Gå til innhold

Hvorfor må alt læres på en gang i skolen?


Anbefalte innlegg

Gjest sassyd

Jeg gjør følgende med de største skriveleksene for min tredjeklassing:

- Han kladder historien sin i Word på PC (uten at noen slags kontroll er på)

- Vi ser på den sammen, og blir enige om å f.eks. flytte på setningene, bytte ut et langt, vanskelig ord (som han ikke kan stave) med et som er kortere, og denslags - jeg gjør større klipp og lim-operasjoner, men han gjør enkle ting selv

- Vi ordner opp med enkle feil som han har forutsetninger for å rette, som stor bokstav etter punktum og enkle stavefeil. Staving av vanskelige ord lar vi stå, det har vi fått beskjed om å la være å prioritere på dette tidspunkt.

- Vi printer ut resultatet, og han bruker utskriften som kladd når han skriver det inn med løkkeskrift i boka.

På den måten slipper han å tenke på både innhold, staving og riktige løkkebokstaver på en gang, og vi slipper å viske ut halve historien når han er ferdig.

Jeg har ikke fått noen godkjennelse av dette hos læreren, men vi har fått beskjed om å prioritere "skrivegleden" (som om min sønn vet hva det er!) og de grunnleggende tingene. Det med å kladde på PC, har jeg tillatt med å innføre selv, for å unngå den konflikten mellom innhold og alt annet, som du beskriver.

Dette gjelder altså når de skal skrive "fritekst-historier", f.eks. eventyr. Har de bare noen enkle faktasetninger eller øvingsord i lekse, skriver han dem rett inn.

Takk for gode tips. Dette skal jeg prøve neste gang.

Fortsetter under...

Gjest sassyd

Jeg brukte måneder på å lære sønnen min å skrive bokstavene riktig etter han hadde fått uvaner med å skrive dem feil. Da var det allerede automatisert, og læreren hadde ikke oppdaget det. Han begynte på alle bokstavene nede, noe som gjør det vanskelig å begynne med løkkeskrift. Selv tallene skreiv han nedenfra og opp.

Akkuratt. Jeg synes det er viktig med løkkeskrift slik at de greier å skrive fort.. Som student var jeg helt avhengig av å skrive raske notater i timene for å lære mest mulig. Hadde aldri klart og fått med meg så mange nyttige notater om jeg ikke hadde hatt evnen til å skrive fort. Jeg synes derfor skriveopplæringen er viktig i skolen. Mener ikke at de trenger å skrive så pent men bokstavene bør være riktig skrevet.

Gjest Mona 38

Har ikke sagt at lærere er fæle og jeg vet det er stor forskjell på lærerene. Noen er dyktige og andre burde skjerpe seg. Duger en ikke som lærer bør en heller ikke gamble på barns framtid.

Jeg synes at hvis du ikke tåler å lese en slik konstruktiv kritikk som jeg skrev i dette innlegget så er det ganske skremmende. Jeg reagerer på at det går så fort fram og mener det ikke er bra. Tror du at de lærer så mye mere med en slik fremgansmåte? Jeg tror ikke det.

Om du ønsker dyktigere elever i samfunnet så vær heller glad for at foreldrene er våkne og sier i fra når vi reagerer på noe. Det er så typisk at mange kvinner i kvinnedominerte yrker ikke tåler kritikk, dermed blir det heller ingen fremgang. I mannsdominerte yrker tåles det mye mere kritikk derfor gjør ofte de det mye bedre i jobben sin.

Selvfølgelig bør man ikke være lærer hvis man ikke duger til det.

Sånn er det jo med det meste her i verden. Duger man ikke som lege, kokk eller for den saks skyld forelder, så bør man ikke være det.

Jeg synes absolutt ikke dette var noe konstruktiv kritikk. Du skriver inn her for å klage på en lærer som går for fort fram. Hadde vært mye mer realt om du gikk rett til læreren. Det er greit å forhøre seg om hva som skjer på samme trinn andre steder. Men, selv om du synes det er for omfattende for ditt barn å skrive en stil med disposisjon, så trenger det ikke å være en dårlig lærer.

Konstruktiv kritikk skal gi den som får det en mulighet til å rette opp. Tror neppe at læreren til din elev er inne her, og kan kjenne seg igjen.

