Gå til innhold

Amming offentlig

Gjest ammekrisa

Anbefalte innlegg

Gjest ammekrisa

Hva syns du om det? Jeg er egentlig imot det da jeg vet at enkelte blir litt utilpass og ikke helt vet hvor de skal se, dessuten er jeg litt sjenert selv og liker ikke blottlegge brystene mine for hvem som helst. Jeg vet jo at enkelte menn faktisk tenner på å se på kvinner som ammer. Helst vil jeg amme i fred og nå pga jeg er såpass fersk og ikke føler meg helt trygg på dette ennå, og da liker jeg ikke at venninner eller familie står og "glor".... så skulle ønske de tok hintet når jeg sa at babyen min var sulten og dro hjem. Jeg bor i en liten leilighet og har ikke mulighet til å trekke meg tilbake og amme, jeg ammer helst i stua da det er best ammemuligheter der. Men neida, de tar ikke hintet og jeg vil ikke jage de heller...

Og når jeg er på butikken og babyen plutselig vil ha mat, hvor skal jeg gjøre det? Skulle ønske det fantes ammerom der en kunne trekke seg t ilbake..: Skal jeg liksom sitte på kafe og amme? Får ikke akkurat til beste stillingen der heller.

Så jeg er litt frustrert her...

Hvordan ordner dere det med amming om dere er ute blant folk, bare trekker dere fram puppen hvor som helst eller?

Og ang ammetopper, de er jo fine så en slipper å blottlegge hele seg når en ammer, men jeg syns de er så forferdelig dyre. Finnes det noen steder på nettet som selger litt rimeligere ammetopper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etterhvert lærer man seg å amme ganske så diskret. Tror ikke jeg noengang har vist fram puppen min selv om jeg har ammet på kafé flere ganger. Man løsner amme-bh'n, med genseren delvis over og legger babyen til så alt man ser egentlig er et bakhode. Det er mest i begynnelsen at det er styrete å få lagt til ungen så det er vanskelig å holde puppen skjult.

Hvis du ikke vil amme foran besøket, så kan du kanskje gå på soverommet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Synes det er helt greit å amme offentlig, og det tror jeg heldigvis de fleste i Norge mener.

Det er en selvfølge at man gjør det så diskret som mulig og ikke sitter og vifter med puppen.

Husker jeg selv var litt sjenert i begynnelsen, men det ga seg fort :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første ukene syntes også jeg det var vanskelig å amme offentlig. Det er ikke så lett å lære et lite barn å die riktig, samtidig som man selv skal få det til å fungere i samspill med den lille.

Etterhvert går det mye bedre, og da kan man amme nesten hvor som helst :)

Jeg synes definitivt det skal være lov å amme offentlig. Vi skal ikke måtte gjemme oss for å gi barnet mat. Selv om vi heller ikke behøver å kle oss halvnakne midt i glaninga på alle.

Når jeg har vært på kafe etc., har jeg gjerne satt meg i en krok, og når jeg skulle amme har jeg vendt meg litt bort fra de andre gjestene.

Hjemme foretrakk jeg også å amme i stua. Var det folk tilstede den første tiden når vi slet litt, så fortalte jeg bare at det var litt vanskelig å få til et godt samspill mellom meg og ungen.

Det var helt greit for alle, selv om jeg følte meg litt på utstilling :)

Etterhvert som det bare var å hekte ungen på, så gjorde det meg ingenting.

Ammetopper har jeg ingen greie på, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ammet alle mulige og umulige steder med mine. I starten, før man har fått helt taket på det, kan det være litt vanskelig å amme andre steder enn hjemme i sofaen, men det går seg fort til. Man viser jo ikke mye av puppen, da, den er det hovedsakelig babyen som ser.

