Gjest mammamiaaa Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Ser de reklamerer for tøybleier her, noen som har noe erfaring med det? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fru Verksmester Larsen Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Det blir ekstra vask. Skyller du ikke bleiene godt nok på forhånd må du tørke bæsj ut av vaskemaskinen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Det blir lite bæsj i selve bleia, den kaster man i do sammen med rispapir. Ja, det blir mer vask. Men mindre søppel. Og endel mer miljøvennlig. Papirbleier er ikke bare skadelig for miljøet ved at det blir søppel (ca 1 tonn søppel per bleiebarn), men også stoffer som brukes under produksjonen påvirker miljøet. (Og plasten til å pakke de, transport til butikkene, osv osv osv.) Det finnes utrolig mange forskjellige typer tøybleier, så først bør man sette seg litt inn i de forskjellige typene (lommebleie, brettebleie, all-in-one, formsydde med sperrelag) og så prøve ut noen forskjellige merker for å finne ut hva som passer til deg og ditt barn. På forumet på tettinntil.no kan man melde seg inn på tøybleie-underforum, der er det mengder av damer som har peiling og kan diske opp med alt av tips, råd, linker, shoppinghjelp og alt man måtte ønske. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Det blir ekstra vask. Skyller du ikke bleiene godt nok på forhånd må du tørke bæsj ut av vaskemaskinen. Hehe, huffda. Det var jo fryktelig synd du hadde misforstått og trodde bæsjen skulle rett i bleia, da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Det blir lite bæsj i selve bleia, den kaster man i do sammen med rispapir. Ja, det blir mer vask. Men mindre søppel. Og endel mer miljøvennlig. Papirbleier er ikke bare skadelig for miljøet ved at det blir søppel (ca 1 tonn søppel per bleiebarn), men også stoffer som brukes under produksjonen påvirker miljøet. (Og plasten til å pakke de, transport til butikkene, osv osv osv.) Det finnes utrolig mange forskjellige typer tøybleier, så først bør man sette seg litt inn i de forskjellige typene (lommebleie, brettebleie, all-in-one, formsydde med sperrelag) og så prøve ut noen forskjellige merker for å finne ut hva som passer til deg og ditt barn. På forumet på tettinntil.no kan man melde seg inn på tøybleie-underforum, der er det mengder av damer som har peiling og kan diske opp med alt av tips, råd, linker, shoppinghjelp og alt man måtte ønske. ''(Og plasten til å pakke de, transport til butikkene, osv osv osv.)'' Ja, for tøybleiene lages i butikken av stoffer som lages i butikken uten noen form for transport og selges uten å være innpakket? *host* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 ''(Og plasten til å pakke de, transport til butikkene, osv osv osv.)'' Ja, for tøybleiene lages i butikken av stoffer som lages i butikken uten noen form for transport og selges uten å være innpakket? *host* Nei, men da er det snakk om at en kjøper 20 bleier, ikke 20 i uka. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 ''(Og plasten til å pakke de, transport til butikkene, osv osv osv.)'' Ja, for tøybleiene lages i butikken av stoffer som lages i butikken uten noen form for transport og selges uten å være innpakket? *host* Eller 40 bleier i uka er kanskje et mer riktig tall. Så sånn ca 5000 tilsammen en hel bleieperiode, det blir _litt_ mer enn for 20 bleier som man kan klare seg med om man bruker tøybleier. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Nei, men da er det snakk om at en kjøper 20 bleier, ikke 20 i uka. Joda, det er sant. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 ''(Og plasten til å pakke de, transport til butikkene, osv osv osv.)'' Ja, for tøybleiene lages i butikken av stoffer som lages i butikken uten noen form for transport og selges uten å være innpakket? *host* Nåja. Riktignok skal stoffbleier også produseres og fraktes, men det går ikke med samme mengdene. Og selv om man justerer for miljøbelastning i økt vasking, er det liten tvil om at tøybleiene kommer best ut i det store miljøregnestykket. http://www.gronnhverdag.no/artikkel.php?id=1697 For ordens skyld: Jeg er miljøsvin og har alltid brukt engangsbleier, så jeg har ikke noen agenda der, altså. ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Hehe, huffda. Det var jo fryktelig synd du hadde misforstått og trodde bæsjen skulle rett i bleia, da. Det er vel først nylig det ble vanlig med rispapir inni tøybleien. Da venninner av meg i en (kort) periode var tøybleieentusiaster for 10-12 år siden tror jeg ikke det var vanlig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fornøyd jeg Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Hvis du søker litt har det vært flere tråder om tøybleier her. Jeg brukte det på min sønn hele bleieperioden, og var kjempefornøyd med det. Uten å ha noen spesielt idealistisk eller alternativ innstilling ellers. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kosemor Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Vi brukte tøybleier til begge jentene - fornøyd med det. Om en legger bleier i søpla og går ut med den - eller om en legger bleiene i eddikkvannbøtta og går bort til vaskemaskinen med den - det går da omtrent ut på ett (bortsett fra at jeg tror en må oftere ut med søpla pga lukt enn vi mååt tømme bøtta....) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest litt reklame :) Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 www.bleiebarna.no 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
calendula Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Det er vel først nylig det ble vanlig med rispapir inni tøybleien. Da venninner av meg i en (kort) periode var tøybleieentusiaster for 10-12 år siden tror jeg ikke det var vanlig. Jeg brukte rispapir i tøybleiene til eldstemannen som blir 22 til sommeren ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.