Lærere er en av de mest utskjelte yrkesgruppene i Norge. Så tro meg vi er vant til kritikk. Vi har en jobb som alle tror de kan, men som svært få vet hva går ut på egentlig.

Jeg ser absolutt at det er ambisiøst å skulle få 3.trinns elever til å skrive med inndeling. Men, hvis de greier å lære seg dette nå, så er ELEVENE spart for mye arbeid senere. Det handler om å komme inn i en rutine.

Fint at foreldre er våkne og sier ifra når de reagerer på noe, men å skrive et inn på DOL hjelper vel neppe....

Er det noe det har vært mye av i norsk skole nå i det siste, så er det forandringer. Det er vel nettopp derfor eleven lærer inndeling på 3. trinn. Også kan det diskuteres om det har vært til det positive. Du må huske at lærere er veldig bundet opp.

Så det med kvinnedominerte yrker osv kan du spare deg for.

Gjest Mona 38

''Rett og slett for å spare seg dette arbeidet senere.''

Skremmende holdninger av en lærer. Spare seg dette arbeidet senere!? Det er viktigere at 3. klassinger får oppgaver som er tilpasset deres aldersgruppe og klarer å henge med på dette, enn at lærere skal gjøre det lettere for seg selv. Hvis elever detter ut i undervisningen allerede i tredjeklasse, skal det veldig mye til om de kommer inn i det igjen på tilfredsstillende måte, og vi har da allerede nok tapere i samfunnet.

Hvis elever enda ikke klarer grunnleggende rettskrivning og fortsatt sliter med størrelse på bokstaver i forhold til hverandre, som er veldig vanlig fortsatt i tredjeklasse, så skal da for søren meg fortellinger med disposisjonsoppsett vente!

Og når foreldre sier at "hvis jeg hadde fått bestemme" eller lignende, så ligger det noe i det. MEN - de tenker da kun i forhold til sine egne barn, og de vet selvfølgelig bedre enn noen lærer hvordan sitt barn opplever innlæring, hva som er vanskelig og hva som bør gjøres for at barnet skal lære ting på en enklere måte. Dette er ikke lærernes feil, det mener jeg overhodet ikke (da måtte det ha vært én lærer per elev). Lærere skal forholde seg til mange forskjellige personligheter, og må følge den gyllende middelvei, slik at helt alle elevene klarer å henge med.

Du som lærer er også nødt til å forstå foreldres frustrasjon hvis deres barn henger etter og har tydelige problemer med innlæring, de vil jo ikke at barna skal bli skoletapere og har veldig sterke meninger om dette. Alle vil sine barns beste, og læreren er selvfølgelig den første man skylder på, fordi det er en den personen som er sammen med barnet til daglig, og er den (som foreldrene ser det) som bestemmer hva barna skal lære og hvordan (om det er rett sted å rette sin frustrasjon, er selvfølgelig diskutabelt, jeg ser lærernes situasjon oppi dette her også...

"Rett og slett for å spare seg dette arbeidet senere."

Ikke for å gjøre det enklere for læreren....for ELEVEN selvfølgelig.

Hvis elever detter ut i undervisningen allerede i tredjeklasse. så er det en stor mulighet for å hekte eleven inn igjen. Men, det hjelper lite å ta det opp her på DOL. Man, må selvfølgelig gå til læreren. Det er verre hvis eleven er på 7. trinn, for da kan det være hull langt nede.

Kanskje greit å ikke overdramatisere her. Man blir vel neppe en taper i samfunnet, bare fordi man sliter med å skrive en stil med inndelingen og evt. ha rett str på bokstavene.

Jeg gjentar i det uendelige. Ta det opp med læreren hvis det er noen problemer. Hjelper ikke å skrive inn sånt her. Og husk at selv om din/deres elev kanskje ikke henger med i alle svingene, så trenger ikke læreren å være dårlig. Og selv om man ikke skriver riktig str på bokstavene, så trenger man ikke havne på gata i Oslo. Og sist men ikke minst: dra ikke alle lærere over en kam!

Hvis en forelder kommer til meg med frustrasjon, så ser vi selvfølgelig på hva vi kan gjøre med det. Hva kan gjøres på skolen, og kan det gjøres noe hjemme? Men, som regel så gjør vi det vi blir enige om på skolen, også skjer det ingenting hjemme....

