Gå til innhold

Bra lungetrim å skrike?

Gjest mammamiaaa

Anbefalte innlegg

Gjest mammamiaaa

Har et keisersnittbarn. Hun gråter en del og har ganske sterk stemmekraft. En tante av meg sier at hun har bare godt av å skrike litt, pga keisersnittbarn ikke får den fordelen det er å bli født gjennom fødselskanalen der innholdet i lungene blir presset ut, så det å skrike styrker lungene. Er dette sant?

Nå har jeg gått noen trilleturer med babyen, men har ikke tenkt på det med trekk - at det kan være skadelig for henne pga hun er keisersnittbarn - er det det?

Tenker på at hun skriker så kraftig, så har hun vel sterke lunger? Ser ikke ut til at hun har blitt syk enda, hender seg av og til at hun hoster, men det er bare et par tre host om dagen, ofte pga melk som har kommet litt "skjevt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ViViola

Jeg har 2 keisersnittbarn, men har aldri fått høre noe om dette med skriking.

Det jeg imidlertid fikk beskjed om, var at hun som ble født på vinteren ikke skulle være ute før hun var ca 6 uker fordi lungene var "bløte". Og det var en konsekvens av dette med mangel på skvising gjennom fødselskanalen.

Som sagt, det med at skriking skulle være noe ekstra for keisersnittbarn har jeg aldri hørt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Det stemmer at keisersnittbarn ofte kan få problemer med lungene mens de er spedbarn, men har aldri hørt at skriking skal avhjelpe dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar din tante er godt voksen? At barn får sterke lunger av å skrike er bare tull! Små babyer har ingen annen måte å si fra at det er noe de trenger på rett og slett.

Så lenge barnet ble født til termin (termindato +/- 2uker) og er friskt så tviler jeg på at keisersnitt eller vaginal fødsel har så mye å si for helsa videre. Direkte trekk skal ingen små babyer utsettes for, men en trilletur i vogn tåler de godt. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tanta di må være minst 50 + ;-)

I "gamle dager" trodde man babyer burde skrike mye for å få sterke lunger. Farmor var overbevist om at pappa hadde svært sterke lunger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at det er noen (små) forskjeller mellom keisersnittbabyer og de som er født vaginalt, bl.a. med hensyn hvilke bakterier babyen har møtt og hva lungene har blitt utsatt for.

Men at det å skrike "hjelper", stemmer ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mrs. Wallace

Det med at skriking styrker lungene er en gammel "svigermormyte", omtrent på linje med at man får god sangstemme av å spise brent mat. ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Det med at skriking styrker lungene er en gammel "svigermormyte", omtrent på linje med at man får god sangstemme av å spise brent mat. ;o)

Og la meg legge til: Store knær av å drikke kaffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Jeg antar din tante er godt voksen? At barn får sterke lunger av å skrike er bare tull! Små babyer har ingen annen måte å si fra at det er noe de trenger på rett og slett.

Så lenge barnet ble født til termin (termindato +/- 2uker) og er friskt så tviler jeg på at keisersnitt eller vaginal fødsel har så mye å si for helsa videre. Direkte trekk skal ingen små babyer utsettes for, men en trilletur i vogn tåler de godt. :o)

''Så lenge barnet ble født til termin (termindato +/- 2uker) og er friskt så tviler jeg på at keisersnitt eller vaginal fødsel har så mye å si for helsa videre.''

Jo faktisk, fordi keisersnittungene ikke har fått "skviset" lungene sine rene for fostervann - og dermed er mer mottakelige for infeksjoner i sine første leveuker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Så lenge barnet ble født til termin (termindato +/- 2uker) og er friskt så tviler jeg på at keisersnitt eller vaginal fødsel har så mye å si for helsa videre.''

Jo faktisk, fordi keisersnittungene ikke har fått "skviset" lungene sine rene for fostervann - og dermed er mer mottakelige for infeksjoner i sine første leveuker.

Ok - takk for opplysningen, kjekt å vite! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Haha, den har jeg aldri hørt før.

*gløtter mistenksomt ned på knærne mine*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Fnis* Jeg drikker ikke kaffe, altså skulle jeg hatt bittesmå knær, men de er nok akkurat passelige til resten av kroppen min gitt. :o) Og den er også helt normal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Haha, den har jeg aldri hørt før.

*gløtter mistenksomt ned på knærne mine*

Joa - helt sant!

;-)

(Så da kan du vel tenke deg hvor små knær vi egentlig skulle hatt!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ViViola

Ok - takk for opplysningen, kjekt å vite! :o)

Tja, ikke godt å si hva du skal bruke den til - men kunnskap er jo aldri tungt å bære, så...

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

*Fnis* Jeg drikker ikke kaffe, altså skulle jeg hatt bittesmå knær, men de er nok akkurat passelige til resten av kroppen min gitt. :o) Og den er også helt normal.

Jeg tror helt og fullt og fast på det. Så det så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Joa - helt sant!

;-)

(Så da kan du vel tenke deg hvor små knær vi egentlig skulle hatt!)

Nå setter jeg kaffen i vrangstrupen her. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At ungen har krefter til å vræle viser jo at det er futt og krefter der. Det sier også noe om at barnet forventer å bli hørt. (Barn som ikke blir hørt vil kunne slutte å skrike.) Så det at en baby vræler ut kan jo være et godt tegn. Så voldsom lungetrening tror jeg neppe det er.

Babyer har ikke godt av trekk. Så det kan være lurt å skjerme med et helsepledd el.l. når man har vognen ute.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pen av å spise skorpen på brødet........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pen av å spise skorpen på brødet........

Hehe, den tror jeg nesten jeg må børste støv av til ære for 2,5 åringen her i huset :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...