Gå til innhold

Kan man woke auberginer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøver å finne noe nytt jeg ha i grønnsakene når jeg woker, hva med aubergine? Kan den deles i små biter og wokes?

Skrevet

Ja, stekt Aubergine er kjempegodt. Kan godt saltes litt.

Skrevet

Ja, stekt Aubergine er kjempegodt. Kan godt saltes litt.

Hvis jeg bruker litt soyasaus til wokingen så er vel det salt nok kanskje? Gleder meg til å prøve!

Min kjære er helt oppgitt over at jeg stadig må prøve nye ting i matveien (har han funnet noe han liker så holder han seg til det) - jeg sier bare han skal være glad jeg ikke stadig skal prøve nye på mannfolkfronten! ;o)

Skrevet

Selvfølgelig kan auberginer wokes, det er da kjent siden tidens morgen. Auberginer kan stekes, kokes, grilles, wokes, marineres, gratineres.

Skrevet

Jepp! Skjær auberginen i centimetertykke skiver først og salt dem godt. La dem ligge i ca 15 minutter. Så tørker du av saltet og alt vannet som er trukket ut med tørkepapir, skjærer dem i terninger og steker.

Mrs. Wallace
Skrevet

Alt som tåler varmebehandling kan i prinsippet wokes, Lillemus. Ut over det er det et spørsmål om smak og behag.

Skrevet

Hvis du er glad i grønnsaker og søker variasjon: Har du prøvd å lage ratatouiile?

Jeg synes det er nydelig som tilbehør til kjøtt. Og man kan bruke mange typer grønnsaker. Jeg bruker squash, løk, purre, sellerirot og tomat. Paprika er også fint å bruke, og aubergine likeså. Grønnsakene skjæres opp, i terninger eller båter alt etter hvor lang koketid de trenger. Alt legges i ildfast form, overhelles en grønsakbuljongterning oppløst i 2 dl vann, krydre med salt, pepper og provencekrydder og en slump olje. Så 45 minutter på 200 grader i stekovnen.

Rør og vend litt i det underveis. Nydelig på smak og et vakkert syn. Og deilig til biff, stek, karbonader, pølser, løvstek eller hva det måtte være. Eller alene. Grønnsakbuljongen sauser seg deilig inn i grønnsakene.

sort som natta
Skrevet

Hvis du er glad i grønnsaker og søker variasjon: Har du prøvd å lage ratatouiile?

Jeg synes det er nydelig som tilbehør til kjøtt. Og man kan bruke mange typer grønnsaker. Jeg bruker squash, løk, purre, sellerirot og tomat. Paprika er også fint å bruke, og aubergine likeså. Grønnsakene skjæres opp, i terninger eller båter alt etter hvor lang koketid de trenger. Alt legges i ildfast form, overhelles en grønsakbuljongterning oppløst i 2 dl vann, krydre med salt, pepper og provencekrydder og en slump olje. Så 45 minutter på 200 grader i stekovnen.

Rør og vend litt i det underveis. Nydelig på smak og et vakkert syn. Og deilig til biff, stek, karbonader, pølser, løvstek eller hva det måtte være. Eller alene. Grønnsakbuljongen sauser seg deilig inn i grønnsakene.

høres deilig ut!selv er jeg veggis,så jeg kunne tenke meg å prøve dette for seg:)

Skrevet

Mmmm - det hørtes godt ut!!!! Må prøves snarest!

Skrevet

Mmmm - det hørtes godt ut!!!! Må prøves snarest!

Det er veldig godt. Favoritten her i huset er å servere dette til oksesteik, som jeg kjøper ferdigstekt i skiver. Så legger jeg disse skivene takvis i en liten ildfast form, og smører godt med hvitløkssmør mellom og rundt - og setter denne formen inn på risten ved siden av den andre de siste ca. 20 minuttene for å varme opp. Hvitløkssmøret er deilig når det renner utover!

Når jeg tar ut grønnsakformen av ovnen, får den et raust dryss med persillekvaster.

Skrevet

Det er veldig godt. Favoritten her i huset er å servere dette til oksesteik, som jeg kjøper ferdigstekt i skiver. Så legger jeg disse skivene takvis i en liten ildfast form, og smører godt med hvitløkssmør mellom og rundt - og setter denne formen inn på risten ved siden av den andre de siste ca. 20 minuttene for å varme opp. Hvitløkssmøret er deilig når det renner utover!