Alle foreldre vil barnas beste. Kan komme som et sjokk for noen men: det vil lærerne også!

Vi lærere gleder oss over elevene våre når de viser framgang!

PS: det er ikke læreren som velger hva eleven skal lære. Bruk noen min på å lese læreplanen for det aktuelle trinnet. Der vil dere se hva departementet forventer at elevene skal kunne.

Vi lærere bestemmer bare hvordan vi skal komme fram til dette.

Gjest sassyd

Selvfølgelig bør man ikke være lærer hvis man ikke duger til det.

Sånn er det jo med det meste her i verden. Duger man ikke som lege, kokk eller for den saks skyld forelder, så bør man ikke være det.

Jeg synes absolutt ikke dette var noe konstruktiv kritikk. Du skriver inn her for å klage på en lærer som går for fort fram. Hadde vært mye mer realt om du gikk rett til læreren. Det er greit å forhøre seg om hva som skjer på samme trinn andre steder. Men, selv om du synes det er for omfattende for ditt barn å skrive en stil med disposisjon, så trenger det ikke å være en dårlig lærer.

Konstruktiv kritikk skal gi den som får det en mulighet til å rette opp. Tror neppe at læreren til din elev er inne her, og kan kjenne seg igjen.

Lærere er en av de mest utskjelte yrkesgruppene i Norge. Så tro meg vi er vant til kritikk. Vi har en jobb som alle tror de kan, men som svært få vet hva går ut på egentlig.

Jeg ser absolutt at det er ambisiøst å skulle få 3.trinns elever til å skrive med inndeling. Men, hvis de greier å lære seg dette nå, så er ELEVENE spart for mye arbeid senere. Det handler om å komme inn i en rutine.

Fint at foreldre er våkne og sier ifra når de reagerer på noe, men å skrive et inn på DOL hjelper vel neppe....

Er det noe det har vært mye av i norsk skole nå i det siste, så er det forandringer. Det er vel nettopp derfor eleven lærer inndeling på 3. trinn. Også kan det diskuteres om det har vært til det positive. Du må huske at lærere er veldig bundet opp.

Så det med kvinnedominerte yrker osv kan du spare deg for.

Det må være det dummeste svaret jeg har fått på lenge. For det første kritiserer jeg ikke læreren men hele det pedagogikse opplegget i den norske skolen. Jeg er også klar over at det er politikere som står bak mye av opplegget som føres. For det andre så synes jeg det er interessant å dsikutere om det er smart å gå så fort fram og da tror jeg mange foreldre kan være de beste å spørre.

For det tredje har jeg fått gode tips fra andre foreldre takket være dette innlegget. Oversårbare personer som deg gidder jeg bare ikke bry meg om. Det får da være måte på.

"Rett og slett for å spare seg dette arbeidet senere."

Ikke for å gjøre det enklere for læreren....for ELEVEN selvfølgelig.

Hvis elever detter ut i undervisningen allerede i tredjeklasse. så er det en stor mulighet for å hekte eleven inn igjen. Men, det hjelper lite å ta det opp her på DOL. Man, må selvfølgelig gå til læreren. Det er verre hvis eleven er på 7. trinn, for da kan det være hull langt nede.

Kanskje greit å ikke overdramatisere her. Man blir vel neppe en taper i samfunnet, bare fordi man sliter med å skrive en stil med inndelingen og evt. ha rett str på bokstavene.

Jeg gjentar i det uendelige. Ta det opp med læreren hvis det er noen problemer. Hjelper ikke å skrive inn sånt her. Og husk at selv om din/deres elev kanskje ikke henger med i alle svingene, så trenger ikke læreren å være dårlig. Og selv om man ikke skriver riktig str på bokstavene, så trenger man ikke havne på gata i Oslo. Og sist men ikke minst: dra ikke alle lærere over en kam!

Hvis en forelder kommer til meg med frustrasjon, så ser vi selvfølgelig på hva vi kan gjøre med det. Hva kan gjøres på skolen, og kan det gjøres noe hjemme? Men, som regel så gjør vi det vi blir enige om på skolen, også skjer det ingenting hjemme....

Alle foreldre vil barnas beste. Kan komme som et sjokk for noen men: det vil lærerne også!

