Gå til innhold

Kjøre svenskregistrert bil i Norge - har jeg lov

Anbefalte innlegg

Gjest Svensk - norsk
Skrevet

Jeg har en kjæreste i Sverige. Han er norsk, men har meldt flytting til Sverige og har fått svensk personnr. Han har kjøpt en bil i Sverige, som da altså er svenskregistrert.

Jeg besøker kjæresten min ofte, og noen ganger låner jeg bilen hans med meg hjem til til Norge. Jeg bruker den ofte i ukevis i Norge. Nå sier noen at jeg, som nordmann ikke har lov til å kjøre svensk bil i Norge.

Er det noen som vet om dette stemmer? Virker jo ganske uskyldig å låne bort bilen sin til kjæresten, vi har ikke i det hele tatt tenkt på at det kan være et problem i det jeg krysser grensa. Har jeg kanskje ikke lov til å kjøre den i Sverige heller?

Har vært inne på sidene til tollvesenet, men der fant jeg ikke noe som passet til min situasjon - her er det jo snakk om lån. På tollvesenet sine sider sto det kun regler som omhandler norske eiere av svenskregistrerte biler.

Skrevet

Jeg har vært i samme situasjon. Har hatt kjæreste med svensk bil, og har også bodd i sverige en tid selv.

Du har ikke lov til å kjøre svenskregistret bil i norge uten at eier av bilen er med. I værste fall risikerer dere å måtte tolle inn denne i norge. Forsikringen gjelder heller ikke. Om det ikke hadde vært slike regler så hadde nok svært mange hatt kjæreste i Sverige:-)

I sverige har du lov til å kjøre den.

Gjest Svensk - norsk
Skrevet

Det har du nok ikke lov til gitt.

Takk for svar. Huttetu - flaks at jeg ikke har blitt stoppet da. Har jo kjørt masse med den i Norge. Hmm... hvordan skal jeg nå få bilen tilbake til Sverige uten å kjøre den selv?

Men... er dette noe vi burde tenkt på? Føler meg litt driti ut nå, som ikke har tenkt på muligheten for at dette ikke er lov.

Skulle forresten like å vite grunnen til at det ikke er lov å låne en svensk bil av noen og kjøre i Norge. At en nordmann ikke har lov å dra til Sverige og kjøpe billigere bil for så fritt å bruke den i Norge, skjønner jeg jo. Men å låne... jaja, sånn er loven.

Gjest Svensk - norsk
Skrevet

Jeg har vært i samme situasjon. Har hatt kjæreste med svensk bil, og har også bodd i sverige en tid selv.

Du har ikke lov til å kjøre svenskregistret bil i norge uten at eier av bilen er med. I værste fall risikerer dere å måtte tolle inn denne i norge. Forsikringen gjelder heller ikke. Om det ikke hadde vært slike regler så hadde nok svært mange hatt kjæreste i Sverige:-)

I sverige har du lov til å kjøre den.

Takk for svar.

Syns den regelen virker helt på jordet, jeg. Jeg skjønner at en nordmann ikke kan dra og handle billig bil i Sverige for så bruke den fritt i Norge. Men når en bil er kjøpt og betalt i Sverige, eieren bor og jobber og bruker bilen i Sverige, og en gang i blant blir lånt bort til noen som bor i Norge og bruker den et par uker i Norge før bilen returnerer til Sverige, der ser jeg ikke helt det store problemet.

Og jeg har en mistanke om at det er flere enn meg som risikerer å drite seg ved å gjøre dette... Må jo være mange i tilsvarende situasjon. Mon tro om det kanskje er slik at loven er der, men at den kanskje ikke så ofte blir håndhevet?

Gjest ViViola
Skrevet

Takk for svar.

Syns den regelen virker helt på jordet, jeg. Jeg skjønner at en nordmann ikke kan dra og handle billig bil i Sverige for så bruke den fritt i Norge. Men når en bil er kjøpt og betalt i Sverige, eieren bor og jobber og bruker bilen i Sverige, og en gang i blant blir lånt bort til noen som bor i Norge og bruker den et par uker i Norge før bilen returnerer til Sverige, der ser jeg ikke helt det store problemet.

Og jeg har en mistanke om at det er flere enn meg som risikerer å drite seg ved å gjøre dette... Må jo være mange i tilsvarende situasjon. Mon tro om det kanskje er slik at loven er der, men at den kanskje ikke så ofte blir håndhevet?

Dette, som med så mange andre regler, handler om at man ett eller annet sted må sette en grense. At den grensa blir urimelig for noen - tja, det er nå slik det blir uansett hvor man setter grensa.

Poenget er at man ikke skal utnytte de lavere prisene i Sverige. Jeg har en god kamerat som bor rett over grensa. Jeg kunne ha kjøpt meg bil som ble registrert i hans navn i Sverige, men som jeg da kunne ha disponert fritt - og betalt han avdragene. Det er jo det myndighetene vil unngå.

Når man setter streken ved å ikke tillate kjøring av svenskregistrert bil i Norge, så er det muligens satt der fordi det er enklere å håndheve enn "lov i 1 uke/2 uker/4 timer" o.l.

