Gå til innhold

Har dere gratis parkering på jobb??

Gjest Vi mister parkeringsplassen, og får bussutgifter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi vokser stadig her på bedriften, og nå mister noen av oss parkeringsplassene. Vi har for lite plasser, og bare de som MÅ ha parkeringsplass i arbeidstiden, eller de som bor langt borte, får beholde plassene sine. Vi parkerer gratis.

Jeg mister som sagt min, og må kjøpe meg busskort til mange hundre kroner i mnd. Men, er det riktig av oss som mister denne goden, å be om å få dekke bussutgifter? Jeg stresser villmann med 2 barn, GÅR i barnehagen for å levere dem, og løper til bussen om morningen. Kjøreturen min er normalt bare 5 minutt, men nå er det skikkelig stressfaktor.

Allikevel, alle har jo bensinutgifter til jobb, selv om de parkerer gratis. Selv om mine bensinutgifter ikke kostet særlig, da avstandene til jobb ikke er så stor, vet jeg ikke om det er riktig å starte denne debatten....

Skrevet

Kanskje du kan argumentere med at dette blir mye mer jobb for deg som har små barn. Kanskje du da kunne fått parkeringsplass for f.eks. ett år? Men å kreve busspenger blir nok litt søkt.

Heldigvis ligger jobben min ganske landlig, og vi har parkering på egen tomt her:-)

Skrevet

Hæ? Dekke bussutgifter?

Bruk sykkel, da?! Trim, miljøvennlig og enkelt å parkere! :)

Gjest ViViola
Skrevet

Å få dekket bussutgiftene vil vel ikke gjøre stresset ditt mindre, så det ville ikke jeg lagt noe særlig vekt på som arbeidsgiver... Det handler jo om å greie å komme ut av dørene hjemme tidlig nok - og jeg vet at ikke det er så lett! - slik at du slipper å løpe.

Jeg skjønner egentlig ikke helt opplegget heller, jeg da, for hvis du har 5 minutter å kjøre, så vil jo det si at du ikke har veldig langt til jobb? Og da finnes det jo andre måter å komme seg på jobb på, f.eks. gå eller sykle.

Hvis jeg var i din situasjon, ville jeg nok ha skrevet et litt humoristisk notat med beskrivelse av en typisk morgen/ettermiddag, og avsluttet med et ønske om å få en parkeringsplass om det skulle bli noen ledig.

Skrevet

Hvis bilturen tar 5 min er det jo perfekt sykkelavstand?

Hvis du har en real arbeidsgiver kan det jo hende du får dekket bussen om du spør pent, men jeg kan ikke tenke meg at duh ar noen rett til det.

Gjest Elextra
Skrevet

Det er de færreste som har gratis parkering på jobb, i hvertfall om man jobber sentralt i Oslo.

Med mindre du har parkeringsplass som del av arbeidsavtalen, kan jeg ikke forstå at du har krav på å få tapet av plassen kompensert.

Mange steder finnes det plasser til leie, kanskje du kan få arbeidsgiver med på å betale med bruttolønn, slik at du får mindre skatt (vet ikke nøyaktig hvordan dette gjøres, men det finnes muligheter)? Men du må nok likevel regned med å punge ut med mer enn månedskort på bussen.

Skrevet

Kanskje du kan argumentere med at dette blir mye mer jobb for deg som har små barn. Kanskje du da kunne fått parkeringsplass for f.eks. ett år? Men å kreve busspenger blir nok litt søkt.

