Gå til innhold

Hvordan måle feber hos spedbarn

Gjest mammamiaaa

Anbefalte innlegg

Gjest mammamiaaa

Leste i et blad fra BAM at de anbefalte at feber ble målt med digitalt termometer i endetarm da øretermometer ikke var til å stole på hos så små. Stemmer dette? Jeg kjøpte øretermometer da jeg hørte det var best til så små da det var vanskelig å måle på annen måte. Hvordan gjør man når man måler i endetarm da, skal man legge babyen på siden? Syns det virker så vanskelig å få termometeret inn i rumpa,og hvor langt skal det inn? Husker da jeg var liten at mora mi smørte vaselin på termometeret før hun stakk det inn, men de digitale er jo mye mindre tupp på, så trenger kanskje ikke vaselin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legg babyen på ryggen på stellebordet, litt vaselin på tuppen og så en cm inn. Hold babyens ben opp som om du skal skifte bleie - de nye termometrene tar jo ikke lange stunden. Det var noe annet da vi var barn og brukte kvikksølvtermometer som måtte være inne i flere minutter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hatt rumpetermometer til mine barn. Og hver gang jeg har vært hos lege med febersykebarn, er jeg blitt spurt om hva slags termometer jeg har brukt. Og så får jeg gjerne et lettelsens sukk når jeg sier rumpetermometer, for da slipper de å måle på nytt. Jeg har aldri hatt problem med å bruke det på mine barn. De ligger på ryggen, og jeg tar litt salve på tuppen. Noen av rumpetermometrene du får kjøpt er med bøyelig tupp, og jeg innbiller meg at de gir minst ubehag til barnet. I den grad du får det til, prøv å få barnet til å slappe av. Da tror jeg knapt barnet kjenner at det er et lite termometer i rumpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker bare termometer i endetarmen. Øretermometerene er sjelden til å stole på - har jeg lest flere ganger.

Vi bruker et slags plastikkhylster til å trekke utenpå termometeret. Dypper det så i vaselin (for at det skal gli lettere inn), og stikker det inn i rompa en sånn 1-3 cm omtrent vil jeg tro.

Når du lar barnet ligge på ryggen, løfter og sprer bena litt, så er det lett å finne endetarmsåpningen. Stikk den så bare lett, men bestemt inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mammamiaaa

Vi bruker bare termometer i endetarmen. Øretermometerene er sjelden til å stole på - har jeg lest flere ganger.

Vi bruker et slags plastikkhylster til å trekke utenpå termometeret. Dypper det så i vaselin (for at det skal gli lettere inn), og stikker det inn i rompa en sånn 1-3 cm omtrent vil jeg tro.

Når du lar barnet ligge på ryggen, løfter og sprer bena litt, så er det lett å finne endetarmsåpningen. Stikk den så bare lett, men bestemt inn.

kan man bruke vanlige digitale termometere?

Jeg har ikke noe plasthylse, hvor selger de det? Og hvordan rengjør jeg best termometeret etter bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe plasthylse, hvor selger de det? Og hvordan rengjør jeg best termometeret etter bruk?

Hei. Slike hylstere ("overtrekk") får du kjøpt på apoteket. Det bør vel ikke være nødvendig å vaske termometeret i og med at du bruker slikt overtrekk, men jeg syns ofte det lukter litt av det likevel. Når jeg vasker det, tar jeg bare litt såpe på og skyller under vasken. (Bare tuppen/den delen som skal inn i rompa da) :)

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, vanlig digitalt termometer er det beste.

Plasthylsene kjøper du på apoteket. Koster 50-60,- for 50 stk.

Bruker du de, slipper du å rengjøre termometeret etterpå.

For å rengjøre termometeret - som bare brukes i endetarmsåpningen, holder det å vaske det godt med såpe og varmt vann.

Du kan selvfølgelig også desinfisere det, men det er ikke nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mammamiaaa

Hvor har de slike plastikkhylser?

Jeg har ikke vaselin, men tror du jeg kan bruke Purelan salven? Den har jo omtrent samme konsistens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har de slike plastikkhylser?

Jeg har ikke vaselin, men tror du jeg kan bruke Purelan salven? Den har jo omtrent samme konsistens?

Plastikkhylsene har de på apoteket. Spør der hvor de ligger.

Purelan kjenner jeg ikke til, en hvis det er trygt til å smøre stumpen med, er det nok trygt til å ha på termometeret også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...