Gjest Svensk - norsk
Skrevet

Dette, som med så mange andre regler, handler om at man ett eller annet sted må sette en grense. At den grensa blir urimelig for noen - tja, det er nå slik det blir uansett hvor man setter grensa.

Poenget er at man ikke skal utnytte de lavere prisene i Sverige. Jeg har en god kamerat som bor rett over grensa. Jeg kunne ha kjøpt meg bil som ble registrert i hans navn i Sverige, men som jeg da kunne ha disponert fritt - og betalt han avdragene. Det er jo det myndighetene vil unngå.

Når man setter streken ved å ikke tillate kjøring av svenskregistrert bil i Norge, så er det muligens satt der fordi det er enklere å håndheve enn "lov i 1 uke/2 uker/4 timer" o.l.

Ja, jeg skjønner at det må være en lov og at det er urettferdig for noen - i dette tilfellet meg.

Men det bør jo kunne gå an å søke om en slags dispensasjon da, som gjelder for små perioder av gangen. Kanskje det er mulig. *må undersøke*

Gjest ViViola
Skrevet

Ja, jeg skjønner at det må være en lov og at det er urettferdig for noen - i dette tilfellet meg.

Men det bør jo kunne gå an å søke om en slags dispensasjon da, som gjelder for små perioder av gangen. Kanskje det er mulig. *må undersøke*

Du kan sikkert søke, men får du i det heletatt svar er det avslag...

Kjenner et par som "ble tatt", det endte med at han flyttet adressen sin til Norge og måtte tolle inn bilen.

Skrevet

Takk for svar. Huttetu - flaks at jeg ikke har blitt stoppet da. Har jo kjørt masse med den i Norge. Hmm... hvordan skal jeg nå få bilen tilbake til Sverige uten å kjøre den selv?

Men... er dette noe vi burde tenkt på? Føler meg litt driti ut nå, som ikke har tenkt på muligheten for at dette ikke er lov.

Skulle forresten like å vite grunnen til at det ikke er lov å låne en svensk bil av noen og kjøre i Norge. At en nordmann ikke har lov å dra til Sverige og kjøpe billigere bil for så fritt å bruke den i Norge, skjønner jeg jo. Men å låne... jaja, sånn er loven.

Dette er ren gjetting fra min side, men kanskje det har noe med hvem man betaler årlig avgifter til. Siden den er registrert på kjæresten din som bor i Sverige, så blir vel evt. veiavgift betalt til Sverige og ikke i Norge...Og hvor går grensen for å "låne" - det er sikkert noen som har tenkt på dette også (siden jeg regner med at det er billigere å kjøpe og holde seg med bil i Sverige)..

Skrevet

Aha, så da hadde jeg rett i min gjetning om hvorfor det skulle være slik:-)

*setter med fornøyd tilbake i stolen*

Gjest ViViola
Skrevet

He-he, er det ikke herlig?!

;-)

Skrevet

He-he, er det ikke herlig?!

;-)

Jo, det er nettopp det det er;-)

Skrevet

Men myndighetene vet ikke om du egentlig har kjøpt bilen, eller har den til fri bruk, uten at det finnes noe salgsdokument. Med andre ord du kan kjøre en slik "lånt" bil i evgheter og unngå alt av importregler.

Jeg skjønner godt at dette ikke er lov, selv om jeg er sterkt i mot alle de store avgiftene vi har på bil eller bruk av bil.

For å si det sånn, du bør helst ikke bli stoppet i dette kjøretøyet, da sitter du antagelig i klisteret:-)

Litt på siden, men hvis du blir stoppet med en norsk bil med bakseter i en varebil, så kan du risikere å få mange hundre tusen i avgifter, så du kan jo tenke deg hva som skjer hvis du blir stoppet med en hel bil:-)

Skrevet

Ja, er det ikke litt beroliggende å vite at lovgiver er like smarte som en selv. ;)

Skrevet

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19910620-0381.html

Jeg har også vært i samme situasjon. Det er lov å kjøre bilen hvis kjæresten din er med. Hvis du besøker ham ofte nok, tror jeg du også kan bruke bilen (lurer på om det er en gang per måned), men det finner du sikkert ut av selv.

''Hvis du besøker ham ofte nok, tror jeg du også kan bruke bilen''

Tviler jeg på, hvordan i all verden skal man kunne kontrollere om det faktisk stemmer da?

Skrevet

''Hvis du besøker ham ofte nok, tror jeg du også kan bruke bilen''

Tviler jeg på, hvordan i all verden skal man kunne kontrollere om det faktisk stemmer da?

Det er du som må bevise det. Hvis du ikke kan bevise det, er du skyldig. Selv om det høres teit ut, er det forsåvidt en ordning det er lett å administrere. Så altså, ingen kontroll, men hvis du blir stoppa ligger bevisbyrden på deg.

Skrevet

Det er du som må bevise det. Hvis du ikke kan bevise det, er du skyldig. Selv om det høres teit ut, er det forsåvidt en ordning det er lett å administrere. Så altså, ingen kontroll, men hvis du blir stoppa ligger bevisbyrden på deg.

Og forklar meg hvordan man skal kunne bevise at man har vært i Sverige på besøk...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...