Heldigvis ligger jobben min ganske landlig, og vi har parkering på egen tomt her:-)

Jeg er igrunnen helt enig i at det ikke er helt riktig å spør om å få erstatte tapt parkeringsplass med busskort. Derfor jeg ville forhøre meg litt om andre synspunkter, tusen takk alle sammen :o) Men, av ca 25 ansatte her, er vi 6 stk som ikke lenger får parkeringsplass. Det betyr stressa morninger, levering av barn og løping til buss. Jo, jeg hiver meg gjerne på sykkelen, tar ca 15 minutt. Men vi skal ta oss ganske fint ut på jobb, og her er ingen garderobe til skifte av tøy. Jeg har en liten sekk på ryggen, og bytter til høye hæler og skjørt på toalettet, men det blir litt kav om vinteren. Og, da er det litt surt å tenke på de av kollegaene som fortsatt bare parkerer og ikke trenger bekymre seg for noe som helst.

Men, jeg vil ikke klage. Har kort avstand, og mye lettere vei til jobb en mange jeg kjenner. Det er vel bare det at vi har hatt det så godt, og noen av oss har det ikke lenger.... Det var det plasteret på såret med kompensasjon for bussutgifter.

Bortskjemte er vi vel ;o)

Gjest mandolina
Skrevet

Bruk bilen til å kjøre barna i barnehagen og kjør hjem og sette deg fra deg bilen og sykle til jobb.

Hilsen

Skrevet

Ettersom det er bare 6 av 25 som mister parkeringsplassen, synes jeg det ville vært naturlig om dere fikk en eller annen form for kompensasjon. I det minste en gardrobe med skap slik at det er bedre tilrettelagt når du sykler.

Er det virkelig 19 av 25 som _må_ ha bil til jobb? Hos oss har vi mye færre parkeringsplasser enn ansatte, så her har ingen fast plass, men man kan bestille plassen dagen i forveien når man trenger. Jeg ville foreslått at bare de som absolutt må ha bil får faste plasser og så kan resten av dere dele på de andre plassene.

Ellers har jeg selv god erfaring med buss til jobb. Vi har ofte kjørt barna til barnehagen, kjørt til bussen og tatt bussen til jobb. Hvis ikke du kan parkere ved bussen, kanskje du kan spørre barnehagen om du kan parkere der, da vil du spare litt tid og få mindre stress.

Mrs. Wallace
Skrevet

Selvsagt kan du ikke kreve å få dekket bussutgifter til jobben. Det er arbeidstakers eget ansvar å komme seg til og fra jobb. Bor man langt unna, har man muligheter til å trekke reiseutgifter fra på selvangivelsen. Utover det er det ikke snakk om noen utgiftskompensasjon i en helt vanlig jobbsituasjon.

For øvrig skjønner jeg ikke helt hvordan det skal redusere stresset ditt å få dekket bussutgiftene - bussen går jo ikke noe fortere eller oftere av den grunn.

De aller færreste har gratis parkering på jobb i utgangspunktet, i hvertfall ikke i bystrøk.

Skrevet

Selvsagt kan du ikke kreve å få dekket bussutgifter til jobben. Det er arbeidstakers eget ansvar å komme seg til og fra jobb. Bor man langt unna, har man muligheter til å trekke reiseutgifter fra på selvangivelsen. Utover det er det ikke snakk om noen utgiftskompensasjon i en helt vanlig jobbsituasjon.

For øvrig skjønner jeg ikke helt hvordan det skal redusere stresset ditt å få dekket bussutgiftene - bussen går jo ikke noe fortere eller oftere av den grunn.

De aller færreste har gratis parkering på jobb i utgangspunktet, i hvertfall ikke i bystrøk.

''De aller færreste har gratis parkering på jobb i utgangspunktet, i hvertfall ikke i bystrøk.

''

Nettopp. Skulle likt å se trynet på arbeidsgiveren min dersom jeg hadde kommet og krevet månedskort fordi jeg ikke har parkering annet enn evt. til fullpris i Ibsenhuset... ;)

Mrs. Wallace
Skrevet

''De aller færreste har gratis parkering på jobb i utgangspunktet, i hvertfall ikke i bystrøk.

