Gjest mammamiaaa Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Min to uker gamle baby sover så urolig til tider føler jeg, spesielt tidlig om morgenen, hun vrir seg og grynter og lager lyder som om hun har vondt i magen og jeg tror hvert øyeblikk at nå våkner hun snart og skriker, men neida, hun sover fortsatt, sov lenge i dag tidlig... men jeg blir jo litt bekymra da. Da hun våknet var hun grinete da hun skulle ha pupp, men drakk ivrig heldigvis. La henne til å sove igjen, var litt urolig først, men så sovna hun og nå sover hun rolig. Hvorfor vrir hun seg og grynter, tror dere hun har vondt imagen? Av og til virker det som om hun prøver å presse, som om hun vil bæsje... men bleien var tom i dag tidlig. Hun får kun morsmelk og har ca. 3 avføringer om dagen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Som oss alle har de små også perioder i søvnen da de er nesten våkne, for så å synke ned i dyp søvn igjen. Sånn holder min baby på også. Masser av grynting og fekting med armer, men hun våkner ikke helt! Og så sover hun rolig videre:-) På morgenen kan det være at hun egentlig er sulten eller egentlig må bæsje, men ikke nok til at hun våkner helt. Hun holder gjerne på slik en stund først når hun faktisk våkner også. Tar liksom litt tid å komme helt ut av søvnen! Og etter en lang nattesøvn, er hun SULTEN når hun først våkner, og da blir det gjerne litt skrik hvis ikke ho mor er kjapt nok ute med puppen:-) Det er ikke noe å bry seg om, se det heller som positivt at du får sjanse til å våkne litt selv før hun plutselig illskriker og vil noe:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fuji1365380447 Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Nyfødte babyer lager ofte utrolig mye rare lyder - når snuppa vår var nyfødt så var det til tider som å ha en hel dyrehage ved siden av seg i senga. Hun knegget som en hest, kvekket som en frosk, klynket som en katt - og lagde lyd hele tiden mens hun sov. Det var vanskelig å venne seg til, men det er helt vanlig! Nyfødte har mange "spastiske" og ufrivillige bevegelser. De er så uferdige ennå at de ikke har helt kontroll over muskler og nervesystemet osv. Det at de tilsynelatende presser og trykker mye i magen er også veldig vanlig. Tarmene er ikke vant til å fordøye mat, og det tar et par måneder før fordøyelsessystemet funger 100 % slik det skal. Det er mange som kaller dette kolikk - men litt uro og streving med magen er helt normalt. De har tross aldri vært brukt før, de små tarmene! Kolikk er det først dersom de små gråter sammenhengende i minst tre timer om dagen, flere dager i uka over lang tid. Avføring 3 ganger om dagen høres jo supert ut. Min unge fikk jerntilskudd fordi hun var født for tidlig, og fikk derfor svært skjelden avføring. På det lengste så gikk det 10 dager uten avføring, og selv det sa legen at ikke var noe å bekymre seg over så lenge hun bare fikk morsmelk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Nyfødte babyer lager ofte utrolig mye rare lyder - når snuppa vår var nyfødt så var det til tider som å ha en hel dyrehage ved siden av seg i senga. Hun knegget som en hest, kvekket som en frosk, klynket som en katt - og lagde lyd hele tiden mens hun sov. Det var vanskelig å venne seg til, men det er helt vanlig! Nyfødte har mange "spastiske" og ufrivillige bevegelser. De er så uferdige ennå at de ikke har helt kontroll over muskler og nervesystemet osv. Det at de tilsynelatende presser og trykker mye i magen er også veldig vanlig. Tarmene er ikke vant til å fordøye mat, og det tar et par måneder før fordøyelsessystemet funger 100 % slik det skal. Det er mange som kaller dette kolikk - men litt uro og streving med magen er helt normalt. De har tross aldri vært brukt før, de små tarmene! Kolikk er det først dersom de små gråter sammenhengende i minst tre timer om