Hvis du ikke vil at besøket skal se på når du ammer, kan du kanskje gå på soverommet, eller du kan sette deg i en krok i stuen, eller be besøket gå på kjøkkenet så lenge. Er man på besøk hos nybakte foreldre, må man tilpasse seg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Jeg planla alltid slik at jeg ammet før jeg dro ut på noe, men det hendte jeg var ute så lenge at amming en eller annen plass ble nødvendig. Da satt jeg meg f eks i en krok på en kafe eller noe med helseteppet surret godt rundt den lille. Jeg tror aldri brystet har vært synlig, jeg har hatt i bakhodet hele tiden at ingenting skal synes.

Jeg har ikke vært redd for å amme under besøk eller ved besøk hjemme hos oss. Jeg synes mat til babyen er viktigere enn andres sjenanse overfor noe veldig naturlig. Når jeg i tillegg har dekket til brystet synes jeg det er litt merkelig om noen blir støtt.

Jeg kjøpte amme-bh'er på Lindex og Cubus. Jeg betalte mellom 200 og 300 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud, det er jo ikke snakk om å blotte brystene i all offentlighet, da! Man lar bare genseren/toppen ligge akkurat overfor babyens hode, så vises ingenting. Trenger ikke disse spesiallagede ammetoppene.

Jeg har ammet begge mine offentlig, men det var faktisk mer vanlig da jeg fikk sønnen min i 1999 enn da Datra blei født i 2004.

Kan ikke skjønne at offentlig amming skal være noe problem så lenge man er diskret - og det er jo en selvfølge! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Det er vel knapt noe i hele verden jeg synes er MINDRE problematisk enn å amme offentlig!!!

Babyen må jo ha mat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde vært hos en venninne med baby og hun hadde villet at jeg skulle gå hjem når babyen fikk pupp så hadde jeg nok begynt å stusse litt... Noen babyer vil jo ha pupp hver halvtime og hvis man ikke venner seg til å amme med venner og kjente som tilskuere vil vel ens sosiale liv etterhvert bli ganske så innskrenket?

Jeg mener ikke å være frekk eller utidig, jeg bare tankespinner litt... Og man blotter jo ikke hele puppen om man ammer heller, stort sett ser man bare babyens bakhode. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mallet

Mange kjøpesentre har ammerom med sofa eller gode stoler. Jeg tror nok ikke jeg hadde skjønt at det var et hint om å gå hvis jeg var på besøk hos noen og de sa at babyen var sulten. Du må nok være mer direkte hvis du ønsker at de skal gå. I starten kan det være greit med litt ro rundt ammingen, men det kan vel være like greit å ta med seg ungen inn på soverommet en gang iblant, i stedet for å sende gjestene på dør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etterhvert som babyen blir større og du blir mer dreven går ting seg til, og da blir det lettere å amme overalt, ikke bare i sofaen eller senga hvor det er enklest med en nyfødt.

Jeg synes det er en selvfølge at man skal kunnea amme offentlig hvis man vil, uten å måtte gjemme seg bort. At man er diskret ser jeg også på som en selvfølge. Jeg ammer fremdeles minstejenta mi offentlig innimellom, og hun er temmelig stor - men jeg har til gode å få negative blikk eller kommentarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte heller ikke amme offentlig..Ikke forann familie heller.

Så jeg trakk meg alltid litt bort, eller gikk inn i et annet rom.

Husker svigerfar kom bort en gang jeg ammet, kikket ned på snuppa og strøk henne over kinnet.Koslig synes han, jeg hadde mest lyst å gi han en skalle ;0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Jeg kan egentlig ikke se at amming er noe stor blottlegging av brystene.

"folk vet ikke hvor de skal se"... vel, den tar jeg ikke helt i på:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får nok snart dreisen på det, og da kommer det ikke til å være noe problem for deg! Det er faktisk veldig lett å få til å snu seg litt bort eller finne en krok som egner seg når man blir litt mer dreven. Og det er ikke rart hvis ingen tar hintet og går når du sier at babyen trenger mat.... ta babyen med på soverommet hvis du syns det er plagsomt nå på begynnelsen.

Jeg kjøpte ammetopper på H&M for så lite som 149,- innimellom. Har nå en hel stabel med både kort og lang arm jeg skal gi bort.

