Gå til innhold

Signatur bak feil informasjon

Anbefalte innlegg

Gjest Signert for venninne?
Skrevet

Hva hadde dere svart hvis en god venninne hadde spurt dere om å skrive under på et papir, slik at hun kunne heve penger hun i utgangspunktet ikke har rett på? Saken er at en av venninne mine har brukt hvit dagmamma inntil nylig. Dagmammaen har imidlertid blitt gravid, og vil ikke oppgi at hun fremdeles jobber som dagmamma. Da min venninne er veldig fornøyd med dagmammaen, vil hun fortsette å bruke henne. Hun føler imidlertid at det er urettsferdig at hun da ikke kan motta de samme ytelsene som hun tidligere har fått fra Trygdekontoret/NAV. Hun er jo ute med de samme utgiftene i mnd. Ved at jeg skriver under, vil jeg stå som dagmamma i stedet for den reelle dagmammaen. Min venninne mener det er liten sjans for at jeg vil få problemer med å stå oppført som dette i hennes papirer. Hva ville dere gjort? Jeg skylder min venninne noen tjenester, og føler det vanskelig å si nei. Takker på forhånd for tilbakemeldinger.

Gjest mandolina
Skrevet

Du kan jo bli skattelagt av inntekt som hvit dagmamma, selvom du ikke har mottatt noen betaling.

Myndighetene har mange sjekkemuligheter, og det er helt utrolig hvilke opplysninger som skatteteat og NAV kan innhente i vår datatidsalder.

Hilsen

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg ville _aldri_ gjort det;(

Vi må være ærlige overfor etater som gir penger til folk som en hjelp, det er _ikke_ noe vi har krav på. Siden dagmamma `en er gravid, kommer hun til å slutte, og da ville jeg funnet meg en ny.

Ikke bli kriminell pga en venninne, det er det faktisk ikke verdt....

Gjest Tatjana
Skrevet

Du vil bli oppført som dagmamma for din venninne, mens det er en annen dame som skal passe barnet?

Jeg hadde ikke gjort det.

Skrevet

Nei, det hadde jeg ikke gjort. Jeg hadde ikke fått meg til å spørre en venninne om en slik svindel-tjeneste heller.

Det blir stadig avslørt flere og flere slike svindelsaker og jeg hadde holdt meg langt unna - sånt trøbbel vil jeg ikke rote meg bort i.

Skrevet

Du kan jo bli skattelagt av inntekt som hvit dagmamma, selvom du ikke har mottatt noen betaling.

Myndighetene har mange sjekkemuligheter, og det er helt utrolig hvilke opplysninger som skatteteat og NAV kan innhente i vår datatidsalder.

Hilsen

Hun vil oppgi at jeg tjener 4000 som dagmamma. Så det vil si at jeg kan få skatteutgifter på en inntekt jeg i realiteten ikke har. Venninnen min sier at hvis informasjonen blir oppdaget, vil hun betale evt. utgifter jeg måtte få. Hun mener allikevel at det er liten sjans for det.

hidi, the scorpion
Skrevet

Hun vil oppgi at jeg tjener 4000 som dagmamma. Så det vil si at jeg kan få skatteutgifter på en inntekt jeg i realiteten ikke har. Venninnen min sier at hvis informasjonen blir oppdaget, vil hun betale evt. utgifter jeg måtte få. Hun mener allikevel at det er liten sjans for det.

Det er straffbart! Vil du utsette deg og dine for det?

Skrevet

Nei, det hadde jeg ikke gjort. Skal du betale skatt av pengene også da.

Livet er mye safere hvis man holder seg til loven.

Gjest mandolina
Skrevet

Sjansen for at det blir oppdaget er så stor, at jeg vil si at det blir oppdaget, særlig fordi hun oppgir at du får inntekt, for da må du også oppgi denne inntekten, og dermed må du skatte av en inntekt, du aldri har fått.

Jeg er overrasket over hvor mange opplysninger den nye delvis forhåndsytfylte selvangivelse for næringsdrivende inneholder.

Så vær du trygg på at du kommer til å måtte betale skatt av disse ikke mottatte pengene.

Hilsen

Skrevet

Jeg ville _aldri_ gjort det;(

Vi må være ærlige overfor etater som gir penger til folk som en hjelp, det er _ikke_ noe vi har krav på. Siden dagmamma `en er gravid, kommer hun til å slutte, og da ville jeg funnet meg en ny.

Ikke bli kriminell pga en venninne, det er det faktisk ikke verdt....

