Gå til innhold

Kan man woke auberginer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere velger grønnsakene selv, dette er bare et konsept. Men jeg vil anbefale opptil to hele squash oppi, det er liksom grunnmuren i retten. I litt store terninger. Gulrot og/eller kålrot kan godt erstatte sellerirot. Og kanskje persillerot?

Har du fått deg en skikkelig sånn pottit i brun saus-fyr, he he?

''Har du fått deg en skikkelig sånn pottit i brun saus-fyr, he he?''

Gjett om! :o) Han har spist så mye forskjellig i årene på sjøen at han foretrekker tradisjonell mat nå. Vi har ikke alltid det samme til middag, han og jeg... ;o)

Skrevet

Hvis du er glad i grønnsaker og søker variasjon: Har du prøvd å lage ratatouiile?

Jeg synes det er nydelig som tilbehør til kjøtt. Og man kan bruke mange typer grønnsaker. Jeg bruker squash, løk, purre, sellerirot og tomat. Paprika er også fint å bruke, og aubergine likeså. Grønnsakene skjæres opp, i terninger eller båter alt etter hvor lang koketid de trenger. Alt legges i ildfast form, overhelles en grønsakbuljongterning oppløst i 2 dl vann, krydre med salt, pepper og provencekrydder og en slump olje. Så 45 minutter på 200 grader i stekovnen.

Rør og vend litt i det underveis. Nydelig på smak og et vakkert syn. Og deilig til biff, stek, karbonader, pølser, løvstek eller hva det måtte være. Eller alene. Grønnsakbuljongen sauser seg deilig inn i grønnsakene.

Jeg er vant til å lage ratatouille på den sikkert mer vanlige måten, skjærer opp squash, tomat, løk, hvitløk, paprika og purre (litt ettersom hva vi har...) og steker det i olje. Salt/pepper/provencekrydder eller estragon etter smak. Tomat er essensielt, det skal være nok tomat til at det blir en god del fuktighet slik at grønnsakene koker på slutten, ikke bare stekes.

Babettes måte høres ut til å være som skapt for oss - ting som lager seg selv i ovnen er genialt, så det må prøves.

Vi bruker ratatouille som grønnsaker til både kjøtt og fisk, og har gjerne ris ved siden av i tillegg. Det er knallgodt :-)

Skrevet

Jeg er vant til å lage ratatouille på den sikkert mer vanlige måten, skjærer opp squash, tomat, løk, hvitløk, paprika og purre (litt ettersom hva vi har...) og steker det i olje. Salt/pepper/provencekrydder eller estragon etter smak. Tomat er essensielt, det skal være nok tomat til at det blir en god del fuktighet slik at grønnsakene koker på slutten, ikke bare stekes.

Babettes måte høres ut til å være som skapt for oss - ting som lager seg selv i ovnen er genialt, så det må prøves.

Vi bruker ratatouille som grønnsaker til både kjøtt og fisk, og har gjerne ris ved siden av i tillegg. Det er knallgodt :-)

Jeg gleder meg til middagen i morra alt jeg! :o))) Det høres bare vidunderlig godt ut!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...