Lykke til videre, øvelse gjør mester!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest det er enkelt

Ta på en enkel t-skjorte med litt tykk jakke utenpå. Dermed kan du gjemme bort babyens hode mens den ammer og legge den ene siden av jakka foran det hele så er det ingen som ser hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke ammetopper er så stas jeg. Kler meg i singlet innenfor genseren/toppen, og drar genseren opp og singlet'en ned når det skal ammes. Fungerer helt flott :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg den mest sjenerte, så offentlig amming har aldri bekymret meg, men jeg drister meg likevel til et svar.

Jeg tror det er viktig at du klarer å amme skikkelig før du evt skal amme andre steder enn hjemme.

Jeg hadde litt problem med å koble på ungen i starten, men etter en stund kunne jeg amme når jeg satt hvor som helst.

Jeg tror ikke det er lurt å gjøre seg avhengig av ammeputer og annet dill. Kanskje for å komme i gang i starten ja, men man bør virkelig lære at det er mulig å amme andre steder, på en pinnestol, i heisen (om man skulle bli sittende fast) ol.

Jeg brukte store T-skjorter og da blir du ikke så blottlagt som om du bruker små topper.

Babyen trenger ikke mat hele tiden, men det er praktisk å ha mulighet til å gi en liten skvett. Men et par timer i butikken bør gå greit. Putt inn smukk og dra hjem om det blir krise.

Om du er så sjenert bør du sørge for å være mest mulig hjemme til ammingen er på plass, ellers tror jeg du fort blir stressa og mister melka. For mange er alternativet flaske, men man klarer ofte ikke å kombinere pupp og flaske, så vær på vakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg planla alltid slik at jeg ammet før jeg dro ut på noe, men det hendte jeg var ute så lenge at amming en eller annen plass ble nødvendig. Da satt jeg meg f eks i en krok på en kafe eller noe med helseteppet surret godt rundt den lille. Jeg tror aldri brystet har vært synlig, jeg har hatt i bakhodet hele tiden at ingenting skal synes.

Jeg har ikke vært redd for å amme under besøk eller ved besøk hjemme hos oss. Jeg synes mat til babyen er viktigere enn andres sjenanse overfor noe veldig naturlig. Når jeg i tillegg har dekket til brystet synes jeg det er litt merkelig om noen blir støtt.

Jeg kjøpte amme-bh'er på Lindex og Cubus. Jeg betalte mellom 200 og 300 kr.

''Jeg har ikke vært redd for å amme under besøk eller ved besøk hjemme hos oss. Jeg synes mat til babyen er viktigere enn andres sjenanse overfor noe veldig naturlig. Når jeg i tillegg har dekket til brystet synes jeg det er litt merkelig om noen blir støtt.''

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange kjøpesentre har ammerom med sofa eller gode stoler. Jeg tror nok ikke jeg hadde skjønt at det var et hint om å gå hvis jeg var på besøk hos noen og de sa at babyen var sulten. Du må nok være mer direkte hvis du ønsker at de skal gå. I starten kan det være greit med litt ro rundt ammingen, men det kan vel være like greit å ta med seg ungen inn på soverommet en gang iblant, i stedet for å sende gjestene på dør :)

''Jeg tror nok ikke jeg hadde skjønt at det var et hint om å gå hvis jeg var på besøk hos noen og de sa at babyen var sulten.''

Det hadde nok ikke jeg skjønt heller! ;-)

'' men det kan vel være like greit å ta med seg ungen inn på soverommet en gang iblant, i stedet for å sende gjestene på dør :)''

Enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest tråden. Vil bare fortelle at jeg ammet offentlig med alle tre barna - og når en bare kom over de første ukene med strev og såre brytstvorter, så gikk det veldig fint å legge barnet til uten å vise hele puppen.

Har til og med ammet i kirka i en begravelse....

Synes det er en menneskerett å amme der en vil - og barnet har rett til å få melk når det er sultent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...