Når jeg tar ut grønnsakformen av ovnen, får den et raust dryss med persillekvaster.

Mmmmm..... I helga skal Lillemus stå for middagen her i huset! *Sikle*

Skrevet

Vi er litt konservative - kan man ha gulrotskiver oppi også? Du har ikke pasta / ris / poteter til? Kun kjøtt og grønnsaker?

Skrevet

høres deilig ut!selv er jeg veggis,så jeg kunne tenke meg å prøve dette for seg:)

Det går helt fint å spise dette alene. Og det er jo mye mere mettende med varme grønsakretter enn de samme grønnsakene i kald salat. Det går an å ta poteter i også, men da i bittesmå terninger, ellers blir de merkelig nok temmelig harde.

Tomatene deler jeg bare i to, og purren også i relativt brede skiver. Sellerirot må være i små terninger, det er en veldig hard grønnsak. Men det er faktisk squashen som spiller hovedrollen. Den er egentlig litt intetsigende på smak, men krydderet og buljongen gjør den smakfull.

Skrevet

Vi er litt konservative - kan man ha gulrotskiver oppi også? Du har ikke pasta / ris / poteter til? Kun kjøtt og grønnsaker?

Jeg har aldri prøvd med gulrøtter, men det går helt fint, vil jeg tro. Men da i små terninger eller grove strimler. Hvis du må ha potet, kan du putte noen i små terninger i. Men de må være bittesmå, ellers forblir de harde. Vi synes ikke det er nødvendig med noe a la poteter eller pasta til. Og vi lager en stor form med grønnsaker og virkelig fråtser.

Skrevet

Mmmmm..... I helga skal Lillemus stå for middagen her i huset! *Sikle*

Og buljongen skal helles kokende/varm opp i formen. Bruk f. eks. vannkoker til å koke opp 2 dl vann og rør ut terningen raskt.

Skrevet

Det går helt fint å spise dette alene. Og det er jo mye mere mettende med varme grønsakretter enn de samme grønnsakene i kald salat. Det går an å ta poteter i også, men da i bittesmå terninger, ellers blir de merkelig nok temmelig harde.

Tomatene deler jeg bare i to, og purren også i relativt brede skiver. Sellerirot må være i små terninger, det er en veldig hard grønnsak. Men det er faktisk squashen som spiller hovedrollen. Den er egentlig litt intetsigende på smak, men krydderet og buljongen gjør den smakfull.

Sellerirot er ikke godt så den dropper vi. :o) Men jeg har nå sagt at i morra lager _jeg_ middag. Han var en smule skeptisk da jeg sa hva jeg skulle lage, men sa det var greit. ;o)

Skrevet

Jeg har aldri prøvd med gulrøtter, men det går helt fint, vil jeg tro. Men da i små terninger eller grove strimler. Hvis du må ha potet, kan du putte noen i små terninger i. Men de må være bittesmå, ellers forblir de harde. Vi synes ikke det er nødvendig med noe a la poteter eller pasta til. Og vi lager en stor form med grønnsaker og virkelig fråtser.

Min kjære er ingen potetgubbe egentlig, ikke er han så begeistret for ris eller pasta heller så da blir det stoooor grønnsaksform + kjøtt i morra! Nam!

Skrevet

Og buljongen skal helles kokende/varm opp i formen. Bruk f. eks. vannkoker til å koke opp 2 dl vann og rør ut terningen raskt.

En terning skal jo vanligvis blandes ut med 5 dl vann, så dette blir ganske konsentert?

Skrevet

Sellerirot er ikke godt så den dropper vi. :o) Men jeg har nå sagt at i morra lager _jeg_ middag. Han var en smule skeptisk da jeg sa hva jeg skulle lage, men sa det var greit. ;o)

Dere velger grønnsakene selv, dette er bare et konsept. Men jeg vil anbefale opptil to hele squash oppi, det er liksom grunnmuren i retten. I litt store terninger. Gulrot og/eller kålrot kan godt erstatte sellerirot. Og kanskje persillerot?

Har du fått deg en skikkelig sånn pottit i brun saus-fyr, he he?

Skrevet

En terning skal jo vanligvis blandes ut med 5 dl vann, så dette blir ganske konsentert?

Ja, men grønnsakene avgir vann, så slik må det være. Det skal jo smake! Og provencekrydder er et must. Det gir veldig god smak.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...