Vi lærere gleder oss over elevene våre når de viser framgang!

PS: det er ikke læreren som velger hva eleven skal lære. Bruk noen min på å lese læreplanen for det aktuelle trinnet. Der vil dere se hva departementet forventer at elevene skal kunne.

Vi lærere bestemmer bare hvordan vi skal komme fram til dette.

Det er jo kanskje for å finne ut om det noen steder velges andre veier for å komme til samme målet, at man skriver her først?

Mange kvier seg for å ta opp ting med læreren, nettopp fordi man ikke ønsker å virke unødig kritisk. Man ønsker ikke å framstå som negativ til ting som alle faktisk må gjennom. Men får man tilbakemelding her (eller blant noen andre foreldre) om at opplegget virker ambisiøst, er det lettere å si til læreren at barnet strever og at det kanskje blir i meste laget.

Det er masse innlegg her av samme typen som gjelder forhold i barnehagen - folk lurer på om ting "skal være sånn" eller om de kan ta det opp med personalet / førskolelæreren / styrer uten å virke negative.

Annonse

Gjest Mona 38

Det må være det dummeste svaret jeg har fått på lenge. For det første kritiserer jeg ikke læreren men hele det pedagogikse opplegget i den norske skolen. Jeg er også klar over at det er politikere som står bak mye av opplegget som føres. For det andre så synes jeg det er interessant å dsikutere om det er smart å gå så fort fram og da tror jeg mange foreldre kan være de beste å spørre.

For det tredje har jeg fått gode tips fra andre foreldre takket være dette innlegget. Oversårbare personer som deg gidder jeg bare ikke bry meg om. Det får da være måte på.

"Det må være det dummeste svaret jeg har fått på lenge."

Jeg prøvde faktisk bare å svare deg. Den setningen der virker ikke videre moden etter min mening, men skjønner du er opprørt.

"For det første kritiserer jeg ikke læreren men hele det pedagogikse opplegget i den norske skolen."

Og da tror du at det ville hjelpe den norske skolen å bli lærer selv? Bli politiker!!!

Skjønner at du ønsker tilbakemelding fra andre foreldre på opplegget. Og som jeg har nevnt tidligere, så synes jeg også det er noe ambisiøst.

Det jeg reagerer på er denne "skulle vært lærer selv, så hadde alt blitt så bra"-holdningen.

"Oversårbare personer som deg gidder jeg bare ikke bry meg om. Det får da være måte på."

Deg om det.

Gjest sassyd

"Det må være det dummeste svaret jeg har fått på lenge."

Jeg prøvde faktisk bare å svare deg. Den setningen der virker ikke videre moden etter min mening, men skjønner du er opprørt.

"For det første kritiserer jeg ikke læreren men hele det pedagogikse opplegget i den norske skolen."

Og da tror du at det ville hjelpe den norske skolen å bli lærer selv? Bli politiker!!!

Skjønner at du ønsker tilbakemelding fra andre foreldre på opplegget. Og som jeg har nevnt tidligere, så synes jeg også det er noe ambisiøst.

Det jeg reagerer på er denne "skulle vært lærer selv, så hadde alt blitt så bra"-holdningen.

"Oversårbare personer som deg gidder jeg bare ikke bry meg om. Det får da være måte på."

Deg om det.

Svarene dine bærer preg av å omtrent kun gå i forvsvar. Du vrir og tolker det slik at det jeg skriver skal tolkes negativt og det synes jeg blir for dumt. Det hadde virket mye mere profft og inteligent om du kunne ytdypet svar på det jeg spørr om med dine pedaogiske kunnskaper. De som lærer meg noe og som kommer med gode poeng øker straks i status hos meg. Sutring og det å gå i forvsar vil bare gjøre at din status synker.Det blir litt for vakt å bare si at de går fort frem for å spare seg for arbeid senere. Personlig tror jeg heller at det stikk motsatte skjer.

Selv om jeg nevnte til slutt i en liten stening at jeg kanskje skulle vært lærer så var det ikke i mine tanker at det skulle taes ille opp. Jeg har alltid likt å tenke problemløsninger og pedagogikk virrker interessant.. Det betyr ikke at jeg tror jeg skulle klart jobben bedre enn andre.