dagen, flere dager i uka over lang tid. Avføring 3 ganger om dagen høres jo supert ut. Min unge fikk jerntilskudd fordi hun var født for tidlig, og fikk derfor svært skjelden avføring. På det lengste så gikk det 10 dager uten avføring, og selv det sa legen at ikke var noe å bekymre seg over så lenge hun bare fikk morsmelk. Prøv 7 ganger om dagen da! ;-) Gjør ikke annet enn å skifte bæsjebleier jeg! Og ikke er de små disse bæsjene heller, man skal være kjapp hvis det ikke skal finne veien ut av bleia:-/ 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fuji1365380447 Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Prøv 7 ganger om dagen da! ;-) Gjør ikke annet enn å skifte bæsjebleier jeg! Og ikke er de små disse bæsjene heller, man skal være kjapp hvis det ikke skal finne veien ut av bleia:-/ He he - det kan være skikkelig stress med sånne småttisser... Poenget mitt er at uansett om det er syv bæsjebleier om dagen eller en i uka, så er alt normalt.... Men nybakte mødre klarer somregel å bekymre seg over alt mulig! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 He he - det kan være skikkelig stress med sånne småttisser... Poenget mitt er at uansett om det er syv bæsjebleier om dagen eller en i uka, så er alt normalt.... Men nybakte mødre klarer somregel å bekymre seg over alt mulig! Joda, det er sant! Jeg er så absolutt en av dem selv:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mammamiaaa Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Som oss alle har de små også perioder i søvnen da de er nesten våkne, for så å synke ned i dyp søvn igjen. Sånn holder min baby på også. Masser av grynting og fekting med armer, men hun våkner ikke helt! Og så sover hun rolig videre:-) På morgenen kan det være at hun egentlig er sulten eller egentlig må bæsje, men ikke nok til at hun våkner helt. Hun holder gjerne på slik en stund først når hun faktisk våkner også. Tar liksom litt tid å komme helt ut av søvnen! Og etter en lang nattesøvn, er hun SULTEN når hun først våkner, og da blir det gjerne litt skrik hvis ikke ho mor er kjapt nok ute med puppen:-) Det er ikke noe å bry seg om, se det heller som positivt at du får sjanse til å våkne litt selv før hun plutselig illskriker og vil noe:-) Ja, jeg var litt letta over at hun ikke våkna så jeg fikk sove mer... men jeg sov litt urolig da, bare venta på at ho våkna. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Hvis hun ikke gråter og klager så har hun det nok fint. Kanskje hun drømmer siden hun lager lyder. Tipper du er helt oppslukt av de nusselige lydene - husker at jeg var det selv :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Ja, jeg var litt letta over at hun ikke våkna så jeg fikk sove mer... men jeg sov litt urolig da, bare venta på at ho våkna. Gjør det selv jeg! Er oppe og lukter hver gang, for å sjekke at hun ikke har bæsjet. Hender at hun ikke våkner helt av det se, hvis hun er innmari trøtt, men det blir veldig mye styr i søvne;-) Men det er jo greit å våkne da, så babyen ikke venner seg til å måtte hylskrike hver gang den vil noe, fordi du ikke våkner ellers! Etterhvert har jeg blitt flinkere til å sovne fort igjen, det er det viktigste! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Det er helt normalt. De små lager utrolig mange lyder og grimaser mens de sover. Ikke bekymre deg. Har hun vondt, så våkner hun 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Som de andre sier er det vanlig at babyer sover urolig og lager masse små og rare lyder. Av denne grunn ble min baby flyttet på eget rom veldig tidlig. Jeg sover lett og ble etter et par uker sprø av å bli vekket uavbrutt. Men hadde døren åpen, og babyen var bare et par meter fra meg - og jeg hørte det meste likevel (våknet dog ikke hver gang han snudde seg). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.