''

Nettopp. Skulle likt å se trynet på arbeidsgiveren min dersom jeg hadde kommet og krevet månedskort fordi jeg ikke har parkering annet enn evt. til fullpris i Ibsenhuset... ;)

Hehe, nemlig. Om jeg tar bilen til jobb koster det en liten formue, Oslo sentrum er ikke akkurat billig mht parkering. :o)

Persille1365381127
Skrevet

Du deler skjebne med absolutt alle som jobber i bysentrum - og jeg har aldri hørt noen av dem kreve penger til bussen...

Gratis parkering er et gode - ikke et krav.

Skrevet

Nei, ingen sponset parkeringsplass og jeg må dekke bussen selv:-)

Skrevet

Du deler skjebne med absolutt alle som jobber i bysentrum - og jeg har aldri hørt noen av dem kreve penger til bussen...

Gratis parkering er et gode - ikke et krav.

''Gratis parkering er et gode ''

I bystrøk vil jeg nesten si et "onde" - ikke for den enkelte men for alle andre som får kø selv om de tra bussen samt masse eksos og flyvestøv;-)

Skrevet

Jeg er igrunnen helt enig i at det ikke er helt riktig å spør om å få erstatte tapt parkeringsplass med busskort. Derfor jeg ville forhøre meg litt om andre synspunkter, tusen takk alle sammen :o) Men, av ca 25 ansatte her, er vi 6 stk som ikke lenger får parkeringsplass. Det betyr stressa morninger, levering av barn og løping til buss. Jo, jeg hiver meg gjerne på sykkelen, tar ca 15 minutt. Men vi skal ta oss ganske fint ut på jobb, og her er ingen garderobe til skifte av tøy. Jeg har en liten sekk på ryggen, og bytter til høye hæler og skjørt på toalettet, men det blir litt kav om vinteren. Og, da er det litt surt å tenke på de av kollegaene som fortsatt bare parkerer og ikke trenger bekymre seg for noe som helst.

Men, jeg vil ikke klage. Har kort avstand, og mye lettere vei til jobb en mange jeg kjenner. Det er vel bare det at vi har hatt det så godt, og noen av oss har det ikke lenger.... Det var det plasteret på såret med kompensasjon for bussutgifter.

Bortskjemte er vi vel ;o)

Det med levering i barnehage, kan jo nesten være et argument for gratis p-plass. Det er vel de som har små barn som har det værste stresset. Men hvis du klarer det fint, hadde jeg ikke søkt. Men hvis det gjør det utrolig upraktisk for deg kontra å kunne kjøre på jobb, så hadde jeg søkt egen parkeringsplass.

Skrevet

Nei. Betaler ca 3500 for halvtårskort for parkering.

Gjest Fornøyd med parkeringa vår
Skrevet

Ja, vi har stor, bra og gratis parkeringsplass hvor det ikke er problemer å få plass.

Jobber i en bedrift i en middels stor by. Bedriften ligger litt utenfor sentrum.

Jeg jobber ikke i samme by og kjører en 3,5 mil hver veg hver dag til jobben. Ved siste lønnsforhøyelse ble det faktisk tatt litt hensyn til slik at jeg gikk opp litt pga. kjøring til jobben.

Skrevet

Nei, vi har ikke gratis parkering på jobben, og iv må betale bussen selv - det må de fleste jeg kjenner, i alle fall de som jobber i sentrum (dette er i

Vi bor 11 km utenfor sentrum. Jeg kjører minstejenta i barnehagen (2 min), leverer der (5-10 min), kjører til E-18 (4 min), venter på bussen (0-15 min), tar bussen til byen (15 min) og går fra busstopp til jobben (3 min).

Det hender at jeg tar bilen til jobb - da tar det 15 min fra jeg kjører fra barnehagen til jeg parkerer. men det koster 80-100b kr pr dag, + bompenger på 12. Bussen koster vel 25 tror jeg, hver vei.

Du har vært heldig i en periode, og hadde vel litt uflaks nå - men totalt sett har du hatt det veldig greit :-)

Jeg ville ha syklet, hadde jeg vært deg!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...