Dagmammaen vil ikke slutte selv om hun skal ha barn. Hun vil fortsette å ha dagbarn hos seg. Tror hun skulle ta fire uker fri. Har ikke tenkt på at det er kriminelt å skrive under, men det er jo egentlig det ja. Synes bare det er så vanskelig å skulle si nei, da hun har stilt veldig mye opp for meg, Hun burde vel heller funnet en ny dagmamma, eller best dagmammaen dekk utgiftene som hun vil tape på å bruke henne. Det er jo dagmammaen som i realiteten gjr noe ulovelig. Hun sykemelder seg, og får sykepenger, og i tillegg mottar penger for å være dagmamma. Huff. Synes ikke noe særlig om slikt, og så er jeg i ferd med å bli en del av det:(

Skrevet

Hvis det ikke er noen risiko, hvorfor kan da ikke den egentlige dagmammaen gjøre det?

Nei, hold deg unna. Hun er en dårlig venn hvis hun presser deg til dette.

Skrevet

Aldri i verden om jeg hadde gjort det. Så dum er jeg rett og slett ikke.

Skrevet

Nei, det hadde jeg ikke gjort. Skal du betale skatt av pengene også da.

Livet er mye safere hvis man holder seg til loven.

Har egentlig ikke tenkt så langt. Min venninne ville dekke slike utgifter, hvis det ble aktuellt, selv om hun mente det var lite sannsynlig. Tror hun kjente til noen lignende saker. Jeg synes ikke noe om å komme i en slik situasjon. Føler jeg skylder henne det, etter alt hun har gjort for meg, selv om jeg ikke ønsker det:(

Skrevet

Det er straffbart! Vil du utsette deg og dine for det?

I utgangspunktet, nei. Vet lite om hva konsekvensene på slikt kan være. Derfor jeg lufter det her inne:)

hidi, the scorpion
Skrevet

Dagmammaen vil ikke slutte selv om hun skal ha barn. Hun vil fortsette å ha dagbarn hos seg. Tror hun skulle ta fire uker fri. Har ikke tenkt på at det er kriminelt å skrive under, men det er jo egentlig det ja. Synes bare det er så vanskelig å skulle si nei, da hun har stilt veldig mye opp for meg, Hun burde vel heller funnet en ny dagmamma, eller best dagmammaen dekk utgiftene som hun vil tape på å bruke henne. Det er jo dagmammaen som i realiteten gjr noe ulovelig. Hun sykemelder seg, og får sykepenger, og i tillegg mottar penger for å være dagmamma. Huff. Synes ikke noe særlig om slikt, og så er jeg i ferd med å bli en del av det:(

Uansett hva din venninne har gjort for deg, så er det ikke verd at du blir kriminell.

Si til henne at dette kan du desverre ikke gjøre for henne, fordi det er straffbart, og det kan du ikke gjøre mot deg og dine...!

Skrevet

Har egentlig ikke tenkt så langt. Min venninne ville dekke slike utgifter, hvis det ble aktuellt, selv om hun mente det var lite sannsynlig. Tror hun kjente til noen lignende saker. Jeg synes ikke noe om å komme i en slik situasjon. Føler jeg skylder henne det, etter alt hun har gjort for meg, selv om jeg ikke ønsker det:(

Hvis du blir oppdaget, mener hun?

Da er vel selve skatten det minste problemet ditt. Hva med rullebladet?

Gjest mandolina
Skrevet

I utgangspunktet, nei. Vet lite om hva konsekvensene på slikt kan være. Derfor jeg lufter det her inne:)

Trygdebedrageri og skattesnyteri.

Hilsen

Skrevet

Hvis det ikke er noen risiko, hvorfor kan da ikke den egentlige dagmammaen gjøre det?

Nei, hold deg unna. Hun er en dårlig venn hvis hun presser deg til dette.

Dagmammaen har sykemeldt seg, og skal vel i utgangspunktet da ikke jobbe. Jeg jobber ikke for tiden, og min venninne mener jeg derfor kan oppgi inntekt av et slikt beløp, uten å få noe tilleggsutgifter. Det er snakk om 4000 kr. i mnd. Jeg mottar kun studielån for tiden.

hidi, the scorpion
Skrevet

Trygdesvindel er en alvorlig sak. Det blir rettssak og hele pakka;(

Derfor anbefaler de andre deg at du ikke gjør det, som en sa, ikke noen god venninne om hun presser deg til det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...