hvordan du kan trene av deg achilles-senebetennelse !

Inntil smertene har gitt seg skal du bedrive den type aktivitet som ikke provoserer det vonde området. Svømming er bra, sykkel også med pedalen midt under foten.Når du går, bruk sko med skikkelig hæl og en hælkappe som ikke klemmer eller presser mot senen.

Litt forsiktig tøyning kan også være bra, samt at du iser ned det vonde området 10-15 minutter ett par ganger dgl.

Du spør til slutt om senen kan ryke hvis du "bare trasser" iveg. Joda, det kan skje, men ikke svært ofte.

Lykke til med opptaksprøvene.

Tusen takk for hjelpen! Ha en god sommer!

Hilsen Seal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

seal.

Jeg vil gi noen stikkord om hvordan du kan trene av deg achilles-senebetennelse !

Inntil smertene har gitt seg skal du bedrive den type aktivitet som ikke provoserer det vonde området. Svømming er bra, sykkel også med pedalen midt under foten.Når du går, bruk sko med skikkelig hæl og en hælkappe som ikke klemmer eller presser mot senen.

Litt forsiktig tøyning kan også være bra, samt at du iser ned det vonde området 10-15 minutter ett par ganger dgl.

Du spør til slutt om senen kan ryke hvis du "bare trasser" iveg. Joda, det kan skje, men ikke svært ofte.

Lykke til med opptaksprøvene.

Et spørsmål til TØ Endsjø;

Hva er poenget med å ise ned akillesen etter han har brukt den? Poenget med å drive fortsatt aktivitet er jo å bedre blodsirkulasjonen til skadestedet slik at det heles raskere. Og denne muligheten fjernes jo ved å ise det ned!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...