Gjest Mona 38

Svarene dine bærer preg av å omtrent kun gå i forvsvar. Du vrir og tolker det slik at det jeg skriver skal tolkes negativt og det synes jeg blir for dumt. Det hadde virket mye mere profft og inteligent om du kunne ytdypet svar på det jeg spørr om med dine pedaogiske kunnskaper. De som lærer meg noe og som kommer med gode poeng øker straks i status hos meg. Sutring og det å gå i forvsar vil bare gjøre at din status synker.Det blir litt for vakt å bare si at de går fort frem for å spare seg for arbeid senere. Personlig tror jeg heller at det stikk motsatte skjer.

Selv om jeg nevnte til slutt i en liten stening at jeg kanskje skulle vært lærer så var det ikke i mine tanker at det skulle taes ille opp. Jeg har alltid likt å tenke problemløsninger og pedagogikk virrker interessant.. Det betyr ikke at jeg tror jeg skulle klart jobben bedre enn andre.

Mitt første innlegg var et hjertesukk fra en lærer....

Det er SÅ mye bedre med foreldre som kommer å snakker med en, enn de som sprer dårlig stemning.

Jeg ser absolutt det at man ikke skal ta motet fra de små. Og jeg gjentar at jeg synes det er noe ambisiøst med inndeling på 3. trinn. Men, likevel så ser jeg fordelen med å lære elevene dette så tidlig. Da blir elevene vant til å skrive på denne måten, og man unngår "vranglære".

Hva slags status jeg har hos deg, det gir jeg faktisk blaffen i.

Gjest sassyd

Mitt første innlegg var et hjertesukk fra en lærer....

Det er SÅ mye bedre med foreldre som kommer å snakker med en, enn de som sprer dårlig stemning.

Jeg ser absolutt det at man ikke skal ta motet fra de små. Og jeg gjentar at jeg synes det er noe ambisiøst med inndeling på 3. trinn. Men, likevel så ser jeg fordelen med å lære elevene dette så tidlig. Da blir elevene vant til å skrive på denne måten, og man unngår "vranglære".

Hva slags status jeg har hos deg, det gir jeg faktisk blaffen i.

"Det er SÅ mye bedre med foreldre som kommer å snakker med en, enn de som sprer dårlig stemning"

Jeg har da ikke spredd noe dårlig stemning. Har kun tatt opp en diskusjon om det pedagogiske opplegget er smart i den norske skolen. Skal ikke foreldre kunne få lov til å reflektere over dette? Jeg har da heller ikke oppgitt hverken skole eller navn på lærer. Skjønner ikke problemet ditt. Må bare gjenta at for meg har innlegget kommet til nytte selv om jeg har blitt provosert over dine innlegg. Kommer nok også til å ta det opp dette med læreren men jeg tror ikke hun/han alltid er den beste å spørre i alle saker.

Gjest Mona 38

"Det er SÅ mye bedre med foreldre som kommer å snakker med en, enn de som sprer dårlig stemning"

Jeg har da ikke spredd noe dårlig stemning. Har kun tatt opp en diskusjon om det pedagogiske opplegget er smart i den norske skolen. Skal ikke foreldre kunne få lov til å reflektere over dette? Jeg har da heller ikke oppgitt hverken skole eller navn på lærer. Skjønner ikke problemet ditt. Må bare gjenta at for meg har innlegget kommet til nytte selv om jeg har blitt provosert over dine innlegg. Kommer nok også til å ta det opp dette med læreren men jeg tror ikke hun/han alltid er den beste å spørre i alle saker.

"Det er SÅ mye bedre med foreldre som kommer å snakker med en, enn de som sprer dårlig stemning"

Da snakker jeg selvsagt generelt.....

Du tok opp ting ved opplegget til ditt barn, som du ikke var fornøyd med. Og jeg sa det var bedre om du gikk rett til læreren.

Dere må gjerne diskutere hvordan skolen idag er. Men, det kan jo være en idè å lese målene for barnetrinnet, så har dere litt mer bagasje i diskusjonene

Det er egentlig helt utrolig at innlegget mitt provoserte. Jeg bad deg bare om å ikke legge all skyld på lærerne, og ikke dra alle over en kam. Samt og ta det opp med læreren.

Skulle vel kanskje ikke vært så vanskelig....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...